"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

10 drops? Hva var poenget med det, ville heller hivd oppi no spennende sukker
Vis vedlegget 60513
Det var vel mer for å kanskje få i gang gjæringen på en litt høyere temperatur og krysse fingrene for at den kan dra fg litt ned.
10 drops er ikke nok for å karbonere nei.
Hydrometeret er vel rett.
Kjøpt på brewshop til en ikke billig penge.
Kunne kanskje strø ned i litt annen tørrgjær. Har safbrew London ale liggende.
Edit.
Ser den har lavere utgjæring enn s-04.
Prøve Verdant IPA kanskje?
 
Sist redigert:
Det var vel mer for å kanskje få i gang gjæringen på en litt høyere temperatur og krysse fingrene for at den kan dra fg litt ned.
10 drops er ikke nok for å karbonere nei.
Hydrometeret er vel rett.
Kjøpt på brewshop til en ikke billig penge.
Kunne kanskje strø ned i litt annen tørrgjær. Har safbrew London ale liggende.
Edit.
Ser den har lavere utgjæring enn s-04.
Prøve Verdant IPA kanskje?
Laget et likedann sett til en kompis.
Han fikk litt dårlig effektivitet på skyllinga så OG ble 1050 mot min på 1060.
FG ble 1018 på hans øl.
Samme dårlige utgjæringen der også.
 
Blir en engelsk golden ale i morra. Ca. butikkstyrke. Har masse frisk Fuller's-gjær fra best bitter. Gristen er streit og grei, men jeg har ikke helt bestemt meg for humla. Trur det blir Target aleine, som det står.

Malt til 33 liter før tapping
2,85 kg Maris Otter
2,75 kg Pilsnermalt
0,30 kg Victory
0,20 kg syremalt
Humle
50 gr Target @ 30
50 gr Target @ 2 + wp10/80
Gjær
Imperial A09 Pub
 
Jeg sitter og funderer på ei oppskrift på en belgisk dubbel. Og mens jeg gjør det, drikker jeg et glass av min versjon av NØs påskeøl, som er en slags tjukk sterk gyllen belgisk. Gristen er 50/50 lyst münchner og hvetemalt. Og så er det Chinook som bitterhumle, 90 gr Cascade @ 5, og 150 gr Saaz @ wp. Egentlig ei helt sjuk oppskrift, men det er kjempegodt.

Og så tenker jeg at hva om jeg bare legger et mørkt lag oppå dette? Tåpelig ide? Det blir ikke ei typisk dubbel-oppskrift, men ... ?

Siden jeg er en enkel sjel, har jeg et beger mørk sirup fra butikken som jeg har tenkt å bruke i stedet for eksklusiv belgisk sirup. Men hva mer?
 
Flaska en saison i går, og tenkte å være smart: For å slippe å vaske gjæringskaret heiv jeg en liter vørter oppi for å friske opp gjæren litt, og nå sitter jeg og lurer på om det ikke hadde vært en ide å brygge noe amerikansk på den - eller kanskje mexikansk, siden jeg har 200 gram Zappa liggende. Spontaninnhandla i et svakt øyeblikk, men den har liksom aldri helt passa inn.

Ideen er å gi passe med bitterhet med ett eller annet, og så fordele Zappa på wp og tørrhumling. Og siden det er saison-gjær, skulle jeg slippe å bekymre meg om hop creep. Den gir meg jo den effekten uansett:).

Gjæren er Imperials Rustique, fra Blaugies. Den ga 93% utgjæring i det brygget jeg flaska nå. Ikke av det mest ekstreme, men solid diastaticus-jobbing.

Det jeg lurer på, er egentlig om det generelt er en dårlig idé å ipaifisere/neipaifisere saison.
 
Flaska en saison i går, og tenkte å være smart: For å slippe å vaske gjæringskaret heiv jeg en liter vørter oppi for å friske opp gjæren litt, og nå sitter jeg og lurer på om det ikke hadde vært en ide å brygge noe amerikansk på den - eller kanskje mexikansk, siden jeg har 200 gram Zappa liggende. Spontaninnhandla i et svakt øyeblikk, men den har liksom aldri helt passa inn.

Ideen er å gi passe med bitterhet med ett eller annet, og så fordele Zappa på wp og tørrhumling. Og siden det er saison-gjær, skulle jeg slippe å bekymre meg om hop creep. Den gir meg jo den effekten uansett:).

Gjæren er Imperials Rustique, fra Blaugies. Den ga 93% utgjæring i det brygget jeg flaska nå. Ikke av det mest ekstreme, men solid diastaticus-jobbing.

Det jeg lurer på, er egentlig om det generelt er en dårlig idé å ipaifisere/neipaifisere saison.
Kast oppi litt hvete så har du en White IPA :)
 
Kast oppi litt hvete så har du en White IPA :)
Noe i retning av Kinns Skoddehav, ja. Den har jeg jo brygga noen ganger, med Wyeast 3787 (Westmalle). Det er et sabla godt øl, så hvorfor kom jeg ikke på det?

OK, 1318 er lang mer moderat belgisk enn saisongjærtypene, og white IPA skal vel helst brygges med wit-gjær, men close enough. Takk for tipset.

edit: @PetterL Enig i det - som du ser:) - men som sagt: Close enough. Jeg trur jeg prøver. Skjønt Zappa nok er noe annet enn klassiske amerikanske C-humler.
 
Da er vel gjæren feil? White IPA skal vel ha en Wit gjær, ikke Saison?
Feil og feil, på brewers friend er det US-05 som ser ut til å være den mest populære til White IPA, men joda helt riktig er det selvfølgelig ikke. Nå vet jeg ikke hvor mye Rustique bidrar med, men wit gjæra fra Lallemand er rimelig nøytral.
Screenshot_20230312_112905_com.android.chrome.jpg

De 2-3 gangene jeg har brygget White IPA så brukte jeg T-58 og den ble rimelig brukbar, og bidrar med mye mer enn wit gjæra fra Lallemand, så tenkte kanskje at den Rustique gjæra kunne være godt i ølet @Finn Berger skisserer :)
 
Flaska en saison i går, og tenkte å være smart: For å slippe å vaske gjæringskaret heiv jeg en liter vørter oppi for å friske opp gjæren litt, og nå sitter jeg og lurer på om det ikke hadde vært en ide å brygge noe amerikansk på den - eller kanskje mexikansk, siden jeg har 200 gram Zappa liggende. Spontaninnhandla i et svakt øyeblikk, men den har liksom aldri helt passa inn.

Ideen er å gi passe med bitterhet med ett eller annet, og så fordele Zappa på wp og tørrhumling. Og siden det er saison-gjær, skulle jeg slippe å bekymre meg om hop creep. Den gir meg jo den effekten uansett:).

Gjæren er Imperials Rustique, fra Blaugies. Den ga 93% utgjæring i det brygget jeg flaska nå. Ikke av det mest ekstreme, men solid diastaticus-jobbing.

Det jeg lurer på, er egentlig om det generelt er en dårlig idé å ipaifisere/neipaifisere saison.
IPS, India Pale Saison, bare en måte å finne ut om det funker...

Edit, eller kanskje heller FPS, Finn pale saison, da eventuelt en HFPS, Hadeland Finn Pale Saison
 
Noe i retning av Kinns Skoddehav, ja. Den har jeg jo brygga noen ganger, med Wyeast 3787 (Westmalle). Det er et sabla godt øl, så hvorfor kom jeg ikke på det?

OK, 1318 er lang mer moderat belgisk enn saisongjærtypene, og white IPA skal vel helst brygges med wit-gjær, men close enough. Takk for tipset.

edit: @PetterL Enig i det - som du ser:) - men som sagt: Close enough. Jeg trur jeg prøver. Skjønt Zappa nok er noe annet enn klassiske amerikanske C-humler.
Det blir vel noe i retning av Tank 7?

Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154
 
Det blir vel noe i retning av Tank 7?

Innlegg i tråden 'Boulevard Tank 7 Klone' https://forum.norbrygg.no/threads/boulevard-tank-7-klone.19392/post-192154
Ja, men gjæren gjør nok litt forskjell. Og så er jeg ikke interessert i så mye alkohol. Det her blir vel noe opp mot 6%. Gjærer litt lavere enn dem, men ikke ulikt.

Skal snart tappe til kok. Her har det gått unna. Sånn blei det:

OG 1.046. 25 IBU.

3,5 kg Golden promise
2,0 kg hvetemalt
0,5 kg chitmalt

25 gr Enigma @ 30 (koker bare 30 min)
50 gr Mosaic @ wp 80/15
50 gr Zappa @ wp 80/15

Tørrhumle med 150 gr Zappa i to dager før tapping. (Over veier en dose av et eller annet under gjæringa, også.)

Gjær: Solid dose med Rustique.
 
@loebrygg du har brygget litt med Cashmere. Vurderer en Amerikansk Blonde med denne, du nevner den er litt spesiell. Lyst til å utdype?

Evt hva tenker du om noe sånn som dette?
 
Jeg tror den vil funke utmerket i Blond
Du skal ihvertfall ikke være redd for å bruke den i så beskjedne mengder
 
Tilbake
Topp