Jeg har samme brygger som Martin, bare halve størrelsen. 140 liter til koking vil jeg tenke meg er sweet spot på batch størrelse i en B150 for å få best effektivitet. Det er jo kontinuerlig skylling som realistisk sett er eneste muligheten på denne maskina.
Når da Martin brygger en Julebokk med mye malt og redusert batchstørrelse så blir det da enten å koke to timer lenger (9 liter avdamping pr time på denne), eller å bruke mindre vann. Oppskriften hans har 36 kilo malt og B150 er oppgitt til maks 35 kilo, egentlig. Så det blir klin fullt til mesk, og han får skylt litt lite på grunn av batchstørrelse på "kun" 100 liter. Kanskje begrenser gjæringstanken volumet? Jeg hadde nok brukt femti liter skyllevann. Oppskriften der er ikke riktig på hvor mye vann malten absorberer.
36 kilo malt i 125 liter meskevann vil absorbere knappe 30 liter vann. Står da med 95 liter vørter før skylling. Martin vil ha 100 liter ferdig øl, og regner man da 10 liter trub med litt margin, 9 liter avkok, 10 liter gjærkake, omtrent 65 liter kan man regne ut med alle "fratrekk" at for å da nå 100 liter til å tappe på fat kan 55 liter skyllevann brukes for å nå et volum i kjelen etter kok på 120 liter og da 110 liter til gjæring.
Sånn hadde jeg gjort det da.
Edit: rydda litt i talla, har ikke fått meg kaffe enda i dag.