"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Pils, Nothern Brewer + Perle
Litt inspirert av Septem Monday Pils
Ser grei ut?

Vis vedlegget 64295
Ser veldig streit ut for meg:). Jeg aner ikke noe om det ølet som er modellen. Det jeg lurer litt på, er bruken av Northern Brewer - som jeg ikke oppfatter som noen typisk pilshumle. Jeg hadde kjørt Perle hele veien - men det er jo en smakssak. Og så har jeg landa på tilsetninger ved 60, 30 og 5 (eventuelt 2) som standard. 15 faller mellom to stoler, sånn som jeg forstår det. Den humla får for kort tid til at du får ut de spicy smakene av den, samtidig som den er med så lenge at det meste av de mer volatile oljene fordamper.

Dette er teoribasert, jeg kan ikke si at jeg har erfaring for det, sida jeg ikke har brukt 15. Men 60/30/5 er mye brukt, ser jeg.
 
Det jeg lurer litt på, er bruken av Northern Brewer - som jeg ikke oppfatter som noen typisk pilshumle.
Ser ingen problemer med at @loebrygg bruker Northern Brewer i en pils. Det er ei humle som gir rein og fin bitterhet.

Tidligere nevnte Kinn bruker Northern Brewer en del i sine øl. Humlepils, Vårbukk og Dampen.



 
Jeg bruker NB fordi det står på flaska ;-)
Står også motueka på denne sia, men det tror jeg de har slutta med
Er ellers en ganske crisp og bitter pilsner
 

Vedlegg

  • IMG_1627.png
    IMG_1627.png
    478,7 KB · Sett: 19
Ser ingen problemer med at @loebrygg bruker Northern Brewer i en pils. Det er ei humle som gir rein og fin bitterhet.

Tidligere nevnte Kinn bruker Northern Brewer en del i sine øl. Humlepils, Vårbukk og Dampen.



Som jeg skreiv; det er en smakssak.

I Dampen, som er en California common, er NB signaturhumle - det blir ikke Cc uten. Vårbukk skal jo ikke ha humlepreg, og NB er ei grei bitterhumle. Og i italopilsen vil jeg tru - men det kan jeg ikke vite - at den også er bitterhumle. Det har jeg brukt den en god del som før i tida.

Ellers kjører Kinn Magnum og Mittelfrüh i de to reine pilsene sine. Det er jo rimelig klassisk - sjøl om purister vil insistere på å bruke Mittelfrüh som bitterhumle, også:).

Det er vel særlig minte du får av smak/aroma fra NB, og sjølsagt er det lov å brygge pils med et hint av det. Men det er vel ikke typisk - om man nå sikter seg inn mot klassisk pils.
 
Jeg har ingen erfaring med øltypen eller med utstyret dere bruker, men synes det meste ser veldig greit ut. Men jeg stusser over forholdet mellom meskevann og skyllevann. Hvorfor bruker dere så lite til skylling?
Jeg er lutter øre for gode knep som kan gjøre ølet bedre. Burde det være en hvis prosent av den totale mengden vann til skyllevann?
 
Jeg er lutter øre for gode knep som kan gjøre ølet bedre. Burde det være en hvis prosent av den totale mengden vann til skyllevann?
Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.

Jeg kjører batch sparging med to tappinger, og da er det optimale å sørge for at du får ut like mye i hver tapping.
 
Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.

Jeg kjører batch sparging med to tappinger, og da er det optimale å sørge for at du får ut like mye i hver tapping.

Hvorfor det egentlig. Går det på kvaliteten eller bare effektivitet
 
Hvorfor det egentlig. Går det på kvaliteten eller bare effektivitet
Effektivitet. Hvis du tenker på batch sparging så er det ikke stor negativ effekt av å variere de to tappingene med et par liter i et vanlig brygg. Så om du har praktiske grunner for å gjøre det, så er det ikke noe å bekymre seg for.
 
Effektivitet. Hvis du tenker på batch sparging så er det ikke stor negativ effekt av å variere de to tappingene med et par liter i et vanlig brygg. Så om du har praktiske grunner for å gjøre det, så er det ikke noe å bekymre seg for.

Jeg fikk tak i en pent brukt igloo på Finn, men får å utnytte varmekapasiteten til det fulle bør jeg nok fylle den ganske godt med meskevann og bruke minimum med skyllevann hvis jeg ønsker det
Iom. den rommer 38 liter og kokekjelen halvparten, 19 liter

Jeg ser for meg ~4 L/kg
 

Vedlegg

  • IMG_1688.jpeg
    IMG_1688.jpeg
    1,6 MB · Sett: 18
Irish Red og stegmesking,
I oppskrift står det følgende:
55c - 10min
65c - 40min
72c - 25min
77c - 10min

Er det noe fordel å følge det fremfor feks:

64C - 60min
72c - 45min ?

Gjæren er S-04.
 
Irish Red og stegmesking,
I oppskrift står det følgende:
55c - 10min
65c - 40min
72c - 25min
77c - 10min

Er det noe fordel å følge det fremfor feks:

64C - 60min
72c - 45min ?

Gjæren er S-04.
Om du blir fornøyd med den, test med lagergjær om du får sjansen :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Laget en Irish med lagergjær.
Fatet ble fort tomt.....
Det tror jeg på, den forrige jeg brygget ble egentlig veldig god, men hver gang jeg tok et glass tenkte jeg at denne fortjener lagergjær, så det er planen for neste ire, godt å høre at det ikke bare var tanken som var god, men at det faktisk gjør seg med lagergjæring på en Irsk rød :)
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Smakte en Irsk rød av deg @Kloakk , den var veldig god. Hvilke gjær brukte du? Jeg tenker 7 dager på 16C og 7 dager på 19C før CC.
Kanskje den lokale bryggebutikken har noe lagergjær på hylla, da bytter jeg.
 
Smakte en Irsk rød av deg @Kloakk , den var veldig god. Hvilke gjær brukte du? Jeg tenker 7 dager på 16C og 7 dager på 19C før CC.
Kanskje den lokale bryggebutikken har noe lagergjær på hylla, da bytter jeg.
Den var med US-05, for jeg har 320 gram jeg må få brukt opp :p Men neste blir med Brewly W-34/70, Lallemand Diamond eller Fermentis W34/70.

Jeg har ikke fått brygget den med lagergjær enda, men jeg kunne på en måte "kjenne" at det ville(teoretisk) blitt prikken over i'en :)
 
Den var med US-05, for jeg har 320 gram jeg må få brukt opp :p Men neste blir med Brewly W-34/70, Lallemand Diamond eller Fermentis W34/70.

Jeg har ikke fått brygget den med lagergjær enda, men jeg kunne på en måte "kjenne" at det ville(teoretisk) blitt prikken over i'en :)
Jeg kan få tak i S-23. Noen som har erfaring med den? Leser at den kan gi estere og noe fruktig smak og det er jeg jo ikke ute etter..
Må i hvert fall holde den lavt i temperatur.
 
Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.
Jeg har samme brygger som Martin, bare halve størrelsen. 140 liter til koking vil jeg tenke meg er sweet spot på batch størrelse i en B150 for å få best effektivitet. Det er jo kontinuerlig skylling som realistisk sett er eneste muligheten på denne maskina.

Når da Martin brygger en Julebokk med mye malt og redusert batchstørrelse så blir det da enten å koke to timer lenger (9 liter avdamping pr time på denne), eller å bruke mindre vann. Oppskriften hans har 36 kilo malt og B150 er oppgitt til maks 35 kilo, egentlig. Så det blir klin fullt til mesk, og han får skylt litt lite på grunn av batchstørrelse på "kun" 100 liter. Kanskje begrenser gjæringstanken volumet? Jeg hadde nok brukt femti liter skyllevann. Oppskriften der er ikke riktig på hvor mye vann malten absorberer.

36 kilo malt i 125 liter meskevann vil absorbere knappe 30 liter vann. Står da med 95 liter vørter før skylling. Martin vil ha 100 liter ferdig øl, og regner man da 10 liter trub med litt margin, 9 liter avkok, 10 liter gjærkake, omtrent 65 liter kan man regne ut med alle "fratrekk" at for å da nå 100 liter til å tappe på fat kan 55 liter skyllevann brukes for å nå et volum i kjelen etter kok på 120 liter og da 110 liter til gjæring.

Sånn hadde jeg gjort det da.
Edit: rydda litt i talla, har ikke fått meg kaffe enda i dag. ;)
 
Tilbake
Topp