loebrygg
Norbrygg-medlem
Simcoe som bitterhumle er vel fornuftig med de humlene du har der. Bland de to andre, og tilsett 200 gram når det er igjen 2 minutter, og 700 gram i WP på 80 grader. Gi dem 20 minutter der før du kjøler videre.Jeg har disse humler:
100 gr. Simko 12 %
500 gr. Centennial 9,1 %
400 gr. Crysral 3,4 %
tar gjerne imot tips til sammensetning i et 100 liters brygg med høy IBU UTEN tørrhumling men tenkte det slik:
100 gr. simcoe 1 time
500 gram centenial 7 min
400 gram crystal flameout
jeg liker å bruke opp pakkene så jeg slipper rester som allikevel kastes senere.
er det en dårlig humlekombinasjon så skrik ut
Ser bra ut for meg, i alle fallGår med tankene om en Belgian Single Hop inspirert av Duvel Tripel hop, men nedjustert til Session styrke. Hva tenker dere?
En slags mellomting av Belgisk Blond / Trappist Single / Belgisk IPA ?
Gjær, humle og malt er allerede bestilt så det parameteret er det (desværre) ikke no å gjøre med
Vis vedlegget 58547
106 sier BrewfatherLitt mye spessialmalt og krystalmalt kanskje, men kan gå for det
Hvilken ebc havner du på ?

Er du sikker på at du mener bakepulver?Lurer kanskje mest på vannjusteringa. Aldri måttet bruke bakepulver før, men med all Brown malten ser det ut til at det kreves selv om jeg halverte mengden.
Er du sikker på at du mener bakepulver?
Natron, altså.Nei, natriumbikarbonat blir nok mer korrekt
Natron, altså.Det bruker jeg iblant.
Jeg følger vannjusteringskalkulatoren noen her har laga uten å tenke en eneste selvstendig tanke.men hvor mye pleier du bruke i øl?
Jeg brygget denne på søndag, var kreizi og brukte Lallemand Voss - men den har nå stoppet litt uventet på rundt 1.027 mot beregnet 1.019, selv om gjæren regnes som pålitelig så vidt jeg greier å lese på nett.Litt mye spessialmalt og krystalmalt kanskje, men kan gå for det
Hvilken ebc havner du på ?
Hvilken temperatur?Jeg brygget denne på søndag, var kreizi og brukte Lallemand Voss - men den har nå stoppet litt uventet på rundt 1.027 mot beregnet 1.019, selv om gjæren regnes som pålitelig så vidt jeg greier å lese på nett.
Det jeg begynte å tenke på er om det kan ha vært litt lite Diastic Power. Usikker på hvordan det gir utslag i praksis, opprinnelig utbytte og OG var som forventet.
30 C - økte opp mot 34 C for å se om det hjalp men det virker som at det er full stopp.Hvilken temperatur?
Pleier å være litt mer raus med gjærnæring når jeg bruker kveik. Får bedre utgjæring når jeg begynte med det.30 C - økte opp mot 34 C for å se om det hjalp men det virker som at det er full stopp.
Som sagt over kan du alltids prøve å tilsette en god dose(4 gram) gjærnæring i litt oppkokt vann, dumpe det i også swirle litt før du øker et par grader til.30 C - økte opp mot 34 C for å se om det hjalp men det virker som at det er full stopp.
Gikk akkurat tom for gjærnæring, så fikk også litt for lite in the first place - får prøve å handle imorgenSom sagt over kan du alltids prøve å tilsette en god dose(4 gram) gjærnæring i litt oppkokt vann, dumpe det i også swirle litt før du øker et par grader til.
Nå vet jeg ikke hvor du handler, men om de har fermaid O så er det gull til kveik og lagerGikk akkurat tom for gjærnæring, så fikk også litt for lite in the first place - får prøve å handle imorgen