"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Etter å ha fulgt "andres oppskrifter" så godt det lar seg gjøre de fem første batchene, hvor fire av dem var allgrain kits fra Ølbrygging, er det på tide å prøve å rote litt til på egenhånd. Det vil si, når jeg blar i mange oppskrifter, hører med AI, og ser en røys med YT-videoer, er det begrenset hva som er "mitt", men det får våge seg.

Tenkte å starte smalt med få ingredienser. Dels for å ha noe å jobbe med videre, og dels for å lære om smak, bitterhet, humler og gjær, så jeg har prøvd å snekre sammen en SMaSH pilsner i den tyske arbeiderklassen.

Så for å sitere overskriften i tråden: Ser oppskriften min grei ut?

Digiboil 35L - BIAB

69.7% effektivitet
Bryggevolum: 21 L
Koketid: 60 min
Meskevann: 18.52 L
Skyllevann: 10 L @ 78 °C
Total vannmengde: 28.52 L
Kokevolum: 26.22 L
Gravity før kok: 1.041

Vitale verdier​

Original Gravity: 1.047
Final Gravity: 1.009
IBU (Tinseth): 29
BU/GU: 0.62
Farge: 6.1 EBC

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.4 °C
Temperatur — 65 °C60 min
Mash Out — 78 °C10 min

Malt (4.5 kg)

4.5 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (100 g)

35 g (20 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 60 min
35 g
(8 IBU) — Tettnang 4.5% — Kok — 10 min
30 g
(2 IBU) — Tettnang 4.5% — Aroma — 20 min hopstand @ 75 °C

Hopstand ved 75 °C

Diverse​

1 g — Calcium Chloride (CaCl2) — Mesk
5 g
— Gypsum (CaSO4) — Mesk
3 ml
— Lactol 80% — Mesk
1 g
— Magnesium Chloride (MgCl2) — Mesk
0.5 stk
— Whirlfloc — Kok15 min
0.32 g
— Brewers Clarex — Primær

Gjær​

2 pkg — Lallemand (LalBrew) Diamond Lager 80%

Gjæring​

Primær til "SG" 75% (1.018) — 10 °C7 dager
Diacetylrest — 15 °C5 dager
CC ned 3 grader pr 12 timer — 3 °C5 dager
Fating — 4 °C12 PSI7 dager
Modning — 4 °C10 PSI14 dager
Karbonering: 2.4 CO2-vol

Vannprofil​

Ca2+ 65
Mg2+ 7
Na+ 8
Cl- 39
SO42- 111
HCO3- 35

Setter pris på tilbakemeldinger som starter med "Jeg ville ..." :)
Da har jeg justert vannmengder og skiftet humle:

Digiboil 35L - BIAB

68.5% effektivitet
Bryggevolum: 22 L
Meskevann: 19.2 L
Skyllevann: 12.18 L @ 78 °C
Total vannmengde: 31.38 L
Kokevolum: 27.98 L

Vitale verdier​

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.5 °C
Temperatur — 65 °C60 min

Malt (4.8 kg)

4.8 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (50 g)

26 g (21 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 60 min
14 g
(6 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 15 min
10 g
(2 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 5 min

Ser bedre ut med volumet nå ja. :)
Bruk tettnanger om du vil. Jeg liker den bedre enn perle selv.
Jeg vet ikke hva jeg liker, så er ikke så farlig hvor jeg starter :)
Vestbrygg var tom for Tettnang, så endret til Perle. Etterpå så jeg at Litebrygg hadde Perle i 50-grams poser, så justerte noen gram i tilfelle jeg ender der.
Jeg har litt energitrøbbel (helse) så må prøve å gjøre oppgavene så enkel som mulig, både med tanke på selve bryggingen og tallene jeg opererer med. Det gjøres fort feil når hodet og kroppen blir sliten, har jeg erfart i de første batchene :rolleyes:

Og jeg har rotet endel med skyllingen. Meske på verandaen, koke vann på kjøkkenet, inn og ut, hvor mange liter var det igjen? Så jeg tenker å "låse" skyllevannet til 12 liter hvor jeg koker opp 9 liter og legger til 3 liter kaldt vann fra springen. Da bør jeg være i nærheten av 78 grader, og kanskje jeg da kan droppe utmesk?

Og jeg har rotet endel med skyllingen. Meske på verandaen, koke vann på kjøkkenet, inn og ut, hvor mange liter var det igjen? Så jeg tenker å "låse" skyllevannet til 12 liter hvor jeg koker opp 9 liter og legger til 3 liter kaldt vann fra springen. Da bør jeg være i nærheten av 78 grader, og kanskje jeg da kan droppe utmesk?
Du kan skylle med kaldt vann fra springen. Det funker helt fint.

Vestbrygg var tom for Tettnang, så endret til Perle. Etterpå så jeg at Litebrygg hadde Perle i 50-grams poser, så justerte noen gram i tilfelle jeg ender der.
Joda, begge er bra. Men smaker forskjellig i et lyst lett øl.
jeg har rotet endel med skyllingen. Meske på verandaen, koke vann på kjøkkenet, inn og ut, hvor mange liter var det igjen?
Du har vel liter merking i kjelen? Skyll til du når det du skal ha og sett til sides maltrøret. :)

Joda, begge er bra. Men smaker forskjellig i et lyst lett øl.
Du har vel liter merking i kjelen? Skyll til du når det du skal ha og sett til sides maltrøret. :)
Det er merking i kjelen, ja, men noe maltrør har jeg ikke :) Kjører biab, så jeg har så langt gjort noen varianter av skyllemetoder, uten å være fornøyd med noen av dem. Ikke no sparge heller, for den saks skyld.

Neste gang ligger det an til at jeg tapper vørteren etter mesking over i et gjæringskar av plast, skyller 12 liter over maltet i posen som da henger litt i stroppene, før jeg til slutt tilsetter vørteren igjen. Biab-posen over i plastkaret for avrenning mens vørteren i Digiboilen guffes mot kok

Det er merking i kjelen, ja, men noe maltrør har jeg ikke :) Kjører biab, så jeg har så langt gjort noen varianter av skyllemetoder, uten å være fornøyd med noen av dem. Ikke no sparge heller, for den saks skyld.
Ok, sånn ja. Det blir batch sparge det for deg da. Bare vær trygg på at gjæringskaret du tapper om til tåler varm vørter. Mange plast typer skal ikke være i kontakt med varmere væske enn 50-60 grader. Kanskje en sånn passer, så går du over til 2-kjelers oppsett fra BIAB? :)

Sist redigert:
Da har jeg justert vannmengder og skiftet humle:

Digiboil 35L - BIAB

68.5% effektivitet
Bryggevolum: 22 L
Meskevann: 19.2 L
Skyllevann: 12.18 L @ 78 °C
Total vannmengde: 31.38 L
Kokevolum: 27.98 L

Vitale verdier​

Mesk​

Innmesk temperatur — 69.5 °C
Temperatur — 65 °C60 min

Malt (4.8 kg)

4.8 kg (100%) — Weyermann Pilsner — Korn — 3.3 EBC

Humle (50 g)

26 g (21 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 60 min
14 g
(6 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 15 min
10 g
(2 IBU) — Hallertau Perle 7% — Kok — 5 min
Sikkert for seint ute med å kommentere, men jeg gjør det likevel:).

Dette er jo en veldig nordtysk pils, og da ville jeg ha gjort den en del bitrere. Det avhenger jo sjølsagt av hva du liker sjøl, men jeg synes 40+ er godt i et sånt øl.

Sida du etterlyser subjektive kommentarer: Jeg synes 100% pilsmalt blir for bleikt, både visuelt og smaksmessig, og har landa på at pilsen blir mest med litt farge i kinna. 10% lyst münchnermalt er blitt en slags standard for meg - og så kan jeg veksle mellom wienermalt eller bisquit i stedet, etter som jeg vil ha svakere eller sterkere effekt. Og vil jeg være litt vill og gal, kan jeg legge inn noen små prosenter av Caramalt 35 i tillegg. Det er når jeg tenker "sørtysk".

Ellers er det ofte sagt - og det er godt sagt - at når du brygger pils, er prosess viktigere enn oppskrift. Og her ser jo alt gjennomtenkt og fint ut. Men ikke heng deg opp i de tidsfristene du har satt opp, men la forløpet styre tidsbruken. Alt tar den tida det tar, og det bør det helst få lov til. Særlig viktig er det at gjæren får lov til å gjøre seg helt ferdig med oppryddinga. Gjærlåsen forteller deg om den er ferdig eller ikke.

Et lite knep: Tilsett ei halv teskje gjærnæring i det stormgjæringa begynner å avta. Da kan det hende det begynner å bli litt snaut med nitrogen (FAN), som gjæren må ha for å kunne bygge nye celler. Det er en liten forsikring (som kanskje er unødvendig) mot problemer mot slutten. (Kok næringa i litt vann og la det kjøle seg ned.)

Ribbeina mine styrer aktivitetsnivået mitt nå om dagen, og det er litt uforutsigbart hva jeg kan få til. Men jeg må jo mekke noe til pf'en på Golia 27. september, og da har jeg landa på denne, som skal være en ESB:

OG 1.056, FG 1.013, 5,7 %ABV, 21 EBC, 32 IBU. Meske på 68 grader, gjære på 18 i starten og la det bikke 20 etter hvert. Grei overvekt av sulfat. Prøver meg med en gjærmiks; trur det der kan bli bra.

Cornish Gold er vel et slags bisquit light, sjøl om det fargemessig ligger på nivå med mørkt münchner. Håper det der blir en passe mengde; det er i alle fall innafor anbefalingene for lysere øl. Noen som har erfaringer med dette?

Jeg har lurt litt på om jeg burde lagt inn noe tørka frukt-malt, altså litt av det virkelig mørke krystallmaltet. (I så fall kan jeg kutte sjokohveten, som bare er med for fargens skyld.)

Humling er jeg alltid usikker på. Bør en ESB ha litt mer punch? Det henger vel på balansen mellom sødme og bitterhet. En tørr og veldig bitter bitter er absolutt ikke god. Og hvordan det blir med sødme her, er nokså uforutsigbart - skjønt den blir vel bestemt av New England, som gjærer ganske godt ut - og av krystallmaltet (ca. 10%).

Malt til 26 liter før tapping
4,30 kg Maris Otter
0,70 kg Cornish Gold 24 EBC
0,30 kg Premium English Caramalt 60 EBC
0,30 kg Crystal 105 EBC
0,05 kg Chocolate Wheat
Humle
25 gr Target 9% @ 60
25 gr EKG 5% @ 30
25 gr EKG 5% @ 2
Gjær
New England og Windsor, en pose av hver.

Sist redigert:
Sikkert for seint ute med å kommentere, men jeg gjør det likevel:).

Dette er jo en veldig nordtysk pils, og da ville jeg ha gjort den en del bitrere. Det avhenger jo sjølsagt av hva du liker sjøl, men jeg synes 40+ er godt i et sånt øl.

Sida du etterlyser subjektive kommentarer: Jeg synes 100% pilsmalt blir for bleikt, både visuelt og smaksmessig, og har landa på at pilsen blir mest med litt farge i kinna. 10% lyst münchnermalt er blitt en slags standard for meg - og så kan jeg veksle mellom wienermalt eller bisquit i stedet, etter som jeg vil ha svakere eller sterkere effekt. Og vil jeg være litt vill og gal, kan jeg legge inn noen små prosenter av Caramalt 35 i tillegg. Det er når jeg tenker "sørtysk".

Ellers er det ofte sagt - og det er godt sagt - at når du brygger pils, er prosess viktigere enn oppskrift. Og her ser jo alt gjennomtenkt og fint ut. Men ikke heng deg opp i de tidsfristene du har satt opp, men la forløpet styre tidsbruken. Alt tar den tida det tar, og det bør det helst få lov til. Særlig viktig er det at gjæren får lov til å gjøre seg helt ferdig med oppryddinga. Gjærlåsen forteller deg om den er ferdig eller ikke.

Et lite knep: Tilsett ei halv teskje gjærnæring i det stormgjæringa begynner å avta. Da kan det hende det begynner å bli litt snaut med nitrogen (FAN), som gjæren må ha for å kunne bygge nye celler. Det er en liten forsikring (som kanskje er unødvendig) mot problemer mot slutten. (Kok næringa i litt vann og la det kjøle seg ned.)
Du er ikke for sent ute med tips og gode råd før du avslutningsvis ber meg hvile i fred :)
Jeg skal brygge til helgen, men fant ut jeg uansett må få juleølet opp og putre før jeg gjør noe annet, så pilsen blir i neste runde

Å legge til 10% münchenermalt er ikke noe problem. Et velbegrunnet tips er lett å følge

Jeg har også endret - og handlet inn - humle siden jeg la ut oppskriften. Som bitterhumle har jeg rikelig Magnum tilgjengelig, og der kan jeg enkelt øke opp IBU-en, men Tettnangen vil jeg gjerne klare meg med den 50-gramsposen jeg har.
Øker jeg Magnum fra 13 til 19 gram får jeg 40 IBU

Til slutt et lite spørsmål.
Du sier: kok næringen (eller næringa, da) i litt vann og la det kjøle seg ned. Mener du da at jeg skal røre næringen (har Fermaid O) ut i vann og koke opp, eller koke opp og avkjøle vannet før jeg rører inn fermaiden?

Har noe Vienna og Tettnanger jeg vil bruke opp, kjører en slags rett fram Märzen bare at det ikke er munich i den... Melano som jeg og vil bruke opp er kalt "turbo munich" så kanskje den fikser det smaksbildet. Noen tanker om denne?

Har noe Vienna og Tettnanger jeg vil bruke opp, kjører en slags rett fram Märzen bare at det ikke er munich i den... Melano som jeg og vil bruke opp er kalt "turbo munich" så kanskje den fikser det smaksbildet. Noen tanker om denne?

Stusser bare på hopstand på 65 grader uten humle ?
Skrivefeil sikkert?

Du er ikke for sent ute med tips og gode råd før du avslutningsvis ber meg hvile i fred :)
Jeg skal brygge til helgen, men fant ut jeg uansett må få juleølet opp og putre før jeg gjør noe annet, så pilsen blir i neste runde

Å legge til 10% münchenermalt er ikke noe problem. Et velbegrunnet tips er lett å følge

Jeg har også endret - og handlet inn - humle siden jeg la ut oppskriften. Som bitterhumle har jeg rikelig Magnum tilgjengelig, og der kan jeg enkelt øke opp IBU-en, men Tettnangen vil jeg gjerne klare meg med den 50-gramsposen jeg har.
Øker jeg Magnum fra 13 til 19 gram får jeg 40 IBU

Til slutt et lite spørsmål.
Du sier: kok næringen (eller næringa, da) i litt vann og la det kjøle seg ned. Mener du da at jeg skal røre næringen (har Fermaid O) ut i vann og koke opp, eller koke opp og avkjøle vannet før jeg rører inn fermaiden?
Magnum er ei fin bitterhumle, veldig rein. Men til pils ville jeg heller brukt Perle, og det hadde du vel? Poenget er at kryddertonene i en pils kommer fra koking i mer enn 20 minutter av humler med humulene og caryofyllene. Disse oljene blir da oksidert, og det er smaken av dem du vil ha i pilsen - ved sida av florale etc. fra de seine tilsetningene. Så vidt jeg veit er ikke Magnum særlig rik på disse oljene, mens Perle - og alle de klassiske pilshumlene - har dem.

Magnum kan du bruke i alt mulig annet - men jeg ville altså ikke brukt den i pils. (Den lager ikke usmaker - den lager bare ikke noe særlig smaker i det hele tatt, hvilket ofte er nettopp hva vi ønsker - men altså ikke i pils.)

Kok opp et par dl vann i en liten kjele og la det koke et par minutter. Sett kjelen til kjøling i kaldt vann, og ha i Fermaid'en med det samme. Jeg trur ikke du trenger å koke, og er usikker på om den kan ta litt skade av det. Antakelig ikke - men det har i alle fall funka greit å gjøre det på denne måten. (Den er egentlig laga til bruk i vin, og der skal du visst bare ha den rett i dunken uten tiltak av noe slag.)

Magnum er ei fin bitterhumle, veldig rein. Men til pils ville jeg heller brukt Perle, og det hadde du vel? Poenget er at kryddertonene i en pils kommer fra koking i mer enn 20 minutter av humler med humulene og caryofyllene. Disse oljene blir da oksidert, og det er smaken av dem du vil ha i pilsen - ved sida av florale etc. fra de seine tilsetningene. Så vidt jeg veit er ikke Magnum særlig rik på disse oljene, mens Perle - og alle de klassiske pilshumlene - har dem.

Magnum kan du bruke i alt mulig annet - men jeg ville altså ikke brukt den i pils. (Den lager ikke usmaker - den lager bare ikke noe særlig smaker i det hele tatt, hvilket ofte er nettopp hva vi ønsker - men altså ikke i pils.)

Kok opp et par dl vann i en liten kjele og la det koke et par minutter. Sett kjelen til kjøling i kaldt vann, og ha i Fermaid'en med det samme. Jeg trur ikke du trenger å koke, og er usikker på om den kan ta litt skade av det. Antakelig ikke - men det har i alle fall funka greit å gjøre det på denne måten. (Den er egentlig laga til bruk i vin, og der skal du visst bare ha den rett i dunken uten tiltak av noe slag.)
Nei, jeg har ikke Perle. Den kom ikke lengre enn til oppskriftsutkastet :)
Jeg valgte Magnum i denne siden jeg har den i helgens batch. Bitter er bitter, tenkte jeg, i mitt enkle sinn. Det er noen uker til jeg får brygget denne pilsen så har god tid til å skifte bitterhumle. Rekker å skifte både bil og samboer også, om jeg setter godviljen til

Jeg leser mye øl, og jeg youtuber mye øl, og jeg blander mye av infoen jeg tar inn
Så spør jeg, men senere husker jeg ikke om jeg spurte eller om jeg bare tenkte å spørre. Og hva var i så fall svaret?
Skylder på ... ja, nå kom jeg i farten ikke på hva o_O

Jeg har halvert tettnanger. 50 ved 30 og 50 ved 15. Prøver det slik.

Nei, jeg har ikke Perle. Den kom ikke lengre enn til oppskriftsutkastet :)
Jeg valgte Magnum i denne siden jeg har den i helgens batch. Bitter er bitter, tenkte jeg, i mitt enkle sinn. Det er noen uker til jeg får brygget denne pilsen så har god tid til å skifte bitterhumle. Rekker å skifte både bil og samboer også, om jeg setter godviljen til

Jeg leser mye øl, og jeg youtuber mye øl, og jeg blander mye av infoen jeg tar inn
Så spør jeg, men senere husker jeg ikke om jeg spurte eller om jeg bare tenkte å spørre. Og hva var i så fall svaret?
Skylder på ... ja, nå kom jeg i farten ikke på hva o_O
Det er en rimelig stor fordel å ha tekster tilgjengelig som du kan vende tilbake til. Ingenting slår bøker, eller artikler du har lagra. (Skjønt papir er alltid best!) Youtube er tvilsomme greier, sånn generelt - sjøl om det nok finnes mer solide greier der, også. Gode podcaster er gull - men du kan jo ikke uten videre slå opp i dem, om det er noe du lurer på hvordan var - eller i hvilken podcast det var du hørte det. Driver meg til vanvidd noen ganger, det der.

Magnum funker i pils; jeg ville bare heller brukt Perle hvis jeg hadde det:). Sikkert greit å beholde kone og bil, også;).

Har du How to Brew av Palmer (må være 2017-utgaven, altså)? Bibelen!

Sist redigert:
Youtube er tvilsomme greier, sånn generelt - sjøl om det nok finnes mer solide greier der, også.
Det er folkene som står bak som er det viktigste. Om mediumet som brukes for å publisere informasjonen er bok, blogg, forum, podcast eller video er irrelevant.

Å hevde at YouTube er mer tvilsomt enn andre sosiale medier og podcast synes jeg er useriøst. Jeg er ingen stor tilhenger av youtube selv, veldig ofte blir det langdrygt. Men i starten når jeg begynte å brygge var det en fin kilde til å se i praksis hvordan ting skulle gjøres. Nå gidder jeg svært sjelden å se bryggerelatert stoff på YouTube.

Det finnes definitivt mye surr og dårlig på youtube, med det finner du også på Facebook, podcast og dette forumet. Bøker og blader er normalt er mer solide kilder, men det er og utdatert og feilinformasjon der også.

Uansett hvilket medium som brukes så er det beste å få konkrete anbefalinger. Som f.eks. Palmer.

Tilbake
Topp