"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

@Steinar Huneide, ang farge, det må være noe som ikke stemmer.
Med a 4% av de tre spes maltene så gir beercalc meg 91 ebc?
Nei, red ale var ikke planen, bør bli noe stoutlignende.

@loebrygg, bør jeg gjøre som deg og øke dark crystal noe samt gå ned på RB
og opp på sjoko?
Vi bruker 8% begge, du tre, jeg tenkte to sorter. (Har black, så kan gå for det også)
 
@Steinar Huneide, ang farge, det må være noe som ikke stemmer.
Med a 4% av de tre spes maltene så gir beercalc meg 91 ebc?
Nei, red ale var ikke planen, bør bli noe stoutlignende.

@loebrygg, bør jeg gjøre som deg og øke dark crystal noe samt gå ned på RB
og opp på sjoko?
Vi bruker 8% begge, du tre, jeg tenkte to sorter. (Har black, så kan gå for det også)

Ikke nødvendigvis, kommer litt ann på hva du ønsker
Man skal ikke være redd for å bruke Black malt jeg syntes det gir en dypere sjokkolade smak enn f.eks RB og sjoko
 
Uansett hva du velger tror jeg ville brukt 7 -8% røstet malt og krystal
Og ikke dumt å variere valøren hvis du har fler å velge blandt
 
@Steinar Huneide, ang farge, det må være noe som ikke stemmer.
Med a 4% av de tre spes maltene så gir beercalc meg 91 ebc?
Nei, red ale var ikke planen, bør bli noe stoutlignende.
Hm, ja det var nok noe som ikke var riktig hos meg på tlf. La det inn i webappen til Brewfather nå og ganske riktig rundt 90 ebc.
 
En slags syrnet rød Neipa.

2.7 Rahr pale ale
0.13 Chit wheat flake
0.1 kg syremalt
0.7 havremalt
0.15 kg cara amber
0.05 roasted Barley

Syrnet til 3.4.
Ca 13 liter til gjæring. OG 50 + . usikker enda
IBU 18

Huel melon 15 gr i 60 minutter
Dip hop ved 80 grader ca . 1 time
40 gr huel melon
40 gr Belma
20 gr HBC 366

Tror jeg dropper tørrhumling.

2 pk. Lalbrew New England Neipa
Noen innspill?
 
En slags syrnet rød Neipa.

2.7 Rahr pale ale
0.13 Chit wheat flake
0.1 kg syremalt
0.7 havremalt
0.15 kg cara amber
0.05 roasted Barley

Syrnet til 3.4.
Ca 13 liter til gjæring. OG 50 + . usikker enda
IBU 18

Huel melon 15 gr i 60 minutter
Dip hop ved 80 grader ca . 1 time
40 gr huel melon
40 gr Belma
20 gr HBC 366

Tror jeg dropper tørrhumling.

2 pk. Lalbrew New England Neipa
Noen innspill?
Ikke annet enn at jeg er spent på resultatet:). Det ser jo solid ut med den humlinga - men det totale forbruket er slett ikke avskrekkende i et sånt øl.
 
Ikke annet enn at jeg er spent på resultatet:). Det ser jo solid ut med den humlinga - men det totale forbruket er slett ikke avskrekkende i et sånt øl.
Blir spennende ja.
Aldri prøvd de 3 humlene
Tanken var å få et rødt øl med karakter av røde bær.
Tenkte å tilsette avkok av kirsebær også , men sesongen for kirsebær var over.
 
Blir spennende ja.
Aldri prøvd de 3 humlene
Tanken var å få et rødt øl med karakter av røde bær.
Tenkte å tilsette avkok av kirsebær også , men sesongen for kirsebær var over.
Høres lovende ut, synes jeg. HBC 366 er Eukanot, forresten. Velkjent god NEIPA-humle.

Hvor mye røde bær du vil kjenne, er jeg litt usikker på - men at det blir godt, tviler jeg ikke på.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Sitter snart med litt prima nyoppdyrka Abbaye, og funderer på hva jeg skal bruke den til. Malt til en mexicansk lager og relativt diskrret dip hop med ... ja, med hva?

Håpløs ide?
 
En slags syrnet rød Neipa.

2.7 Rahr pale ale
0.13 Chit wheat flake
0.1 kg syremalt
0.7 havremalt
0.15 kg cara amber
0.05 roasted Barley

Syrnet til 3.4.
Ca 13 liter til gjæring. OG 50 + . usikker enda
IBU 18

Huel melon 15 gr i 60 minutter
Dip hop ved 80 grader ca . 1 time
40 gr huel melon
40 gr Belma
20 gr HBC 366

Tror jeg dropper tørrhumling.

2 pk. Lalbrew New England Neipa
Noen innspill?
Syns humliga er beskjeden for neipa, dog sur neipa. Mulig dip hopping gjør underverker, viss ikke ville jeg vurdert betraktelig mer.
 
Syns humliga er beskjeden for neipa, dog sur neipa. Mulig dip hopping gjør underverker, viss ikke ville jeg vurdert betraktelig mer.
For sent :p .
Smakte på vørteren og den ble jeg fornøyd med. Passe syrlig og smak av røde bær. Det gjenstår å se hva gjæren bidrar med.
Kan jo slenge oppi humle i dag forå få mere aroma kanskje......
 
For sent :p .
Smakte på vørteren og den ble jeg fornøyd med. Passe syrlig og smak av røde bær. Det gjenstår å se hva gjæren bidrar med.
Kan jo slenge oppi humle i dag forå få mere aroma kanskje......
Basert på egen erfaring med dip hopping - som er veldig tynn, det skal sies - så er det nok humle der. Men jeg kan jo ikke si at det er noen garanti for at det er nok:).

Men hiver du oppi mer, får du jo ikke vite om det kanskje var nok der allerede;).
 
IMG_2838.png
Hei! Vi ble sein med juleølet i år og tenkte oss en dobbelbock. Det er en nesten kopi Ayinger dobbelbokk. Skal brygges på en brewtools 150 neste lørdag og oppskriften er bare skalert opp. Noen tanker rundt denne?
 
Vis vedlegget 64255
Hei! Vi ble sein med juleølet i år og tenkte oss en dobbelbock. Det er en nesten kopi Ayinger dobbelbokk. Skal brygges på en brewtools 150 neste lørdag og oppskriften er bare skalert opp. Noen tanker rundt denne?
Jeg har ingen erfaring med øltypen eller med utstyret dere bruker, men synes det meste ser veldig greit ut. Men jeg stusser over forholdet mellom meskevann og skyllevann. Hvorfor bruker dere så lite til skylling?
 
Jeg har egentlig lite sans for lyse lagere med særlig mye mer enn 5% ABV. Men jeg blei veldig positivt overraska da jeg testa Kinns Oktoberfest. Dessverre har de ikke lagt ut noe om dette ølet på sidene sine, så dette blir gjetning. Kanskje er det mer en maibock enn en et festøl? (Jeg trur ikke Kinns var veldig typeriktig, heller.)

OG 1.056, FG 1.011, 5,9% ABV, 35 IBU, 13EBC. 0,5 ts kalsiumklorid, 0,25 ts magnesiumsulfat, 0,25 ts kalsiumsulfat.

Malt til 15 liter før tapping
1,7 kg Isaria pilsnermalt (60%)
0,9 kg Wienermalt (Castle) (30%)
0,3 kg Victory (10%)
0,1 kg syremalt
Humle
7 gr Perle @ 60
30 gr Tettnang @ 30
30 gr Tettnang @ 5
Gjær
Fermentis W 34/70
 
Sist redigert:
Uten at det sier så mye om oppskrift, de har selv kalt det Festbier på Untappd. Det er bryggeriet som har registrert dette, ikke en bruker.
Og ikke bare på Untappd, men på etiketten, også;).

Nei, det sier vel ikke så mye.

Mulig jeg surrer litt. Her er hva BJCP sier om festbier sammenligna med "nabostiler": Less intense and less richly toasted than a Märzen. More rich-heavy in body than a Helles, with more hop flavor and higher alcohol. Less rich in malt intensity than a Maibock. The malt complexity is similar to a higher-gravity Czech Premium Pale Lager, although without the associated hops.

Trur kanskje det passer ganske godt med ølet til Kinn. Oppskrifta mi beveger seg seg nok mer over i grenselandet mot maibock, men blir kanskje stående et sted i mellom. Ikke at det betyr så mye, jeg er ikke glad i maibock, og prøvde ikke å komponere en sånn.
 
Tilbake
Topp