"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

(Og her er vi framme ved den vanlige undringa mi over at bryggeforretningene - med ett unntak - ikke fører fosforsyre:(.)


Så ut til at de fleste solgte dette, i varierende blandingsforhold.
 


Så ut til at de fleste solgte dette, i varierende blandingsforhold.
Kommer ann på hvor store justeringer du må gjøre, jeg må bruke 5ml 75% til et 22 liter brygg bare i mesk og ytterligere 2ml i skyllevannet. Så er ikke vanskelig å få målt opp den med 75%.

Jeg tenker at så lenge du skal måle mer enn 1ml så er det verdt å handle 75% :)
 


Så ut til at de fleste solgte dette, i varierende blandingsforhold.
10% er helt meningsløst, og blir vel urimelig dyrt.
 
10% er helt meningsløst, og blir vel urimelig dyrt.
Jeg leste en post nylig hvor Martin Brungaard skrev at 1 mL lactol (88%) / 3,7 L vann skulle være problemfritt med tanke på smak fra melkesyra. Men jeg har aldri pushet så høyt selv, så skal ikke si at det er fasit.

Ser noen nettbutikker fører 75% og 85% fosforsyre, men som ikke sendes i post…
 
Jeg leste en post nylig hvor Martin Brungaard skrev at 1 mL lactol (88%) / 3,7 L vann skulle være problemfritt med tanke på smak fra melkesyra. Men jeg har aldri pushet så høyt selv, så skal ikke si at det er fasit.

Ser noen nettbutikker fører 75% og 85% fosforsyre, men som ikke sendes i post…
Har testa 1ml syre pr. L vann, (fosfor- og melke-).
Det ga litt limesmak for melkesyra, mens fosfor var helt. nøytral.

 
Vurderer å lage en saison. Synes Bonsak har mye fint, så jeg vil prøve deres Farmhouse (https://forum.norbrygg.no/threads/bonsak-wallonia-farmhouse-malt-erfaring.44120/) I følge tråden skal den kunne fungere alene. Begynner enkelt, så jeg stjeler humlene fra Holmentoppens Saison in the Sun, så det blir den med endret malt.

Så det blir til ca 18 liter til gjæring

5 kg Bonsak Wallonia Farmhouse
18g Magnum @ 60
20g East kent golding @5

gjæres med Be-134

Brygges med Frogns kommunale vann fra Glitre i Asker, svært bløtt med 0.8 tyske hardhetsgrader (dH)- å justere til et noe mer kontinentalt vann kan kanskje være neste skritt om dette frister til gjentakelse.

Jeg ser at mengden malt er kanskje litt lav, men skulle det se ut til at OG blir for lav, får jeg gi den lengere koketid.

Det eneste jeg lurer på er om jeg burde gjort noe for å få det litt surere, men det er jo null bufferkapasitet i vannet jeg bruker, så det responderer jo direkte på malten.
 
I starten av desember besøkte jeg bryggeripuben til Landgang Braurei i Hamburg. Der makte jeg et øl kallt Salonsozialist, en Weizendobbeltbock. Etter litt kommunikasjon med bryggeriet har jeg fått nok informasjon til å forsøke sette sammen en oppskrift. Vil gjerne høre fra de av dere som har testet samme typen øl om det ser fornuftig ut. Humle og gjær er samme som oppgitt av bryggeriet. Jeg vil og bruke DME siden jeg ikke har volum nok ellers uten dobbeltmesking og det orker jeg rett og slett ikke.

(OG siktes inn på 1.080)
2,8kg Pilsalt
2,7kg Hvetemalt
0,1kg Carawheat
1kg Extra light DME
1kg Wheat DME

25g Tradition @60 min (12 IBU)
25g Saphir @10 min (~3 IBU)

Gjæres merkelig nok med US-05

Bryggeri har brukt EC 1118 Champagnegjær til sekundergjæring. Ser ikke for meg at jeg gjør det.

Noen som har noen tanker? Om alt går som planlagt skal jeg her havne på ~9% ABV med sukkerkarbonering i flaske/boks.
 
Dette blir vel bra. Ei stund siden jeg har brygga Vestkyst nå. Tenker det må gå greit å bytte Simcoe med Mosaic i whirlpool og tørrhumla?
 

Vedlegg

  • Brewfather_JormundgandIPAKloneavVestkyst_20230121.png
    847,1 KB · Sett: 12
Dette blir vel bra. Ei stund siden jeg har brygga Vestkyst nå. Tenker det må gå greit å bytte Simcoe med Mosaic i whirlpool og tørrhumla?
Det blir sikkert godt - men krysser du ikke ei grense mellom hovedtyper av de aromakraftige humlene der? Jeg skal ikke påstå at du ikke kan brygge en klassisk vestkyst-IPA med et innslag av Mosaic, men jeg tenker at den liksom blir litt mindre klassisk? Hvilke andre alternativer har du? (Regner med at det er mangel på Simcoe som driver deg til en sånn desperat handling;).)

Om Columbus, Centennial og Simcoe ikke akkurat er Den Hellige Treenighet, er det ikke langt unna. Det kan straffe seg å vanhellige sånt:).
 
Det blir sikkert godt - men krysser du ikke ei grense mellom hovedtyper av de aromakraftige humlene der? Jeg skal ikke påstå at du ikke kan brygge en klassisk vestkyst-IPA med et innslag av Mosaic, men jeg tenker at den liksom blir litt mindre klassisk? Hvilke andre alternativer har du? (Regner med at det er mangel på Simcoe som driver deg til en sånn desperat handling;).)

Om Columbus, Centennial og Simcoe ikke akkurat er Den Hellige Treenighet, er det ikke langt unna. Det kan straffe seg å vanhellige sånt:).
Kanskje heller bytte 30 min humla med noe annet da, Cascade? Så bruke Simcoe på resten. Da har jeg akkurat nok.
 

Vedlegg

  • Brewfather_Inventory_List_20230121.png
    256,7 KB · Sett: 3
Kanskje heller bytte 30 min humla med noe annet da, Cascade? Så bruke Simcoe på resten. Da har jeg akkurat nok.
Så du har 150 gr Simcoe? Det skulle holde til 60 liter Vestkyst etter Kinns originaloppskrift - med forbehold om at hueregninga mi ikke har gjort noen feil. Her er originalskjemaet (som du sikkert har, men til glede for mer uopplyste sjeler;)):

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.
 
Så du har 150 gr Simcoe? Det skulle holde til 60 liter Vestkyst etter Kinns originaloppskrift
Tenkte å fylle tre 20-litere, men kan vel redusere batch størrelsen litt for å gjøre alt mye enklere. Gå for 2x 20L og 1x 12L kanskje. Går en del ekstra tid ved å makse kapasiteten. Forrige erfaring med Verdant ble og relativt "eksplosiv" så kanskje det er lurt å ikke fylle helt opp til gjæring igjen...
 
Tenkte å fylle tre 20-litere, men kan vel redusere batch størrelsen litt for å gjøre alt mye enklere. Gå for 2x 20L og 1x 12L kanskje. Går en del ekstra tid ved å makse kapasiteten. Forrige erfaring med Verdant ble og relativt "eksplosiv" så kanskje det er lurt å ikke fylle helt opp til gjæring igjen...
Er det en mulighet å tørrhumle den siste 20L med en annen humle enn Simcoe? Dersom det er en mulighet gir det erfaring på hva som skjer ved bytte av Simcoe.
 
Tilbake
Topp