"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ok, da er det ingen tvil. For min del virker humlepreget ganske dempet, men om det skyldes små mengder, eller at flaskene er lagret i romtemperatur i flere måneder, vet jeg ikke.
Nå er vel ikke dette enorme mengder humle heller, dersom dette er en standard batch-size på rundt 20-25 liter.
 
Nå er vel ikke dette enorme mengder humle heller, dersom dette er en standard batch-size på rundt 20 liter.

Hvilken BU:GU blir det? Siden det etterhvert er klart at tørrhumle bidrar til bitterhet til tross for ingen påvirkning på IBU-kalkulatoren, ville jeg lagt meg på nærmere 0.8 enn 1. Mange session IPA er for bitre i forhold til kropp og restsødme, etter min mening.
 
Hvilken BU:GU blir det? Siden det etterhvert er klart at tørrhumle bidrar til bitterhet til tross for ingen påvirkning på IBU-kalkulatoren, ville jeg lagt meg på nærmere 0.8 enn 1. Mange session IPA er for bitre i forhold til kropp og restsødme, etter min mening.

Beersmith anslår dette:
OG: 1.042
SG: 1.008
IBU: 21.9
EBC: 9.2
 
For å spørre en siste gang, hvis lokale butikken er tom for Galaxy. Kan Azacca være en ok erstatning for den enkelte ølen?
 
Noen som har prøvd noe sånt? Synes det ser digg ut:

Mild Burton Ale
GRAIN
Pale Malt 78%
Amber Malt 10%
Brown Malt 8%
Special B 4%

HOPS
East Kent Goldings 30 IBU
50% @ FWH
50% @ 15 min
0.5 oz Dry Hop

YEAST
S-04 @ 65 F

OG: 1.056
FG: 1.016
2c89f3ed1d3f07b110b1baacbf1b832e.jpg
 
Noen som har prøvd noe sånt? Synes det ser digg ut:

Mild Burton Ale
GRAIN
Pale Malt 78%
Amber Malt 10%
Brown Malt 8%
Special B 4%

HOPS
East Kent Goldings 30 IBU
50% @ FWH
50% @ 15 min
0.5 oz Dry Hop

YEAST
S-04 @ 65 F

OG: 1.056
FG: 1.016
2c89f3ed1d3f07b110b1baacbf1b832e.jpg

Nam:)! - men hvorfor i all verden s-04:(???? Jeg tror wlp013 er fra Worthington's (ikke 100% sikker, men ganske) - og det må jo være det eneste rette å bruke den.
 
Planlegger en pale ale med Motueka som en humle. Noen tips hva jeg kan parre den med? Tenkte bruke 100g av hver humletype.
 
Planlegger en pale ale med Motueka som en humle. Noen tips hva jeg kan parre den med? Tenkte bruke 100g av hver humletype.
Centennial vet jeg er mye brukt sammen med motueka? Eller en 1/2 ratio med citra, i favør til motueka. Men da får du jo ikke brukt 100g av hver i tilfellet...
 
Tenkte å brygge et standard tysk hveteøl i løpet av helga, med 50/50 pils/hvete, litt bitterhumle og WLP300.

Vil 1-2% melanoidin funke, eller blir ølet bedre uten? Orker ikke dekoksjon.
 
Tilbake
Topp