"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg tenker at det er litt for mye Cara/Crystal som vanlig
og den er vel ikke så veldig lik nøgne, nøgne bruker vel Chinook/Cascade
og aldri Amarillo
men bortsett fra det, way to go

Hvordan er det å bruke Amarillo som tørrhumle? Er det en spesiell grunn til at Nøgne Ø ikke bruker det?
Den oppskriften jeg har av Nøgne Ø IPA så bruker de 72% base malt og 2x 10% caramalt. Er vel for å få ekstra fylde/munnfølelse og kompakt skum?

Hva er ulempen med for mye caramalt? For dominerende maltsmak?
 
Ingenting i veien med å bruke Amarillo som tørrhumle,
bare noe oppheng til Kjetil
Så mye Cara/Crystal vil i værste fall gjøre ølet for klissete og søtt
 
Blir det her godt??:rolleyes:

"Hoppy Hefe"

2,5 kg pilsmalt
2,5 kg hvetemalt
100gr Crystal 120L

15gr Citra @60
20gr Citra @10
20gr Amarillo @10
15gr Citra @ 0
15 gr amarillo @ 0
15gr citra tørrhumle
15gr amarillo tørrhumle
OG 1048
FG. 1012
IBU: 33
Wlp300
Litt usikker på hvor høyt jeg vil gå ifht til bitterhet her + lurer på å holde tempen forholdsvis lav så jeg ikke får for mye banan. Any thoughts??
Liten update på denna her.. Glemte å tørrhumle :mad:, men fy flate for et drikkanes øl :) Startet gjæringa relativt lavt 16.5 lot den stige til 20 over 14 dager. Dempet banan, balansen mellom humle og estere er utrolig godt balansert. Snadder!
 
Har lyst til å lage en golden ale

Og for å gjøre det enkelt for meg, og for å kunne lære ingredienser å kjenner tenkte jeg SMaSH var lurt. Dette blir mitt 6 eller 7 brygg(kommer an på om RISen min kommer før eller etter[emoji3])

Batch Size25.00Liters
Boil Size30.00Liters @ 60 min

OG1.049
FG1.010

Color5.7° SRM

Bitterness23.8 IBU (tinseth)

BG:GU0.48

Alcohol 5.1% ABV

Malt:
5,2 kg maris otter

Humle:
25g EKG 60 min
25g EKG 15 min
25g EKG 2 min
10g EKG 0 min

Ang gjær så var jeg i tvil om hvilke. Jeg skulle velge av s-04 og Nottingham, men valget ble Nottingham pga at den var vist mer stabil og forutsigbar enn s-04 mente han i butikken.

Er det noen fare for at dette blir drikkende eller bør jeg gjøre noen justeringer her?
Evt tørrhumling? Jeg har jo 15g igjen av den 100g posen jeg kjøpte til dette prosjektet [emoji3]
 
Det ser ut som et OK SMaSH-prosjekt. Jeg synes tørrhumling høres litt pussig ut her, men jeg har aldri tørrhumlet EKG før, så hva vet vel jeg?
 
Takker for svar [emoji16]
Jeg har aldri brgget golden ale før. Så jeg bare spør.
Du må gjerne tørrhumle med britisk humle, men 15g tror jeg blir i minste laget. Leste et sted at de anbefalte omtrent det dobbelte av hva man ville brukt av amerikansk humle iom at britisk ikke er like intens.
 
Du må gjerne tørrhumle med britisk humle, men 15g tror jeg blir i minste laget. Leste et sted at de anbefalte omtrent det dobbelte av hva man ville brukt av amerikansk humle iom at britisk ikke er like intens.
Aha. Da kan jeg kanskje spare den til en annen anledning da. [emoji3]
 
Har lyst til å lage en golden ale

Og for å gjøre det enkelt for meg, og for å kunne lære ingredienser å kjenner tenkte jeg SMaSH var lurt. Dette blir mitt 6 eller 7 brygg(kommer an på om RISen min kommer før eller etter[emoji3])

Batch Size25.00Liters
Boil Size30.00Liters @ 60 min

OG1.049
FG1.010

Color5.7° SRM

Bitterness23.8 IBU (tinseth)

BG:GU0.48

Alcohol 5.1% ABV

Malt:
5,2 kg maris otter

Humle:
25g EKG 60 min
25g EKG 15 min
25g EKG 2 min
10g EKG 0 min

Ang gjær så var jeg i tvil om hvilke. Jeg skulle velge av s-04 og Nottingham, men valget ble Nottingham pga at den var vist mer stabil og forutsigbar enn s-04 mente han i butikken.

Er det noen fare for at dette blir drikkende eller bør jeg gjøre noen justeringer her?
Evt tørrhumling? Jeg har jo 15g igjen av den 100g posen jeg kjøpte til dette prosjektet [emoji3]

Den er innafor stilgrensene (BJCP), og det blir et godt øl, det der. Men du kan gå så høyt som 40 IBU. Jeg ville lagt inn de ekstra 15 grammene som bitterhumle (har ikke sjekka hvor det bringer deg), men det kommer sjølsagt an på hva du sjøl liker.

Golden ale ble jo skapt som en konkurrent til pils ( "lager" på engelsk), så du kan ta utgangspunkt i hvor bitter du synes en god pils bør være.

Du kan bruke en god del pilsnermalt her, hvis du vil. Det letter opp ølet ganske mye. Jeg hadde 60/40 pils og pale malt i den siste jeg brygget, og da fikk jeg noe som helte klart i retning av pils. Jeg hadde 35 IBU, også.

Man behøver ikke ha så stor andel pilsnermalt, men du kan styre tilnærminga til pilskarakteren ganske godt ved å regulere forholdet mellom pale og pils. Og for all del; det blir godt - og alldeles ikke feil - med bare MO, også.

Nottingham er absolutt hva jeg ville valgt, ja. Hvis du gjærer den lavt - og den kan gjæres helt ned til 10 grader - gir den et veldig reint øl. Du får noe som kommer til å minne en god del om kølsch, faktisk, med oppskrifta di, om du legger deg ned på en 15-16 grader eller lavere. Da ville jeg brukt to poser. (Jeg brygget en smash med MO og EKG som jeg gjæret med wlp029, og den ble veldig god. Du er i det terrenget om du gjærer lavt med Nottingham.)

Om du vil ha den mer i retning kølsch enn pils, skal du selvfølgelig ikke øke IBU'en.

Og vil du ha den til å være mest en engelsk ale, skal du ikke endre noe:) - og gjære rundt 20. (Men begynn på 17, og la den stige.)

Og ja - tørrhumlinga ville jeg droppet. Som @Anders- skriver, så måtte du hatt mer om det skulle vært noen vits i det.
 
Sist redigert:
Den er innafor stilgrensene (BJCP), og det blir et godt øl, det der. Men du kan gå så høyt som 40 IBU. Jeg ville lagt inn de ekstra 15 grammene som bitterhumle (har ikke sjekka hvor det bringer deg), men det kommer sjølsagt an på hva du sjøl liker.

Golden ale ble jo skapt som en konkurrent til pils ( "lager" på engelsk), så du kan ta utgangspunkt i hvor bitter du synes en god pils bør være.

Du kan bruke en god del pilsnermalt her, hvis du vil. Det letter opp ølet ganske mye. Jeg hadde 60/40 pils og pale malt i den siste jeg brygget, og da fikk jeg noe som helte klart i retning av pils. Jeg hadde 35 IBU, også.

Man behøver ikke ha så stor andel pilsnermalt, men du kan styre tilnærminga til pilskarakteren ganske godt ved å regulere forholdet mellom pale og pils. Og for all del; det blir godt - og alldeles ikke feil - med bare MO, også.

Nottingham er absolutt hva jeg ville valgt, ja. Hvis du gjærer den lavt - og den kan gjæres helt ned til 10 grader - gir den et veldig reint øl. Du får noe som kommer til å minne en god del om kølsch, faktisk, med oppskrifta di, om du legger deg ned på en 15-16 grader eller lavere. Da ville jeg brukt to poser. (Jeg brygget en smash med MO og EKG som jeg gjæret med wlp029, og den ble veldig god. Du er i det terrenget om du gjærer lavt med Nottingham.)

Om du vil ha den mer i retning kølsch enn pils, skal du selvfølgelig ikke øke IBU'en.

Og vil du ha den til å være mest en engelsk ale, skal du ikke endre noe:) - og gjære rundt 20. (Men begynn på 17, og la den stige.)

Og ja - tørrhumlinga ville jeg droppet. Som @Anders- skriver, så måtte du hatt mer om det skulle vært noen vits i det.
Takk for god og informativ tilbakemelding!
 
Under er min løse tolkning av Cervisiams Toxic Alevenger.
Siden jeg flasker har jeg kuttet en del ned på tørrhumling for å unngå oksidering. Ønsker likevel å unngå å stikke om til sekundær, altså sprøyte sukkerlake rett i flaskene.
Dette er også første gang jeg prøver meg på vannjustering. Spørsmål:
  • For å blande sukkerlake kan jeg rett og slett regne: ca 25 liter øl til tapp=50 flasker x 10 ml sukkerlake pr flaske=5 dl sukkerlake. 7 gr sukker pr liter x 25=175gr. Altså blander jeg 175 gr sukker i 5 dl vann ?
  • Oppskriften sier: 200 ppm CaCl2, 100ppm CaSO4. Jeg leste et sted her på forumet at 2 mg mineraler pr 10 liter ble 50 ppm. Altså: 6mg for 30L x 4= 24gr CaCl2, 12 gr CaSO4. Høres mye ut men gir dette mening?
  • I disse NEIPA tider, er det noen som gjennom erfaring kan si omtrent hvor smertegrensa går for hvor mye tørrhumling man kan tillate seg ved flasking uten å risikere oskidering?

Toxic Alevenger

Batch Size: 30.00 Liters
Boil Size: 36.00 Liters @ 60 min
OG: 1.058
FG: 1.016
Color: 4.2° SRM
Efficiency: 74%
Bitterness: 33.3 IBU (tinseth)
BG:GU: 0.58
Alcohol: 5.4% ABV
Calories: 194 per 12oz
Fermentables
% kg fermentable ppg L usage
36% 3 Pilsner - DE 38 1° Mash
27% 2.2 Pale Wheat - DE 36 2° Mash
18% 1.5 Flaked Oats - US 37 1° Mash
7% 0.6 Carafoam - DE 34 1° Mash
4% 0.3 CaraRed - DE 35 20° Mash
8% 0.7 Lactose - Milk Sugar - US 0 1° Late
+ 1 kg pasjonsfruktpure
Hops
g variety type usage time AA IBU
25 Chinook Pellet Boil 60 minutes 14.0 27.7
25 Mosaic Pellet Boil 2 minutes 12.7 2.1
25 Amarillo Pellet Boil 2 minutes 9.0 1.5
25 Citra Pellet Boil 2 minutes 12.0 2.0
25 Mosaic Pellet Flame Out 0 minutes 12.7 0.0
25 Amarillo Pellet Flame Out 0 minutes 9.0 0.0
25 Citra Pellet Flame Out 0 minutes 12.0 0.0
50 Mosaic Pellet Dry Hop 11 days 12.7 0.0
50 Amarillo Pellet Dry Hop 11 days 9.0 0.0
50 Citra Pellet Dry Hop 11 days 12.0 0.0
325 g IBUs calculated using the Tinseth formula
Yeast
name attenuation
Wlp095 Burlington 75%
Mash Steps
type heat temp °C time
en stegs Infusion 65 60 minutes
Water adjustment
200 ppm CaCl2=24 gr
100ppm CaSO=12 gr
 
Jo, jeg brygget en Baltisk porter, samme oppskrift i to omganger samme dag.
Pitchet rikelig med WLP833 på 8 grader, lot stige til 10 grader og ligge der i 4 dager.
Så 10 dager på 12 grader før jeg løftet til 15 grader.
De står fremdeles i gjæringskapet på 15 grader i 5 dager før de skal ned til 0 grader på 15 dager (1 grad pr/dag).
Fikk lavere effektivitet enn beregnet så jeg hadde OG på 1.080 og 1.082 i de to bøttene.
Litt usikker på hvorfor jeg fikk lav effektivitet (rundt 74%), tror kanskje jeg må begynne å holde meg med malt og mølle selv så jeg får full kontroll over maltblanding og mengder.

Nå er SG på 1.025 og 1.027. Kommer nok ikke lavere tror jeg.

Når de blir ferdig med å stå her:

Vis vedlegget 34525

Skal 30 av de 45 literne over her:

Vis vedlegget 34526

Så det er en stund til jeg kan si noe om hvordan dette ølet blir.
Men hydrometerprøvene smaker lovende.

I dag har jeg tappet den Baltiske Porteren på fat @Finn Berger .
45 liter med mørkt fint øl.
5 liter blir satt til karbonering for å nytes i julen. Blir jo litt ungt, men ut fra hydrometerprøven å dømme kommer det til å gå helt fint.

2017-12-21 20.52.21.jpg

Resten blir satt til lagering frem til det passer å ha det på eikefat.
Jeg må ha klar en serie på 3 øl som skal på det fatet. Og jeg tør ikke å ha øl på eikefatet før ølene som skal på etter hverandre er ferdig brygget. Jeg vil ikke risikere at jeg må ta et øl ut fra eikefatet uten at jeg har et nytt øl klart.
Når disse 3 ølene har kjørt inn fatet skal jeg ha en solera med kveik/brett surøl på dette fatet.

Det første ølet på eikefatet blir altså en baltisk porter.
Det andre planlegger jeg å være en Barley Wine, så lys som typeriktigheten tillater. Det vil uansett blir litt farget av porteren som har vært i fatet før og kanskje også fra selve fatet? Det er jo brent inni.
Det tredje ølet tror jeg skal blir en tjsekksisk pils med både ABV og IBU langt over typeriktigheten.

:beercheers:
 
I dag har jeg tappet den Baltiske Porteren på fat @Finn Berger .
45 liter med mørkt fint øl.
5 liter blir satt til karbonering for å nytes i julen. Blir jo litt ungt, men ut fra hydrometerprøven å dømme kommer det til å gå helt fint.

Vis vedlegget 34702

Resten blir satt til lagering frem til det passer å ha det på eikefat.
Jeg må ha klar en serie på 3 øl som skal på det fatet. Og jeg tør ikke å ha øl på eikefatet før ølene som skal på etter hverandre er ferdig brygget. Jeg vil ikke risikere at jeg må ta et øl ut fra eikefatet uten at jeg har et nytt øl klart.
Når disse 3 ølene har kjørt inn fatet skal jeg ha en solera med kveik/brett surøl på dette fatet.

Det første ølet på eikefatet blir altså en baltisk porter.
Det andre planlegger jeg å være en Barley Wine, så lys som typeriktigheten tillater. Det vil uansett blir litt farget av porteren som har vært i fatet før og kanskje også fra selve fatet? Det er jo brent inni.
Det tredje ølet tror jeg skal blir en tjsekksisk pils med både ABV og IBU langt over typeriktigheten.

:beercheers:

Min klukker litt fremdeles, og det kan den godt slutte med, for nå er den på 10%. Rimelig røff i kantene, men ingen usmaker, skjønt jeg kan kjenne alkoholen. Så jeg er spent på hvordan den blir til slutt.

Jeg tror ikke denne skal drikkes med det første:confused:.
 
Min klukker litt fremdeles, og det kan den godt slutte med, for nå er den på 10%. Rimelig røff i kantene, men ingen usmaker, skjønt jeg kan kjenne alkoholen. Så jeg er spent på hvordan den blir til slutt.

Jeg tror ikke denne skal drikkes med det første:confused:.
Min ligger rundt 8%.
Jeg har tatt den opp fra 12 grader til 15 hvordan har stått i 5 dager. Og så er den tatt relativt sakte ned til 0 grader.
Denne øvelsen har ikke rikket SG i det hele tatt. Så ølet var gjæret ut etter 20 dager på 12 grader.
Men runden opp på 15 grader har nok ikke skadet.
 
Tilbake
Topp