"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei jeg har litt ekstra humle som trenger å bli brukt snart. Har 100g av columbus og nelson sauvin.
Passer det å tørrhumle med dem i denne oppskriften?
Eller blir det udrikklig?
Screenshot_20221213-143001_Brewfather.jpg

Har 100g av columbus og nelson sauvin.
Passer det å tørrhumle med dem i denne oppskriften?
Jeg er nok mer sensitiv enn en del andre. Har funnet ut at dersom jeg bikker 8-10 g/l i tørrhumle i f.eks NEIPA blir det for mye for meg.

200g tørrhumle på 5kg grist synes jeg virker mye.

Jeg laget en Columbus/ Nelson NEIPA. Synes den ble ganske bra.

Skalere denne ned til en Hazy Pale Ale med OG på ca 1.055. Fordel 200g Columbus/ Nelson tilsvarende og jeg er trygg på at du får et veldig godt øl.

Så har du @Westum Hjemmebryggeri som jeg er tipper hadde sagt kjør på med 200g tørrhumle i oppskriften din.

Brygget denne her med utgangspunkt i oppskriften til "Plutselig jul", men humla den opp en del. Godt fornøyd med resultatet. Synes det ble en spennende balanse mellom malt og frisk humle. Nå trenger jeg navnet på typen øl jeg brygget. Brewfather sier 89% Red IPA, men ølen har lite tegn til rødme. Hva skal jeg kalle den? Specialty IPA? Heksegryte? :)

Vedlegg

• Skjermbildet.JPG
    Skjermbildet.JPG
    69,5 KB · Sett: 12
  • Skjermbilder.JPG
    Skjermbilder.JPG
    19,9 KB · Sett: 11
Brygget denne her med utgangspunkt i oppskriften til "Plutselig jul", men humla den opp en del. Godt fornøyd med resultatet. Synes det ble en spennende balanse mellom malt og frisk humle. Nå trenger jeg navnet på typen øl jeg brygget. Brewfather sier 89% Red IPA, men ølen har lite tegn til rødme. Hva skal jeg kalle den? Specialty IPA? Heksegryte? :)

Red IPA eller Amerikan red høres riktig ut det

Takk for svar! Ender vel opp med å bare skriva IPA på etiketten da rødfargen er veldig svak.
Nå som jeg er godt i gang her, så lurer jeg også på hva dere tror om denne oppskriften?
Her er jeg ikke opptatt av typen, men har en del bohemsk malt jeg vil bruke opp og vil brygge noe lyst undergjæret øl.
Er også glad i blomstersmak, så håper loral kan gi meg litt av det.

Vedlegg

• Skjermbilde2.JPG
    Skjermbilde2.JPG
    81,6 KB · Sett: 12
Takk for svar! Ender vel opp med å bare skriva IPA på etiketten da rødfargen er veldig svak.
Bilde av ølet? Rødskjegg som jeg brygger, må jeg av og til justere med black malt for å få fargen jeg er ute etter. Nå sist ble den for lys, så måtte faktisk doble black malt i den fra 80 til 160 gram. Kan hende at dark crystal ikke gir så mye farge som røstingen tilsier.
Nå som jeg er godt i gang her, så lurer jeg også på hva dere tror om denne oppskriften?
Loral har jeg nettopp kjøpt inn, og ikke fått testa enda så jeg vet lite om hvordan den er annet enn det jeg har lest (late addition). East Kent Goldings bruker jeg relativt mye, og den liker jeg godt. Hvis Loral er litt "super-Mittelfruh" så vil EKG havne i skyggen. Det funker sikkert å bitre med Loral, men mulig Perle/Magnum gjør akkurat den jobben billigere.

Bilde av ølet? Rødskjegg som jeg brygger, må jeg av og til justere med black malt for å få fargen jeg er ute etter. Nå sist ble den for lys, så måtte faktisk doble black malt i den fra 80 til 160 gram. Kan hende at dark crystal ikke gir så mye farge som røstingen tilsier.

Loral har jeg nettopp kjøpt inn, og ikke fått testa enda så jeg vet lite om hvordan den er annet enn det jeg har lest (late addition). East Kent Goldings bruker jeg relativt mye, og den liker jeg godt. Hvis Loral er litt "super-Mittelfruh" så vil EKG havne i skyggen. Det funker sikkert å bitre med Loral, men mulig Perle/Magnum gjør akkurat den jobben billigere.
Skal fikse bilde i løpet av noen dager, for akkurat nå står flaskene til karbonering. Ølet var veldig mye lysere enn hva brewfather sier.
Jeg kan tenke meg rundt 18 EBC. Jeg gikk akkurat ned på lagret for å veie opp hvor som var tatt av 1 kilos Crystal Dark-posen og det stemmer med oppskriften. Må være som du sier at røstingen ikke stemmer med tallene, så jeg får klare meg uten julefargen jeg hadde håpet på.
Justerer du ved å følge med på fargen til mesken og eventuelt tilføre mer mørk malt?
Da må man kanskje ha erfaring med hvordan fargen endrer seg etter kok?
-
Takk for gode råd. Jeg skal gjøre en ny evaluering av humlevalgene mine. Mulig jeg forenkler oppskriften ytterligere ved å fjerne EKG og legge til litt mer Loral. Da er det jo nesten min første smash også..

Sist redigert:
Hei,

Jeg har tenkt å prøve meg på en NEIPA og har snust på nett og kommet fra til denne gristen her:

Pale malt 1,95
Flaket havre 0,6
Flaket hvete 0,3
Carapils 0,15

Til sammen 3 kg for en 10 liters batch brygget i en Speidel 20L med 10L maltrør
Meske på 68 grader i 60 minutter. Kok 60 minutter.

Er det et bra utgangspunkt for å lage en NEIPA?

Humle, så har jeg tenkt å bruke Citra og Galaxy, totalt 200gram

Første tilsetning whirlpool på 80 grader i 20 minutter
35 gram Citra og 35 gram Galaxy

Tørrhumling 1 etter 2 dager
40 gram Citra og 40 gram Galaxy

Tørrhumling 2 etter 10 dager
25 gram Citra og 25 gram Galaxy

Gjær Safale-04

Noen tips eller innspill til justering eller kan dette bli bra :)

Hei,

Jeg har tenkt å prøve meg på en NEIPA og har snust på nett og kommet fra til denne gristen her:

Pale malt 1,95
Flaket havre 0,6
Flaket hvete 0,3
Carapils 0,15

Til sammen 3 kg for en 10 liters batch brygget i en Speidel 20L med 10L maltrør
Meske på 68 grader i 60 minutter. Kok 60 minutter.

Er det et bra utgangspunkt for å lage en NEIPA?

Humle, så har jeg tenkt å bruke Citra og Galaxy, totalt 200gram

Første tilsetning whirlpool på 80 grader i 20 minutter
35 gram Citra og 35 gram Galaxy

Tørrhumling 1 etter 2 dager
40 gram Citra og 40 gram Galaxy

Tørrhumling 2 etter 10 dager
25 gram Citra og 25 gram Galaxy

Gjær Safale-04

Noen tips eller innspill til justering eller kan dette bli bra :)
Det blir sikkert ikke galt, det der. Så det følgende er bare mine preferanser, som ikke nødvendigvis er riktige:).

Jeg ville ikke brukt så mye umalta korn (råfrukt). Det har egentlig ingen hensikt, mener jeg. Og så bruker du veldig mye tørrhumle. Jeg ville ikke brukt mer enn 8gr/l, og jeg ville tilsatt det i en omgang, etter at hovedgjæringa er over. Biotransformasjon, som var den store snakkisen for ei stund sida, har visst vist seg å ikke ha så mye for seg, og den humla du tilsetter der, blir liggende i veldig lenge og vil kunne gi "grønne" smaker - om du ikke bruker en pose og fisker den ut, eller stikker om. (Pose er generelt en dårlig ide.)

Hvis jeg da reduserer litt på umaltet korn slik at det blir
Pale malt 80%
Flaket havre 10%
Flaket hvete 5%
Carapils 5%

så er det kanskje bedre balanse i gristen.

Tørrhumling, så hadde jeg jo lest litt om biotrans ja :)
Hvis jeg da heller tar en tørrhumling med 40 gram hver av Citra og Galaxy så er vi på 8gr/L

Hvis jeg da reduserer litt på umaltet korn slik at det blir
Pale malt 80%
Flaket havre 10%
Flaket hvete 5%
Carapils 5%

så er det kanskje bedre balanse i gristen.

Tørrhumling, så hadde jeg jo lest litt om biotrans ja :)
Hvis jeg da heller tar en tørrhumling med 40 gram hver av Citra og Galaxy så er vi på 8gr/L
Trur reduksjonen av andelen råfrukt er lur. Råfrukten bidrar ikke til tåka, om det var grunnen til at du hadde så mye av den. (Jeg bruker 0% råfrukt, og får veldig stabil tåke.) Noen mener vel havren bidrar til munnfølelsen. Hvete gir proteiner, men du kan like gjerne få dem fra hvetemalt, som gir mye mer smak.

Forskning tyder på at utbyttet av å øke humletilsetninga flater kraftig ut ved 8 gr/l. (Det er vel særlig forskninga til prof. Tom Shellhammer som referes når det er snakk om dette). Samtidig som du ikke får noe særlig mer av de aromatiske oljene øker du mengden plantemateriale, og det er ikke gunstig på noen måte.

Men du må jo sjøl finne ut hva som funker, så ta ikke det jeg sier her som noen fasit du må følge. Det meste innafor dette faget er gjenstand for diskusjon:).

Takk for innspill, jeg trodde at råfrukten skulle gi tåke :)
Prøver meg på en batch, eneste måten å finne ut av dette, men helt fint å unngå de helt innlysende bommertene.

Planer om å brygge mye i løpet av romjula. Blant annet denne, en amerikansk brown ale. Tanker?

OG: 1.057 Est FG: 1.013
IBU: 48. EBC: 30.7

4.5kg Pale malt
0.5kg Munich malt
0.5kg Biscuit malt
0.3kg Caramunich 150ebc
0.3kg Carared 50ebc
0.2kg Havregryn
60gram Chocolate malt mørk

60min 20gr Chinook
15min 20gr Willamette
15min 20gr Simcoe
0min 30gr Willamette
0min 30gr Simcoe

Gjæres med Verdant IPA-gjær (topphøstet) i bod som holder jevnt 17-18 grader, i mangel av tempstyrt kjøleskap enn så lenge. Settes varmere på slutten av gjæringsforløpet.

Tørrhumles med 30gram hver av Simcoe og Willamette fem dager før fating.

Og bare sånn for ordens skyld, jeg er glad i humle i Brown Ale.

Lefler litt med å tilsette whisky i den neste imp stouten min. Har en rugporter med belgisk kandis som klokket inn på noe over 15%, som jeg nå skjenket 2.5 dl i et tulip glass, og satte til 10 gram med Glendronach single malt. Kjenner at det er rundt maks, kanskje halvparten er nok for å få smaksbidraget. Hvor ligger folket her på tilsetning av brennevin?

Tilbake
Topp