Bikarbonat har så vidt jeg veit ingen smakseffekt, men det øker TDS (Total Dissolved Solids, altså mengden av oppløste mineraler). Og det drar i retning av en "hardere" munnfølelse. Du skal forøvrig være litt fordiktig med mengden natron, fordi det fort blir for mye natrium. Et alternativ er kalsiumkarbonat (kalk), men det er tungt løselig. (Trur en løsning er å meske inn uten kalken. Da vil du få en ganske sur mesk i starten, og dermed vil kalken løse seg lettere når du tilsetter den.)
Hva slags stout er det snakk om? Jeg går ut fra at det ikke er en dry stout, for der skal du absolutt ikke ha denne høye alkaliniteten.
Jeg hadde vel gitt blaffen i bikarbonatnivået, og heller sett på balansen mellom klorid og sulfat. Og da ville jeg gått for 2:1, der, dvs. dobbelt så mye klorid som sulfat. Men det avhenger litt av hvilken type stout du brygger - og av hva du liker, så klart.
5,6 er vel en grei pH. Jeg veit ikke hvor nøye du kontrollerer pH videre i prosessen, men pH i mesken spiller i seg sjøl ikke så veldig stor rolle. Jeg ville vært mer opptatt av pH i kok (ikke over 5,4) - og særlig til gjæring (opp mot 5,2). Lav pH i det ferdige ølet er ikke godt i en stout, og det kan være en grunn til å legge deg høyt i mesken - som jo vil påvirke pH videre i prosessen.