Saflager s-23

Har noen pakker saflager s-23 liggende som jeg tenkte å bruke til en bohemian pilsner. Etter å ha søkt litt omkring blir jeg litt usikker på denne gjæren. Det meldes om mye estere og overdreven fruktighet. Noen anbefaler å gjære varmt (14-15 grader) og andre at trikset er å holde temperaturen lavt.

Noen som har erfaring med denne? Hvilke temperaturer bør man satse på?
 
Det er surt å bruke en hel kveld på å lage vørter for så å ødelegge den med s-23. kjøp w34/70 istedenfor. Den lager rene lager øl og koster ikke så mye mer. Du kan jo for moro skyld lage en split batch hvor du gjærer en halvliter med s23 og resten med ordentlig lager gjær.
 
Enig om at s23 ikke er det helt store. Men merker meg at det er den som blir listet som tørrgjæralternativ i Brewing classic styles når det skal brygges lager. Har stusset litt på dette. Har de inne 30/70 i USA eller er s23 en gjær som kun virker som dn skal vest for Golfstrømmen?
 
Klar tale her også ser jeg. Rart at Brewing Classic Styles anbefaler den ja. Det var derfor jeg handlet denne.

Synes det er kjipt å kaste råvarer, men som Nordtvedt sier er det for surt å kaste bort en bryggedag på dårlig gjær.

Takk for svar i alle fall! :biersmile:
 
Min erfaring er at så lenge man følger anbefaling for temp (les Brewing Classic Styles) for denne og tar en diacetylrest funker den helt fint. Trenger litt tid for å rydde opp etter seg, men resultatet etterpå blir bra :) 3 uker gjæring + minimum 4 uker lagring
 
Har smakt flere brygg med denne uten nevnte usmaker, men WLP800, 833 og ikke minst Saflager W34/70 gir et renere resultat.
 
Tror ikke Saflager w34/70 var like tilgjengelig på markedet når boka "Brewing Classic Styles" ble skrevet.

Ellers enig med Gustav: Saflager S-23 er best på 5 min ved 90 grader....
 
Hvordan er erfaringene med WLP820 og / ellerWyeast 2206 som etter sigende skal være samme strainen som 23?
 
Jeg har også to pakker med denne liggende ubrukt.

Merker meg at denne er anbefalt brukt til California Common/Steam Beer? Noen som har prøvd dette med hell?

--Øyvind
 
Er s-23 helt pyton?

knuste akkurat kolben med 830-gjæren som var tiltenkt dette brygget og eneste lagergjæren jeg har liggende er s-23 som fulgte met kit for lenge siden.

Bør jeg bare si at dette ikke ble lager, og pitche 05?
 
Miguel skrev:
Er s-23 helt pyton?

knuste akkurat kolben med 830-gjæren som var tiltenkt dette brygget og eneste lagergjæren jeg har liggende er s-23 som fulgte met kit for lenge siden.

Bør jeg bare si at dette ikke ble lager, og pitche 05?

Jeg ville definitivt valgt US-05 over S-23. Uavhengig av ølstil. 
 
Jeg har positive ting å si om s-23. Brukte den i en Munich Helles som jeg ble så fornøyd med at jeg sendte den til NM. men, jeg gjæret den på 10 grader i 4 uker... ikke noe tutti- frutti der...

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
 
Jeg ble så misfornøyd med hele greia at jeg pitchet to rør av min egen villgjær som aldri er brukt før. Får se hva det bringer.
 
Hei.

Skal lage en tsjekkisk pils ved ca 11 graders gjæring. Er blitt anbefalt å bruke S-23 av min bryggeforhandler, men har lest såpass mye negativt på nettet (for mye fruksmak), at jeg begynner å tvile. W-34/70 er vel et godt alternativ?

Noen som har prøvd begge og har noen erfaringer å komme med?
 
Tilbake
Topp