"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Hei,

Har lyst å prøve meg på en tsjekkisk mørk lager, en såkalt tmavè pivo. Noen som har brygget en slik? Var i Praha og smakte noen av disse ferske på tapp, og det var silky smooth. Virkelig bra øl.

Har mekket sammen en foreløpig oppskrift:

28L til kok
24L til gjæringskar
Koking: 90 min
OG: 1.059
FG: 1.014
IBU: 24.2
EBC: 53.6

Malt:
3.1kg Floor Malted Bohemian Pilsner (50.8%)
1.8kg Dark Munich Malt (29.5%)
0.7kg CaraMunich II (11.5%)
0.3kg Carafa II (4.9%)
0.2kg Melanoidin (3.3%)

Mesking:
55C 20 min
67C 60 min
72C 10 min
78C 5 min

Humle:
60 min: 10g Magnum
30 min: 15g Saaz
10 min: 20g Saaz
5 min: 20g Saaz

Gjær: Står mellom WLP800 og WLP802. Noen argumenter for/mot på disse?
 
Hei,

Har lyst å prøve meg på en tsjekkisk mørk lager, en såkalt tmavè pivo. Noen som har brygget en slik? Var i Praha og smakte noen av disse ferske på tapp, og det var silky smooth. Virkelig bra øl.

Har mekket sammen en foreløpig oppskrift:

28L til kok
24L til gjæringskar
Koking: 90 min
OG: 1.059
FG: 1.014
IBU: 24.2
EBC: 53.6

Malt:
3.1kg Floor Malted Bohemian Pilsner (50.8%)
1.8kg Dark Munich Malt (29.5%)
0.7kg CaraMunich II (11.5%)
0.3kg Carafa II (4.9%)
0.2kg Melanoidin (3.3%)

Mesking:
55C 20 min
67C 60 min
72C 10 min
78C 5 min

Humle:
60 min: 10g Magnum
30 min: 15g Saaz
10 min: 20g Saaz
5 min: 20g Saaz

Gjær: Står mellom WLP800 og WLP802. Noen argumenter for/mot på disse?

@bjartenataas la ut en link om dette ølet på et annet fora.
Her er linken: https://vinepair.com/articles/czech-beer-dark-lager/

Oppskriften din ser ikke så langt vekke ut i forhold til det som angis i artikkelen.
Men det nevnes at dekoksjon er et "must" for dette ølet.
0.2kg Melanoidin malt er vel din erstatning for dekoksjon, og det er vel en klassisk "erstatning".

Jeg har lyst å brygge dette ølet selv og da tenker jeg at jeg vil prøve dekoksjon. Det har stått på planen lenge, men har ikke fått gjort det enda.

WLP802 er en gjær fra byen Budějovice sør i Tjekkia. Dette ølet er vel fra Praha lenger nord i landet, så WLP800 er vel mer korrekt.
Jeg har ikke prøvd WLP802 så jeg kjenner ikke forskjellen på disse to.
 
Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?
 
Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?

Det er bare å sette den på pause, ause ut til en kasserolle og så tilbake etterpå. Alternativt meske og så koke i kasserolle og så legge oppå resten under skylling.
 
Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?
Speidel er vel kanskje ikke det mest optimale å kombinere med dekoksjon, men kanskje noen med Speidel har prøvd og kan komme med tips? Har ikke Speidel selv så jeg vet egenlig ikke.
Men du KAN følge @Bårdd sin fremgangsmåte med å koke den første dekoksjonen før han starter selve meskingen. Se her: Hva tror du gir den lille søtsmaken i i Budvar eller generelt check pils?
 
Ja, dekoksjon er jeg veldig usikker på. Brygger på Speidel, så vet ikke helt hvordan jeg skulle gjort det. Har forstått man tar ca 1/3 til siden og mesker dette, men hvordan tilsetter jeg det i mesken etterpå? Skal bare væsken tilsettes, eller skal kornet og være med på mesken etterpå?

Alt skal tilbake. Og det du tar av, skal kokes, ikke bare meskes.
 
Da prøver jeg meg på dekoksjon kvelden før. Er det slik å forstå at jeg tilfører dette til hovedmesken da på 67C, og ikke på 55C?
 
Et annet spørsmål fra en ukyndig brygger... Når man tar ut til dekoksjon og mesker og så koker denne, vil det være nok enzymer igjen i mesken til konverteringen når man har den over igjen etterpå? Hva må man spesielt tenke på ved en slik metode?
 
Et annet spørsmål fra en ukyndig brygger... Når man tar ut til dekoksjon og mesker og så koker denne, vil det være nok enzymer igjen i mesken til konverteringen når man har den over igjen etterpå? Hva må man spesielt tenke på ved en slik metode?

Det er nok ja, ikke tenk på det.
 
Da prøver jeg meg på dekoksjon kvelden før. Er det slik å forstå at jeg tilfører dette til hovedmesken da på 67C, og ikke på 55C?
Slik jeg forstår det kan du ha dette i sammen med resten av maltet når du mesker inn. Og siden du kun kjører ett dekoksjonssteg (det du gjør kvelden før) så trenger du ikke å tenke mer på det i det hele tatt når du mesker.
 
Slik jeg forstår det kan du ha dette i sammen med resten av maltet når du mesker inn. Og siden du kun kjører ett dekoksjonssteg (det du gjør kvelden før) så trenger du ikke å tenke mer på det i det hele tatt når du mesker.

Med dette ene steget så bør jeg droppe melanoidin?
 
Et annet spørsmål fra en ukyndig brygger... Når man tar ut til dekoksjon og mesker og så koker denne, vil det være nok enzymer igjen i mesken til konverteringen når man har den over igjen etterpå? Hva må man spesielt tenke på ved en slik metode?

Det du tar ut, skal være tjukt. Det skal bare være akkurat så mye væske at det går å koke det. Så du tar ikke ut så mye væske, og det meste av enzymene blir dermed igjen i mesken.

Det er mye stoff om dekoksjon på forumet her, hvis dere søker. F.eks.: https://forum.norbrygg.no/threads/dekoksjon-eller-ikke.37099/#post-409037
 
Drakk en O'Hara's Pale Ale her om dagen. Der bruker de en del Cascade, og den er tørrhumlet. Jeg oppfatter den som noe midt i mellom en engelsk og en amerikansk pale ale, og jeg liker den virkelig veldig godt. Nå har jeg prøvd meg på en sånn mellomting tidligere uten å få det til noe særlig - i alle fall blei det ikke sånn jeg hadde tenkt meg - men jeg tenker å prøve igjen, inspirert av O'Hara's' øl.

Noen tanker om denne? Kommer jeg i mål?

Anglo-American Pale Ale. OG 1.058, ABV 5,5%.

Malt til tre kasser bjørnunger

5,0 kg pale malt (80%)
1,0 kg hvetemalt (15%)
0,3 kg crystal 70 EBC (5%)
Humle
25 gr Zeus 15% @ 30
25 gr Bramling Cross 5% @ 8
25 gr Cascade 6,5% @ 8
25 gr Bramling Cross 5% @ 3
25 gr Cascade 6,5% @ 3
25 gr Bramling Cross 5% tørr
25 gr Cascade 6,5% @ tørr
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Meske på 66 + 72.
 
Noen tanker om denne? .

Ser at de nevner amarillo i tillegg til cascade(disse er jo ganske like) i beskrivelsen på sine hjemmesider.
"The late kettle hop additions including the Amarillo hop form the basis for the vibrant and zesty aromas found thereafter."

Min første tanke i og med at dette kalles en irish pale ale, ville vært å bruke wlp004 eller wyeast1084, men godt mulig de mener at det er den irske malten som gjør den irsk og ikke gjæren.
 
Ser at de nevner amarillo i tillegg til cascade(disse er jo ganske like) i beskrivelsen på sine hjemmesider.
"The late kettle hop additions including the Amarillo hop form the basis for the vibrant and zesty aromas found thereafter."

Min første tanke i og med at dette kalles en irish pale ale, ville vært å bruke wlp004 eller wyeast1084, men godt mulig de mener at det er den irske malten som gjør den irsk og ikke gjæren.

Jeg er veldig uvenner med den gjæren, så det kommer ikke på tale:eek:. Jeg ville kanskje helst brukt wlp013, men det passer så fint med en bitter på 1318 som skal tappes opp snart;). Jeg tar bare gjæren direkte derfra. Den har hatt et godt liv i den bitteren.

Nå tenkte jeg ikke på å lage noen klone av O'Hara's, bare noe i samme gate. En ganske lys pale ale med både britisk og amerikansk humle, og ikke alt for voldsomt amerikansk, heller. Så det er først og fremst humlekarakteren i O'Hara'en jeg er ute etter. Tipset om Amarillo'en tas i mot med takk. Jeg liker Amarillo:)! Bramling Cross er et skudd i mørke, men den har liksom litt mer tyngde enn EKG og Fuggles. Mulig Fuggles ville være det riktige her? Tror nok den går fint sammen med amerikanerne. Men da skal jeg sikkert bruke relativt mye mer av den.
 
Drakk en O'Hara's Pale Ale her om dagen. Der bruker de en del Cascade, og den er tørrhumlet. Jeg oppfatter den som noe midt i mellom en engelsk og en amerikansk pale ale, og jeg liker den virkelig veldig godt. Nå har jeg prøvd meg på en sånn mellomting tidligere uten å få det til noe særlig - i alle fall blei det ikke sånn jeg hadde tenkt meg - men jeg tenker å prøve igjen, inspirert av O'Hara's' øl.

Noen tanker om denne? Kommer jeg i mål?

Anglo-American Pale Ale. OG 1.058, ABV 5,5%.

Malt til tre kasser bjørnunger

5,0 kg pale malt (80%)
1,0 kg hvetemalt (15%)
0,3 kg crystal 70 EBC (5%)
Humle
25 gr Zeus 15% @ 30
25 gr Bramling Cross 5% @ 8
25 gr Cascade 6,5% @ 8
25 gr Bramling Cross 5% @ 3
25 gr Cascade 6,5% @ 3
25 gr Bramling Cross 5% tørr
25 gr Cascade 6,5% @ tørr
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III

Meske på 66 + 72.
Ingen sterke synspunkter, men jeg har masse erfaring med Bramling Cross basert på et sterkt ønske om at det skulle bli bra og har aldri fått det helt slik jeg ville. Derfor har jeg veldig lyst til at du brygger denne og forteller om hvordan det blir. ;)
 
Tilbake
Topp