"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Det der høres mer enn merkelig ut. Nok et eksempel på at man risikerer å få mange rare råd i bryggebutikker.
jøsses. hva tror du kan være årsaken til at jeg fikk lite utbytte da?

Vann til mesk: 20L
Skyllevann: 16 L
Mesk: 60 min @ 66
Utmesk: 10 min @ 78
Kok: 60 min

hvis dette hjelper noe...
 
Jo mer pilsnermalt du bruker, jo lenger beveger du deg i retning pils. Det kommer helt an på hva du ønsker:). Hvis det du ønsker deg, er mer likt en helt lys pale ale, skal du droppe det.

Magnum er helt greit. Ingen grunn til å bytte den.

Det jeg har hørt om 04, er at hvis du gjærer den i den øvre enden av skalaen - altså bruker den for å få en typisk engelsk esterprofil - så ender du gjerne opp med hubba-bubba-smak. Det er vel ellers en ganske vanlig oppfatning at ingen har greid å lage en fullgod tørrgjærvariant av engelsk ølgjær. Men Nottingham er et alternativ til 04. Har brukt den så vidt - men det var i stout.

05 - nei, det må være engelsk gjær. Sjøl gjæret lavt, vil du få et engelsk preg med engelsk gjær. 05 er for rein.
Jeg ønsker meg en leskende god Ale, så jeg tror kanskje jeg holder meg til 100% pale.
Tror jeg velger å gå for Nottingham istedet. Ser flere har brukbart god erfaring med den. Hva er den "rette" ferske gjæren? WLP005? 002?
 
jøsses. hva tror du kan være årsaken til at jeg fikk lite utbytte da?

Vann til mesk: 20L
Skyllevann: 16 L
Mesk: 60 min @ 66
Utmesk: 10 min @ 78
Kok: 60 min

hvis dette hjelper noe...
Jeg TROR du hadde fått vesentlig bedre utbytte med litt mer malt, sirkulering og ved å bruke litt mer meskevann og litt mindre skyllevann. Skulle jeg brygget denne ville jeg mesket med 23 og skylt med cirka 13.
 
Jeg TROR du hadde fått vesentlig bedre utbytte med litt mer malt, sirkulering og ved å bruke litt mer meskevann og litt mindre skyllevann. Skulle jeg brygget denne ville jeg mesket med 23 og skylt med cirka 13.

Jeg brukte den mengden malt for at det skulle passe til ølstilen, men og og abv. jeg tro jeg bomma litt på meskevannet ja. regnegnefeil gitt :p
Setter stor pris på tips!
Tenkte jeg skulle prøve meg på SMaSH med kun 2row og chinook. : hvis noen kunne tenk seg å ta en titt og se om jeg er way off :)
https://forum.norbrygg.no/threads/ser-oppskriften-min-grei-ut-spor-her.36038/page-51#post-440779
 
Jeg ønsker meg en leskende god Ale, så jeg tror kanskje jeg holder meg til 100% pale.
Tror jeg velger å gå for Nottingham istedet. Ser flere har brukbart god erfaring med den. Hva er den "rette" ferske gjæren? WLP005? 002?

Det er det nok ingen fasit på, og det er en god del å velge mellom - sjøl om langt fra alle er vanlig lagervare i norske bryggebutikker. Jeg ville ikke brukt dem som er kjent for å ha en litt lavere utgjæringsprosent, som wyeast 1318 og wlp002/wyeast 1968 - til dette ølet. Min favoritt er WLP013, og den er blant dem du som regel får tak i, også. WLP007 ville sikkert mange valgt her. Den er kjent for å gi et reint resultat - kanskje for reint? (Espen Lothe fra Kinn mener i alle fall at den egner seg best for amerikanske øl.)
 
Jeg kjører BB60 og hadde tidligere problemer med effektiviten. Inntil jeg begynte å røre bedre, få bedre kontroll på mesketemp (kontrollmåle jevnlig) og kanskje viktigst, sirkulering med litermål. Sirkulerer jevnlig med litermål og det har gjort at jeg stort sett treffer meget godt på oppskriftene jeg lager med 70% "Brewhouse" effektivitet.

Jeg sirkulerer overhodet ikke, rører svært lite underveis, og får god effektivitet. (82/83% meskeeffektivitet med batch sparge). At du treffer godt med oppskriftene dine betyr vel at du er flink til å gjøre det samme hver gang. Og det er jo faktisk det viktigste.

Jeg tror det er et par vanlige forestillinger rundt effektivitet som er feil. Den ene er det at det er så viktig å sirkulere, og den andre er at du får høyere effektivitet jo finere du maler.

Det er en veldig lang vei mellom de teknikkene du beskriver, og brygghuseffektiviteten. Det du snakker om, er egentlig noe svært få måler, nemlig ekstrakteffektiviteten, dvs. hvor mye av stivelsen ("maltens sukkerpotensiale") som blir konvertert til sukker. Det vi stort sett snakker om, er meskeefektiviteten; dvs. hvor mye av maltens potensiale som blir med oss over i kjelen (før kok).

Hvis du har en rimelig greit knust malt (og blander den ordentlig med vannet), et rimelig greit forhold mellom meskevann og maltmengde, en rimelig grei pH i mesken, bruker nok tid og ikke finner på noe tull med temperaturene, så tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre for å påvirke ekstrakteffektivteten. Du må sørge for å få gelatinisert stivelsen, og du må sørge for at du ikke denaturerer enzymene før de får gjort jobben sin, det er alt. Dette henger mye sammen med bruken av temperatur og tid. Tid er det som påvirker utbyttet mest - så lenge du ellers ikke gjør noe direkte galt.

Ikke noe av dette krever veldig stor nøyaktighet. Du skal bare holde deg innenfor noen grenser.

Det som påvirkes ganske mye av måten vi gjør ting på, er hvor mye av det sukkeret vi har fått laget, vi faktisk får med oss ut av meskekjelen, altså meskeeffektiviteten. Her snakker vi skyllemetoder, og detaljer ved utstyret - og rett og slett om hvor mye grums vi er villige til å ta med oss videre i prosessen.
 
Jeg sirkulerer overhodet ikke, rører svært lite underveis, og får god effektivitet. (82/83% meskeeffektivitet med batch sparge). At du treffer godt med oppskriftene dine betyr vel at du er flink til å gjøre det samme hver gang. Og det er jo faktisk det viktigste.

Jeg tror det er et par vanlige forestillinger rundt effektivitet som er feil. Den ene er det at det er så viktig å sirkulere, og den andre er at du får høyere effektivitet jo finere du maler.

Det er en veldig lang vei mellom de teknikkene du beskriver, og brygghuseffektiviteten. Det du snakker om, er egentlig noe svært få måler, nemlig ekstrakteffektiviteten, dvs. hvor mye av stivelsen ("maltens sukkerpotensiale") som blir konvertert til sukker. Det vi stort sett snakker om, er meskeefektiviteten; dvs. hvor mye av maltens potensiale som blir med oss over i kjelen (før kok).

Hvis du har en rimelig greit knust malt (og blander den ordentlig med vannet), et rimelig greit forhold mellom meskevann og maltmengde, en rimelig grei pH i mesken, bruker nok tid og ikke finner på noe tull med temperaturene, så tror jeg ikke det er så mye du kan gjøre for å påvirke ekstrakteffektivteten. Du må sørge for å få gelatinisert stivelsen, og du må sørge for at du ikke denaturerer enzymene før de får gjort jobben sin, det er alt. Dette henger mye sammen med bruken av temperatur og tid. Tid er det som påvirker utbyttet mest - så lenge du ellers ikke gjør noe direkte galt.

Ikke noe av dette krever veldig stor nøyaktighet. Du skal bare holde deg innenfor noen grenser.

Det som påvirkes ganske mye av måten vi gjør ting på, er hvor mye av det sukkeret vi har fått laget, vi faktisk får med oss ut av meskekjelen, altså meskeeffektiviteten. Her snakker vi skyllemetoder, og detaljer ved utstyret - og rett og slett om hvor mye grums vi er villige til å ta med oss videre i prosessen.
Takk for gode innspill. Jge har nok "misforstått" bygghuseffektivitet og meskeeffektivitet litt. Men det bekrefter bare at brygging langt fra er noen eksakt vitenskap. Jeg har vitterlig fått bedre effektivitet etter at jeg begynte å sirkulere, men da har jeg sikkert gjort andre forbedringer samtidig som kan har mer for seg. Eventuelt at jeg har fått mer "riktig" kvernet malt..
 
Første forsøk på egenkomponert single hop APA:

Innspill mottas med ydmyk takk.

Oppskriften er inspirert av Nøgne Ø American pale ale og Gul Ting fra Voss bryggeri
Jag er ikke fastlåst på single hop.

2 kg (40%) Pale Malt, Maris Otter
2 kg (40%) Best pilsen malt
0,7 kg (14%) Crisp Caramalt
0,3 kg (6%) Best Wheat malt

60 min på 67 grader
15 min på 72 grader
5 min på 78 grader

Koketid 90 min

Humle:
13 g. Simcoe på 60 min
25 g. Simcoe på 15 min
75 g. Simcoe på WP
50 g. Simcoe tørrhumling etter ca. 7 dager

Gjær WLP007 på ca. 20 grader i to uker

Batch Size: 25 L

Forventet OG: 1.047
Forventet FG: 1.011
Forventet IBU: 33.1
Forventet farge: 9.3 EBC
 
Takk
Tok i litt på cara for fargen sin skyld egentlig.
Når det gjelder wlp007 trodde jeg den trivdes vertfall opp til 21 grader?
 
Takk
Tok i litt på cara for fargen sin skyld egentlig.
Når det gjelder wlp007 trodde jeg den trivdes vertfall opp til 21 grader?

Jeg er nok enig med @loebrygg. Du får mye sødme og relativt lite farge med den malten der. Er farge noe poeng i en IPA, egentlig? Men om du tar litt Crystal 120 får du noe farge uten påtrengende sødme. 150 gram, f.eks..

Eller du kan bruke en del münchnermalt - det er kanskje det IPA-puristene ville gått for.

Det blir ikke noen skandale om du gjærer 007 mot øvre grense, tror jeg - men vil du ikke ha en IPA relativt rein? Kanskje lurt å starte lavere, i alle fall.
 
Takk for innspill.
Jeg har brukt grainfather til å lage oppskriften, og ved å justere caramalten kom jeg «innenfor» på fargen som er «forventet» for en APA (ikke IPA).

Nå er ikke «riktig farge» særlig viktig for meg her, så hvis det går ut over smak vil jeg justere den ned. For eks 10% på hver av cara og hvete.

Jeg sliter dessverre foreløpig med å holde gjæringstemp nede (ikke dedikert gjæringsskap enda). Har et rom som jeg kan få ned i ca. 18-19 grader nå på vinteren, men under stormgring er det fort oppe i 21-22 grader uten at jeg får gjort stort med det dessverre. Kan det forventes voldsomme usmakelig på den temperaturen med 007?
 
Jeg nærmer meg å oppfylle nyttårsforsettet mitt, venter bare på et fryseskap til gjæring og en magnet til karusellen. Tenker å simultangjære to og to brygg for å makse ut fryseskapet. De første to blir omtak på to øl vi ikke fikk helt til i Hoinnbryggeriet, bitter blå v 4.0 og Brunøyet, og så tenkte jeg to lagere. En baltisk porter og, av alle ting, en pils. Tenkte en nordtysk variant. Nå har jeg masse fin 833, så spørsmålet blir om den funker til å lage pils på. Jeg liker den veldig godt til mørkere lagere, men brygger jo nesten aldri lyst øl, så jeg veit ikke hvor godt den vil funke der. Innspill? @Finn Berger?
 
Jeg nærmer meg å oppfylle nyttårsforsettet mitt, venter bare på et fryseskap til gjæring og en magnet til karusellen. Tenker å simultangjære to og to brygg for å makse ut fryseskapet. De første to blir omtak på to øl vi ikke fikk helt til i Hoinnbryggeriet, bitter blå v 4.0 og Brunøyet, og så tenkte jeg to lagere. En baltisk porter og, av alle ting, en pils. Tenkte en nordtysk variant. Nå har jeg masse fin 833, så spørsmålet blir om den funker til å lage pils på. Jeg liker den veldig godt til mørkere lagere, men brygger jo nesten aldri lyst øl, så jeg veit ikke hvor godt den vil funke der. Innspill? @Finn Berger?

Jeg har akkurat prøvesmakt den første pilsen min med denne gjæren - og har store forhåpninger om et veldig godt øl. Den er ikke ferdig karbonert ennå, og skal jo lageres en god stund, også, men den har en fabelaktig maltsmak. Så jeg ser ingen grunn til å fraråde forsøket. Tvert i mot. Men andre har jo mye mer erfaring enn meg:).
 
Jeg har akkurat prøvesmakt den første pilsen min med denne gjæren - og har store forhåpninger om et veldig godt øl. Den er ikke ferdig karbonert ennå, og skal jo lageres en god stund, også, men den har en fabelaktig maltsmak. Så jeg ser ingen grunn til å fraråde forsøket. Tvert i mot. Men andre har jo mye mer erfaring enn meg:).
Høres bra ut. Da blir det nok "nordtysk" pils med böhmisk, gølvmalta pilsnermalt, magnum, Mittelfrüh og Kazbek i skapet sammen med en feit, fin, baltisk porter i runde to. Runde en blir som sagt Brunøyet v 2.0, omdøpt til Anus Horribilis siden Uranus ikke lenger er å se, og bitter blå v 4.2.
 
Jeg synes jeg hører dronning Eliasbeth slurve med uttalen:p.

Høres bra ut, den nordtyske. Det ligner til forveksling på min. Pilsnermalt + 200 gram melanoidin. Bare pass på å få nok IBU'er. Opprinnelig lå de visst tett opp mot 50. Jeg synes kanskje 40 klarer seg.
 
Jeg synes jeg hører dronning Eliasbeth slurve med uttalen:p.

Høres bra ut, den nordtyske. Det ligner til forveksling på min. Pilsnermalt + 200 gram melanoidin. Bare pass på å få nok IBU'er. Opprinnelig lå de visst tett opp mot 50. Jeg synes kanskje 40 klarer seg.
Husker jeg riktig estimerte beersmith rundt 43, så det burde vel være bra. Vurderte å ta rådet ditt og gå for perle som bitterhumle i denne, men så virka det så leskende med et helt lyst øl med den stramme magnumbitterheten... Kjører northern brewer i de to første, engelske, da. :)
 
IBU'ene marsjerer i takt med Magnum iallefall. Men føler den kan kanskje være litt "lacking" hvor den kun blir brukt som enhumle i starten av koken.
 
IBU'ene marsjerer i takt med Magnum iallefall. Men føler den kan kanskje være litt "lacking" hvor den kun blir brukt som enhumle i starten av koken.
Ja, den trenger litt selskap på veien, det er jeg enig i, men hiver du andre oppi fra start? Jeg har pleid å spare finhumla til seinere i koken.
 
Tilbake
Topp