"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Laktosen blir ikke spist, hvis det er det du lurer på.

Hvordan vet du det for sikkert?
Fordi ølgjær ikke spiser laktose generelt?
Jeg vil nok også tatt det helt med ro, med mindre det var no spessielt med F-2, men fant ingenting om f2 og laktose
 
Sist redigert:
Hvordan vet du det for sikkert?
Fordi ølgjær ikke spiser laktose generelt?
Jeg vil nok også tatt det helt med ro, med mindre det var no spessielt med F-2, men fant ingenting om f2 og laktose
Ja, ingen ølgjær spiser laktose. Så hadde F-2 gjort det, hadde det måttet være spesifisert i dataarket, hvilket det ikke er.
 
Noen som har innspill eller kommentarer til denne?

Imp. Stout som tilsettes 6 kg blåbær i gjæringskaret. Mulig ølet også skal innom et eikefat…. WLP007. BitterhumleN Perle skal erstattet med HopShot. Gjærstarter satt i ettermiddag.

IMG_0330.png
 
Noen som har innspill eller kommentarer til denne?

Imp. Stout som tilsettes 6 kg blåbær i gjæringskaret. Mulig ølet også skal innom et eikefat…. WLP007. BitterhumleN Perle skal erstattet med HopShot. Gjærstarter satt i ettermiddag.

Vis vedlegget 63872
Var fryktelig mange typer malt, jeg tenker ofte at less is more. Skal litt til å få alt til og passe sammen. Man har jo ofte en tanke om at man skal tilføre det ene og andre, men kan lett bli en "grøt" smaksmessig.
Nå var det ikke så store mengder av noen av typene, så jeg ville vurdert om de var nødvendig.
 
Tror jeg må lage en skvett litt mørkere øl til jul. Det er visst bare lyse igjen i hyllene.
Hva med noe slikt;

2% mørk crystal
2% caramunic
6% biscuit
45+45% hhv pils og mørk munic

OG midt på 60 tallet, perle til 50/60 ibu (resten av posen ved kokeslutt eller ca75 grader)
og nottingham til å gjøre jobben.
Blir det drikkende mon tro? Korriger gjerne.
 
Det tror jeg blir drikkende. Ikke så langt unna old salt tavern oppskriftmessig faktisk
Kanskje en liten dose røsted malt eller no spennende sukker for å gjøre den litt julete?
 
Tror jeg må lage en skvett litt mørkere øl til jul. Det er visst bare lyse igjen i hyllene.
Hva med noe slikt;

2% mørk crystal
2% caramunic
6% biscuit
45+45% hhv pils og mørk munic

OG midt på 60 tallet, perle til 50/60 ibu (resten av posen ved kokeslutt eller ca75 grader)
og nottingham til å gjøre jobben.
Blir det drikkende mon tro? Korriger gjerne.
Carafa II gir en fin "spiss" på litt mørkere øl synes jeg personlig. 150 gram ish på en Bayer f eks er suverent. Ellers dreier dette i retning mot en amber/brown ale? Caramunic1 eller 2? Med så mye "malty goodness" hadde jeg justert Ibu ned til 20-25 og latt maltsmaken dominere
 
Ok. Takk for innspill.
Carafa har jeg men vil helst ikke ha det for mørkt.
Ellers så er jeg enig i at det gjerne kunne fått noe spennende.
Mørkt butikksukker gir vel ikke så mye smak og det er det jeg har tilgjengelig.
For å få det litt julete, hva med f eks en kanelstang?
Er det nok til å gi en liten smaksantydning? (15/20l batch)
En antydning er nok, julekaker blir laget i stekeovnen:)

Tenkte caramunic1 pga fargen.
Kan ta det ned et hakk til ca 45 ibu men vet av erfaring at et maltdominert øl blir stående mye lengre
på hylla enn et øl der humla dominerer.
 
Ok. Takk for innspill.
Carafa har jeg men vil helst ikke ha det for mørkt.
Ellers så er jeg enig i at det gjerne kunne fått noe spennende.
Mørkt butikksukker gir vel ikke så mye smak og det er det jeg har tilgjengelig.
For å få det litt julete, hva med f eks en kanelstang?
Er det nok til å gi en liten smaksantydning? (15/20l batch)
En antydning er nok, julekaker blir laget i stekeovnen:)

Tenkte caramunic1 pga fargen.
Kan ta det ned et hakk til ca 45 ibu men vet av erfaring at et maltdominert øl blir stående mye lengre
på hylla enn et øl der humla dominerer.
Jeg har ei veldig god oppskrift på gløggessens. Trur den kunne funke fint for å få litt julesmak - og så kan du jo bare tilsette akkurat nok til å få den styrken på smaken du vil ha:

Man tager:
3/4 ltr vann
Oppi har man:
tre stenger summartrakanel/ceylonkanel (ikke kassiakanel)
1 ss kardemommefrø, knuses grovt
1 stykke (1 finger) fersk ingefær, kuttet i skiver
- la trekke på 80 grader 1 times tid
- sil av væsken, ha på flaske. Så har man gløggekstrakt.

Jeg fikk denne av en nå avdød brygger og felemaker fra Kvikne, og den er fabelaktig til å lage gløgg på sider av. (Spisses gjerne med calvados:).) Hvor nøye du trenger å være med hva slags kanel du bruker, skal være usagt.
 
Kanel får bli det kona har i krydderiene :)
Var litt gøy å gå tilbake til vanlig biab og 30 liters kjelen jeg startet med.
Humle og grums, allt gikk i bøtta. Liv i gjærlåsen etter 4-5 timer.
OG ble litt høy, så det fikk 50g Amarillo ekstra på ca 75 grader med en times holdetid.

Litt ruskete vær for tiden så da blir det kanskje en stout om ikke så lenge.

Hva med noe slikt;
maris otter eller vanlig pale ale som base, evt noe hvete?
3-4% roasted barly?
3-4% chocolate dehusked? (Tror jeg har både 1, 2 og 3)
3-4% dark crystal?
-Har endel annen cara/crystal men de er lysere.

OG rundt 1.070/75 og ca 70 ibu. Kun Magnum og da bare på 60min.
Meskes på 65/67 grader
Danstar Winsor og ca 65% rel utgjæring skulle ikke gi så sterk øl.

Juster gjerne, har ikke laget så mange slike.
Og hvilke som ble bra er behørig notert i glemmeboken:(
 
Det kan nok sikkert bli et godt øl?

Men du må et par knepp opp med de mørkere sortene for å få ei mørk øl. Når jeg plotter inn 88% pale, 4% Roasted Barley, Chocolate og DRC så blir det "bare" 37 EBC. Kommer an på hva du er ute etter egentlig. Hvis du skruer ned OG'en din litt, har litt goldings ved 15 minutters kok og bruker ei gjær som går bedre ut så kan det ligne på en irish red ale "export".
 
Tilbake
Topp