"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Min ligger rundt 8%.
Jeg har tatt den opp fra 12 grader til 15 hvordan har stått i 5 dager. Og så er den tatt relativt sakte ned til 0 grader.
Denne øvelsen har ikke rikket SG i det hele tatt. Så ølet var gjæret ut etter 20 dager på 12 grader.
Men runden opp på 15 grader har nok ikke skadet.

Min begynte på 9, men krabbet seg opp på 10 på egenhånd. Nå er den 11 dager gammel, og har gått fra 1.094 til 1.024. Jeg har satt den opp i et rom som holder 17 grader, og der skal den få stå noen dager - til den forhåpentligvis slutter å klukke.

Jeg har en RIS, også - med oppskrift fra @loebrygg - som har gått fra 1.096 til 1.026 - og det er fremdeles regelmessig bevegelse i gjærlåsen. 2.juledag er den en måned gammel. Den ser ikke ut til å gå lenger ned, så jeg får vel tappe den opp nå - men jeg skulle egentlig gjerne ventet til det ble helt stille i gjærlåsen.

Spørsmål:
  • For å blande sukkerlake kan jeg rett og slett regne: ca 25 liter øl til tapp=50 flasker x 10 ml sukkerlake pr flaske=5 dl sukkerlake. 7 gr sukker pr liter x 25=175gr. Altså blander jeg 175 gr sukker i 5 dl vann ?
Njae, 175 g sukker og fyll opp med vann til du har 5 dl volum. Da blir det riktig med måleskjeen din.

Skal snekre i hop en irsk stout på rundt 4,5%. Skal ha den litt fyldigere enn en Guiness. Noen meninger om denne blandingen?

62% Maris Otter
9,5% valset bygg
9,5% Carabrown 145 EBC
4% Carapils
4% Caraaroma 400 EBC
2,8% Roasted Barley 1100
2,8% Roasted Barley 1500
2,8% Coffe mild (Castle)
2,8% Coffee dark (Castle)

Under er min løse tolkning av Cervisiams Toxic Alevenger.
Siden jeg flasker har jeg kuttet en del ned på tørrhumling for å unngå oksidering. Ønsker likevel å unngå å stikke om til sekundær, altså sprøyte sukkerlake rett i flaskene.
Dette er også første gang jeg prøver meg på vannjustering. Spørsmål:
  • For å blande sukkerlake kan jeg rett og slett regne: ca 25 liter øl til tapp=50 flasker x 10 ml sukkerlake pr flaske=5 dl sukkerlake. 7 gr sukker pr liter x 25=175gr. Altså blander jeg 175 gr sukker i 5 dl vann ?
  • Oppskriften sier: 200 ppm CaCl2, 100ppm CaSO4. Jeg leste et sted her på forumet at 2 mg mineraler pr 10 liter ble 50 ppm. Altså: 6mg for 30L x 4= 24gr CaCl2, 12 gr CaSO4. Høres mye ut men gir dette mening?
  • I disse NEIPA tider, er det noen som gjennom erfaring kan si omtrent hvor smertegrensa går for hvor mye tørrhumling man kan tillate seg ved flasking uten å risikere oskidering?
Water adjustment
200 ppm CaCl2=24 gr
100ppm CaSO=12 gr

Tror du har tatt for mye tran :)
Ville gått for 6g CaCl og 3g CaSo4 dersom du har vanlig norsk vann
Flasker ikke NEIPAen, dette for å unngå eventuell oksideringsproblematikk....

Skal snekre i hop en irsk stout på rundt 4,5%. Skal ha den litt fyldigere enn en Guiness. Noen meninger om denne blandingen?

62% Maris Otter
9,5% valset bygg
9,5% Carabrown 145 EBC
4% Carapils
4% Caraaroma 400 EBC
2,8% Roasted Barley 1100
2,8% Roasted Barley 1500
2,8% Coffe mild (Castle)
2,8% Coffee dark (Castle)
Jeg er ikke sikker på den Carabrownen. Mener å huske jeg ikke har vært så glad i det preget den har gitt. Er du venn med den fra før?

Jeg er ikke sikker på den Carabrownen. Mener å huske jeg ikke har vært så glad i det preget den har gitt. Er du venn med den fra før?

Ja; den var liksom det jeg satset på skulle prege denne. Caraaroma'en, også. Tenker at de skal samarbeide godt. Coffee-malten erstatter sjoko. Litt mildere - og så må jeg få brukt den før den blir for gammel:p.

Fyldig og litt snill stout var meningen.

Jeg synes brown lett blir litt krass; carabrown er bedre når jeg skal bruke såpass mye.

Ja; den var liksom det jeg satset på skulle prege denne. Caraaroma'en, også. Tenker at de skal samarbeide godt. Coffee-malten erstatter sjoko. Litt mildere - og så må jeg få brukt den før den blir for gammel:p.

Fyldig og litt snill stout var meningen.

Jeg synes brown lett blir litt krass; carabrown er bedre når jeg skal bruke såpass mye.
Ja, jeg er ikke så glad i så mye Brown heller. Har ikke prøvd Carabrown i så store mengder, det burde ihvertfall bli markant. :)

Snurrer opp mer 004 når jeg er i gang med irsk øl. Irish Red er det lenge siden jeg har hatt i kjeller'n. Denne er tenkt som ganske lett, selv om den blir mørkere enn den "skal" være.

OG 1.046, FG 1.011, 4,6% ABV, 46 EBC, 23 IBU
Meske på 67 + 72. Koketid 70 min. Gjære på 17-19 grader.
Malttil 24 liter øl
3,7 kg Pale Malt 74%
0,3 kg Biscuit 6%
0,3 kg Carapils 6%
0,2 kg Caraaroma 4%
0,2 kg Dark Coffe 4%
0,2 kg Roasted Barley 4%
0,1 kg Special X 2%
Humle
15 gr Simcoe @ 60
20 gr Goldings @ 10
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast

Lite caramalt, mye røstet (10%). For mye av det siste?

Mange maltsorter i det siste, Finn. Blir det ikke litt «gjørmete»?
Ville tro pale, caraaroma og RB ville gjøre nytten, og holdt sistnevnte på 2%.

Jeg har tenkt på det du sier der, og det er mulig du har rett. Det var faktisk akkurat sånn jeg satte den opp først:). Men så ballet det på seg. Her er i alle fall hvordan jeg har tenkt:
  • De tre første (pale, biscuit og carapils) er basen. Biscuit for å tilføre toast/kjeks, carapils for munnfølelse og skum (og så plusser jeg på med steget på 72).
  • Caaroma gir farge, litt sødme og mørke frukter, og gir egentlig nok alene. Men så har jeg Special X, som jeg liker godt. Den har også de mørke fruktene, av litt annet slag, og så tenkte jeg at litt av den også blir bra - "bygger ut" fruktene.
  • Jeg legger til mørk kaffe til den røstede byggen pga kaffe/sjokoladesmaken. (Tenkte litt på å bruke bare mørk sjoko, men så ville jeg prøve denne blandingen.) Men jeg skulle kanskje justere ned mengden noe, ja. (Sjøl om jeg liker den nokså mørke O'Hara's Irish Red veldig godt.)
Et poeng er å passe på at pH i mesken blir liggende i overkant av 5,4. Har nok fått for sure mørke øl tidligere, og fikk en aha-opplevelse da jeg hørte Palmer snakke om hvordan mørke øl blir "endimensjonale" hvis pH i det ferdige ølet ligger for lavt. Og det kan styres gjennom å styre pH i mesken.

Salter? Tenker det holder med en halv teskje hver av klorid og sulfat? Må kanskje til med noe natron for å justere opp pH.

Fristende ide: Brygge en til, med den enkle versjonen med bare tre maltsorter. Da vil jeg nok ha M.O. som basis.

Vi kan godt prøve en simulering av pH i mesken din Finn. Artig å settt om vi fikk det til med det problem vannet du har.
Salter, smaken er som baken sier jeg der

Jeg har ikke data på vannet mitt, dessverre. Finnes ikke. Men etter at jeg skaffet meg pH-meter har jeg bygget meg ganske god erfaring med tilsetninger av syre og salter. Lyse øl treffer jeg som regel veldig greit, men mørke er noe vanskeligere. Jeg vil tro at ei halv teskje natron må til her.

Antakelig kan jeg godt droppe sulfat og klorid. Det er for kalsiumets skyld, og det er nok ikke kritisk lite av det i vannet mitt.

Layering vs peaking, altså. Jeg hadde sjokolademalt i en irsk rød engang, og det distraherte fra det jeg forventet. Er tilbøyelig til å anta at litt natron og steg på 72 vil hindre syrlighet og gi munnfølelse.

Jasså, er det slik det henger sammen

Her er det kalkrik berggrunn. Har fryser'n full av rødlista, kalkelskende sopp, og går rundt med stadig kalkdryss i håret fordi stubbloftet her har vært fylt med kalk:p. (Han som satte opp huset, dreiv kalkverk. Det ligger flere kalkovnsruiner i nabolaget.)

Vannet kommer fra et lite privat vannverk. Det er overflatevann fra et vann oppi åsen her (Oppen), og det er ikke veldig preget av kalken. Vi har ikke problemer med kjelstein, men det er hardere enn det vanlige norske vannet. Vannet varierer nok ganske mye gjennom året, også, og jeg har etter hvert fått nok erfaring med det til at jeg ikke har sett noe poeng i å mase mer med å få analysert det. Men det kunne vært gøy, selvfølgelig. Får ta en prat neste gang jeg treffer vannsjefen på butikken:).

Jeg kikker litt på den kalkulatoren noen ganger, bare for å sjekke balansen mellom sulfat og klorid i en gitt øltype. Men jeg har da sånn noenlude peil, og følger ikke sånt slavisk.

Antakelig kan jeg godt droppe sulfat og klorid. Det er for kalsiumets skyld, og det er nok ikke kritisk lite av det i vannet mitt.

Det skal lite kalsium til, eks. 50ppm. Det er de som utelater det helt i f.eks lyse lagere
Har du problemer med at gjæren ikke bunnfeller som du ønsker, se på kalsium dosen om du ikke har for lite

Og/eller sink.
Mangler du sink ville jeg ikke bekymret meg for bunnfellingen

Merk at vi snakker små mengder her, og at for mye sink er skadelig. Vørteren har normalt nok sink i seg, følg leverandørens anbefalinger for dosering av sink tilskudd.
Er du usikker, dropp det sålenge du konsistent har en god gjæringsprosess.

nok sink i starter er en fin ting

Sist redigert:
Layering vs peaking, altså. Jeg hadde sjokolademalt i en irsk rød engang, og det distraherte fra det jeg forventet. Er tilbøyelig til å anta at litt natron og steg på 72 vil hindre syrlighet og gi munnfølelse.

Det ølet jeg har i bakhodet her, er O'Hara's Irish red, som er ganske mørkt, og der den mørke malten nok er brukt til noe mer enn bare å gi farge og en anelse av røstet smak.

Jeg lurer på om jeg ikke skal brygge to øl her, det ovenfor her og det du foreslår, med bare tre maltsorter. Skal fremdeles ha det ganske mørkt, og bruke Maris Otter som basismalt. Ville du brukt RB 1100 eller 1500?

Jeg har ikke data på vannet mitt, dessverre. Finnes ikke. Men etter at jeg skaffet meg pH-meter har jeg bygget meg ganske god erfaring med tilsetninger av syre og salter. Lyse øl treffer jeg som regel veldig greit, men mørke er noe vanskeligere. Jeg vil tro at ei halv teskje natron må til her.

Har samme erfaring når det gjelder ph i porter og mørke øl, ned mot 5,3 så blir de litt kvasse og endimensjonale, rundt 5,5 så kommer smakene mye bedre frem.

Tilbake
Topp