Finn Berger
Moderator
Det noen kaller sexy, kaller andre grisete
Det noen kaller sexy, kaller andre grisete
Holder det seg på innsiden av gjæringskaret er det sexy, kryper det ut så blir det definitivt grisete jaDet noen kaller sexy, kaller andre grisete.
Erfaringa mi er i alle fall at de dyra der har ganske ekstrem utferdstrang. Men de lager godt øl, daHolder det seg på innsiden av gjæringskaret er det sexy, kryper det ut så blir det definitivt grisete ja![]()
På tide med en Allrounder 60L i stallenErfaringa mi er i alle fall at de dyra der har ganske ekstrem utferdstrang. Men de lager godt øl, da.
Jeg er nok mer sensitiv enn en del andre. Har funnet ut at dersom jeg bikker 8-10 g/l i tørrhumle i f.eks NEIPA blir det for mye for meg.Har 100g av columbus og nelson sauvin.
Passer det å tørrhumle med dem i denne oppskriften?
www.westumhjemmebryggeri.no
Brygget denne her med utgangspunkt i oppskriften til "Plutselig jul", men humla den opp en del. Godt fornøyd med resultatet. Synes det ble en spennende balanse mellom malt og frisk humle. Nå trenger jeg navnet på typen øl jeg brygget. Brewfather sier 89% Red IPA, men ølen har lite tegn til rødme. Hva skal jeg kalle den? Specialty IPA? Heksegryte?![]()
Bilde av ølet? Rødskjegg som jeg brygger, må jeg av og til justere med black malt for å få fargen jeg er ute etter. Nå sist ble den for lys, så måtte faktisk doble black malt i den fra 80 til 160 gram. Kan hende at dark crystal ikke gir så mye farge som røstingen tilsier.Takk for svar! Ender vel opp med å bare skriva IPA på etiketten da rødfargen er veldig svak.
Loral har jeg nettopp kjøpt inn, og ikke fått testa enda så jeg vet lite om hvordan den er annet enn det jeg har lest (late addition). East Kent Goldings bruker jeg relativt mye, og den liker jeg godt. Hvis Loral er litt "super-Mittelfruh" så vil EKG havne i skyggen. Det funker sikkert å bitre med Loral, men mulig Perle/Magnum gjør akkurat den jobben billigere.Nå som jeg er godt i gang her, så lurer jeg også på hva dere tror om denne oppskriften?
Skal fikse bilde i løpet av noen dager, for akkurat nå står flaskene til karbonering. Ølet var veldig mye lysere enn hva brewfather sier.Bilde av ølet? Rødskjegg som jeg brygger, må jeg av og til justere med black malt for å få fargen jeg er ute etter. Nå sist ble den for lys, så måtte faktisk doble black malt i den fra 80 til 160 gram. Kan hende at dark crystal ikke gir så mye farge som røstingen tilsier.
Loral har jeg nettopp kjøpt inn, og ikke fått testa enda så jeg vet lite om hvordan den er annet enn det jeg har lest (late addition). East Kent Goldings bruker jeg relativt mye, og den liker jeg godt. Hvis Loral er litt "super-Mittelfruh" så vil EKG havne i skyggen. Det funker sikkert å bitre med Loral, men mulig Perle/Magnum gjør akkurat den jobben billigere.
Det blir sikkert ikke galt, det der. Så det følgende er bare mine preferanser, som ikke nødvendigvis er riktigeHei,
Jeg har tenkt å prøve meg på en NEIPA og har snust på nett og kommet fra til denne gristen her:
Pale malt 1,95
Flaket havre 0,6
Flaket hvete 0,3
Carapils 0,15
Til sammen 3 kg for en 10 liters batch brygget i en Speidel 20L med 10L maltrør
Meske på 68 grader i 60 minutter. Kok 60 minutter.
Er det et bra utgangspunkt for å lage en NEIPA?
Humle, så har jeg tenkt å bruke Citra og Galaxy, totalt 200gram
Første tilsetning whirlpool på 80 grader i 20 minutter
35 gram Citra og 35 gram Galaxy
Tørrhumling 1 etter 2 dager
40 gram Citra og 40 gram Galaxy
Tørrhumling 2 etter 10 dager
25 gram Citra og 25 gram Galaxy
Gjær Safale-04
Noen tips eller innspill til justering eller kan dette bli bra![]()
Trur reduksjonen av andelen råfrukt er lur. Råfrukten bidrar ikke til tåka, om det var grunnen til at du hadde så mye av den. (Jeg bruker 0% råfrukt, og får veldig stabil tåke.) Noen mener vel havren bidrar til munnfølelsen. Hvete gir proteiner, men du kan like gjerne få dem fra hvetemalt, som gir mye mer smak.Hvis jeg da reduserer litt på umaltet korn slik at det blir
Pale malt 80%
Flaket havre 10%
Flaket hvete 5%
Carapils 5%
så er det kanskje bedre balanse i gristen.
Tørrhumling, så hadde jeg jo lest litt om biotrans ja
Hvis jeg da heller tar en tørrhumling med 40 gram hver av Citra og Galaxy så er vi på 8gr/L
Det er mulig at Simcoe vil overdøve Willamette. Kanskje droppe flameout tilsetningen av Simcoe for å få mer balanse mellom humlene..?Og bare sånn for ordens skyld, jeg er glad i humle i Brown Ale.
Mulig du har et godt poeng der. Skal vurderes på det sterkeste. Takk for innspillDet er mulig at Simcoe vil overdøve Willamette. Kanskje droppe flameout tilsetningen av Simcoe for å få mer balanse mellom humlene..?