Snart er høsten her, og sjøl om jeg ikke drikker så mye av det, er en bayer godt noen ganger når dagene blir kortere og lauvet begynner å ramle av trærne. Så brygger jeg en liten batch nå, kommer jeg sikkert til å være glad for den om noen måneder.
Jeg trur stadig egentlig at dekoksjon har lite for seg, men det er litt artig å styre med det - og jeg er jo ikke
helt sikker på at det er bare tull
. En variant som er overkommelig, er den der du koker alt, etter først å ha tappa av godt med vørter etter sakkarifikasjonssteget på 63 grader. Jeg har laga en litt krøllete variant der hensikten er å få høy gjærbarhet kombinert med godt utbytte. Men dette har jeg aldri prøvd før, så det blir spennende å se hvordan det funker. Og når jeg brygger en såpass liten batch, og kjører no sparge, blir det hele ganske håndterbart, også.
OG 1.050, FG 1.010, 5,3% ABV, 25 IBU. No sparge. Koke 60 min. Gjæres på 17-18 grader med en pose w-34/70 som strøs rett i dunken.
Malt til 15 liter før tapping
3,5 kg mørkt münchnermalt (Ikke noe annet, siden dekoksjonen - etter teorien - skal sørge for det som melanoidinmalt etc. ellers ofte tilsettes for å gi.)
Humle
5 gr Perle @ 60 (litt alfasyre fra starten av skal være bra for dannelse av bunnfall)
20 gr Perle @ 30 (Svak, men merkbar humle, sier Norbrygg, så null aromahumle. Det bør holde med kryddertonene fra denne.)
Gjær
Fermentis w-34/70
Meskeprosedyren blir som følger:
1. Meske inn på 63 med 0,25 ts kalsiumklorid og 0,25 ts magnesiumsulfat. 60 min. pH 5,0. (Lav pH for at limit dekstrinasen skal kunne jobbe effektivt.)
2. Tappe av 10-12 liter så det bare er igjen tjukk mesk. Tilsett 0,25 ts natron . pH 5,6. Hever temp. langsomt til kokepunktet. (Høy pH er bra for alfa-amylasen, som får jobbe på veien opp mot koking, og gir også bedre forhold for maillardreaksjonene. Og hele poenget med dekoksjonen er jo å få til dem.)
3. Koke i 30 min.
4. Blande tilbake det som blei tappa av. Temp 64. Holde i 15 min så beta-amylasen kan få jobbe med det nytt sukker og gelatinisert stivelse fra pkt 2 og 3.
5. Opp til 72 grader. Holde i 40 min. (Her er eneste hensikt å få danna glycoproteiner. Og vi pensjonister har jo god tid
.)
6. Tappe ut, og ha over til kok.