Ser veldig streit ut for meg. Jeg aner ikke noe om det ølet som er modellen. Det jeg lurer litt på, er bruken av Northern Brewer - som jeg ikke oppfatter som noen typisk pilshumle. Jeg hadde kjørt Perle hele veien - men det er jo en smakssak. Og så har jeg landa på tilsetninger ved 60, 30 og 5 (eventuelt 2) som standard. 15 faller mellom to stoler, sånn som jeg forstår det. Den humla får for kort tid til at du får ut de spicy smakene av den, samtidig som den er med så lenge at det meste av de mer volatile oljene fordamper.
Ser ingen problemer med at @loebrygg bruker Northern Brewer i en pils. Det er ei humle som gir rein og fin bitterhet.Det jeg lurer litt på, er bruken av Northern Brewer - som jeg ikke oppfatter som noen typisk pilshumle.
Som jeg skreiv; det er en smakssak.Ser ingen problemer med at @loebrygg bruker Northern Brewer i en pils. Det er ei humle som gir rein og fin bitterhet.
Tidligere nevnte Kinn bruker Northern Brewer en del i sine øl. Humlepils, Vårbukk og Dampen.
Kinn Bryggeri AS
På Kinn Bryggeri lagar vi handverksøl i engelsk og belgisk stil basert på det reine vatnet frå Sagafjella. Gamle handverksteknikkar, som open gjæring og flaskemodning er viktige for oss. Ingen av våre øl blir pasteuriserte eller filtrerte, og alt blir produsert på våre to bryggeri i Florø. Du...www.kinn.no
Kinn Bryggeri AS
På Kinn Bryggeri lagar vi handverksøl i engelsk og belgisk stil basert på det reine vatnet frå Sagafjella. Gamle handverksteknikkar, som open gjæring og flaskemodning er viktige for oss. Ingen av våre øl blir pasteuriserte eller filtrerte, og alt blir produsert på våre to bryggeri i Florø. Du...www.kinn.no
Kinn Bryggeri AS
Jeg er lutter øre for gode knep som kan gjøre ølet bedre. Burde det være en hvis prosent av den totale mengden vann til skyllevann?Jeg har ingen erfaring med øltypen eller med utstyret dere bruker, men synes det meste ser veldig greit ut. Men jeg stusser over forholdet mellom meskevann og skyllevann. Hvorfor bruker dere så lite til skylling?
Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.Jeg er lutter øre for gode knep som kan gjøre ølet bedre. Burde det være en hvis prosent av den totale mengden vann til skyllevann?
Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.
Jeg kjører batch sparging med to tappinger, og da er det optimale å sørge for at du får ut like mye i hver tapping.
Effektivitet. Hvis du tenker på batch sparging så er det ikke stor negativ effekt av å variere de to tappingene med et par liter i et vanlig brygg. Så om du har praktiske grunner for å gjøre det, så er det ikke noe å bekymre seg for.Hvorfor det egentlig. Går det på kvaliteten eller bare effektivitet
Effektivitet. Hvis du tenker på batch sparging så er det ikke stor negativ effekt av å variere de to tappingene med et par liter i et vanlig brygg. Så om du har praktiske grunner for å gjøre det, så er det ikke noe å bekymre seg for.
Kan jeg ikke tenke meg. Tvert i mot, definitivt.Irish Red og stegmesking,
I oppskrift står det følgende:
55c - 10min
65c - 40min
72c - 25min
77c - 10min
Er det noe fordel å følge det fremfor feks:
64C - 60min
72c - 45min ?
Gjæren er S-04.
Om du blir fornøyd med den, test med lagergjær om du får sjansenIrish Red og stegmesking,
I oppskrift står det følgende:
55c - 10min
65c - 40min
72c - 25min
77c - 10min
Er det noe fordel å følge det fremfor feks:
64C - 60min
72c - 45min ?
Gjæren er S-04.
Laget en Irish med lagergjær.Om du blir fornøyd med den, test med lagergjær om du får sjansen
Det tror jeg på, den forrige jeg brygget ble egentlig veldig god, men hver gang jeg tok et glass tenkte jeg at denne fortjener lagergjær, så det er planen for neste ire, godt å høre at det ikke bare var tanken som var god, men at det faktisk gjør seg med lagergjæring på en Irsk rødLaget en Irish med lagergjær.
Fatet ble fort tomt.....
Den var med US-05, for jeg har 320 gram jeg må få brukt opp Men neste blir med Brewly W-34/70, Lallemand Diamond eller Fermentis W34/70.Smakte en Irsk rød av deg @Kloakk , den var veldig god. Hvilke gjær brukte du? Jeg tenker 7 dager på 16C og 7 dager på 19C før CC.
Kanskje den lokale bryggebutikken har noe lagergjær på hylla, da bytter jeg.
Jeg kan få tak i S-23. Noen som har erfaring med den? Leser at den kan gi estere og noe fruktig smak og det er jeg jo ikke ute etter..Den var med US-05, for jeg har 320 gram jeg må få brukt opp Men neste blir med Brewly W-34/70, Lallemand Diamond eller Fermentis W34/70.
Jeg har ikke fått brygget den med lagergjær enda, men jeg kunne på en måte "kjenne" at det ville(teoretisk) blitt prikken over i'en
Det står litt forskjellig i en egen tråd.Jeg kan få tak i S-23. Noen som har erfaring med den? Leser at den kan gi estere og noe fruktig smak og det er jeg jo ikke ute etter..
Må i hvert fall holde den lavt i temperatur.
Jeg har samme brygger som Martin, bare halve størrelsen. 140 liter til koking vil jeg tenke meg er sweet spot på batch størrelse i en B150 for å få best effektivitet. Det er jo kontinuerlig skylling som realistisk sett er eneste muligheten på denne maskina.Jeg skal ikke komme med råd om brygging på utstyr jeg ikke kjenner. Men generelt vil det vel være gunstig å ikke meske med mer enn du trenger (3 liter til en kilo malt, f.eks., eventuelt noe mindre), og så skylle med resten.