Saflager s-23

Om du setter en 50 liters batch,,så har du en ypperlig sjanse til å bruke begge på 2x 25 liter ;)  , og gjøre en research.
 
Jeg lagde en med s-23 og en wlp (husker ikke nr i hodet) med starter. Jeg synes begge ble veldig bra jeg. Ble ikke skremt for å bruke s-23 flere ganger. Jeg gjæret begge på 9 grader i tre uker. Nå er ikke jeg noe annet en nybegynner så du får lese hva jeg skriver med en klype salt.
 
Er Nybegynner på pils. / Har 2 24 l dunker bohemian pils til gjæring i fryseboksen, en dunk med s-23 og en med 34/70. OG 1050 Har nå stått i 24 dager i 10,5 gr. 34/70 har stoppet å gjære mens dunken med s-23 plupper litt ennå (ett plopp hvert 40 sek) Gjennomførte diacylrast etter 2 uker.
Jeg skal dra på ferie i morgen, og har lite lyst til å tappe i natt og lurer da på om dunkene kan stå i 10,5 gr til jeg er tilbake om 10 dager, tilsammen 35 dager. Event bør jeg senke temperaturen ??
 
Ja du kan la de stå på 10'c i 35 dager.
Har du hatt dia rast, kan du også kjøle ned brygget og la de stå kaldt til du kommer hjem. Begge deler funker.
 
Ingen problemer med å la den stå. Eg hadde latt den stå på 10 grader.
Spent på å høre kva dei andre på NB seie
 
Er Nybegynner på pils. / Har 2 24 l dunker bohemian pils til gjæring i fryseboksen, en dunk med s-23 og en med 34/70. OG 1050 Har nå stått i 24 dager i 10,5 gr. 34/70 har stoppet å gjære mens dunken med s-23 plupper litt ennå (ett plopp hvert 40 sek) Gjennomførte diacylrast etter 2 uker.
Jeg skal dra på ferie i morgen, og har lite lyst til å tappe i natt og lurer da på om dunkene kan stå i 10,5 gr til jeg er tilbake om 10 dager, tilsammen 35 dager. Event bør jeg senke temperaturen ??
Ja du kan la de stå på 10'c i 35 dager.
Har du hatt dia rast, kan du også kjøle ned brygget og la de stå kaldt til du kommer hjem. Begge deler funker.
takker for kjappe svar. Det var betryggende å høre. Da kompromisser jeg og senker tempen litt til 8 gr. Antar det fremdeles er høy nok temp til å gjære ut ?
 
Ok, da forsetter jeg på 10 gr. / En annen bekymring.
den ene 25 l dunken med 34/70, er egenlig en blanding mht gjær. Jeg drysset og rørte inn 2 pk 34/70 rett i vørteren som var nedkjølt til 13 gr. Fikk deretter panikk når jeg leste på Fermentis sine sider at dersom man drysser tørrgjæren rett i vørteren uten rehydrering må vørteren være over 20 gr, min var nedkjølt til 13. :(
Fikk panikk og rørte inn en pk rehydrert s-23 i tillegg som jeg hadde i reserve. Gjæringen kom heldigvis igang etter ett døgn.
Men Er svært spent på resultatet når der er 2/3 34/70 og 1/3 s-23.
Vil de lage godt øl i samarbeid ? Eller blir det gjærkrig og fusel ? :)
 
Sist redigert:
God helg bryggere,

For en uke siden brygget jeg en pils, helt grei rett frem oppskrift, uten de stor sprell og hunletilsettninger.
Jeg brukte 3 pakket s-23 som jeg rehydrerte før pitching. Mengde i gjæringsbøtta vart 25 liter.
Jeg klarte ikke å kjøle vørteren ned mer en 20 grader. Jeg tilsatte gjæren og plaserte gjæringskaret i fryseren med stc-1000 styring. Tempraturen i fryseren er i underkant av 10 grader. Det tok ikke lang tid før vørteren var blitt kjølt ned. Temraturen har vært stabil og fin på ca 10 grader hele uken.
Nå en uke etter, åpnet jeg fryseren for å se at alt står bra til med godsakene, ser at det gjærer godt og jeg kjenner en eim av banan odør fra fryseren.

Er dette øllet ødelagt eller er dette en naturlig del av S-23 gjæren.
Den skal etter planen stå 3 uker til i frysen.
 
Leser på formet at det er en del som ikke er så begeistret for S-23.
Jeg lurer på følgende angående gjæren;

Er S-23 en gjær som ikke er så lett å handtere?
Er S-23 en dårlig gjær?
Er det feil behandling fra bryggerens side som stort sett "ødlegger" den?
Er banan et typisk kjennetegn på denne gjæren?
 
S-23 er flere steder beskrevet som en gjær som kan gi banan. Jeg har ingen erfaring med s-23, men jeg har erfaring med bananestre. Banan esteret demper seg mye ved lagring, men blir ikke helt borte. Jeg tror neppe øllet er helt ødelagt, kanskje det ikke blir en 100% typeriktig pils. Uansett kan litt banan i lyst øl være godt, tenk på blond. Jeg har styrt unna S-23 på grunn av ryktet om banan. Så lenge jeg kan velge safelager 34\70 hvis jeg må bruke tørrgjær velger jeg heller denne.
mvh
Bårdd
 
Ser det er en gammel tråd men lurer på hvordan det gikk med den 2 på strødd og 1 pk s-23rehydrert.. Ble det god pils..
Easybrew
 
Jeg har tenkt å brygge etter en oppskrift basert på BryggSelv sin Kölsch. Denne anbefales med et par varianter med tørrgjær.
Nå er ikke jeg ute etter å få en typeriktig Kölsch, men et øl som smaker godt. Har brukt denne oppskriften tidligere med US-05 gjæret på 17 grader og dette gav et lett og godt øl etter 6 uker lagring, men har blitt anbefalt å prøve S-23 for å få litt fruktigere smak.
Har noen erfaringer med denne gjærtypen, og hvilken temperatur kan anbefales å gjære brygget mitt på?
 
Har brukt den selv, gjæret på 14 grader å økte til 20 de siste 3-4 dagene. Og 1052 fg 1007, smakte fantastisk


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Blir godt, trenger lagering. Min erfaring er at den gir eit godt øl, men at det kan ta ei tid før alle smaker er på plass. Så om ein ikkje har tid til å vente på ølet...... Prøv ein annan.
 
La det stå på dunken lengre enn du ser for deg. Er det noe i et øl som du ikke vil ha så kan du prøve å la den lufte det fra seg før du pakker ned denne smaken/luften i en helt tett flaske. Gjerne ved litt høyere temperatur så co2 blir frigjort fra ølets og driver dritten ut.

S-23 er litt kjipere enn 34/70, mer estere som regel.
 
Tilbake
Topp