"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Plutselig aner jeg ikke hva jeg skal brygge neste gang, men har følgende humler jeg kunne tenkt meg å bruke opp
Resten av Columbus gikk også med i IPA i går
Forslag?

35 g East Kent Golding 2022 5%
30 g Magnum 2022 11%
75 g H. Mittelfruh 2022 3,1%
30 g Northern Brewer 2021 8,2%
75 g Perle 2022 5,4%
35 g Target 2020 10%

Nå opererer vi med teoretiske IBU. Helt sikre på at vi får 100, 150 eller 200 kan vi som hjemmebryggere ikke være. Det handler om tap av alfasyre gjennom oppbevaring av humla. Derfor kan det gi mening for oss hjemmebryggere å sikte høyere enn 100 teoretiske IBU.
Det er bare å lesse på:). Men jeg tviler på at noen vil oppleve noen særlig forskjell på 100 og 120 IBU.

IBU-beregningene er jo i utgangspunktet temmelig shaky greier. Men holder en seg til Tinseth og de vanlige gamle kalkulatorene, har en jo en referanse som ikke endrer seg, og så får en bare justere på skjønn etter hva en erfaringsmessig får av opplevd effekt.

Problemstillinga rundt den øvre grensa er ikke særlig aktuell for meg:). Jeg liker riktignok Arrogant Bastard - som har 100 IBU - og har sterke planer om å prøve å brygge den, men ellers ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å gå over de 70 som Vestkyst har. Og om faktisk IBU skulle havne på 60 eller 80 i den spiller null rolle for meg. Jeg trur ikke jeg ville opplevd forskjell. (Men jeg må uansett gjøre beregninger, så jeg gjør jo det lille jeg kan/gidder for å havne nærmest mulig.)

Kanskje en "engelsk" IPA kunne vært no
Kjøpe en pakke ekstra Cascade + Target og EKG
Du kan jo bruke alt det du har der i en engelsk IPA, de tyske også. Så egentlig har du vel nok.

Jeg synes rikelig med Fuggles til tørrhumling er godt, om du skulle kjøpe til noe - men alle er kanskje ikke enig i det:).

Plutselig aner jeg ikke hva jeg skal brygge neste gang, men har følgende humler jeg kunne tenkt meg å bruke opp
Forslag?

30 g Magnum 2022 11%
75 g Perle 2022 5,4%
35 g Target 2020 10%

50/50% EKG og Target til 40 IBU i en dry stout har du ihvertfall nok humle til, meget fornøyd med den jeg lagde slik! :)

Sist redigert:
Forslag?

30 g Magnum 2022 11%
75 g Perle 2022 5,4%
35 g Target 2020 10%
Saison: Magnum/ Mittelfruh
Nøgne Robust Porter: Magnum/ Target/ Northern Brewer/ EKG
Pils/ Helles: Perle/ Mittelfruh

Forslag?

30 g Magnum 2022 11%
75 g Perle 2022 5,4%
35 g Target 2020 10%
For å gå videre med IPA'n:
OG 1.068 (100% Maris Otter), 26 liter til kok, 22 liter etter kok. IBU 66

30 gr Magnum @ 60
30 gr Northern Brewer @ 30
35 gr EKG + 35 gr Target @ 5

Og så hadde jeg tørrhumla med 50 gr. Fuggles, da. Men du kan jo hive i Perle og Mittelfrüh @ 5, og tørrhumle med EKG og Target. Da får du brukt alt. Engelske bryggere i gamle dager hadde ingen skrupler med å bruke tyske humler:).

For å gå videre med IPA'n:
OG 1.068 (100% Maris Otter), 26 liter til kok, 22 liter etter kok. IBU 66

30 gr Magnum @ 60
30 gr Northern Brewer @ 30
35 gr EKG + 35 gr Target @ 5

Og så hadde jeg tørrhumla med 50 gr. Fuggles, da. Men du kan jo hive i Perle og Mittelfrüh @ 5, og tørrhumle med EKG og Target. Da får du brukt alt. Engelske bryggere i gamle dager hadde ingen skrupler med å bruke tyske humler:).

Og masse sulfat og eik selvfølgelig ;-)
Kanskje no brett også
Og hvorfor ikke 1000 IBU når vi først er i gang

Hva slags fat var de skippet på da?
stål :rolleyes:
De var behandla, enten svovla og svidd, eller tjærebrent (pitched). Det siste var antakelig ikke vanlig i England. Og de blei brukt mange ganger, noe som også reduserte eventuell smak fra tønna. Du må ikke få eikesmak sjøl om du bruker eikefat. Det lærte jeg da jeg trudde jeg hadde laga kellerbier fordi jeg hadde eikeflis i pilsen. Men eiketønnene som de brukte i Franken, var behandla med tjære, og avga ikke eikesmak. (at de kunne få smak av tjærebehandlinga, er en annen sak.)

Hva mener du med mer balansert? (Jeg ville ikke brukt brett, bare så det er sagt.)

Det er bare å lesse på:). Men jeg tviler på at noen vil oppleve noen særlig forskjell på 100 og 120 IBU.

IBU-beregningene er jo i utgangspunktet temmelig shaky greier. Men holder en seg til Tinseth og de vanlige gamle kalkulatorene, har en jo en referanse som ikke endrer seg, og så får en bare justere på skjønn etter hva en erfaringsmessig får av opplevd effekt.

Problemstillinga rundt den øvre grensa er ikke særlig aktuell for meg:). Jeg liker riktignok Arrogant Bastard - som har 100 IBU - og har sterke planer om å prøve å brygge den, men ellers ser jeg ikke for meg at jeg kommer til å gå over de 70 som Vestkyst har. Og om faktisk IBU skulle havne på 60 eller 80 i den spiller null rolle for meg. Jeg trur ikke jeg ville opplevd forskjell. (Men jeg må uansett gjøre beregninger, så jeg gjør jo det lille jeg kan/gidder for å havne nærmest mulig.)

Jeg husker Mikkeller hadde i hvertfall to versjoner av sin 1000 IBU, den på 10% var faktisk god og mulig å drikke uten store problemer.
Den session varinten der i mot.. Husker ikke nøyaktig styrkeforhold på de to nå

mindre sulfat, kanskje til og med no klorid og farvemalt
TF MO er ganske lys
En bør vel ha litt klorid uansett, men balansen mellom klorid og sulfat må tippe markert mot sulfat. Du skal nok - om vi tar hensyn til historia - skjele litt mot vannet i Burton, uten å ta den helt ut.

Det var jo ikke farvemalt i IPA, men pale malt var nok historisk mørkere enn i dag. Eventuelt kan en legge inn litt bisquit?

Jeg har bare gått ut fra at du ikke tenker på et øl som er likt det som går under navn av IPA i England i dag, men noe som er litt kraftigere.

Tilbake
Topp