"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Engelsk Golden Ale?

Ser greit ut det der. Fint sommerøl.

Du trenger nok ikke gjærnæring, men det skader vel ikke, heller. Skal du bruke det, bør du normalt ikke tilsette det i kok - i alle fall hvis det er ei gjærnæring som inneholder sink. Sinket vil binde seg til proteiner i vørteren og felles ut med det. Men siden du bruker spraymalt, er det kanskje ikke så farlig. Dette gjelder ikke Servomyces, som inneholder sink, men i en form som gjør at det ikke binder seg til proteiner. Gjærnæringa til Whitelabs inneholder ikke sink, mens den fra Wyeast gjør det.

Gjæren strør du bare rett i vørteren i dunken, og du skal ikke oksygenere eller riste. Men det veit du sikkert.

Jeg innser at jeg aldri har prøvd å brygge en skikkelig tysk pils før - og siden det er så mange habile lagerbryggere her så må jeg bare få sjekket hva dere syns om humleskjemaet - litt basert på hva som finnes i fryseren

1686933962326.png

Litt utradisjonelt med Saphire kanskje, men kan gå
Vil du ha en veldig tradisjonell tysk pils tror jeg hadde kjørt på med mer av en annen tradisjonell humle,
men ser interesant nok ut, så hvorfor ikke

Jeg innser at jeg aldri har prøvd å brygge en skikkelig tysk pils før - og siden det er så mange habile lagerbryggere her så må jeg bare få sjekket hva dere syns om humleskjemaet - litt basert på hva som finnes i fryseren

Vis vedlegget 62781
Jeg ville flytta den tilsetninga ved 15 til 25 eller 30, og justert IBU litt opp. Men ellers går det helt fint som det står, også.

Poenget med å koke disse humlene litt lenger, er at du da produserer mer av de kryddertonene disse humlene er kjent for.

Jeg ville flytta den tilsetninga ved 15 til 25 eller 30, og justert IBU litt opp. Men ellers går det helt fint som det står, også.

Poenget med å koke disse humlene litt lenger, er at du da produserer mer av de kryddertonene disse humlene er kjent for.
Ok, takk skal flytte den litt tidligere

Ikke helt min erfaring og de fleste kilder oppgir tangering/ sitrus, men enig i at den ikke er helt uhørt i pils

Ikke helt min erfaring og de fleste kilder oppgir tangering/ sitrus, men enig i at den ikke er helt uhørt i pils
Jeg har i liten grad fått sitrus fra Saphir. Generelt opplever jeg forskjellene mellom klassiske europeiske humler heller som mindre enn større.

Mulig en side ved side test på ett eller annet tidspunkt bør gjennomføres. Det krever dog en innsats jeg er svært usikker på om jeg er interessert i. :rolleyes:

Jeg har i liten grad fått sitrus fra Saphir. Generelt opplever jeg forskjellene mellom klassiske europeiske humler heller som mindre enn større.

Mulig en side ved side test på ett eller annet tidspunkt bør gjennomføres. Det krever dog en innsats jeg er svært usikker på om jeg er interessert i. :rolleyes:
Enig. Jeg har ganske mange pilsbrygg på flaske nå, med ulike humler - og opplever ikke at det at de har ulike humler betyr noe særlig. Jeg sier nok at jeg har Perle som favoritthumle, men jeg er rimelig usikker på om jeg ville ha klart å plukke ut et brygg med den fra de andre:).

Fikk med meg en Imperial A09 Pub (samme som wlp002, Fuller's' gjær, altså) fra Strømmen i går. Tenker på å sette en pils med 100% pilsmalt og Perle kun på @20 til sånn ca.25 IBU - og frekt og freidig kalle det en engelsk golden ale. Butikkstyrke eller litt under. Funderer på å lette den opp ytterligere med litt sukker. Målet er å få noe friskt og lettdrikkelig.

Noen tanker om dette?

Fikk med meg en Imperial A09 Pub (samme som wlp002, Fuller's' gjær, altså) fra Strømmen i går. Tenker på å sette en pils med 100% pilsmalt og Perle kun på @20 til sånn ca.25 IBU - og frekt og freidig kalle det en engelsk golden ale. Butikkstyrke eller litt under. Funderer på å lette den opp ytterligere med litt sukker. Målet er å få noe friskt og lettdrikkelig.

Noen tanker om dette?
Jeg har aldri fått til noe lett og friskt med den gjæra. Syns den fort gir litt tungt øl.

Jeg har aldri fått til noe lett og friskt med den gjæra. Syns den fort gir litt tungt øl.
Den skal jo i teorien ikke ete maltotriose, men jeg har ikke opplevd den som umulig å brygge lettere saker med likevel. En del henger på meskinga, og jeg tenker å gjøre det jeg kan for å få høy gjærbarhet, hvilket vil tippe maltose/maltotriose-forholdet mer mot maltose enn om du kjører en stadard engelsk ettstegsmesk på 67 grader.

Men du har et poeng, og jeg kunne brukt den skotske gjæren til Imperial i stedet - men så fikk jeg nå med meg denne, da;).

Sist redigert:
Det var solid, men jeg er allikevel spent på åssen den oppleves å drikke.
Prøven kjentes ikke "tung". Det blir nok et lettdrikkelig øl, men litt sterkere enn jeg ville ha det. Det ender opp mot 5%. (En annen sak var at det var både litt syrligere og litt bitrere enn jeg kunne ønske, men det kan endre seg. Gjæren er ikke helt ferdig med oppryddinga ennå, men det begynner å bli temmelig langt mellom ploppene.)

Har regnvann. Ønsker tsjekkisk pils.

Jeg ikke så sikker på hva tsjekkerne gjør. De gjør antakelig mye forskjellig, og ikke alt tsjekkisk vann er bløtt, heller. Men nå har jeg altså det bløteste vannet som tenkes kan, og skal gi sterotypien et forsøk. Litt mineralsalter må tilsettes, men lite: til 40 liter bryggevann blir det 0,5 ts magnesiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid. Det skulle gi 5 ppm magnesium, 20 ppm sulfat, 25 ppm kalsium og 45 pmm klorid. Overvekt av klorid, altså, men litt sulfat får lov å være med.

Denne gristen blei ikke helt galt i et tidligere forsøk:
3,0 kg Isaria pilsnermalt
2,0 kg Wienermalt
0,5 kg Münchnermalt II
0,2 kg Simpsons Heritage (evt. Caramunich III)

Saaz humle i rikelige mengder, med tilsetninger på 60, 30 og 2. (kanskje bruke Premiant på 60, for å senke grønskeinnholdet litt.)

Har regnvann. Ønsker tsjekkisk pils.

Jeg ikke så sikker på hva tsjekkerne gjør. De gjør antakelig mye forskjellig, og ikke alt tsjekkisk vann er bløtt, heller. Men nå har jeg altså det bløteste vannet som tenkes kan, og skal gi sterotypien et forsøk. Litt mineralsalter må tilsettes, men lite: til 40 liter bryggevann blir det 0,5 ts magnesiumsulfat og 1 ts kalsiumklorid. Det skulle gi 5 ppm magnesium, 20 ppm sulfat, 25 ppm kalsium og 45 pmm klorid. Overvekt av klorid, altså, men litt sulfat får lov å være med.

Denne gristen blei ikke helt galt i et tidligere forsøk:
3,0 kg Isaria pilsnermalt
2,0 kg Wienermalt
0,5 kg Münchnermalt II
0,2 kg Simpsons Heritage (evt. Caramunich III)

Saaz humle i rikelige mengder, med tilsetninger på 60, 30 og 2. (kanskje bruke Premiant på 60, for å senke grønskeinnholdet litt.)

Hadde ikke vært spennende å prøve helt uten salter?
Ellers tenker jeg det blir litt juks med det fine regnvannet ditt :rolleyes:

Ser "Pilsen" i bf har nesten ingenting

Vedlegg

• Screenshot 2023-07-30 at 21.20.50.png
    Screenshot 2023-07-30 at 21.20.50.png
    1 MB · Sett: 10
Hadde ikke vært spennende å prøve helt uten salter?
Ellers tenker jeg det blir litt juks med det fine regnvannet ditt :rolleyes:

Ser "Pilsen" i bf har nesten ingenting
Nja, maltet tilfører jo faktisk en god del salter, så det blir uansett ikke helt uten salter. De små mengdene jeg bruker her, sørger vel nærmest bare for å tippe sulfat/klorid-balansen litt mer i retning klorid. Og så sørger jeg for litt sikringskost i form av små mengder magnesium og kalsium. Det er stadig under 100 ppm TDS, og fremdeles veldig bløtt.

Jeg mener forøvrig å ha lest at Urquell slett ikke er brygga med ujustert vann.

Profilen til Brewfather er totalt meningsløs, den har ingen praktisk anvendelse. Det er mulig det er profilen til vannet i Plzen, men du får ikke til den mineralprofilen der uten å starte med destillert vann, og så tilsette ørsmå mengder salt - mengder som ikke har noen som helst betydning, særlig ikke sett i forhold til de mengdene maltet tilfører. Så de kunne like gjerne sagt at du må bruke Ro-vann eller destillert vann. Og det trur jeg rett og slett ikke er noen god ide.

Det her med regnvann er egentlig bare interessant for meg fordi det er et helt nøytralt vann, og et annet vann enn det jeg har i springen. At det er så bløtt er mindre vesentlig. Vannet jeg har i springen, har heller ikke noe mineralinnhold å snakke om, bortsett fra at det har en del kalk. Kalsiumet fra kalken gjør det hardt, og karbonatet gjør at jeg har behov for en del syre når jeg brygger lyse øl.

Forskjellen på regnvann og det overflatevannet de fleste i Norge har, er så liten at den umulig kan ha noen betydning. Hvilket egentlig er et veldig godt argument for at norske hjemmebryggere bør drive med vannjustering.

Tilbake
Topp