Pleier å få eplesmak på den gjæren, men det går stort sett bort etter en mnd i kjøleskap.
Hart brukt S23 i en Dortmunder export. gjæret 4 uker på 10 grader og den ble meget bra. Ser ikke problem med denne gjærtypen men den trenger tidJeg har positive ting å si om s-23. Brukte den i en Munich Helles som jeg ble så fornøyd med at jeg sendte den til NM. men, jeg gjæret den på 10 grader i 4 uker... ikke noe tutti- frutti der...
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Har ikke prøvd akkurat S-23, men den er neppe annerledes enn andre lagergjær mht. temperatur. 10 grader krever en del mer gjær enn 12 grader. S-23 er vel ellers kjent for å være en anelse fruktig, så lavere temperatur kan være en fordel.Brygger i dag en Märzen der jeg skal bruke S-23. På BryggSelv står det at anbefalt gjæringstemp er 12-15 grader. Noen som har prøvd å gjære denne ved lavere temp og hva ble evt resultatet?
Ikke med den gjæren, men jeg har gjæra et sånt øl med s-189 på 16 grader. Det blei bra, og nå skal jeg brygge et med den originale gjæren, og tenker å bruke samme temperatur. Det er vel den som Anchor bruker, også.Fant en Anchor Steam clone på nettet. I oppskriften står det at det skal benyttes Saflager S-23 og gjæres på 20 grader. Dette blir litt feil for meg, jeg bruker denne gjæra på ca 12 grader normalt. Noen som har erfaring på dette?
gunnar Schie