"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har (prøvd å) regne(t) ned fra en foreslått oppskrift, men ja.Jeg hadde også en følelse av at det var litt lite (selv om jeg har ikke helt kalibrert humlemengdemagefølelse ennå...)
Jeg trur 4-8 gr/l til tørrhumling er der det er lurt å ligge. Jeg har det fra Stan Hieronymus. Og 4 er egentlig ideelt for de fruktige tonene; det er metningspunktet for de stoffene som gir det. Bruker du mer, vil du få mer av de krydra/te-aktige tonene. Jeg skal ikke si at dette er en 100% sikker fasit, det er bare hva han la fram av forskning i en podcast. Det var vel Tom Shellhammer som hadde gjort eksperimentene, og han er jo en solid fyr.

Det er mulig du kan bruke mer om du tilsetter i flere omganger, jeg er ikke sikker. Men prøver du 4 gram i en tilsetning nå, så får du i alle fall erfaring med hvordan det funker.

Så er det spørsmålene om når du skal humle og hvor lenge tørrhumla skal ligge i. Og om den beste temperaturen. Komplisert:).
 
Jeg har (prøvd å) regne(t) ned fra en foreslått oppskrift, men ja.Jeg hadde også en følelse av at det var litt lite (selv om jeg har ikke helt kalibrert humlemengdemagefølelse ennå...)
Jeg hadde gjort slik på en 12L batch:

5g 30 min (hvis det gir deg IBUene du sikter deg inn på)
47,5g hopstand (80C, 20min er hva jeg pleier å gjøre, men det er mange veier til Rom)
47,5g tørrhumle

totalt 100g Citra (praktisk!) og sånn passe g/l i både hopstand og tørrhumling :)
 
Sitter og komponerer min egen oppskrift i Brewfather for første gang. Men jeg ønsker gjerne litt høyere FG. Oppskrifter som jeg har brukt som inspirasjon har ofte en OG på 1.045-1.050, og en FG på 1.010-1.012. Jeg har en OG på 1.047, og en FG på 1.007 når jeg mesker på 68 grader. Er det noe jeg kan justere? Og hva er anbefalt meske-PH på en pilsner?
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2022-04-07 131405.png
    Skjermbilde 2022-04-07 131405.png
    66 KB · Sett: 11
Hvilken gjær ligger inne? Det hørtes usannsynlig lavt ut.

Edit: 34/70. Den tror jeg ikke noe på at når så lavt når du mesker så høyt.
 
Sitter og komponerer min egen oppskrift i Brewfather for første gang. Men jeg ønsker gjerne litt høyere FG. Oppskrifter som jeg har brukt som inspirasjon har ofte en OG på 1.045-1.050, og en FG på 1.010-1.012. Jeg har en OG på 1.047, og en FG på 1.007 når jeg mesker på 68 grader. Er det noe jeg kan justere? Og hva er anbefalt meske-PH på en pilsner?
Ikke ulikt mine pilsoppskrifter og hos meg stopper den gjæren på 1.010... alltid. Jeg kjører hovedsteget på 64grader. Er vel en anbefalt ph ute og går, men rundt 3% syremalt pleier å holde det greit.
 
Jeg satte mesketemp til 68 bare for å se hva FG ble. Tanken var å meske på rundt 66 grader, men da ble FG 1.006. 34/70 gjæren ligger inne med 83% utgjæring i Brewfather. Noen som har erfaringstall på utgjæringsgraden til 34/70?
 
Jeg satte mesketemp til 68 bare for å se hva FG ble. Tanken var å meske på rundt 66 grader, men da ble FG 1.006. 34/70 gjæren ligger inne med 83% utgjæring i Brewfather. Noen som har erfaringstall på utgjæringsgraden til 34/70?
Kikka gjennom batchene mine med 34/70 på BF nå...iaff de 10-12 siste ... Utgjæringa ligger i området 79-80%
 
Jeg satte mesketemp til 68 bare for å se hva FG ble. Tanken var å meske på rundt 66 grader, men da ble FG 1.006. 34/70 gjæren ligger inne med 83% utgjæring i Brewfather. Noen som har erfaringstall på utgjæringsgraden til 34/70?
Går du opp til 68 grader begynner gjærbarheta å gå ned. Jeg har vondt for å tru at du får 83% da. Jeg ville vel tenkt rundt 75, kanskje. Men skal du brygge en tysk pilsner, ville jeg brukt klassisk tysk hochkurz: tre kvarter på 63/64 og ditto på 72 grader. 81% utgjæring er ikke helt urimelig med w-34/70 da. (Jeg bruker gjerne en time på hvert av de stegene, uten at jeg har noen veldig god grunn for det. Det øker kanskje utbyttet litt.)

pH på 5,2 under mesking, og ned mot 5,0 til gjæring.
 
Jeg tror det er en produsent som selger noe som Cara Crystal, 120 ebc eller no
men jeg husker nå ikke hvilken
 
Går du opp til 68 grader begynner gjærbarheta å gå ned. Jeg har vondt for å tru at du får 83% da. Jeg ville vel tenkt rundt 75, kanskje. Men skal du brygge en tysk pilsner, ville jeg brukt klassisk tysk hochkurz: tre kvarter på 63/64 og ditto på 72 grader. 81% utgjæring er ikke helt urimelig med w-34/70 da. (Jeg bruker gjerne en time på hvert av de stegene, uten at jeg har noen veldig god grunn for det. Det øker kanskje utbyttet litt.)

pH på 5,2 under mesking, og ned mot 5,0 til gjæring.
Usikker på stilen. Tanken var bare en pils, ikke tysk pils. Med Saaz, så blir det vel nærmere en tjekkisk pils.

Men med tanke på PH, har i 3,6% syremalt(200g), og får da en PH på 5,48. Bør jeg tilsette noe melkesyre for å få ner PH? Eller skal jeg bare bruke mer syremalt?
 
Usikker på stilen. Tanken var bare en pils, ikke tysk pils. Med Saaz, så blir det vel nærmere en tjekkisk pils.

Men med tanke på PH, har i 3,6% syremalt(200g), og får da en PH på 5,48. Bør jeg tilsette noe melkesyre for å få ner PH? Eller skal jeg bare bruke mer syremalt?
Du kan godt øke mengden syremalt... en tommelfingerregel sier max 10%, men har sjøl aldri hatt behov for å gå over 4-5%
 
Du kan godt øke mengden syremalt... en tommelfingerregel sier max 10%, men har sjøl aldri hatt behov for å gå over 4-5%
Justering av PH er litt nytt for meg, så her kommer spørsmålene på løpende bånd :) Hvorfor bruker mange syremalt, istedet for melkesyre? Er det noen fordeler/ulemper med noen av delene?
 
Justering av PH er litt nytt for meg, så her kommer spørsmålene på løpende bånd :) Hvorfor bruker mange syremalt, istedet for melkesyre? Er det noen fordeler/ulemper med noen av delene?
Hipp som happ, gir samme resultat så en velger det en synes er enklest for en selv. Syremalt følger Reinheitsgebot men vi er vel kommet et stykke videre enn å følge slike regler slavisk i 2022 med pastry stouts, fruited sours osv :p
 
Det blir endel sterke øl på fat, funderer på å lage en lav AVB variant på det jeg har tilgengelig i beholdningen.
Noen synspunkter her?

--OG: 1.023--FG: 1.004--IBU:46--EBC: 6.5--

2Kg Pils malt
0.2Kg Melanoidin
0.15Kg Syre malt
0.2Kg Flaket mais

15g Magnum @60
20g Bobek @30
30g Celeia @15
30g Bobek @5
20g Celeia @Hopstand

Mesk: 67C 60min, 78C 10min. Ingen skylling.

Har to pakker Brewly W34/70 lager gjær,
14dager på 14C.

Kan det kalles Mild Ale? BF kalkulererer ganske lav FG, kan det stemme da?
 
Justering av PH er litt nytt for meg, så her kommer spørsmålene på løpende bånd :) Hvorfor bruker mange syremalt, istedet for melkesyre? Er det noen fordeler/ulemper med noen av delene?
Det går for det samme. Jeg har begge deler, men synes det er enklere å bruke syremalt. Tommelfingerregelen er at hver % senker pH med 0,1 poeng. 10 % høres mye ut. Med Oslovann, litt mineraler og 3 % syremalt pleier pH i mesken å ende rundt 5,3-5,4 omtrent i lyse øl.
 
Det går for det samme. Jeg har begge deler, men synes det er enklere å bruke syremalt. Tommelfingerregelen er at hver % senker pH med 0,1 poeng. 10 % høres mye ut. Med Oslovann, litt mineraler og 3 % syremalt pleier pH i mesken å ende rundt 5,3-5,4 omtrent i lyse øl.
På pilsen jeg linket til, er PH uten syremalt 5,75(med Stavanger-vann), og med 300g(5,3%) blir PH 5,34. Synes det var mye syremalt for en så enkel og liten(kg malt) oppskrift.

Men uansett greit å høre hva folk foretrekker, og hvorfor, så lærer man av det også. Hvis det er samme hva man bruker, så er det jo veldig enkelt og trekke opp 7ml melkesyre i ei sprøyte og tilsette i mesken.
 
Tilbake
Topp