"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Sist brygg skyllte jeg med kaldt vann. Subjektiv virket det som om gjennomstrømningen i mesken ble lavere enn vanlig. Har andre merket det?
 
Det er mange som praktiserer det å skylle med kaldt vann, og jeg har aldri hørt at det skulle være negativt for sluttresultatet. Men at man skulle spare strøm virker lite sannsynlig. Du må jo varme vannet i kokekjelen i stedet for i en vannvarmer (eller varmtvannsberederen, som nevnt ovenfor). Hvis man legger til grunn at alle disse oppvarmingsmetodene er tilnærmet like effektive, er energiforbruket tilnærmet det samme :rolleyes:
Nei, det var for så vidt det jeg tenkte, også. Men reint intuitivt forekom det meg at det burde ligge en liten gevinst der, siden skyllevannsvolumet bare skal varmes opp én gang når en skyller med kaldt vann. Men dette ligger litt over det jeg har forutsetninger for å skjønne av meg sjøl.

edit: Trur nå jeg skjønner at det er tull:D.
:).
 
Sist redigert:
Tja, litt strømsparing vil man vel få?
Varmen fra 70 til 40? graders mask går vel over i skyllevannet.
Hvis man bare lar masken stå og bli kald blir det rommet som får denne varmen.
-Jeg bærer den ut etter skylling og får derfor ikke noe varme fra denne.
 
Jeg har et gammelt hus og kommer aldri til konsumere varmt vann direkte fra springen (hadde heller ikke gjort det i nytt hus av gammel vane).
Men denne artikkelen ble jeg aldeles ikke klok på. Hvor kommer egentlig tungmetallene fra i hus med plastrør (Rør-i-rør)? Armaturet? Eller er det i berederen kobberet sitter? Dette ville i så fall være rart, da det bør være fullt mulig å produsere beredere uten tung-metaller. Har forsøkt å søke opp mer informasjon, men fant ikke mye vettugt...
Moderne beredere er laget av super duplex rustbestandig stål, mens ventiler og blandebatterier vanligvis er blyfri messing som vel enneholder en hel del kobber.

Jeg bruker lett varmtvann til matlaging.
 
Har klekka ut en originaloppskrift for B48-overfloden min:). En session-variant av en mellomting mellom en rye-IPA og en NEIPA, men altså med belgisk klostergjær. Det kan da bare bli godt. Jeg lurer litt på gristen - særlig rugandelen - og på kombinasjonen av de to humlene, Mosaic og Strata. Så om noen har erfaringer, er kommentarer velkomne. Jeg har lita erfaring med rug, og Strata har jeg aldri brukt.

OG 1.046 (effektivitet 82%), FG 1.007 (84% utgj.), 5,1% ABV. 30 IBU. 9 EBC. Meske på 64 + 72. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 1,5 ts kalsiumklorid. Gjæres på 18=>20=>22 grader.

Malt til 33 liter før tapping
3,0 kg wienermalt (50%)
1,8 kg hvetemalt (30%)
1,2 kg rugmalt (20%)
Humle
10 gr Waimea @ 60
50 gr Mosaic @ 10
50 gr Mosiac @ 0
150 gr Strata @ dryhop
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)
 
Har klekka ut en originaloppskrift for B48-overfloden min:). En session-variant av en mellomting mellom en rye-IPA og en NEIPA, men altså med belgisk klostergjær. Det kan da bare bli godt. Jeg lurer litt på gristen - særlig rugandelen - og på kombinasjonen av de to humlene, Mosaic og Strata. Så om noen har erfaringer, er kommentarer velkomne. Jeg har lita erfaring med rug, og Strata har jeg aldri brukt.

OG 1.046 (effektivitet 82%), FG 1.007 (84% utgj.), 5,1% ABV. 30 IBU. 9 EBC. Meske på 64 + 72. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 1,5 ts kalsiumklorid. Gjæres på 18=>20=>22 grader.

Malt til 33 liter før tapping
3,0 kg wienermalt (50%)
1,8 kg hvetemalt (30%)
1,2 kg rugmalt (20%)
Humle
10 gr Waimea @ 60
50 gr Mosaic @ 10
50 gr Mosiac @ 0
150 gr Strata @ dryhop
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)
Brukte Strata(50g) i kombo med Citra(45g), Mosaic(70g) og Simcoe(70g) til tørrhumling, og den skinte igjennom med et fint hint av jordbær i min gane :)
 
Er ikke overbegeistret for bitre WC IPA, men jeg liker godt Lagunitas IPA og Brooklyn East IPA
Lagunitas ligger oppskriften på HBT og flere andre steder Brooklyn sin er ikke like åpenbar selv og det er flere kloner rundt omkring, bl.a. en tråd her på forumet. Den viser til en oppskrift haandbryg hvor lenka er død, kan det være denne?

Oppskriftene har en del likheter EKG, Willamette og Centennial. Jeg har kun EKG av disse.

Har brukt gristen til Lagunitas og bruker en del humlerester. Det blir ikke Lagunitas/ East, men fungerer dette?
% er avrundet de som er interessert anbefales å sjekke lenke over
Crisp Maris Otter 75%
Caramel 30 EBC 9%
Hvete 6%
Lys München 6%
Crystal 150 EBC 4%
OG 1.060
FG 1.019

Denne skal meskes på 70°C som er høyt!

Humler
@60 Merkur 0.48 g/l
@60 Nelson 0.40 g/l
@30 EKG 0.80 g/l
@5 Cluster 1.15 g/l
@FO Nelson 0.60 g/l
@FO Pacific Gem 1 g/l
@DH Nelson 1 g/l
@DH Pacific Gem 1 g/l

Jeg kan bytte ut Pacific Gem/ Nelson med mer EKG. Jeg har også Saphir/ Citra/ Columbus som kan brukes i stedet for PG/ NS.
 
Har klekka ut en originaloppskrift for B48-overfloden min:). En session-variant av en mellomting mellom en rye-IPA og en NEIPA, men altså med belgisk klostergjær. Det kan da bare bli godt. Jeg lurer litt på gristen - særlig rugandelen - og på kombinasjonen av de to humlene, Mosaic og Strata. Så om noen har erfaringer, er kommentarer velkomne. Jeg har lita erfaring med rug, og Strata har jeg aldri brukt.

OG 1.046 (effektivitet 82%), FG 1.007 (84% utgj.), 5,1% ABV. 30 IBU. 9 EBC. Meske på 64 + 72. 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumsulfat, 1,5 ts kalsiumklorid. Gjæres på 18=>20=>22 grader.

Malt til 33 liter før tapping
3,0 kg wienermalt (50%)
1,8 kg hvetemalt (30%)
1,2 kg rugmalt (20%)
Humle
10 gr Waimea @ 60
50 gr Mosaic @ 10
50 gr Mosiac @ 0
150 gr Strata @ dryhop
Gjær
Imperial B48 (Westmalle)
Nå står denne til gjæring og oppfører seg tilsynelatende slik den skal. Men jeg har lurt på om jeg skulle slenge i en ekstra dose tørrhumling, og prøve å omdøpe den til NEIPA. Den blir jo helt sikkert tåkete nok i massevis. Og bare reint hypotetisk: Ville noe sånt passere i en konkurranse?

Jeg regner med at gjæren vil gi seg tydelig til kjenne. Det var jo faktisk noe av meninga med dette brygget, og det vil antakelig diskvalifisere det. Men det står strengt tatt ikke noe om gjærkarakter i definisjonen - eller i definisjonene av APA og IPA, som NEIPA bygger på.
 
Tanker om denne Pale alen? Har litt chinook jeg må få brukt opp og forsøkte meg på en liten batch:

Malts (3.392 kg)

2.83 kg (83.4%) — Simpsons Pale Malt Best — Grain — 5 EBC

562 g (16.6%) — BestMalz Vienna — Grain — 9 EBC

Hops (84.6 g)

4 g (12 IBU) — Chinook 13.8% — First Wort

6.1 g (10 IBU) — Chinook 13.8% — Boil — 20 min

7.1 g
(7 IBU) — Chinook 13.8% — Boil — 10 min

33.7 g
(8 IBU) — Chinook 13.8% — Boil — 2 min

33.7 g
— Chinook 13.8% — Dry Hop — 4 days

1 pkg — White Labs WLP001 California Ale 80%


Vitals​

Original Gravity: 1.055

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 37

BU/GU: 0.67

Color: 10.4 EBC



Litt usikker på mesketemp, men 66 er vel en grei tommelfingerregel.
 
Tanker om denne Pale alen? Har litt chinook jeg må få brukt opp og forsøkte meg på en liten batch:

Malts (3.392 kg)

2.83 kg (83.4%) — Simpsons Pale Malt Best — Grain — 5 EBC

562 g (16.6%) — BestMalz Vienna — Grain — 9 EBC

Hops (84.6 g)

4 g (12 IBU) — Chinook 13.8% — First Wort

6.1 g (10 IBU) — Chinook 13.8% — Boil — 20 min

7.1 g
(7 IBU) — Chinook 13.8% — Boil — 10 min

33.7 g
(8 IBU) — Chinook 13.8% — Boil — 2 min

33.7 g
— Chinook 13.8% — Dry Hop — 4 days

1 pkg — White Labs WLP001 California Ale 80%


Vitals​

Original Gravity: 1.055

Final Gravity: 1.011

IBU (Tinseth): 37

BU/GU: 0.67

Color: 10.4 EBC



Litt usikker på mesketemp, men 66 er vel en grei tommelfingerregel.
Ser grei nok ut, men jeg har nettopp hatt en litt tøff opplevelse med Chinook som bitterhumle. Det blei krasst. Men har du brukt den før med godt resultat, så blir det sikkert bra.
 
Jeg tenkte å slå tre fluer i en smekk i påsken - teste ut enkel og kjapp småskala komfyrbrygging, brygge første brygg som ikke er et sett og dermed også prøve å kopiere et av mine favoritt butikkøl - Haandbryggeriets Humlesus. Ut fra humlesustråden, tror jeg følgende skulle være fornuftig:

1750 g Pilsnermalt
375 g Caramel crystal
375 g Munich
ca 10 liter vann
Meskes 60 min @ 66 grader

Pre boil ca 14 liter
45 min kok

Single hop Citra:
5g 30 min
12.5g hopstand
12.5g tørrhumle

US-05 gjær

Av praktiske grunner blir det nok malt fra Bryggselv. - jeg ser ikke noen Caramel Crystal hos dem, er det en annen caramel malt som erstatter den?

Noen andre kommentarer på dette?
 
Jeg tenkte å slå tre fluer i en smekk i påsken - teste ut enkel og kjapp småskala komfyrbrygging, brygge første brygg som ikke er et sett og dermed også prøve å kopiere et av mine favoritt butikkøl - Haandbryggeriets Humlesus. Ut fra humlesustråden, tror jeg følgende skulle være fornuftig:

1750 g Pilsnermalt
375 g Caramel crystal
375 g Munich
ca 10 liter vann
Meskes 60 min @ 66 grader

Pre boil ca 14 liter
45 min kok

Single hop Citra:
5g 30 min
12.5g hopstand
12.5g tørrhumle

US-05 gjær

Av praktiske grunner blir det nok malt fra Bryggselv. - jeg ser ikke noen Caramel Crystal hos dem, er det en annen caramel malt som erstatter den?

Noen andre kommentarer på dette?
Hvilken EBC er det på den malten da?
 
Jeg tenkte å slå tre fluer i en smekk i påsken - teste ut enkel og kjapp småskala komfyrbrygging, brygge første brygg som ikke er et sett og dermed også prøve å kopiere et av mine favoritt butikkøl - Haandbryggeriets Humlesus. Ut fra humlesustråden, tror jeg følgende skulle være fornuftig:

1750 g Pilsnermalt
375 g Caramel crystal
375 g Munich
ca 10 liter vann
Meskes 60 min @ 66 grader

Pre boil ca 14 liter
45 min kok

Single hop Citra:
5g 30 min
12.5g hopstand
12.5g tørrhumle

US-05 gjær

Av praktiske grunner blir det nok malt fra Bryggselv. - jeg ser ikke noen Caramel Crystal hos dem, er det en annen caramel malt som erstatter den?

Noen andre kommentarer på dette?
Noe som heter Caramel crystal finnes vel ikke?

Det må jo være et ganske lyst karamellmalt i dette ølet, og særlig når det brukes såpass mye. Caramalt (Fawcett) på 30 EBC, f.eks.. Bryggselv har det, trur jeg. Det samme med münchenermaltet, det er vel den lyse varianten.

Vannmengden var uklar der. Tanken er vel å få 10 liter ferdig øl? Eller mesker du med 10 liter, og har skyllevann i tillegg? (Ikke no sparge, altså.)
 
Noe som heter Caramel crystal finnes vel ikke?

Det må jo være et ganske lyst karamellmalt i dette ølet, og særlig når det brukes såpass mye. Caramalt (Fawcett) på 30 EBC, f.eks.. Bryggselv har det, trur jeg. Det samme med münchenermaltet, det er vel den lyse varianten.

Vannmengden var uklar der. Tanken er vel å få 10 liter ferdig øl? Eller mesker du med 10 liter, og har skyllevann i tillegg? (Ikke no sparge, altså.)
Uklart formulert var vel uklart tenkt i denne sammenhengen... Tenkte å ta snaut halvparten av BIAB oppsettet mitt, så det skulle bli ca ti liter til mesk, skylling til 14-15 liter (så myue jeg tør ha i gryta) og nedkok til ca 12l.
 
Jeg tenkte å slå tre fluer i en smekk i påsken - teste ut enkel og kjapp småskala komfyrbrygging, brygge første brygg som ikke er et sett og dermed også prøve å kopiere et av mine favoritt butikkøl - Haandbryggeriets Humlesus. Ut fra humlesustråden, tror jeg følgende skulle være fornuftig:

1750 g Pilsnermalt
375 g Caramel crystal
375 g Munich
ca 10 liter vann
Meskes 60 min @ 66 grader

Pre boil ca 14 liter
45 min kok

Single hop Citra:
5g 30 min
12.5g hopstand
12.5g tørrhumle

US-05 gjær

Av praktiske grunner blir det nok malt fra Bryggselv. - jeg ser ikke noen Caramel Crystal hos dem, er det en annen caramel malt som erstatter den?

Noen andre kommentarer på dette?
Så ikke på humlemengden. Det der blir vel snaut? Jeg tenker ikke på mengden bitterhumle - du har sikkert brukt kalkulator for å treffe riktig der - men resten. 4g/l til tørrhumling og ditto i hopstand. Jeg ville også hatt en tilsetning på 10 eller 5 minutter. Jeg har tru på at kort koking tilfører noe du ellers ikke får. (Har det fra Scott Janish, også:).)
 
Så ikke på humlemengden. Det der blir vel snaut? Jeg tenker ikke på mengden bitterhumle - du har sikkert brukt kalkulator for å treffe riktig der - men resten. 4g/l til tørrhumling og ditto i hopstand. Jeg ville også hatt en tilsetning på 10 eller 5 minutter. Jeg har tru på at kort koking tilfører noe du ellers ikke får. (Har det fra Scott Janish, også:).)
Jeg har (prøvd å) regne(t) ned fra en foreslått oppskrift, men ja.Jeg hadde også en følelse av at det var litt lite (selv om jeg har ikke helt kalibrert humlemengdemagefølelse ennå...)
 
Tilbake
Topp