Har en Nelson single hop, og når jeg forsøker kople Motueka med den smaken jeg har fått der virker det litt merkelig. Men jeg har forsøkt merkelige ting før, så kan forsøke jeg.Hva er så merkelig med det
Centennial vet jeg er mye brukt sammen med motueka? Eller en 1/2 ratio med citra, i favør til motueka. Men da får du jo ikke brukt 100g av hver i tilfellet...Planlegger en pale ale med Motueka som en humle. Noen tips hva jeg kan parre den med? Tenkte bruke 100g av hver humletype.
Hvor mye Centennial evt? Har 60g liggende som kunne brukes.Centennial vet jeg er mye brukt sammen med motueka? Eller en 1/2 ratio med citra, i favør til motueka. Men da får du jo ikke brukt 100g av hver i tilfellet...
Tenkte å brygge et standard tysk hveteøl i løpet av helga, med 50/50 pils/hvete, litt bitterhumle og WLP300.
Vil 1-2% melanoidin funke, eller blir ølet bedre uten? Orker ikke dekoksjon.
Ikke gjort det før. Jeg brygger utendørs, no-sparge i en Speidel, så jeg ser for meg at det blir litt styr. Men vi får se, kanskje jeg prøver!Har ikke prøvd med melanoidin, men mener at den generelle oppfatningen er at det ikke kan erstatte dekoksjon.
Er litt usikker på effekten av dekoksjon i andre sammenhenger, men ville gått for det i en weissbier. Og det er ikke så mye styr, egentlig, det tar bare litt ekstra tid. Har du gjort det før?
Nja. Dette er "den mellomste" Gamlehaugen er den sterke.Såvidt jeg har skjønt er old alen til Gahr her noe som nå heter Gamlehaugen fra 7F. Noen modifikasjoner, men en mellomstasjon ser ut til å ha vært "yuletide" som kit hos BS.
Se her, dette er Gamlehaugen fra 7F
Vis vedlegget 33459 Vis vedlegget 33459
Ikke skyld på meg for Gahrs gamle synderOppskrifter bør være i prosenter fremfor vekt.
Den perfekte juleølen er den du liker og som du synes passer til din julemat og din julekos.