Saflager s-23

Lars Bjørnstad

Norbrygg-medlem
Er det forresten noen som har mye erfaring med denne eller andre lagergjærtyper fra Fermentis, spesielt i sammenlikning med flytende lagergjær?

Ser at morebeer selger småpakker av denne W-34/70 (antar det er ompakkede poser fra 500 g pakke). Under NM smakte jeg på lageren til Arild Tandberg/Lillehammer bryggeri, den var brygget med S-189 (evt 34/70 hvis han husket feil), og den synes jeg var meget god med autentisk lagersmak og vel så det (dvs. diacetylen var absolutt i overkant for min gane, men så er det også en smak jeg har lav terskel for å merke...)
 
Jeg har brukt SafLager S-23 og må si meg ganske fornøyd med resultatene. Gjæringen foregikk ved ca 12 gr. og det ble god pils av det. S-189 har jeg aldri brukt.
 
Skal gi safelager et forsøk tengte jeg.
Benytter selv nesten utelukkende Danstar Nottingham på mine gjær-nøytrale brygg, Winsor når aroma er must.
Selv på 13-14 grader (Nottingham) har jeg ikke problemer med utgjæring, men så bruker jeg altid starter på 1L også da :angel:
Selv om dette er betegnet som "overgjær" ligger nesten alltid gjærkaka mi i bunnen av spannet (Nottingham) Altså nærmere et "lager gjær" :)

Hvorfor ikke benytte starter på frysetørret gjær?! Det er ikke nødvendig vil noen si. . tja får vi noengang gjær nok dere?
Har ei heller oplevd at mine mine brygg stopper på 1020 lenger ;) 

-> Mottoet er; med god starter er en pakke nok ! ;D
 
Har også brukt S-23 flere ganger, og vært fornøyd med resultatet. Denne gangen har jeg brukt den på en Munchener Dunkel, men nå er det nærmest full stopp i gjæringa. På 6dgr. har den gjæret fra 1054 til 1044. Kan dette være normal utvikling (temp'en er 9gr.) Hvis den ikke får farten opp, har det noe for seg å tilsette en pakke til? Bør jeg i tilfelle tilsette gjæren på samme temp.,eller tilsette den på en noe høyere temperatur?
 
Det var litt rart. De få ganger jeg brukte Saflager så stod dunken i kjelleren i ganske lang tid, så det er litt vanskelig å si hvordan gjæringen gikk da. Etter 6 dager med så lite gjæring ville jeg nok satset på en pose til, dersom tilgjengelig. Ellers kan ølet (eller heller vørter som det stortsett er) bli dårlig.

Kanskje posen var litt uheldig behandlet i et tidligere stadium?
 
Jeg har som sagt ikke hatt problemer med denne gjæren før, så jeg vet ikke hva som gikk galt denne gangen. Vørteren var godt "luftet" og gjæren ble bare drysset oppi gjæringskaret.
Posen er iallefall ikke mishandlet av meg, men jeg vet jo ikke hva den har blitt utsatt for tidligere.
Jeg har flere poser igjen, så jeg får prøve en ny imorgen,men bør den dehydreres og eventuelt tilsettes ved en høyere temp.?
 
Vel, tempen kan stige noen få grader uten at det blir direkte merkbart, men jeg vet ikke om det er veien å gå. Bare prøv en pose til, spesielt dersom det er en pose som du har kjøpt uavhengig av den posen du har brukt i første omgang. Dehydrering kan gjerne gjøres i oppkokt og lukket avkjølt vann.
 
Eduard skrev:
Dehydrering kan gjerne gjøres i oppkokt og lukket avkjølt vann.

Rehydrering var det vel du mente :p

Og husk gjerne overgangen fra rehydreringa til pitching. det er ikke uten grunn det står at man skal tilsette litt og litt vørter til gjæren før man pitcher den. Det er pga det osmotiske trykket som vil oppstå når det er masse sukker utenfor gjærcellene, og lite inni. Det kan ødelegge veggen i cellene og dermed drepe mange av dem.
Hvordan du skal få til dette når ølet allerede er i gang er jo en annen utfordring. Du kan kanskje koke opp litt maltekstrakt og vann til en svak vørter som du kan tilsette under rehydreringa.
 
Jeg må nok si at jeg ikke var klar over det du nevner om pitchingen,men får jo bare satse på at det går bra.

Det var sef. rehydrering jeg mente ja. :beersmiley:
 
Og husk gjerne overgangen fra rehydreringa til pitching. det er ikke uten grunn det står at man skal tilsette litt og litt vørter til gjæren før man pitcher den. Det er pga det osmotiske trykket som vil oppstå når det er masse sukker utenfor gjærcellene, og lite inni. Det kan ødelegge veggen i cellene og dermed drepe mange av dem.
Har jeg forstått deg riktig så kan altså en hel masse gjærceller daue hvis man hiver alt sammen oppi til tross for rehydrering?
Jeg satte et sett med Scottish export i går kveld og brukte den gjæra som fulgte med. Der sto det at man bare skulle bare rehydrere i kokt vann (Dissolve the yeast in 1/3 cup of water cooled to 38-40  °C. Leave 15 min. without stirring, then mix well to suspend all the yeast, add immediatly to brew.) Dette har jeg og sett på andre pakker med tørrgjær.
 
Har du fersk tørkjær av en sikker produsent, skall det ikke være noe problem å bare rehydrere det før du tilsetter det vørteren.
Selv strøde jeg det bare rett i vørteren uten rehydrering når jeg startet å brygge, å d ble øl av det å.
Men vill alikevell anbefale deg å rehydrere.
Tror det med å gå rolig opp i vørterstyrke har mer å si når man bruker flytende gjær, eller andre situasjoner hvor du i utgangspunktet har lite gjærceller å starte med.
Men i pakker med tørgjær, skall det være nokk av friske gjærceller til at man ikke skal bekymre seg for mye.
 
Hørte på en podcast i går på bussen fra "skieldoradoet" Levi i Finnland.
Temaet var tilsetting av gjær i delvis utgjæra øl for å få lavere FG.
Det ble poengtert fra alle hold at man må tilsette gjæren i akiv gjærende fase får å få noen effekt!

Med andre ord, lag en starter - vent til man har god gjæring i den (24 timer?) før man heller gjærstarteren til ølet.
 
Jeg brukt saflager s-23, safale s-04 og danstar nottingham i mer enn 30 brygg, og ALDRI hatt problemer med at gjæring er treg eller svak, dvs. over 12 timer. Skumlaget reiser seg fra 0-10 cm. på litt over 1 time.
Jeg følger rehydreringsoppskrift sånn nogenlunde, dvs. vann med 15-16C ca. to timer før pitching. Tilfører luft via sterilfilter i 5-10min. og til dags dato har stormgjæring kommet etter 8-10 timer med Oe 1058-1064. Bruker 1pk/10l. Batchen min er på ca. 70l og er kanskje medvirkende til at gjæring er god og at resultatet er temmelig likt fra gang til gang.
 
S23 i gjen. Har jeg for lite gjær?
Jeg har en pakke på 11,5 gram safelager S23. Temperatur område på gjæringa er fra 11 til 24. Da er det nok med bare en pakke. men ved gjæring i 11 til 15 grader bør man visst ha to pakker. Jeg skal sette dunken i gangen min for å få en så konstant temp som mulig. Men tempen vil allikevel gå endel under 15 om natta og over om dagen. Har jeg forlite gjær i en pakke?
 
Hæ? Har du fått for dårlig utgjæring? Forstår ikke helt hva som er galt.

Jeg har selv brukt 1 pose i 23 liter, det har gått bra. Men det har jo mye med belufting av vørteren å gjøre. Og hvis du vil ha litt stabilere gjæringstemperatur (gjæren liker ikke temperaturvariasjoner så godt) kan du pakke dunken inn i en gammel sovepose eller lignende.
 
Hehe. neida ingen ting er galt (Ennå) Jeg skal sette et ølsett i morgen. Coopers Heritage lager. Derfor kjøpte jeg en egen lager gjær i stedet for den som følger med. Fermentis safe S23 lager.
 
Hvilken temp bør jeg har på vørteren når jeg skal tilsette denne tørr gjæren ? Og hvor lenge bør den stå til primærgjæring før jeg flasker den? Har et kjøleskap som holder mellom 9-11*C. Skal Sette Coopers lager og European Lager
 
Så i sted på pakka med saflager s-23 og så att gjæren jeg hadde fått i posten var utgått på dato, så jeg ringte Vin og Bar og skal få 2 pk wyeast danish lager som plaster på såret sendt til meg i stedet.
Har lest litt på wyeast og det stå at enn skal smackest på ca 20 *C og la den blåse seg opp. Så mitt spm da er skal jeg la den få blåse seg opp og så legge den i kjøleskapet for og få den oppblåste pakka mest mulig på samme tempraturen som vørteren er?
 
Tilbake
Topp