"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Skal brygge et trappist øl i morgen, kun vanlig pilsnermalt i gristen.

Meskeskjemaet jeg fant sier:
50C - 15min
56C - 15min
62C - 30min
68C - 30min
73C - 10min
78C - 10min

Har aldri stegmesket før, bli resultatet like bra med feks 64C - 60min og 72C - 45min?

Mener å ha lest et sted at proteinsteget er unødvendig og gjør kanskje mer skade enn bra i små batcher..
 
Skal brygge et trappist øl i morgen, kun vanlig pilsnermalt i gristen.

Meskeskjemaet jeg fant sier:
50C - 15min
56C - 15min
62C - 30min
68C - 30min
73C - 10min
78C - 10min

Har aldri stegmesket før, bli resultatet like bra med feks 64C - 60min og 72C - 45min?

Mener å ha lest et sted at proteinsteget er unødvendig og gjør kanskje mer skade enn bra i små batcher..
Det er ser egentlig ut som en linjær stegmesk i praksis hvis du benytter varmeelementer i kjelen du mesker i, hvor du egentlig bare øker temperaturen hele veien i steden for å holde den 15min her og der..

For å ivareta noe av det regimet der, så ville jeg mesket inn på 50, om det er nødvendig er en annen sak, og bare rampet up fra der til det loebrygg sier. Det tar jo tid å øke temperaturen med mindre man gjør det ved å helle kokende vann i mesken slik at økningene er så og si instante.
 
Dette blir vel bra. Ei stund siden jeg har brygga Vestkyst nå. Tenker det må gå greit å bytte Simcoe med Mosaic i whirlpool og tørrhumla?

De er jo ikke helt forskjellige, men ganske nær beslektet. Litt mer trøkk og særpreg i mosaic da. Jeg ville gått for det, kanskje det til og med blir bedre, selv om det blir litt annerledes.
 
Sist redigert:
Det er ser egentlig ut som en linjær stegmesk i praksis hvis du benytter varmeelementer i kjelen du mesker i, hvor du egentlig bare øker temperaturen hele veien i steden for å holde den 15min her og der..

For å ivareta noe av det regimet der, så ville jeg mesket inn på 50, om det er nødvendig er en annen sak, og bare rampet up fra der til det loebrygg sier. Det tar jo tid å øke temperaturen med mindre man gjør det ved å helle kokende vann i mesken slik at økningene er så og si instante.
Godt tips, det går endel tid på oppvarming i meskemodus på elementene. Jeg går for det der jeg :)
 
Planlegger en versjon selv, men litt lysere og lettere
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-01-21 at 21.54.15.png
    Screenshot 2023-01-21 at 21.54.15.png
    524,8 KB · Sett: 24
Tenkte å fylle tre 20-litere, men kan vel redusere batch størrelsen litt for å gjøre alt mye enklere. Gå for 2x 20L og 1x 12L kanskje. Går en del ekstra tid ved å makse kapasiteten. Forrige erfaring med Verdant ble og relativt "eksplosiv" så kanskje det er lurt å ikke fylle helt opp til gjæring igjen...
Kanskje jeg var litt kjapp. Mosaic er jo en datter av Simcoe (og Nugget), og har en oljeprofil som ser nokså lik ut som Simcoes:

Nå sier vel ikke de profilene der alt om ei humle, men noe kan en nok lese ut av dem.
 
Det var det jeg og fant ut (teoretisk), men hvordan det vil bli i praksis er upløyd mark for meg. Har lite erfaring med Mosaic foreløpig.
Jeg syns ikke de er i nærheten av hverandre, Simcoe er passe dank, toner av jord og grapefrukt. Mosaic er frisk, syrlig og med en helt distinkt smak jeg ikke helt vet hva jeg skal sammenligne med. Forøvrig er jeg såpass glad i Mosaic at jeg opptil flere ganger har gjort APA'en min med kun den :)
 
Har manglet Simcoe selv og hatt Mosaic da leste jeg disse brukererfaringene på annet forum:

John Mallet of Bell's Brewery described Hopslam (dry hopped with Simcoe) as a beer that "smells like your cat ate your weed and pissed in the Christmas tree".

Simcoe isn't my thing. To me, a lot of Simco comes across like cat piss. A little Simco can be quite refreshing.

Mosaic isn't bad. I like it better than Simco.

Mosaic is closer to Citra than Simcoe. It tastes most like a mix of citrus, berries, and stone fruit. It has a more mellow flavor than Citra, but still just as flavorful.
 
Hvilken brown er det du har da. Jeg har brukt TF. Ser produsentene varierer fra 125 (Crisp) til 175-200 (TF) til 400 EBC (Simpsons).
Fikk litt dårlig utgjæring med s-04 på porteren. Fra 1060 til 1020 synes jeg er i minste laget.
Mesket på 67 grader og gjæret på 20 grader.
Det blir en utgjæring på 67 %.
Noen som har opplevd det samme?
Brukte 2 pk. dehydrert og gjæringen kom fort igang.
Merket selvfølgelig ikke at jeg hadde dårlig utgjæring før jeg hadde overført til fat.
Slengte oppi 10 munton drops og satte fatet på 23 grader i håp om at gjæra skal komme igang og dra fg lenger ned.
Har liten tro på at det virker, men er vel verdt et forsøk. Ølet skal jo karboneres uansett.
 
Fikk litt dårlig utgjæring med s-04 på porteren. Fra 1060 til 1020 synes jeg er i minste laget.
Har stort sett gode resultater. Strør gjæra over skummet etter tapping og lar stå. Ingen ekstra O2 eller noe gjærnæring. De tre siste med denne har hatt 78-83% utgjæring. En ESB, Porter med 12% brown og røstet rug, og en klone av Rødskjegg.
 
Sist redigert:
04 virker som, etter egne erfaringer kombiner med det jeg har lest, at kan være en chugger eller en som bailer tidlig. Lurer på om den er veldig kresen på hva slags sukkerarter den har å jobbe med? Uansett er det stort sprik med hva folk melder inn av utgjæring.
 
Merkelige greier.
2 pk. med OG 1060 og 24 liter til gjæring skulle være nok. Mulig jeg skulle kjørt opp temperaturen mer ?
 
Tilbake
Topp