"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Da skal jeg prøve dette! Takker så mye for tips!!
Det er jo verd å lese litt om Italiensk pilsner, («Italian pilsner»), om du er interessert i tørrhumlede lager, (Kölsch er jo en faux-lager). OG’en er «Tipo pils», hvor Tettnanger er brukt. Amerikaniseringen «Pivo pils» (Firestone Walker) bruker Saphir humle. Tenker selv å brygge kloner av begge, (samt én med Hull Melon, én Nelson Sauvin, en sushi-lager med Sorachi Ace, og SMaSHing pilsner, (som ikke er tørrhumlet, men har en solid dose i flameout)) neste «pilsner-run» (brygger gjerne 5-6 pilsners back-to-back på samme gjær(kake)).
Brooklyn Amber lager er jo ett kjent eksempel på tørrhumlet lager, (benytter bla. Cascade). Prøv den på tap neste gang du er ute, noe helt annet enn boksversjonen fra «Super’n».
Felles for disse er at de har en god dose humle også i kok (midtveis), (samt at man bruker edelhumle (eller arvtagere av edelhumle), som balanserer ut smak/aroma. Amerikansk humle blir fort for fruktig.
 
Sist redigert:
Siden jeg var heldig og fikk tak i Spalt humle fra @Vladimir /Rokoberget -og jeg straks har en god dose slurry fra Brewly 34/70 tenker jeg å gi et nytt forsøk på den «perfekte pils»

Har ikke noe spesialmalt, men litt ris jeg kunne tenkt meg å brukt opp.

Bryggevolum 25l. Sikter på IBU 40. 4.7ABV. 1.043/1.007
4.3Kg Bohemian Pilsen
0.2Kg Syremalt
0.3Kg Flaket Ris

60@ 26g Perle
30@ 40g Spalt
10@ 30g Spalt
2@ 10g Spalt

Koke 90min
Meske 64c 60min. 72c 45min.

Sulfat/klorid forhold?
Justere PH i mesk til 5.2 med Lactol.
Ellers noe jeg burde vurdere å endre på denne?
 
Siden jeg var heldig og fikk tak i Spalt humle fra @Vladimir /Rokoberget -og jeg straks har en god dose slurry fra Brewly 34/70 tenker jeg å gi et nytt forsøk på den «perfekte pils»

Har ikke noe spesialmalt, men litt ris jeg kunne tenkt meg å brukt opp.

Bryggevolum 25l. Sikter på IBU 40. 4.7ABV. 1.043/1.007
4.3Kg Bohemian Pilsen
0.2Kg Syremalt
0.3Kg Flaket Ris

60@ 26g Perle
30@ 40g Spalt
10@ 30g Spalt
2@ 10g Spalt

Koke 90min
Meske 64c 60min. 72c 45min.

Sulfat/klorid forhold?
Justere PH i mesk til 5.2 med Lactol.
Ellers noe jeg burde vurdere å endre på denne?
Ser veldig greit ut, det der.

Når det gjelder sulfat/klorid har jeg landa på en liten overvekt av sulfat i pils. @Jørgen O bruker 1,5 :1, og det passer godt med hva som har gitt best resultat for meg nå. Mengden er også et poeng, og jeg er for en litt moderat mengde; jeg vil si at 75ppm til 50 ppm er rimelig. Det gir deg en passe dose med kalsium, også.
 
Sist redigert:
Spørsmål vedrørende caramalt i oppskrift i tenkt eksempel. Vil det være noe merkbar forskjell på å bruke 10% av EBC 25 malt vs 5% av EBC 50 malt i en oppskrift hvor resten av gristen er lyst malt, type pale ale malt eller pilsnermalt?
 
Spørsmål vedrørende caramalt i oppskrift i tenkt eksempel. Vil det være noe merkbar forskjell på å bruke 10% av EBC 25 malt vs 5% av EBC 50 malt i en oppskrift hvor resten av gristen er lyst malt, type pale ale malt eller pilsnermalt?
Det er ganske stor forskjell på smaken på caramalt i 25 og 50 området. Jeg har laget te på en del forskjellige varianter som bekrefter det. De er også nesten like smakspotente, så 10% 25EBC vil gi en del mer av den smaken enn 5% 50EBC smaken hvis det gir mening.

Brygget en tid tilbake en pils med 10% 30EBC som jeg opplevde var vel mye selv om planen var at det skulle kjennes …
 
Spørsmål vedrørende caramalt i oppskrift i tenkt eksempel. Vil det være noe merkbar forskjell på å bruke 10% av EBC 25 malt vs 5% av EBC 50 malt i en oppskrift hvor resten av gristen er lyst malt, type pale ale malt eller pilsnermalt?
Jeg har ei slags standard pilsoppskrift der jeg bruker 5% Carahell 25EBC. Her er Weyermanns beskrivelse av hva dette maltet gjør, og jeg synes den passer bra: "Weyermann® CARAHELL® is a drum-roasted caramel malt made from two-row, German barley that delivers a fuller body, improved aroma, and increased beer foam while also contributing to a more fuller, rounder body and flavor."

Jeg opplever ikke at 5% tipper over i å tilføre karamellmaltsmak. Men jeg ville ikke drømt om å bruke noe karamellmalt med høyere EBC i en pils. Og jeg ville heller ikke brukt mer Carahell; trur jeg ligger opp mot grensa der.

Helt enig med @MonoBryggeriet . Sjøl om effekten på fargen skulle bli den samme av det du foreslår som en mulighet, vil effekten på smaken bli en annen. Og det er egentlig ikke så rart. Når malteren øker temperaturen og/eller tida under maltinga, produseres det ikke mer av den samme smaken som produseres på lavere varme/kortere tid; det produseres nye og annerledes smaker.

Tenk litt på hvordan tid og temperatur påvirker smaken av karamell når du smelter sukker.
 
Jeg tenkte også i utgangspunktet at EBC rundt 50 var litt høyt, men synes å lese av mange amerikanske oppskrifter på lyse øl at de inneholder Caramel 20 malt - som jeg antar er i L og ikke EBC.

Følgende står også i beskrivelsen av et 60 EBC caramalt på hjemmesiden til Strømmen: «Used in Light Coloured Beers, it imparts a deliciously sweet malty flavour without the burnt character that higher colour crystals bring. Excellent for colour adjustment on delicately flavoured Lagers and Ales,»
 
Jeg tenkte også i utgangspunktet at EBC rundt 50 var litt høyt, men synes å lese av mange amerikanske oppskrifter på lyse øl at de inneholder Caramel 20 malt - som jeg antar er i L og ikke EBC.

Følgende står også i beskrivelsen av et 60 EBC caramalt på hjemmesiden til Strømmen: «Used in Light Coloured Beers, it imparts a deliciously sweet malty flavour without the burnt character that higher colour crystals bring. Excellent for colour adjustment on delicately flavoured Lagers and Ales,»
Det er et veldig godt malt, det der - men jeg ville aldri brukt det i en pils. Jeg ser ikke helt behovet for fargejustering i en pils, heller. Noen ville vel kunne tenke seg å bruke det i en Wiener, men ellers ser jeg ikke helt hvor.
 
Spesialmalt som Biscuit, Aromatic og Premium English Caramalt - disse er tilsynelatende alle caramalt og er ca 20L. Er disse mer eller mindre det samme maltet fra forskjellige malterier?
 
Spesialmalt som Biscuit, Aromatic og Premium English Caramalt - disse er tilsynelatende alle caramalt og er ca 20L. Er disse mer eller mindre det samme maltet fra forskjellige malterier?
Biscuit er et røsta malt, på grensa mellom basismalt og spesialmalt; et slags super-münchenermalt. De to andre er 60 EBC krystallmalt fra Simpsons. Aromatic er ikke et vanlig krystallmalt, det hører til gruppa melanoidinmalt, bl.a. brukt som erstatning for dekoksjon. Veldig godt, brukt der det passer. F.eks. kan en solid dose i en mild bli bra. Her er beskrivelsen:


AROMATIC MALT 60/23 (Simpsons)
Adjusts pH and improves body.
Beer Styles:
Ales, Mild, Porter and Bock
Malt Flavour:
Malty, Honey, Raisins, Complex Sweetness with Sour After-Notes
Usage:
Up to 10% Produces a Honey Flavour in Beer, Up to 20% gives Raisin Notes, Up to 50% in Mild, Porters and Bocks enhances Malty/Fruity Notes
The secret weapon in the British Ale Brewer’s arsenal, our aromatic malt has a slightly higher acidity to balance pH. Its complex sweetness with sour after-notes gives a magnificent mouthfeel. This, combined with intense malty notes and raisin, makes our Aromatic Malt a versatile product that can be used from as little as 5% to give warm honey aromas and up to 50% as a base malt for Dark Beers to give raisin and plum notes. Brings a beautiful brown depth of colour.
 
Hei.
Planlegger å brygge en ordinary bitter, og så en Imp. Stout på gjærkaka. Har noen gode forslag til hva som passer begge. Av tørrgjær har jeg Verdant, S-04, Nottingham, (samt K97, US05, Lal'Kölsch, ..), kunne tenkt å velge mellom disse. Alternativt defroste noe, (WLP007, WLP028, ..), men er også villig til å kjøpe (men da blir det BryggSSelv pga avstand/tidsklemme ... så deres sortiment).
Nottingham er jo en allrounder, som jeg hadde veldig lyst til å prøve), men har så hørt/lest at den lett kan gi diacetyl, (som jeg har veldig avsmak for, selv små mengder). Man blir jo kvitt det med ekstra lagring, men greit å slippe, (hvis det medfører riktighet, da).

En annen ting; jeg sliter med å finne ut av hva de forskjellige "svart"-røstet maltene" faktisk gir av karakter. Mange skriver feks at:
Black (Patent) malt er mer stram/skarp/besk, mens andre mener det er en myte.
Roasted barley er som bitter sjokolade, og gir en tørrere finnish, mens andre igjen mener den er bedre å fargejustere med, enn:
Carafa Special 2, (som jeg liker veldig godt i feks schwarsbier), og som endel mener har mer karakter enn det folk gir den credit for.
Sjokolademalt smaker vel som mørk sjokolade, (som etter min erfaring virker å stemme -- surprise, surprise).

Stouten skal lagres lenge, delvis på eiketønne, og jeg er ute etter en rund/fyldig og kompleks smak, men ikke veldig bitter/besk/stram, (så det betyr vel at jeg burde droppe Black malt'en). Noob'en i meg frister å bruke litt av alle, men det er neppe vits/rotete. Forslag? Tenker selv 2 % Carafa S2, 2% CarafaS2, og så (... siden jeg har det liggende), 1% hver av Black Malt og Roasted Barley, (for en _liten_ "snert", samt farge). Men de siste er kanskje bare tull ...
Det er selvsagt også noen karamellmalt, (skal bruke opp noen rester, så der er det også "alle trinna på stigen" opp til 500 ECB :rolleyes:.

Takknemlig for gode innspill.
 
Hei.
Planlegger å brygge en ordinary bitter, og så en Imp. Stout på gjærkaka. Har noen gode forslag til hva som passer begge. Av tørrgjær har jeg Verdant, S-04, Nottingham, (samt K97, US05, Lal'Kölsch, ..), kunne tenkt å velge mellom disse. Alternativt defroste noe, (WLP007, WLP028, ..), men er også villig til å kjøpe (men da blir det BryggSSelv pga avstand/tidsklemme ... så deres sortiment).
Nottingham er jo en allrounder, som jeg hadde veldig lyst til å prøve), men har så hørt/lest at den lett kan gi diacetyl, (som jeg har veldig avsmak for, selv små mengder). Man blir jo kvitt det med ekstra lagring, men greit å slippe, (hvis det medfører riktighet, da).

En annen ting; jeg sliter med å finne ut av hva de forskjellige "svart"-røstet maltene" faktisk gir av karakter. Mange skriver feks at:
Black (Patent) malt er mer stram/skarp/besk, mens andre mener det er en myte.
Roasted barley er som bitter sjokolade, og gir en tørrere finnish, mens andre igjen mener den er bedre å fargejustere med, enn:
Carafa Special 2, (som jeg liker veldig godt i feks schwarsbier), og som endel mener har mer karakter enn det folk gir den credit for.
Sjokolademalt smaker vel som mørk sjokolade, (som etter min erfaring virker å stemme -- surprise, surprise).

Stouten skal lagres lenge, delvis på eiketønne, og jeg er ute etter en rund/fyldig og kompleks smak, men ikke veldig bitter/besk/stram, (så det betyr vel at jeg burde droppe Black malt'en). Noob'en i meg frister å bruke litt av alle, men det er neppe vits/rotete. Forslag? Tenker selv 2 % Carafa S2, 2% CarafaS2, og så (... siden jeg har det liggende), 1% hver av Black Malt og Roasted Barley, (for en _liten_ "snert", samt farge). Men de siste er kanskje bare tull ...
Det er selvsagt også noen karamellmalt, (skal bruke opp noen rester, så der er det også "alle trinna på stigen" opp til 500 ECB :rolleyes:.

Takknemlig for gode innspill.
Jeg har jo ikke fasiten her, men har eksperimentert med black malt i min schwarz. Med utgangspunkt i den samme skepsis som du har her valgte jeg å trekke den i mesken med en smaksprøve tatt rett før som jeg kunne sammenligne med. Resultatet var masse bjørnebær og en rundere munnfølelse. Harsk, bitter osv kjente jeg ikke noe av. Har gjort dette 2 ganger nå, med 5-10 minutter trekketid. Om det kommer andre smaker ved lengre tid i mesk kan jeg ikke si noe om, men black begynner å finne vei inn i flere av oppskriftene mine …
 
Hei.
Planlegger å brygge en ordinary bitter, og så en Imp. Stout på gjærkaka. Har noen gode forslag til hva som passer begge. Av tørrgjær har jeg Verdant, S-04, Nottingham, (samt K97, US05, Lal'Kölsch, ..), kunne tenkt å velge mellom disse. Alternativt defroste noe, (WLP007, WLP028, ..), men er også villig til å kjøpe (men da blir det BryggSSelv pga avstand/tidsklemme ... så deres sortiment).
Nottingham er jo en allrounder, som jeg hadde veldig lyst til å prøve), men har så hørt/lest at den lett kan gi diacetyl, (som jeg har veldig avsmak for, selv små mengder). Man blir jo kvitt det med ekstra lagring, men greit å slippe, (hvis det medfører riktighet, da).

En annen ting; jeg sliter med å finne ut av hva de forskjellige "svart"-røstet maltene" faktisk gir av karakter. Mange skriver feks at:
Black (Patent) malt er mer stram/skarp/besk, mens andre mener det er en myte.
Roasted barley er som bitter sjokolade, og gir en tørrere finnish, mens andre igjen mener den er bedre å fargejustere med, enn:
Carafa Special 2, (som jeg liker veldig godt i feks schwarsbier), og som endel mener har mer karakter enn det folk gir den credit for.
Sjokolademalt smaker vel som mørk sjokolade, (som etter min erfaring virker å stemme -- surprise, surprise).

Stouten skal lagres lenge, delvis på eiketønne, og jeg er ute etter en rund/fyldig og kompleks smak, men ikke veldig bitter/besk/stram, (så det betyr vel at jeg burde droppe Black malt'en). Noob'en i meg frister å bruke litt av alle, men det er neppe vits/rotete. Forslag? Tenker selv 2 % Carafa S2, 2% CarafaS2, og så (... siden jeg har det liggende), 1% hver av Black Malt og Roasted Barley, (for en _liten_ "snert", samt farge). Men de siste er kanskje bare tull ...
Det er selvsagt også noen karamellmalt, (skal bruke opp noen rester, så der er det også "alle trinna på stigen" opp til 500 ECB :rolleyes:.

Takknemlig for gode innspill.
Mulig denne er bak betalingsmur, men den gir en grei oversikt over mørk malt
 
Mulig denne er bak betalingsmur, men den gir en grei oversikt over mørk malt
Hehe, ja, fant den samme i dag da jeg gjore ett søk.
Har jeg for stor respekt for forumets kompetanse når jeg først legger ut spørsmål her, og deretter søker på verdensveven? :p
 
Sist redigert:
Hei,
Tenkte å forsøke å brygge en Vienna lager "short and shoddy":cool:
Har også lyst til å gi den litt lavere ABV enn enn hva stil standarden sier. Og sist, men ikke minst har jeg lyst til å forsøke å bruke en god slump biscuit malt i den. Hva tror dere om det?
Kan det bli godt, eller er det noe jeg burde revurdere her?
1643712208140.png
 
Hei,
Tenkte å forsøke å brygge en Vienna lager "short and shoddy":cool:
Har også lyst til å gi den litt lavere ABV enn enn hva stil standarden sier. Og sist, men ikke minst har jeg lyst til å forsøke å bruke en god slump biscuit malt i den. Hva tror dere om det?
Kan det bli godt, eller er det noe jeg burde revurdere her?
Vis vedlegget 55520
Hvilken gjær og mesketemperatur?

Tipper FG dropper 1-3 poeng lenger ned og ABV havner tilsvarende noen få klikk høyere men blir nok finfin denne.

Kanskje Biscuit mengden bør dras ned mot 2,5-5% i et såpass "nakent" øl, men jeg har ikke eksperimentert selv med dette så jeg håper andre kommer med gode erfaringer :)
 
Sist redigert:
Hvilken gjær og mesketemperatur?

Tipper FG dropper 1-3 poeng lenger ned og ABV havner tilsvarende noen få klikk høyere men blir nok finfin denne.

Kanskje Biscuit mengden bør dras ned mot 2,5-5% i et såpass "nakent" øl, men jeg har ikke eksperimentert selv med dette så jeg håper andre kommer med gode erfaringer :)
Tusen takk for svar!:)
Her er gjær og mesketemperatur også. Men må innrømme at jeg er litt fristet til å forsøke Lutra tørrgjær:)
1643718411533.png
 
Hei,
Tenkte å forsøke å brygge en Vienna lager "short and shoddy":cool:
Har også lyst til å gi den litt lavere ABV enn enn hva stil standarden sier. Og sist, men ikke minst har jeg lyst til å forsøke å bruke en god slump biscuit malt i den. Hva tror dere om det?
Kan det bli godt, eller er det noe jeg burde revurdere her?
Vis vedlegget 55520
Den der er helt i tråd med mine idealer for den øltypen:). Kjør på, sier jeg. Jeg bruker gjerne noe Victory, og Biscuit er omtrent det samme. Du har en del, men du skal jo ha litt smak i brygget når du legger ABV såpass lavt:).
 
Tilbake
Topp