"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg kan få tak i S-23. Noen som har erfaring med den? Leser at den kan gi estere og noe fruktig smak og det er jeg jo ikke ute etter..
Må i hvert fall holde den lavt i temperatur.
Hva er favorittversjonen din av irsk rød? De lysere/lettere versjonene kan jeg se for meg brygga med lagergjær, men en litt smakskraftigere og mørkere type som O'Hara's mener jeg fortjener en alegjær. Jeg har det for meg at O'Hara's bruker Nottingham. Den kan du jo gjære lavt og få et rimelig reint resutat med, så vidt jeg forstår. (Jeg har ikke brukt den sjøl.)
 
Jeg kan få tak i S-23. Noen som har erfaring med den? Leser at den kan gi estere og noe fruktig smak og det er jeg jo ikke ute etter..
Må i hvert fall holde den lavt i temperatur.
Har brygget ett øl med S-23, det ble med det ene. Som finn sier så kan du enten kjøre Notty på lav temp ellers er nok S-04 veien å gå på dette brygget.

Jeg sluttet helt med S-04 etter jeg prøvde notty, jeg hadde et par lunefulle opplevelser med S-04 og syns vel egentlig ikke den var så imponerende fra start, men når den oppfører seg er den jo en finfin gjær :)
 
Hva er favorittversjonen din av irsk rød? De lysere/lettere versjonene kan jeg se for meg brygga med lagergjær, men en litt smakskraftigere og mørkere type som O'Hara's mener jeg fortjener en alegjær. Jeg har det for meg at O'Hara's bruker Nottingham. Den kan du jo gjære lavt og få et rimelig reint resutat med, så vidt jeg forstår. (Jeg har ikke brukt den sjøl.)
Jeg har lest at både Kilkenny og O`Hara`s bruker lagergjær, men kan jo ikke være sikker.
Har ikke så mye smakserfaring på stilen bortsett fra disse og en snadder versjon fra Kloakkbryggeriet, men du er jo inne på noe.
Vil jeg ha den så ren som mulig eller litt kraftigere, jatakk begge deler. Som feks. gjære lavt med en ale gjær.
 
Jeg har lest at både Kilkenny og O`Hara`s bruker lagergjær, men kan jo ikke være sikker.
Har ikke så mye smakserfaring på stilen bortsett fra disse og en snadder versjon fra Kloakkbryggeriet, men du er jo inne på noe.
Vil jeg ha den så ren som mulig eller litt kraftigere, jatakk begge deler. Som feks. gjære lavt med en ale gjær.
Jeg har gode erfaringer med Edinburgh/McEwans-gjæren. (WLP028, Imperial A31). Den gir også et reint resultat på lave temperaturer.

Jeg skal ikke stå hardt på at O'Hara's bruker Nottingham til IR, det kan ha vært til et annet øl (stout):).
 
Det tror jeg på, den forrige jeg brygget ble egentlig veldig god, men hver gang jeg tok et glass tenkte jeg at denne fortjener lagergjær, så det er planen for neste ire, godt å høre at det ikke bare var tanken som var god, men at det faktisk gjør seg med lagergjæring på en Irsk rød :)
Du har ikke tilfeldigvis en oppskrift du vil dele?
 
Det ble 3pakker 34/70 i min Irske røde..
Vil gjenbruke gjæren (siden den har blitt så dyr..!) i en Pils, lenge siden jeg har brygget det også.
Noe grunn til å endre på noe i denne? Loral er også ny for meg, den virker interessant.

5Kg Barke Pilsner
300g Melaoidin
200g Munich

15g Warrior - 60min
15g Loral - 15min
15g Loral - 5min.

Mesk:
67 C - 60min
72 C - 45min.

Gjæring: 10C i 14dager før jeg kjører opp tempen litt .
 
Det ble 3pakker 34/70 i min Irske røde..
Vil gjenbruke gjæren (siden den har blitt så dyr..!) i en Pils, lenge siden jeg har brygget det også.
Noe grunn til å endre på noe i denne? Loral er også ny for meg, den virker interessant.

5Kg Barke Pilsner
300g Melaoidin
200g Munich

15g Warrior - 60min
15g Loral - 15min
15g Loral - 5min.

Mesk:
67 C - 60min
72 C - 45min.

Gjæring: 10C i 14dager før jeg kjører opp tempen litt .
Ikke heng deg opp i en timeplan på forhånd. Jeg ville satt opp temperaturen når det går mot slutten av hovedgjæringa, dvs. når aktiviteten i gjærlåsen begynner å avta. (Når 3/4 av veien fra OG til forventa FG er unnagjort.) Sett den opp til 16 grader, men la den bruke et døgn på å komme seg dit. La den stå ei uke på 16 grader for å få dannet diacetyl, som gjæren så kan rydde unna.

Blir det noe særlig rødfarge av den gristen der, tru? Det vanlige er vel å bruke litt røsta bygg. Det gir en liten snert av røsta karakter ved sida av fargen.
 
Ikke heng deg opp i en timeplan på forhånd. Jeg ville satt opp temperaturen når det går mot slutten av hovedgjæringa, dvs. når aktiviteten i gjærlåsen begynner å avta. (Når 3/4 av veien fra OG til forventa FG er unnagjort.) Sett den opp til 16 grader, men la den bruke et døgn på å komme seg dit. La den stå ei uke på 16 grader for å få dannet diacetyl, som gjæren så kan rydde unna.

Blir det noe særlig rødfarge av den gristen der, tru? Det vanlige er vel å bruke litt røsta bygg. Det gir en liten snert av røsta karakter ved sida av fargen.
Virker fornuftig det regimet for gjæringstemp det der Finn. Oppskriften du siterer her er ikke IR, den gjærer allerede. Vil gjenbruke gjæren til dette pils-brygget senere. Viktig å hele tiden se fremover til neste brygg!
 
Virker fornuftig det regimet for gjæringstemp det der Finn. Oppskriften du siterer her er ikke IR, den gjærer allerede. Vil gjenbruke gjæren til dette pils-brygget senere. Viktig å hele tiden se fremover til neste brygg!
hehe - burde jeg ha skjønt:).

Jeg er personlig ikke så happy med melanoidin i pils, men det er en smakssak. Og 300 gram er ingen overveldende mengde.
 
Jeg har samme brygger som Martin, bare halve størrelsen. 140 liter til koking vil jeg tenke meg er sweet spot på batch størrelse i en B150 for å få best effektivitet. Det er jo kontinuerlig skylling som realistisk sett er eneste muligheten på denne maskina.

Når da Martin brygger en Julebokk med mye malt og redusert batchstørrelse så blir det da enten å koke to timer lenger (9 liter avdamping pr time på denne), eller å bruke mindre vann. Oppskriften hans har 36 kilo malt og B150 er oppgitt til maks 35 kilo, egentlig. Så det blir klin fullt til mesk, og han får skylt litt lite på grunn av batchstørrelse på "kun" 100 liter. Kanskje begrenser gjæringstanken volumet? Jeg hadde nok brukt femti liter skyllevann. Oppskriften der er ikke riktig på hvor mye vann malten absorberer.

36 kilo malt i 125 liter meskevann vil absorbere knappe 30 liter vann. Står da med 95 liter vørter før skylling. Martin vil ha 100 liter ferdig øl, og regner man da 10 liter trub med litt margin, 9 liter avkok, 10 liter gjærkake, omtrent 65 liter kan man regne ut med alle "fratrekk" at for å da nå 100 liter til å tappe på fat kan 55 liter skyllevann brukes for å nå et volum i kjelen etter kok på 120 liter og da 110 liter til gjæring.

Sånn hadde jeg gjort det da.
Edit: rydda litt i talla, har ikke fått meg kaffe enda i dag. ;)
Notert og oppskrift endret. Endte nå med ca 50 liter skylling og litt mindre korn. Tusen takk for utfyllende svar. Ble litt klokere☺️
 
Ser oppskriften min grei ut, er vel nærmest et retorisk spørsmål i dette tilfellet. Jeg flaska en halv batch pils i dag, og sitter med nok w-34/70 til å dra i land en grei batch med med meste. Jeg har landa på maibock, som jeg ikke har brygga på evigheter. Enkel løsning: 2/3 pilsnermalt - trur det blir Isaria - og 1/3 lyst münchnermalt. Og så Mittelfrüh @ 30 til 30 IBU.

KISS, altså. 12 grader i kjeller'n nå. Dette kan ikke gå galt, vel;)?
 
Skal til å brygge min første ipa på egen oppskrift i helgen. Amerikansk ipa. Usikker på hvilket humleregime jeg skal kjøre, særlig tørrhumlinga og ellers om alt ser greit ut. Kjør innspill:)
 

Vedlegg

  • IMG_3058.png
    IMG_3058.png
    399,3 KB · Sett: 23
Notert og oppskrift endret. Endte nå med ca 50 liter skylling og litt mindre korn. Tusen takk for utfyllende svar. Ble litt klokere☺️
Ikke så lett å få software til å regne ut vannmengde. Med erfaring ser man hvor mye vann som går i mesk for å få et greit vann/malt forhold, så hvor mye som går vekk i malt, trub og gjær, så kompenserer man. Blir en balansegang.

Kjør innspill:)
Her er noe sketchy med vannmengde igjen. Robobrew 65L koker vel cirka 2,5-3 liter i timen, så du får nok ikke redusert fra 46,5L til 40L ved å koke 1 time. Dermed vil du bomme på utregnet OG. Skal du ha 40 liter til gjæringstank hadde jeg gjort dette, og da vil du ha 43 liter etter kok i kjelen (inkludert trub i bunn). Er det 40 liter postboil så stryk trub fra utregningen nedenfor.

Volum etter kok 40L
Maltmengde 11.76 kg
Vann/Malt forhold 2,5L/kg
Absorbsjon i malt 0.8L/kg
Dødrom: 3 liter (tipper jeg, kjenner ikke kjelen så godt)
Trub: 3 liter (spørs på grådigheten og oppskrifta, juster denne selv)
Avkok 3L/time

Så meskevannet blir da
Vann malt forhold * kilo malt + dødrom
2,5 * 11,76 + 3 = 32,4 liter

Skyllevannet blir da med utregnet 3 liter avkok i timen
ønsket sluttvolum i kjelen + avkok = kokevolum

kokevolum - meskevann + (absorbering * malt kg) + trub
43 - 32,4 + 9,4 + 3 = 23 liter

Noe sånt.
 
Nøgne Ø # 500
Noen som kan være så snill å legge denne inn i Brewfather ? Det ligger en der, men er ikke helt lik, og jeg har dårlig peiling på Brewfather.
På forhånd mange takk

IMG_1060.jpeg
 
Tilbake
Topp