Nei, dette er absolutt interessant eksperimentering for meg. Den mineralprofilen jeg har laga nå, hadde vært umulig å få til med det vannet jeg har i springen, og jeg mener at den er nokså nær sterotypien om tsjekkisk pils med bløtt vann. Jeg har tross alt bare halvparten av anbefalt mengde kalsiumJoda, enig i det, men tenkte mer for eksperimenteringens skyld
men du har kanskje fått nok av det
Nei, de skal være fruktige de der. Muligens så er ølen oksidert. Du kunne også brukt mer av de humlene.Vis vedlegget 63559Vis vedlegget 63560Prøvde å brygge en fruktig IPA, gjær Verdant.
Den ble ikke fruktig i det hele tatt, minner om en klassisk amerikansk IPA. Har jeg bommet fullstendig på humlene?
Ser mørkere ut på bildet enn 12 EBC som oppskrifta antyder. Kommer jo an på hvor presist oppskrifta blei fulgt da. Jeg har mye Verdant i kjøleskapet. Ikke spesielt imponert over denne enda, har prøvd den i forskjellige ølstiler. Nesten som å bruke de hurtigste kveikene egentlig, ytterkantene i smaksbildet blir avrunda. For moro skyld gjæra jeg 12 liter av årets Birger med Verdant (til den daua). Den er en del veikere i uttrykket enn den som fikk Nottingham servert. Vurderer å gi bort resten av denne gjæra da jeg trolig ikke kommer til å bruke den opp..Muligens så er ølen oksidert.
@loebrygg: flasker du med en gang eller har du det først på fat og flasker etter noe måneder? Sukker? Speise eller CO2 på fat og flasker etter det.... noe flere tips?
Da er milk stouten ferdig til karbonering. Valgte demerarasukker men lurer på om F-2 påvirker laktose sukkerDet blir vel helt opp til deg hva du foretrekker. Jeg kan finne på å gjøre litt av hvert selv.. https://forum.norbrygg.no/threads/hva-slags-ol-har-du-i-handen-na.3692/post-611186
Da er milk stouten ferdig til karbonering. Valgte demerarasukker men lurer på om F-2 påvirker laktose sukker
Laktosen blir ikke spist, hvis det er det du lurer på.Da er milk stouten ferdig til karbonering. Valgte demerarasukker men lurer på om F-2 påvirker laktose sukker
Laktosen blir ikke spist, hvis det er det du lurer på.
Ja, ingen ølgjær spiser laktose. Så hadde F-2 gjort det, hadde det måttet være spesifisert i dataarket, hvilket det ikke er.Hvordan vet du det for sikkert?
Fordi ølgjær ikke spiser laktose generelt?
Jeg vil nok også tatt det helt med ro, med mindre det var no spessielt med F-2, men fant ingenting om f2 og laktose
Var fryktelig mange typer malt, jeg tenker ofte at less is more. Skal litt til å få alt til og passe sammen. Man har jo ofte en tanke om at man skal tilføre det ene og andre, men kan lett bli en "grøt" smaksmessig.Noen som har innspill eller kommentarer til denne?
Imp. Stout som tilsettes 6 kg blåbær i gjæringskaret. Mulig ølet også skal innom et eikefat…. WLP007. BitterhumleN Perle skal erstattet med HopShot. Gjærstarter satt i ettermiddag.
Vis vedlegget 63872
Har 2.5 kg blomsterhonning som skal brukes opp. Mon tro om det kan funke i en enklere base som denne..?Gjæra med 007 og justert med litt cacl og bikarbonat
Flytter oss hit jeg.
Har 2.5 kg blomsterhonning som skal brukes opp. Mon tro om det kan funke i en enklere base som denne..?