"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.

Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.

Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?

Digiboil 35L - BIAB

69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C60 min
Mash Out — 78 °C10 min

Malt (4.5 kg)

4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (100 g)

35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g
(8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g
(2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C

Hopstand ved 75 °C

Diverse​

1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml
— Lactol 80% — Mesk
1 g
— Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk
— Whirlfloc — Kok15 min
0.32 g
— Brewers Clarex — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Gjæring​

Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C7 dager
Diacetylrest — 15 °C5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C5 dager
Fating — 4 °C12 PSI7 dager
Modning — 4 °C10 PSI14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Vannprofil​

Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35

Setter pris på tilbakemeldinger som starter med "Jeg ville ..." :)
Da har jeg justert vannmengder og skiftet humle:

Digiboil 35L - BIAB

68.5% effektivitet
Bryggevolum: 22 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 19.2 L
Skyllevann: 12.18 L @ 78 °C
Total vannmengde: 31.38 L
Kokevolum: 27.98 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.5 °C
Temperatur — 65 °C60 min

Malt (4.8 kg)

4.8 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (50 g)

26 g (21 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 60 min
14 g
(6 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 15 min
10 g
(2 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 5 min

Ser bedre ut med volumet nå ja. :)
Bruk tettnanger om du vil. Jeg liker den bedre enn perle selv.
Jeg vet ikke hva jeg liker, så er ikke så farlig hvor jeg starter :)
Vestbrygg var tom for Tettnang, så endret til Perle. Etterpå så jeg at Litebrygg hadde Perle i 50-grams poser, så justerte noen gram i tilfelle jeg ender der.
Jeg har litt energitrøbbel (helse) så må prøve å gjøre oppgavene så enkel som mulig, både med tanke på selve bryggingen og tallene jeg opererer med. Det gjøres fort feil når hodet og kroppen blir sliten, har jeg erfart i de første batchene :rolleyes:

Og jeg har rotet endel med skyllingen. Meske på verandaen, koke vann på kjøkkenet, inn og ut, hvor mange liter var det igjen? Så jeg tenker å "låse" skyllevannet til 12 liter hvor jeg koker opp 9 liter og legger til 3 liter kaldt vann fra springen. Da bør jeg være i nærheten av 78 grader, og kanskje jeg da kan droppe utmesk?

Og jeg har rotet endel med skyllingen. Meske på verandaen, koke vann på kjøkkenet, inn og ut, hvor mange liter var det igjen? Så jeg tenker å "låse" skyllevannet til 12 liter hvor jeg koker opp 9 liter og legger til 3 liter kaldt vann fra springen. Da bør jeg være i nærheten av 78 grader, og kanskje jeg da kan droppe utmesk?
Du kan skylle med kaldt vann fra springen. Det funker helt fint.

Vestbrygg var tom for Tettnang, så endret til Perle. Etterpå så jeg at Litebrygg hadde Perle i 50-grams poser, så justerte noen gram i tilfelle jeg ender der.
Joda, begge er bra. Men smaker forskjellig i et lyst lett øl.
jeg har rotet endel med skyllingen. Meske på verandaen, koke vann på kjøkkenet, inn og ut, hvor mange liter var det igjen?
Du har vel liter merking i kjelen? Skyll til du når det du skal ha og sett til sides maltrøret. :)

Joda, begge er bra. Men smaker forskjellig i et lyst lett øl.
Du har vel liter merking i kjelen? Skyll til du når det du skal ha og sett til sides maltrøret. :)
Det er merking i kjelen, ja, men noe maltrør har jeg ikke :) Kjører biab, så jeg har så langt gjort noen varianter av skyllemetoder, uten å være fornøyd med noen av dem. Ikke no sparge heller, for den saks skyld.

Neste gang ligger det an til at jeg tapper vørteren etter mesking over i et gjæringskar av plast, skyller 12 liter over maltet i posen som da henger litt i stroppene, før jeg til slutt tilsetter vørteren igjen. Biab-posen over i plastkaret for avrenning mens vørteren i Digiboilen guffes mot kok

Det er merking i kjelen, ja, men noe maltrør har jeg ikke :) Kjører biab, så jeg har så langt gjort noen varianter av skyllemetoder, uten å være fornøyd med noen av dem. Ikke no sparge heller, for den saks skyld.
Ok, sånn ja. Det blir batch sparge det for deg da. Bare vær trygg på at gjæringskaret du tapper om til tåler varm vørter. Mange plast typer skal ikke være i kontakt med varmere væske enn 50-60 grader. Kanskje en sånn passer, så går du over til 2-kjelers oppsett fra BIAB? :)

Sist redigert:
Ok, sånn ja. Det blir batch sparge det for deg da. Bare vær trygg på at gjæringskaret du tapper om til tåler varm vørter. Mange plast typer skal ikke være i kontakt med varmere væske enn 50-60 grader. Kanskje en sånn passer, så går du over til 2-kjelers oppsett fra BIAB? :)

Jeg har et par standard gjæringsbøtter fra Ølbrygging. De tåler ikke over 60 grader?

Prøver å klare meg uten flere kjeler. Enda :)

Jeg har et par standard gjæringsbøtter fra Ølbrygging. De tåler ikke over 60 grader?
Kommer an på materialet de er laget av. Finner ikke det i farta på Ølbrygging. Greit å være sikker på sånt. :)

Tilbake
Topp