"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge en pale ale/nepa sak i morgen til Jul.

Maltblanding: 4,5kg Hopshiner Pale Malt og 500g Flaket Hvete.
Tenkte og ha i litt havregryn også.
Er 400-500g mye?
 
Etter at kölschen med Opal ikke ble som forventet, tenker jeg å bruke resten av Opal humla på en pils.

Bygger den opp etter Smashing Pilsners oppskrifta til @Jørgen O. Mangler riktignok Barke og nok Opal men det blir vel omtrent som dette.

Vis vedlegget 54744

Vis vedlegget 54745

Innspill?
Jeg føler (har ikke tester å slå i bordet med) at 72 graders trinnet gir litt høyere OG og litt høyere FG. Derfor ville jeg vurdert å droppe det for denne typen øl. Det utgjør neppe den store forskjellen, men vil kunne endre FG fra 1.009 til 1.011 omtrent. 69 graders innmesk er også høyt, men det ligger kanskje som en profil til bryggeutstyret? Temperaturen på meskevannet vil selvsagt synke noe når det tilsettes kald malt, men om det står på varme blir det raskt varmt igjen. Jeg bruker en kompaktbrygger – og der er det bare å tilsette på 63 grader. Grunnen til at jeg nevner det er at alfa-amylasen går overraskende fort – og om vannet er for varmt til å begynne med, vil det kunne resultere i en (litt) mindre gjærbar vørter. Dette er småting, men detaljer som kan utgjøre forskjellen et meget godt øl og et fantastisk øl.
 
Skal brygge en pale ale/nepa sak i morgen til Jul.

Maltblanding: 4,5kg Hopshiner Pale Malt og 500g Flaket Hvete.
Tenkte og ha i litt havregryn også.
Er 400-500g mye?
Litt sent nå, men: Havregryn er jo en mye brukt ingrediens i NEIPA. Samtidig nevnes den alltid som en av ”the usual suspects” mht. oksidering i denne ølstilen, pga. sitt høye mangan-innhold. Havregryn kan til en viss grad erstattes av andre proteinrike kilder, men det gir en silkemyk munnfølelse som mange liker. 4-500 gram er jo ikke hårreisende mye, så det går vel helst bra :)
 
Jeg føler (har ikke tester å slå i bordet med) at 72 graders trinnet gir litt høyere OG og litt høyere FG. Derfor ville jeg vurdert å droppe det for denne typen øl. Det utgjør neppe den store forskjellen, men vil kunne endre FG fra 1.009 til 1.011 omtrent. 69 graders innmesk er også høyt, men det ligger kanskje som en profil til bryggeutstyret? Temperaturen på meskevannet vil selvsagt synke noe når det tilsettes kald malt, men om det står på varme blir det raskt varmt igjen. Jeg bruker en kompaktbrygger – og der er det bare å tilsette på 63 grader. Grunnen til at jeg nevner det er at alfa-amylasen går overraskende fort – og om vannet er for varmt til å begynne med, vil det kunne resultere i en (litt) mindre gjærbar vørter. Dette er småting, men detaljer som kan utgjøre forskjellen et meget godt øl og et fantastisk øl.
Har surret mye med temperaturer på BB30A. Men innmesk beregnet av Brewfather treffer hver gang, måler med eget termometer. Har lagt inn en tykkelse på 2,5 på 63° trinnet, mulig det spiller inn BB har også lite dødrom. Bruker samme meskeskjema som kölschen. Her fikk jeg en utgjæring på 81% (1.047 til 1.009) med Lallemand Köln (2 gen. slurry) forteller det noe om hva jeg kan forvente fra Diamond (3 poser tørrgjær på 25L)?

Ser jeg hadde 70° på andre trinnet endrer til det samme her.
 
Har surret mye med temperaturer på BB30A. Men innmesk beregnet av Brewfather treffer hver gang, måler med eget termometer. Har lagt inn en tykkelse på 2,5 på 63° trinnet, mulig det spiller inn BB har også lite dødrom. Bruker samme meskeskjema som kölschen. Her fikk jeg en utgjæring på 81% (1.047 til 1.009) med Lallemand Köln (2 gen. slurry) forteller det noe om hva jeg kan forvente fra Diamond (3 poser tørrgjær på 25L)?

Ser jeg hadde 70° på andre trinnet endrer til det samme her.
Høres bra ut. Vil tro du får minst like god utgjæring med Diamond som Köln.
 
Jeg føler (har ikke tester å slå i bordet med) at 72 graders trinnet gir litt høyere OG og litt høyere FG. Derfor ville jeg vurdert å droppe det for denne typen øl. Det utgjør neppe den store forskjellen, men vil kunne endre FG fra 1.009 til 1.011 omtrent. 69 graders innmesk er også høyt, men det ligger kanskje som en profil til bryggeutstyret? Temperaturen på meskevannet vil selvsagt synke noe når det tilsettes kald malt, men om det står på varme blir det raskt varmt igjen. Jeg bruker en kompaktbrygger – og der er det bare å tilsette på 63 grader. Grunnen til at jeg nevner det er at alfa-amylasen går overraskende fort – og om vannet er for varmt til å begynne med, vil det kunne resultere i en (litt) mindre gjærbar vørter. Dette er småting, men detaljer som kan utgjøre forskjellen et meget godt øl og et fantastisk øl.
Jeg har heller ingen tester å slå i bordet med, men har ganske detaljert oversikt over bryggene mine. Og det jeg ser der er at mens jeg får noe høyere OG ved bruk av 72 steget (typisk 3-4 points), så har dette liten effekt på FG av en eller annen grunn? Jeg trenger altså ikke å ta hensyn til dette i beregning av FG har jeg kommet frem til. Bare det mine bryggelogger forteller :)
 
Sist redigert:
Jeg har heller ingen tester å slå i bordet med, men har selv ganske detaljert oversikt over bryggene mine. Og det jeg ser der er at mens jeg får noe høyere OG ved bruk av 72 steget (typisk 3-4 points), så har dette liten effekt på FG av en eller annen grunn? Jeg trenger altså ikke å ta hensyn til dette i beregning av FG har jeg kommet frem til. Bare det mine bryggelogger forteller :)
Men jeg har ikke lagt her lenge. Typisk 20 min.
 
Litt sent nå, men: Havregryn er jo en mye brukt ingrediens i NEIPA. Samtidig nevnes den alltid som en av ”the usual suspects” mht. oksidering i denne ølstilen, pga. sitt høye mangan-innhold. Havregryn kan til en viss grad erstattes av andre proteinrike kilder, men det gir en silkemyk munnfølelse som mange liker. 4-500 gram er jo ikke hårreisende mye, så det går vel helst bra :)

Takker!
Har enda ikke brygget denne, så svaret var ikke for sent :p
 
Takker!
Har enda ikke brygget denne, så svaret var ikke for sent :p
Jeg bruker havremalt - Golden Naked Oats - og har aldri opplevd problemer med oksidering. Jeg bruker forresten bare malt - også hvetemalt - ikke noe råfrukt.

Jeg har en liten mistanke om at effekten av flaka hvete og havre er oppskrytt:). Jeg trur malt funker akkurat like godt.
 
Jeg kjøpte 2 slike sett som skal brygges snart.


Ibu på 28 som kanskje er ørlite mer en en klassisk kølsch er. Det passer dog perfekt for meg.

Planen er å lage en super lettdrikkelig lys frisk øl med ørlite snev av tørrhumle.
En "tørsteslukker" rett og slett.

Jeg vet det ikke blir en kølsch da man tørrhumler, men la gå...

Noen som har inspill på tørrhumling av denne?

Ønsker kun et lett aromapreg av tropisk/citrus som frisker opp litt.

0,5g/liter med en amerikansk humle kanskje?
Forslag til humletype og mengde?
 
Jeg kjøpte 2 slike sett som skal brygges snart.


Ibu på 28 som kanskje er ørlite mer en en klassisk kølsch er. Det passer dog perfekt for meg.

Planen er å lage en super lettdrikkelig lys frisk øl med ørlite snev av tørrhumle.
En "tørsteslukker" rett og slett.

Jeg vet det ikke blir en kølsch da man tørrhumler, men la gå...

Noen som har inspill på tørrhumling av denne?

Ønsker kun et lett aromapreg av tropisk/citrus som frisker opp litt.

0,5g/liter med en amerikansk humle kanskje?
Forslag til humletype og mengde?
Blir jo mer enn Blonde ale eller Pale Ale som du nevner. Klassiske C-humler er jo safe til bruken du forespeiler. Cascade, Cennential, Citra...
 
Blir jo mer enn Blonde ale eller Pale Ale som du nevner. Klassiske C-humler er jo safe til bruken du forespeiler. Cascade, Cennential, Citra...
Jeg har med stort hell tørrhumlet en pils med Hüll Melon. Ble knallgod, og beholdt pils»preget». Tipper det funker minst like bra med Kölsch.
Sorachi Ace skal gi bra sitrus til lager/Kölsch.
Jeg personlig synes US humler (feks C humler) drar smaken veldig mot APA, (det katakteristiske «ipa-preget»).
 
Sist redigert:
Blir jo mer enn Blonde ale eller Pale Ale som du nevner. Klassiske C-humler er jo safe til bruken du forespeiler. Cascade, Cennential, Citra...
Jeg har med stort hell tørrhumlet en pils med Hüll Melon. Ble knallgod, og beholdt pils»preget». Tipper det funker minst like bra med Kölsch.
Sorachi Ace skal gi bra sitrus til lager/Kölsch.
Jeg personlig synes US humler (feks C humler) drar smaken veldig mot APA, (det katakteristiske «ipa-preget»).
Spennende! Takker for god info. Citra har jeg liggende, og hull melon skal jeg bestille i kveld. Kanskje prøve 50/50. Hvor mye har dere erfaring med? Vil 0,5g/liter gi noe aroma i det hele tatt? Tenkte å tørrhumle med strømpe fra dag 4 til dag 9.
 
Spennende! Takker for god info. Citra har jeg liggende, og hull melon skal jeg bestille i kveld. Kanskje prøve 50/50. Hvor mye har dere erfaring med? Vil 0,5g/liter gi noe aroma i det hele tatt? Tenkte å tørrhumle med strømpe fra dag 4 til dag 9.
Jeg brukte 2g/l av Hull Melon, og syntes den ble fantastisk. Men Citra er nok endel kraftigere i smaken. Kanskje 0.5g/l Citra og 1 g/l Melon, for «lett-humlet»? Funker nok med det dobbelte óg, serlig mtp at du humler med strømpe.
 
Tilbake
Topp