"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har samme erfaring når det gjelder ph i porter og mørke øl, ned mot 5,3 så blir de litt kvasse og endimensjonale, rundt 5,5 så kommer smakene mye bedre frem.
Forøvrig så i tillegg til CaCl så synes jeg en liten dash NaCl også gir et løft på de mørkeste ølene (2-3g) på 25l batch
 
Det ølet jeg har i bakhodet her, er O'Hara's Irish red, som er ganske mørkt, og der den mørke malten nok er brukt til noe mer enn bare å gi farge og en anelse av røstet smak.

Jeg lurer på om jeg ikke skal brygge to øl her, det ovenfor her og det du foreslår, med bare tre maltsorter. Skal fremdeles ha det ganske mørkt, og bruke Maris Otter som basismalt. Ville du brukt RB 1100 eller 1500?

@bjartenataas da ser "mr.Clean" sånn ut:
Malt
4,47 kg Maris Otter
0,30 kg Caraaroma
0,23 kg Roasted Barley
Humle
60 gr Goldings @ 45
20 gr Goldings @ 10
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast

Samme data som den gjørmete "Muddy Waters". (Jeg brygga den også med dette humleskjemaet. Oppdaga plutselig at jeg hadde en stor pose Goldings:p.)
 
@bjartenataas da ser "mr.Clean" sånn ut:
Malt
4,47 kg Maris Otter
0,30 kg Caraaroma
0,23 kg Roasted Barley
Humle
60 gr Goldings @ 45
20 gr Goldings @ 10
Gjær
WLP004 Irish Ale Yeast

Samme data som den gjørmete "Muddy Waters". (Jeg brygga den også med dette humleskjemaet. Oppdaga plutselig at jeg hadde en stor pose Goldings:p.)

Fine greier, kommer nok til å brygge noe sånt dette kvartalet basert på utfallet. Spent.
 
Satte i gang en liten lager batch i går (BIAB) og den ble som følger:

2.5kg Best Pale Ale malt
0.250kg Best Vienna
100g lettkokte havregryn

Mesketemp 64° i 90 min.

Preboil ble 16 liter med SG på 1.044 (målt ved 20°)... Ble ikke dette en ganske høy eff.??? Dobbeltsjekket med 2 stk. vekter og med vann ved 20°. De viste riktig.

Postboil ble 13 liter på 1.054

Tok av 12 liter (-ish) til gjæring... Gjæres med WLP833 på 11° kjellertemp.

Kan en vennlig sjel sjekke dette i programmet sitt? Hvilken effektivitet de får med 16 liter og SG 1.044? Regnet meg frem til 82-83% jeg.... o_O

Da har jeg tatt utgangspunkt i ekstraktinnhold i malten på 80.5% ihht. databladene til Best, samt 77% på havregryn...

/Yngve
 
Hmmm.... den kalkulatoren tar høyde for 88% ekstraktinnhold i eks. tysk Pale Ale malt, mens datablader til eks. Best Maltz sier 80.5% minimum... men kan det da være så stor forskjell fra minimum oppgitt til det det faktisk er da?
 
Hmmm.... den kalkulatoren tar høyde for 88% ekstraktinnhold i eks. tysk Pale Ale malt, mens datablader til eks. Best Maltz sier 80.5% minimum... men kan det da være så stor forskjell fra minimum oppgitt til det det faktisk er da?

Jeg vet ikke noe om det, men jeg har brukt disse kalkulatorene til Brewersfriend gjennom temmelig mange brygg nå, og de fungerer i alle fall veldig godt. Når jeg legger inn den effektivitetsprosenten jeg har lært av effektivitetskakulatoren at jeg har, i den enkle oppskriftsbyggeren, treffer jeg nesten alltid blink. (Og gjør jeg det ikke, finner jeg som regel forklaringen i en eller annen feil jeg har gjort.) Og hydrometeret juger jo ikke:).
 
Jeg er ganske sikker på at jeg stoler mer på denne kalkulatoren på nåværende tidspunkt, enn mine egne beregninger ja... Bare stusset over forskjellen.
 
Jeg er ganske sikker på at jeg stoler mer på denne kalkulatoren på nåværende tidspunkt, enn mine egne beregninger ja... Bare stusset over forskjellen.

Jeg er alt for lat til å gjøre mine egne beregninger:p - og det viktige er jo at det funker, det du gjør.

Men obs.: Du skal ikke stole på det den enkle oppskriftbyggeren sier om attenuasjon. Der er den ganske off - og særlig om sukker er involvert.
 
Jeg er alt for lat til å gjøre mine egne beregninger:p - og det viktige er jo at det funker, det du gjør.

Men obs.: Du skal ikke stole på det den enkle oppskriftbyggeren sier om attenuasjon. Der er den ganske off - og særlig om sukker er involvert.

Den er grei. Fint å kunne bruke de kalkulatorene da, uten å måtte betale. :)
I og med jeg er ingeniør på 21 året, er det noe med en setning som "det er bare sånn det er" eller lignende som ikke går helt hjem hos meg... :p Må liksom grave litt i saker og ting :cool:
 
Satte i gang en liten lager batch i går (BIAB) og den ble som følger:

2.5kg Best Pale Ale malt
0.250kg Best Vienna
100g lettkokte havregryn

Mesketemp 64° i 90 min.

Preboil ble 16 liter med SG på 1.044 (målt ved 20°)... Ble ikke dette en ganske høy eff.??? Dobbeltsjekket med 2 stk. vekter og med vann ved 20°. De viste riktig.

Postboil ble 13 liter på 1.054

Kan en vennlig sjel sjekke dette i programmet sitt? Hvilken effektivitet de får med 16 liter og SG 1.044? Regnet meg frem til 82-83% jeg.... o_O
Jeg la dette kjapt inn i beercalc.org med mine gamle BIAB-verdier for effektivitet og fikk preboil SG med 16 liter på 1042 og OG med 13 liter på 1052.

Så, ja, du har godt utbytte innenfor normalen for BIAB. Effektiviteten i programmet har jeg satt til 74% for disse beregningene.
 
Den er grei. Fint å kunne bruke de kalkulatorene da, uten å måtte betale. :)
I og med jeg er ingeniør på 21 året, er det noe med en setning som "det er bare sånn det er" eller lignende som ikke går helt hjem hos meg... :p Må liksom grave litt i saker og ting :cool:
Jeg er ganske sikker på at jeg stoler mer på denne kalkulatoren på nåværende tidspunkt, enn mine egne beregninger ja... Bare stusset over forskjellen.

Da har du rimeligvis stort utbytte av boka How to Brew av en annen ingeniør, John Palmer:). Der er det store partier jeg hopper over. Jeg er nemlig filolog - på 40. året (eller noe sånt. Tall er vanskelig;).)
 
Hmm.. lurer på å brygge en saison med rug og nelson sauvin. Men har ingen erfaring med saisongjær tidligere, noen anbefalinger? Som kan passe denne oppskriften?

Oppskrift:

18 liter
OG: 1.050
IBU: 25

85% pale malt
10% rug malt
5% flaket rug

x g Columbus @ 60 min for å nå ibu
100 g Nelson Sauvin tørrhumle
 
Jeg la dette kjapt inn i beercalc.org med mine gamle BIAB-verdier for effektivitet og fikk preboil SG med 16 liter på 1042 og OG med 13 liter på 1052.

Så, ja, du har godt utbytte innenfor normalen for BIAB. Effektiviteten i programmet har jeg satt til 74% for disse beregningene.
Takker! Batchen har gjært ned fra 54 til 13 ~ish i dag, dvs siden natt til tirsdag. Lurer nå på om jeg skal åpne døren til boden noen dager for å få litt høyere temp, eller bare la den gå som den gjør nå. Har lest både og fra forskjellige kilder på nettet... o_O
 
Da har du rimeligvis stort utbytte av boka How to Brew av en annen ingeniør, John Palmer:). Der er det store partier jeg hopper over. Jeg er nemlig filolog - på 40. året (eller noe sånt. Tall er vanskelig;).)
Ja tenker på å anskaffe den. Har lest den versjonen som ligger på nettet flere ganger, men det er vel kanskje ennå mer i de nyere revisjonene
 
Hei.
Tenkte prøva meg på denna,kanskje som påskeøl. Ynskjer hint av litt kaffi og appelsin utan og tilsetta noko.
Castle Malting
Pale Malt 90%
Cara Pils 5%
Cafe Light 5%
Humle Challanger
60min til ca.40 IBU
15min,5min og torrhumle 1.7gr/ltr
Meiskar på 66c
Gjær WLP051
Ser fø meg OG på ca.1.054-56
FG på rundt 1.014

Har ikkje brukt Challanger før,men meinar eg har lest at den skal gje hint av appelsin.
 
Ser dette greit ut?
SMaSH, pale ale og chinook.
Us-05 gjær.
de4cdaf22f2e2c3d89469473441f74d6.jpg
1621f06ce76993e3e6ecc90c79abe4f1.jpg
 
Tilbake
Topp