"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg har aldri fått til noe lett og friskt med den gjæra. Syns den fort gir litt tungt øl.
Den skal jo i teorien ikke ete maltotriose, men jeg har ikke opplevd den som umulig å brygge lettere saker med likevel. En del henger på meskinga, og jeg tenker å gjøre det jeg kan for å få høy gjærbarhet, hvilket vil tippe maltose/maltotriose-forholdet mer mot maltose enn om du kjører en stadard engelsk ettstegsmesk på 67 grader.

Men du har et poeng, og jeg kunne brukt den skotske gjæren til Imperial i stedet - men så fikk jeg nå med meg denne, da;).
 
Sist redigert:
Det var solid, men jeg er allikevel spent på åssen den oppleves å drikke.
Prøven kjentes ikke "tung". Det blir nok et lettdrikkelig øl, men litt sterkere enn jeg ville ha det. Det ender opp mot 5%. (En annen sak var at det var både litt syrligere og litt bitrere enn jeg kunne ønske, men det kan endre seg. Gjæren er ikke helt ferdig med oppryddinga ennå, men det begynner å bli temmelig langt mellom ploppene.)
 
Har regnvann. Ønsker tsjekkisk pils.

Jeg ikke så sikker på hva tsjekkerne gjør. De gjør antakelig mye forskjellig, og ikke alt tsjekkisk vann er bløtt, heller. Men nå har jeg altså det bløteste vannet som tenkes kan, og skal gi sterotypien et forsøk. Litt mineralsalter må tilsettes, men lite: til 40 liter bryggevann blir det 0,5 ts magnesiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid. Det skulle gi 5 ppm magnesium, 20 ppm sulfat, 25 ppm kalsium og 45 pmm klorid. Overvekt av klorid, altså, men litt sulfat får lov å være med.

Denne gristen blei ikke helt galt i et tidligere forsøk:
3,0 kg Isaria pilsnermalt
2,0 kg Wienermalt
0,5 kg Münchnermalt II
0,2 kg Simpsons Heritage (evt. Caramunich III)

Saaz humle i rikelige mengder, med tilsetninger på 60, 30 og 2. (kanskje bruke Premiant på 60, for å senke grønskeinnholdet litt.)
 
Har regnvann. Ønsker tsjekkisk pils.

Jeg ikke så sikker på hva tsjekkerne gjør. De gjør antakelig mye forskjellig, og ikke alt tsjekkisk vann er bløtt, heller. Men nå har jeg altså det bløteste vannet som tenkes kan, og skal gi sterotypien et forsøk. Litt mineralsalter må tilsettes, men lite: til 40 liter bryggevann blir det 0,5 ts magnesiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid. Det skulle gi 5 ppm magnesium, 20 ppm sulfat, 25 ppm kalsium og 45 pmm klorid. Overvekt av klorid, altså, men litt sulfat får lov å være med.

Denne gristen blei ikke helt galt i et tidligere forsøk:
3,0 kg Isaria pilsnermalt
2,0 kg Wienermalt
0,5 kg Münchnermalt II
0,2 kg Simpsons Heritage (evt. Caramunich III)

Saaz humle i rikelige mengder, med tilsetninger på 60, 30 og 2. (kanskje bruke Premiant på 60, for å senke grønskeinnholdet litt.)

Hadde ikke vært spennende å prøve helt uten salter?
Ellers tenker jeg det blir litt juks med det fine regnvannet ditt :rolleyes:

Ser "Pilsen" i bf har nesten ingenting
 

Vedlegg

  • Screenshot 2023-07-30 at 21.20.50.png
    Screenshot 2023-07-30 at 21.20.50.png
    1 MB · Sett: 10
Hadde ikke vært spennende å prøve helt uten salter?
Ellers tenker jeg det blir litt juks med det fine regnvannet ditt :rolleyes:

Ser "Pilsen" i bf har nesten ingenting
Nja, maltet tilfører jo faktisk en god del salter, så det blir uansett ikke helt uten salter. De små mengdene jeg bruker her, sørger vel nærmest bare for å tippe sulfat/klorid-balansen litt mer i retning klorid. Og så sørger jeg for litt sikringskost i form av små mengder magnesium og kalsium. Det er stadig under 100 ppm TDS, og fremdeles veldig bløtt.

Jeg mener forøvrig å ha lest at Urquell slett ikke er brygga med ujustert vann.

Profilen til Brewfather er totalt meningsløs, den har ingen praktisk anvendelse. Det er mulig det er profilen til vannet i Plzen, men du får ikke til den mineralprofilen der uten å starte med destillert vann, og så tilsette ørsmå mengder salt - mengder som ikke har noen som helst betydning, særlig ikke sett i forhold til de mengdene maltet tilfører. Så de kunne like gjerne sagt at du må bruke Ro-vann eller destillert vann. Og det trur jeg rett og slett ikke er noen god ide.

Det her med regnvann er egentlig bare interessant for meg fordi det er et helt nøytralt vann, og et annet vann enn det jeg har i springen. At det er så bløtt er mindre vesentlig. Vannet jeg har i springen, har heller ikke noe mineralinnhold å snakke om, bortsett fra at det har en del kalk. Kalsiumet fra kalken gjør det hardt, og karbonatet gjør at jeg har behov for en del syre når jeg brygger lyse øl.

Forskjellen på regnvann og det overflatevannet de fleste i Norge har, er så liten at den umulig kan ha noen betydning. Hvilket egentlig er et veldig godt argument for at norske hjemmebryggere bør drive med vannjustering.
 
Joda, enig i det, men tenkte mer for eksperimenteringens skyld
men du har kanskje fått nok av det
Nei, dette er absolutt interessant eksperimentering for meg. Den mineralprofilen jeg har laga nå, hadde vært umulig å få til med det vannet jeg har i springen, og jeg mener at den er nokså nær sterotypien om tsjekkisk pils med bløtt vann. Jeg har tross alt bare halvparten av anbefalt mengde kalsium:).

Men å brygge med mineralfritt vann er ikke noe jeg har lyst til å prøve.
 
IMG_2598.jpegIMG_2599.pngPrøvde å brygge en fruktig IPA, gjær Verdant.
Den ble ikke fruktig i det hele tatt, minner om en klassisk amerikansk IPA. Har jeg bommet fullstendig på humlene?
 
Muligens så er ølen oksidert.
Ser mørkere ut på bildet enn 12 EBC som oppskrifta antyder. Kommer jo an på hvor presist oppskrifta blei fulgt da. Jeg har mye Verdant i kjøleskapet. Ikke spesielt imponert over denne enda, har prøvd den i forskjellige ølstiler. Nesten som å bruke de hurtigste kveikene egentlig, ytterkantene i smaksbildet blir avrunda. For moro skyld gjæra jeg 12 liter av årets Birger med Verdant (til den daua). Den er en del veikere i uttrykket enn den som fikk Nottingham servert. Vurderer å gi bort resten av denne gjæra da jeg trolig ikke kommer til å bruke den opp..
 
Merkelig med oksidering, jeg overfører alltid lukket. Men tørrhumlet ved å åpne lokket i maks 5sek, purget deretter med co2.
Kunne selvfølgelig brukt mer humler, men det var det jeg hadde samt det var sterkere cryo typer. Ikke voldsomt imponert over de.
Har brukt mye Verdant tidligere og den er min klare favoritt i fruktige IPA og NEIPA, kjørte en split-batch med New England engang og den var overlegen. Men jeg hadde problemer med spundlingen min på denne batchen, så den ble gjæret under trykk hele veien. Trodde heller ikke det skulle ha noe å si.
 
Har ikke kommet lenger på en oppskrift enn at jeg plukket et par kilo kirsebær hos noen venner og tenkte at dette kunne gjort seg fint i en surøl!

Så begynte å gjøre litt research, tenker en 19L batch. Er veldig glad i surøl og fryter philly sour ikke blir -sur- nok. Blir da kjelesyrne med yoghurt/melkesyre, måle PH og en annen gjær løsningen?
Har en grainfather gf30 jeg tenkte å gjære i, siden den er i stål skulle det vel gå greit å vaske denne etterpå? Så ev overføre til fat for videre modning.

2kg kirsebær
1-2kg annen bær/pure
vaniljestang
eikechips?

Noen som har noen tips til oppskrift?
 
Hei, skal prøve Milk Stout og lurer egentlig på hvordan processen er etter gjæring. Brygger aldri Stout.....

@loebrygg: flasker du med en gang eller har du det først på fat og flasker etter noe måneder? Sukker? Speise eller CO2 på fat og flasker etter det.... noe flere tips?


Image 07-08-2023 at 20.42.jpeg
 
Dip hoppinga har gitt meg fornya tru på at det går an å brygge humleøl uten å bli plaga med hop creep. Og ropet fra massene etter gul fruktsaft stiger stadig, så da er det bare å sette i gang. NEIPA, altså.

Husets opprinnelige NEIPA var en litt kraftig versjon som blei døpt Atal Katte. Men når det skal brygges en mindre aggressiv pus, heter den Kattunge, og dette blir en sånn.

OG 1.051, FG 1.012, 5,2% ABV, IBU et sted på 20-tallet håper jeg. 3 ts kalsiumklorid og 1 ts magesiumsulfat. Mesker på 67 grader i en time. Gjæren blir Fuller's (Imperial A09 Pub). Ikke noen NEIPA-gjær, men det blir nå den likevel. Fordelen med den er at den gjør seg kjapt ferdig.

Dropper tørrhumlinga. Erfaringa fra det første forsøket med dip hopping var såpass vellykka at jeg trur dette skal gå bra. Beregner 6 gr/l, som jeg ville gjort til tørrhumling.

Malt til 30 liter før tapping
4,3 kg Munton's Pale Planet (ale malt)
1,0 kg Weyermanns Pale Wheat
0,5 kg Bestmalz chit
0,2 kg syremalt
Humle
3 gr Citra @ 60
50 gr El Dorado @ 2
50 gr El Dorado @ dip hop
100 gr Citra @ dip hop
Gjær
Imperial A09 Pub

Blir dette bra, tru?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp