"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ja, den trenger litt selskap på veien, det er jeg enig i, men hiver du andre oppi fra start? Jeg har pleid å spare finhumla til seinere i koken.

Nei jeg har gjort det samme som deg. Men har innimellom endt opp med for mye av dette florale preget jeg ikke liker. Så vurderer å koke de fine humlene litt lengre enn 15 minutter som jeg har gjort, de gangene jeg har gjort det, for å finne balansen. Krever nok noen batcher for å finne ut av hvor sweet-spoten er.
 
Nei jeg har gjort det samme som deg. Men har innimellom endt opp med for mye av dette florale preget jeg ikke liker. Så vurderer å koke de fine humlene litt lengre enn 15 minutter som jeg har gjort, de gangene jeg har gjort det, for å finne balansen. Krever nok noen batcher for å finne ut av hvor sweet-spoten er.
Hehe, du kjenner vårt gamle mantra: All humle kokes i minst 40 minutter. :)
 
Hehe, du kjenner vårt gamle mantra: All humle kokes i minst 40 minutter. :)

Nå mente jeg lagere iallefall. Men hvis man kikker litt på humleoljene så ser man på grafer at en del av det klassiske edelhumlepreget (altså det andre og ikke det florare) kommer mer frem hvis man koker 20-30 minutter. Fatter ikke at jeg ikke har gjort dette tidligere når fakta har stått svart på hvitt.
 
Neste gang skal jeg prøve "all late hopping", dvs. flytte fram bitterhumlinga til 30 min før kokeslutt. Du får ikke dramatisk dårligere utbytte: 13 vs 10 IBU på en typisk 10 grams tilsetning på default-batchen i brewersfriends kalkulator.

På den kellerbieren jeg brygget i går, brukte jeg 13 gram av hver av Northern Brewer og Mittelfrüh på både 60 og 30, og jeg hadde ikke behøvd så mye mer om jeg hadde tilsatt alt på 30. Egentlig idiotisk at jeg ikke gjorde det, for jeg tror faktisk det gjør litt forskjell, dvs. at jeg får mer smak fra bitterhumlinga. Jeg er veldig usikker på hvor stor effekten vil være. Men det er verdt et forsøk, i alle fall. Jeg har savnet mer humlesmak i de lyse lagerølene mine, og jeg tenker på den som "bitterhumlesmak". (Kanskje bare tull?)

Kinn bruker jo denne teknikken i Vestkyst og Skoddehav (og kanskje i flere?), og jeg liker dem, i alle fall.

edit: Jeg overså posten til @Miguel over her. Delvis samme ide, om jeg ikke misforstår? Kan det du sier om å koke edelhumla lenger, være forklaringen på at jeg ikke har fått nok smak av humla i de lyse lagerølene mine?
 
Sist redigert:
@Finn Berger Det er interessant med 30 minutters humling. Jeg har ikke brukt det for fullkornsbrygging, men for et ekstraktbrygg jeg hadde som kokte kun i 30 minutter, så var det bitterhumletilsetningen. Her hadde jeg "dessverre" også senere humletilsetninger, så det er vanskelig å si så mye om smaksbidraget, men ølet ble i hvert fall godt. :) Vet ikke hvorfor 30-minuttershumling kalles "all late hopping", for jeg synes 30 minutter fortsatt er ganske tidlig, men det er vel en annen sak...
 
@Finn Berger Det er interessant med 30 minutters humling. Jeg har ikke brukt det for fullkornsbrygging, men for et ekstraktbrygg jeg hadde som kokte kun i 30 minutter, så var det bitterhumletilsetningen. Her hadde jeg "dessverre" også senere humletilsetninger, så det er vanskelig å si så mye om smaksbidraget, men ølet ble i hvert fall godt. :) Vet ikke hvorfor 30-minuttershumling kalles "all late hopping", for jeg synes 30 minutter fortsatt er ganske tidlig, men det er vel en annen sak...

Jeg er litt usikker på det der sjøl, men mener at Kinn/Espen Lothe brukte begrepet i forbindelse md humleskjemaet til Vestkyst, som jo begynner på 30 minutter (og fortsetter på 15, 0 og tørrhumling). Det er i alle fall noe i likhet med skjemaet derfra jeg tenker på. Jeg vil nok ha en tilsetning på 10 minutter i tillegg i en pils.
 
Hei.
Jeg skal prøve meg på en pils for første gang, og tar gjerne imot innspill på om jeg er helt på jordet eller ikke.
Oppskriften jeg har tenkt er som følger:

4300g Best pilsner 3ebc (95,6%)
300g Best acidulated malt 5ebc (4,4%)

22g Magnum 11,9% @60
20g Hallertau Mittelfrüh 2,7% @15
20g Hallertau Mittelfrüh 2,7% @2

3x Saflager W-34/70

OG: ~1.048
EBC: 5,3
IBU: 33,1

Mesking: 65 grader i 60 min, 78 i 10 min
Koking: 90 min
Gjæring: 9 grader i en uke, gradvis øke til 14 grader ila et par dager for så holde den der i 14 dager.

Ser dette greit ut?
 
Hei.
Jeg skal prøve meg på en pils for første gang, og tar gjerne imot innspill på om jeg er helt på jordet eller ikke.
Oppskriften jeg har tenkt er som følger:

4300g Best pilsner 3ebc (95,6%)
300g Best acidulated malt 5ebc (4,4%)

22g Magnum 11,9% @60
20g Hallertau Mittelfrüh 2,7% @15
20g Hallertau Mittelfrüh 2,7% @2

3x Saflager W-34/70

OG: ~1.048
EBC: 5,3
IBU: 33,1

Mesking: 65 grader i 60 min, 78 i 10 min
Koking: 90 min
Gjæring: 9 grader i en uke, gradvis øke til 14 grader ila et par dager for så holde den der i 14 dager.

Ser dette greit ut?
Ganske lik den jeg har brygget to ganger.. jeg kopierte omtrent oppskriften til @Robert W (tror jeg) fantastisk god pils! Om du har nok mittelfruh ville jeg tilsatt mittelfruh som fwh, og doblet tilsetningen på 15 og 2min.
Men det er min objektive mening :) blir sikkert veldig bra den der også.
Jeg bruker aldri å øke temperaturen underveis på pils, pitcher på 6° og lar gjæren ta den til 8-9° å lar den stå der..
 
Hvordan ser oppskriften din på kinn skoddehav ut @Finn Berger ? Har prøvd å søke litt, men finner ikke no

Dette er Kinns oppskrift. Jeg har den fra forumet her, men finner den ikke nå. Bry deg ikke om IBU-tallene. Tror ikke de stemmer om du legger oppskriften inn i en kalkulator, men det spiller ingen rolle

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92% Thomas Fawcett maris otter pale malt
4% Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4% Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Kinn bruker Wyeast 1318 London Ale III. WLP013 er den jeg har brukt, og den funker veldig fint. Gjærer noe bedre ut.

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle. (Kinns framgangsmåte. Tilpass egne vaner, utstyr og behov.)

Priming med sukker, 5 g/l. (eller tilsvarende med vørter).
 
Dette er Kinns oppskrift. Jeg har den fra forumet her, men finner den ikke nå. Bry deg ikke om IBU-tallene. Tror ikke de stemmer om du legger oppskriften inn i en kalkulator, men det spiller ingen rolle

OG: 16,8 °P
FG: 4 °P
7 % alkohol
ca. 80-100 IBU

Malt:
92% Thomas Fawcett maris otter pale malt
4% Thomas Fawcett pale crystal malt, 70 EbC
4% Thomas Fawcett crystal malt, 130-150 EBC

Humle:
0,6 g/l Simcoe, 30 min.
0,6 g/l Columbus, 30 min.
0,6 g/l Centennial, 30 min.
0,6 g/l Simcoe, 15 min.
0,6 g/l Columbus, 15 min.
0,6 g/l Centennial, 15 min.
0,6 g/l Simcoe, 0 min.
0,6 g/l Columbus, 0 min.
0,6 g/l Centennial, 0 min.
0,7 g/l Simcoe, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Columbus, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Centennial, tørrhumle i sekundærkar.
0,7 g/l Amarillo, tørrhumle i sekundærkar.

Gjær:
Kinn bruker Wyeast 1318 London Ale III. WLP013 er den jeg har brukt, og den funker veldig fint. Gjærer noe bedre ut.

Mesking:
64 °C

Koking: 90 min.

Gjæring: Primærgjæring i åpne kar i 4 dager. Gjær skummes av etter én dag. Start gjæring på 19 °C, stiger til 21 °C. 10 dager i lukket sekundær med tørrhumle. (Kinns framgangsmåte. Tilpass egne vaner, utstyr og behov.)

Priming med sukker, 5 g/l. (eller tilsvarende med vørter).
Det der er vel Vestkyst, ikke Skoddehav? ;)
 
Skoddehav(sakset fra forumet):

Skoddehav
OG 1.063
FG 1.013

Pilsner Malt, Weyermann (50%)
Pale Wheat Malt, Weyermann (45%)
Oat Malt, Thomas Fawcett (5%)

Meskes ved 66 grader.
Denne blir humla i 3 steg + tørrhumling, med lik mengde Citra og Cascade.
1. steg - 30min før kokestopp
2. steg - 15min før kokestopp
3. steg - ved kokestopp
Tørrhumling (etter primærgjæring)
IBU skal være 62.
Denne gjæres med WYeast 3787 Trappist High Gravity på 20 grader.

Denne oppskriften er fra Kinn.
 
"Som du blir eldre, er ikke problemet at du drikker for å glemme, men at du glemmer å drikke. (...)"
Eller bare blander navn og oppskrifter.
 
Au - snakker om surrebukk:(. Og så jeg som nettopp har brygga Skoddehav. Skal tappes opp om noen få dager.

De to ølene er strukket over samme lest, og er koplet sammen i "hjernen" min. Forklaring, ikke unnskyldning:oops:.
Regner med du gjærer denne relativt lavt? Jeg er (ikke fult så gale som deg) var på fusel.. å takler ikke belgisk trappist gjær så altfor bra, men er jo glad i skoddehav da :)
 
Regner med du gjærer denne relativt lavt? Jeg er (ikke fult så gale som deg) var på fusel.. å takler ikke belgisk trappist gjær så altfor bra, men er jo glad i skoddehav da :)

Begynte på 17, og så har den fått stige. Det meste skjedde på 19 grader. Nå står den på badet på 23-24 grader.
 
Ok, for prøve meg rundt der jeg også.. takk :)

Kinn sier jo 20 grader. Men det er temperaturen under hovedgjæringa som er viktig. Det du skal være nøye med med denne gjæren, er visst å unngå at temperaturen synker. Da kan den ta kvelden, og være nokså uvillig til å gå på jobb igjen.
 
Kinn sier jo 20 grader. Men det er temperaturen under hovedgjæringa som er viktig. Det du skal være nøye med med denne gjæren, er visst å unngå at temperaturen synker. Da kan den ta kvelden, og være nokså uvillig til å gå på jobb igjen.
Ja, jeg har forstått at den er vanskelig ;) har du smakt litt på din underveis?
 
Tilbake
Topp