"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jasså, er det slik det henger sammen

Her er det kalkrik berggrunn. Har fryser'n full av rødlista, kalkelskende sopp, og går rundt med stadig kalkdryss i håret fordi stubbloftet her har vært fylt med kalk:p. (Han som satte opp huset, dreiv kalkverk. Det ligger flere kalkovnsruiner i nabolaget.)

Vannet kommer fra et lite privat vannverk. Det er overflatevann fra et vann oppi åsen her (Oppen), og det er ikke veldig preget av kalken. Vi har ikke problemer med kjelstein, men det er hardere enn det vanlige norske vannet. Vannet varierer nok ganske mye gjennom året, også, og jeg har etter hvert fått nok erfaring med det til at jeg ikke har sett noe poeng i å mase mer med å få analysert det. Men det kunne vært gøy, selvfølgelig. Får ta en prat neste gang jeg treffer vannsjefen på butikken:).

Jeg kikker litt på den kalkulatoren noen ganger, bare for å sjekke balansen mellom sulfat og klorid i en gitt øltype. Men jeg har da sånn noenlude peil, og følger ikke sånt slavisk.

Antakelig kan jeg godt droppe sulfat og klorid. Det er for kalsiumets skyld, og det er nok ikke kritisk lite av det i vannet mitt.

Det skal lite kalsium til, eks. 50ppm. Det er de som utelater det helt i f.eks lyse lagere
Har du problemer med at gjæren ikke bunnfeller som du ønsker, se på kalsium dosen om du ikke har for lite

Og/eller sink.
Mangler du sink ville jeg ikke bekymret meg for bunnfellingen

Merk at vi snakker små mengder her, og at for mye sink er skadelig. Vørteren har normalt nok sink i seg, følg leverandørens anbefalinger for dosering av sink tilskudd.
Er du usikker, dropp det sålenge du konsistent har en god gjæringsprosess.

nok sink i starter er en fin ting

Sist redigert:
Layering vs peaking, altså. Jeg hadde sjokolademalt i en irsk rød engang, og det distraherte fra det jeg forventet. Er tilbøyelig til å anta at litt natron og steg på 72 vil hindre syrlighet og gi munnfølelse.

Det ølet jeg har i bakhodet her, er O'Hara's Irish red, som er ganske mørkt, og der den mørke malten nok er brukt til noe mer enn bare å gi farge og en anelse av røstet smak.

Jeg lurer på om jeg ikke skal brygge to øl her, det ovenfor her og det du foreslår, med bare tre maltsorter. Skal fremdeles ha det ganske mørkt, og bruke Maris Otter som basismalt. Ville du brukt RB 1100 eller 1500?

Jeg har ikke data på vannet mitt, dessverre. Finnes ikke. Men etter at jeg skaffet meg pH-meter har jeg bygget meg ganske god erfaring med tilsetninger av syre og salter. Lyse øl treffer jeg som regel veldig greit, men mørke er noe vanskeligere. Jeg vil tro at ei halv teskje natron må til her.

Antakelig kan jeg godt droppe sulfat og klorid. Det er for kalsiumets skyld, og det er nok ikke kritisk lite av det i vannet mitt.
Har samme erfaring når det gjelder ph i porter og mørke øl, ned mot 5,3 så blir de litt kvasse og endimensjonale, rundt 5,5 så kommer smakene mye bedre frem.

Har samme erfaring når det gjelder ph i porter og mørke øl, ned mot 5,3 så blir de litt kvasse og endimensjonale, rundt 5,5 så kommer smakene mye bedre frem.
Forøvrig så i tillegg til CaCl så synes jeg en liten dash NaCl også gir et løft på de mørkeste ølene (2-3g) på 25l batch

Det ølet jeg har i bakhodet her, er O'Hara's Irish red, som er ganske mørkt, og der den mørke malten nok er brukt til noe mer enn bare å gi farge og en anelse av røstet smak.

Jeg lurer på om jeg ikke skal brygge to øl her, det ovenfor her og det du foreslår, med bare tre maltsorter. Skal fremdeles ha det ganske mørkt, og bruke Maris Otter som basismalt. Ville du brukt RB 1100 eller 1500?

@bjartenataas da ser "mr.Clean" sånn ut:
Malt
4,47 kg Maris Otter
0,30 kg Caraaroma
0,23 kg Roasted Barley
Humle
60 gr Goldings @ 45
20 gr Goldings @ 10
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast

Samme data som den gjørmete "Muddy Waters". (Jeg brygga den også med dette humleskjemaet. Oppdaga plutselig at jeg hadde en stor pose Goldings:p.)

@bjartenataas da ser "mr.Clean" sånn ut:
Malt
4,47 kg Maris Otter
0,30 kg Caraaroma
0,23 kg Roasted Barley
Humle
60 gr Goldings @ 45
20 gr Goldings @ 10
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast

Samme data som den gjørmete "Muddy Waters". (Jeg brygga den også med dette humleskjemaet. Oppdaga plutselig at jeg hadde en stor pose Goldings:p.)

Fine greier, kommer nok til å brygge noe sånt dette kvartalet basert på utfallet. Spent.

Satte i gang en liten lager batch i går (BIAB) og den ble som følger:

2.5kg Best Pale Ale malt
0.250kg Best Vienna
100g lettkokte havregryn

Mesketemp 64° i 90 min.

Preboil ble 16 liter med SG på 1.044 (målt ved 20°)... Ble ikke dette en ganske høy eff.??? Dobbeltsjekket med 2 stk. vekter og med vann ved 20°. De viste riktig.

Postboil ble 13 liter på 1.054

Tok av 12 liter (-ish) til gjæring... Gjæres med WLP833 på 11° kjellertemp.

Kan en vennlig sjel sjekke dette i programmet sitt? Hvilken effektivitet de får med 16 liter og SG 1.044? Regnet meg frem til 82-83% jeg.... o_O

Da har jeg tatt utgangspunkt i ekstraktinnhold i malten på 80.5% ihht. databladene til Best, samt 77% på havregryn...

/Yngve

Hmmm.... den kalkulatoren tar høyde for 88% ekstraktinnhold i eks. tysk Pale Ale malt, mens datablader til eks. Best Maltz sier 80.5% minimum... men kan det da være så stor forskjell fra minimum oppgitt til det det faktisk er da?

Hmmm.... den kalkulatoren tar høyde for 88% ekstraktinnhold i eks. tysk Pale Ale malt, mens datablader til eks. Best Maltz sier 80.5% minimum... men kan det da være så stor forskjell fra minimum oppgitt til det det faktisk er da?

Jeg vet ikke noe om det, men jeg har brukt disse kalkulatorene til Brewersfriend gjennom temmelig mange brygg nå, og de fungerer i alle fall veldig godt. Når jeg legger inn den effektivitetsprosenten jeg har lært av effektivitetskakulatoren at jeg har, i den enkle oppskriftsbyggeren, treffer jeg nesten alltid blink. (Og gjør jeg det ikke, finner jeg som regel forklaringen i en eller annen feil jeg har gjort.) Og hydrometeret juger jo ikke:).

Jeg er ganske sikker på at jeg stoler mer på denne kalkulatoren på nåværende tidspunkt, enn mine egne beregninger ja... Bare stusset over forskjellen.

Jeg er ganske sikker på at jeg stoler mer på denne kalkulatoren på nåværende tidspunkt, enn mine egne beregninger ja... Bare stusset over forskjellen.

Jeg er alt for lat til å gjøre mine egne beregninger:p - og det viktige er jo at det funker, det du gjør.

Men obs.: Du skal ikke stole på det den enkle oppskriftbyggeren sier om attenuasjon. Der er den ganske off - og særlig om sukker er involvert.

Jeg er alt for lat til å gjøre mine egne beregninger:p - og det viktige er jo at det funker, det du gjør.

Men obs.: Du skal ikke stole på det den enkle oppskriftbyggeren sier om attenuasjon. Der er den ganske off - og særlig om sukker er involvert.

Den er grei. Fint å kunne bruke de kalkulatorene da, uten å måtte betale. :)
I og med jeg er ingeniør på 21 året, er det noe med en setning som "det er bare sånn det er" eller lignende som ikke går helt hjem hos meg... :p Må liksom grave litt i saker og ting :cool:

Satte i gang en liten lager batch i går (BIAB) og den ble som følger:

2.5kg Best Pale Ale malt
0.250kg Best Vienna
100g lettkokte havregryn

Mesketemp 64° i 90 min.

Preboil ble 16 liter med SG på 1.044 (målt ved 20°)... Ble ikke dette en ganske høy eff.??? Dobbeltsjekket med 2 stk. vekter og med vann ved 20°. De viste riktig.

Postboil ble 13 liter på 1.054

Kan en vennlig sjel sjekke dette i programmet sitt? Hvilken effektivitet de får med 16 liter og SG 1.044? Regnet meg frem til 82-83% jeg.... o_O
Jeg la dette kjapt inn i beercalc.org med mine gamle BIAB-verdier for effektivitet og fikk preboil SG med 16 liter på 1042 og OG med 13 liter på 1052.

Så, ja, du har godt utbytte innenfor normalen for BIAB. Effektiviteten i programmet har jeg satt til 74% for disse beregningene.

Den er grei. Fint å kunne bruke de kalkulatorene da, uten å måtte betale. :)
I og med jeg er ingeniør på 21 året, er det noe med en setning som "det er bare sånn det er" eller lignende som ikke går helt hjem hos meg... :p Må liksom grave litt i saker og ting :cool:

Da har du rimeligvis stort utbytte av boka How to Brew av en annen ingeniør, John Palmer:). Der er det store partier jeg hopper over. Jeg er nemlig filolog - på 40. året (eller noe sånt. Tall er vanskelig;).)

Tilbake
Topp