Finn Berger
Moderator
Tror dette er en god artikkel om dekoksjon: http://brulosophy.com/2016/12/08/in...tive-on-an-age-old-brewing-method/#more-78990
Noen tanker om denne? .
Ser at de nevner amarillo i tillegg til cascade(disse er jo ganske like) i beskrivelsen på sine hjemmesider.
"The late kettle hop additions including the Amarillo hop form the basis for the vibrant and zesty aromas found thereafter."
Min første tanke i og med at dette kalles en irish pale ale, ville vært å bruke wlp004 eller wyeast1084, men godt mulig de mener at det er den irske malten som gjør den irsk og ikke gjæren.
Her må du nok utdype. Skal bruke den gjæren til helga for første gang på lenge, men nå ble jeg brått usikkerJeg er veldig uvenner med den gjæren, så det kommer ikke på tale.
Ingen sterke synspunkter, men jeg har masse erfaring med Bramling Cross basert på et sterkt ønske om at det skulle bli bra og har aldri fått det helt slik jeg ville. Derfor har jeg veldig lyst til at du brygger denne og forteller om hvordan det blir.Drakk en O'Hara's Pale Ale her om dagen. Der bruker de en del Cascade, og den er tørrhumlet. Jeg oppfatter den som noe midt i mellom en engelsk og en amerikansk pale ale, og jeg liker den virkelig veldig godt. Nå har jeg prøvd meg på en sånn mellomting tidligere uten å få det til noe særlig - i alle fall blei det ikke sånn jeg hadde tenkt meg - men jeg tenker å prøve igjen, inspirert av O'Hara's' øl.
Noen tanker om denne? Kommer jeg i mål?
Anglo-American Pale Ale. OG 1.058, ABV 5,5%.
Malt til tre kasser bjørnunger
5,0 kg pale malt (80%)
1,0 kg hvetemalt (15%)
0,3 kg crystal 70 EBC (5%)
Humle
25 gr Zeus 15% @ 30
25 gr Bramling Cross 5% @ 8
25 gr Cascade 6,5% @ 8
25 gr Bramling Cross 5% @ 3
25 gr Cascade 6,5% @ 3
25 gr Bramling Cross 5% tørr
25 gr Cascade 6,5% @ tørr
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Meske på 66 + 72.
Ingen sterke synspunkter, men jeg har masse erfaring med Bramling Cross basert på et sterkt ønske om at det skulle bli bra og har aldri fått det helt slik jeg ville. Derfor har jeg veldig lyst til at du brygger denne og forteller om hvordan det blir.
Her må du nok utdype. Skal bruke den gjæren til helga for første gang på lenge, men nå ble jeg brått usikker
Hei, prøver meg her, har brygget 2-3 sett fra europris, men nå tenkte jeg å teste noe annet, med ferdig malt
Har kjøpt
CBW[emoji768] Golden Light 1,5kg maltekstrakt fra Briess
Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
Smak: Maltrik
Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
Utgjærbarhet: 75%
SPRAYMALT BAVARIAN WHEAT 0,45KG
6,5 EBC
EKUANOT (EQUINOX)
14,5-16,1 % alfasyreinnhold
100 gram
Opprinnelsesland: USA
Bruksområde: Bitter/smak/aroma
Aroma/smak: Aromaen domineres av sitrus og tropisk frukt, da i retning av sitron og papaya.
NOTTINGHAM 11G
Nottingham er en overgjærende gjærstamme som er meget anvendelig og passer dermed veldig godt i en rekke øltyper. Den har en lett og nøytral aroma, med et hint av fruktige estere. Dette gjør at humle og maltsmakene blir framhevet i smaksbildet. Den kan fermerentere på et bredt temperaturspekter, og kan tilnærmet pitches som en lagergjær om ønsket.
Tenkte å koke opp Malt, spraymalt og humle, men lurte på om jeg burde bruke all humle, og all gjær, til en sats på 15 liter.
- Gjærstamme: Saccharomyces Cerevisiae
- Foretrukket gjæringstemperatur: 14-21°C
- Utgjæring: Høy
- Flokkulering Medium/Høy.
Tenkte også å bruke 2-300 gram vanlig hvitt sukker
Dette er bare noe jeg har satt sammen ved å lese egenskapene til produktene, og litt måfå.
Hva vil dere kalle dette ølet, og vil det bli bra, og noe jeg bør tenke på, noe som ikke passer helt sammen?
Men, all humla i?
Men, all humla i?
Se det! Der fikk du svar ( og jeg ). Trodde det kom til å bli enda høyere IBU med sånn høyalfa humle. Men jeg tenkte ikke på å utsette bitterhumla. Eller det er jo ikke nødvendig å koke i 1 time heller nei.20g @30min, 25g @5min, 25g "@ flameout, 30g tørrhumle, blir ca 50 IBU på 15l
PS, du bør ha 17-18l til kok for å ende opp med 15l...Se det! Der fikk du svar ( og jeg ). Trodde det kom til å bli enda høyere IBU med sånn høyalfa humle. Men jeg tenkte ikke på å utsette bitterhumla. Eller det er jo ikke nødvendig å koke i 1 time heller nei.
Det er jo bare ferdig ekstrakt jeg skal brukePS, du bør ha 17-18l til kok for å ende opp med 15l...