"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tomme fat må fylles. Men med hva? Forrige IPA ble en SMASH med Sabro. Litt skuff og endimensjonal....

Har noen gode tips om humlekomboer til IPA?

Sikter på 40 liter på Brewster 70

Malt
12kg Pale malt (86%)
2kg Munich malt (14%)

Meskevann justert til 2:1 SO4:Cl / 5.3pH
Meske over natt på 66 grader, så 15min på 78 grader. Koke 60min

Gjær:
WLP090 San Diego super - 5 liter starter

Humle:
60min: Magnum juster til ca 40 IBU
10min: ?
0 min: ?
Tørrhumle: ca 4 g/l ?

Har Cascade, Citra, EKG, El Dorado, Galaxy & Sabro i fryseren.

Tips mottas med takk!
 

Vedlegg

  • tomfat.jpg
    tomfat.jpg
    412,3 KB · Sett: 12
Engelsk Golden Ale?

Ser greit ut det der. Fint sommerøl.

Du trenger nok ikke gjærnæring, men det skader vel ikke, heller. Skal du bruke det, bør du normalt ikke tilsette det i kok - i alle fall hvis det er ei gjærnæring som inneholder sink. Sinket vil binde seg til proteiner i vørteren og felles ut med det. Men siden du bruker spraymalt, er det kanskje ikke så farlig. Dette gjelder ikke Servomyces, som inneholder sink, men i en form som gjør at det ikke binder seg til proteiner. Gjærnæringa til Whitelabs inneholder ikke sink, mens den fra Wyeast gjør det.

Gjæren strør du bare rett i vørteren i dunken, og du skal ikke oksygenere eller riste. Men det veit du sikkert.
 
Jeg innser at jeg aldri har prøvd å brygge en skikkelig tysk pils før - og siden det er så mange habile lagerbryggere her så må jeg bare få sjekket hva dere syns om humleskjemaet - litt basert på hva som finnes i fryseren

1686933962326.png
 
Litt utradisjonelt med Saphire kanskje, men kan gå
Vil du ha en veldig tradisjonell tysk pils tror jeg hadde kjørt på med mer av en annen tradisjonell humle,
men ser interesant nok ut, så hvorfor ikke
 
Jeg innser at jeg aldri har prøvd å brygge en skikkelig tysk pils før - og siden det er så mange habile lagerbryggere her så må jeg bare få sjekket hva dere syns om humleskjemaet - litt basert på hva som finnes i fryseren

Vis vedlegget 62781
Jeg ville flytta den tilsetninga ved 15 til 25 eller 30, og justert IBU litt opp. Men ellers går det helt fint som det står, også.

Poenget med å koke disse humlene litt lenger, er at du da produserer mer av de kryddertonene disse humlene er kjent for.
 
Jeg ville flytta den tilsetninga ved 15 til 25 eller 30, og justert IBU litt opp. Men ellers går det helt fint som det står, også.

Poenget med å koke disse humlene litt lenger, er at du da produserer mer av de kryddertonene disse humlene er kjent for.
Ok, takk skal flytte den litt tidligere
 
Ikke helt min erfaring og de fleste kilder oppgir tangering/ sitrus, men enig i at den ikke er helt uhørt i pils
 
Ikke helt min erfaring og de fleste kilder oppgir tangering/ sitrus, men enig i at den ikke er helt uhørt i pils
Jeg har i liten grad fått sitrus fra Saphir. Generelt opplever jeg forskjellene mellom klassiske europeiske humler heller som mindre enn større.

Mulig en side ved side test på ett eller annet tidspunkt bør gjennomføres. Det krever dog en innsats jeg er svært usikker på om jeg er interessert i. :rolleyes:
 
Jeg har i liten grad fått sitrus fra Saphir. Generelt opplever jeg forskjellene mellom klassiske europeiske humler heller som mindre enn større.

Mulig en side ved side test på ett eller annet tidspunkt bør gjennomføres. Det krever dog en innsats jeg er svært usikker på om jeg er interessert i. :rolleyes:
Enig. Jeg har ganske mange pilsbrygg på flaske nå, med ulike humler - og opplever ikke at det at de har ulike humler betyr noe særlig. Jeg sier nok at jeg har Perle som favoritthumle, men jeg er rimelig usikker på om jeg ville ha klart å plukke ut et brygg med den fra de andre:).
 
Fikk med meg en Imperial A09 Pub (samme som wlp002, Fuller's' gjær, altså) fra Strømmen i går. Tenker på å sette en pils med 100% pilsmalt og Perle kun på @20 til sånn ca.25 IBU - og frekt og freidig kalle det en engelsk golden ale. Butikkstyrke eller litt under. Funderer på å lette den opp ytterligere med litt sukker. Målet er å få noe friskt og lettdrikkelig.

Noen tanker om dette?
 
Fikk med meg en Imperial A09 Pub (samme som wlp002, Fuller's' gjær, altså) fra Strømmen i går. Tenker på å sette en pils med 100% pilsmalt og Perle kun på @20 til sånn ca.25 IBU - og frekt og freidig kalle det en engelsk golden ale. Butikkstyrke eller litt under. Funderer på å lette den opp ytterligere med litt sukker. Målet er å få noe friskt og lettdrikkelig.

Noen tanker om dette?
Jeg har aldri fått til noe lett og friskt med den gjæra. Syns den fort gir litt tungt øl.
 
Tilbake
Topp