"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ingen sterke synspunkter, men jeg har masse erfaring med Bramling Cross basert på et sterkt ønske om at det skulle bli bra og har aldri fått det helt slik jeg ville. Derfor har jeg veldig lyst til at du brygger denne og forteller om hvordan det blir. ;)

will do;)!
Her må du nok utdype. Skal bruke den gjæren til helga for første gang på lenge, men nå ble jeg brått usikker :D

Brygga en dobbel batch med Irish red med den like over nyttår, og de står nå og venter på å å bli helt ut. Fusel, og siden det umulig kan være min skyld, må det være gjærens.

Nåja - det var en spøk. Men jeg er faktisk ikke i stand til å se hva jeg gjorde galt.

Jeg har faktisk brygga ganske mange brygg med den, men ingen av dem har blitt ordentlig gode. Så nå er det definitivt slutt mellom meg og 004. Aldri mer. Men jeg har ikke sett noen andre klage over den, så det er nok bare meg.

Hei, prøver meg her, har brygget 2-3 sett fra europris, men nå tenkte jeg å teste noe annet, med ferdig malt

Har kjøpt

CBW® Golden Light 1,5kg maltekstrakt fra Briess
Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
Smak: Maltrik
Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
Utgjærbarhet: 75%

SPRAYMALT BAVARIAN WHEAT 0,45KG
6,5 EBC

EKUANOT (EQUINOX)
14,5-16,1 % alfasyreinnhold
100 gram
Opprinnelsesland: USA
Bruksområde: Bitter/smak/aroma
Aroma/smak: Aromaen domineres av sitrus og tropisk frukt, da i retning av sitron og papaya.

NOTTINGHAM 11G
Nottingham er en overgjærende gjærstamme som er meget anvendelig og passer dermed veldig godt i en rekke øltyper. Den har en lett og nøytral aroma, med et hint av fruktige estere. Dette gjør at humle og maltsmakene blir framhevet i smaksbildet. Den kan fermerentere på et bredt temperaturspekter, og kan tilnærmet pitches som en lagergjær om ønsket.

• Gjærstamme: Saccharomyces Cerevisiae
  • Foretrukket gjæringstemperatur: 14-21°C
  • Utgjæring: Høy
  • Flokkulering Medium/Høy.
Tenkte å koke opp Malt, spraymalt og humle, men lurte på om jeg burde bruke all humle, og all gjær, til en sats på 15 liter.
Tenkte også å bruke 2-300 gram vanlig hvitt sukker

Dette er bare noe jeg har satt sammen ved å lese egenskapene til produktene, og litt måfå.

Hva vil dere kalle dette ølet, og vil det bli bra, og noe jeg bør tenke på, noe som ikke passer helt sammen? :)

Hei, prøver meg her, har brygget 2-3 sett fra europris, men nå tenkte jeg å teste noe annet, med ferdig malt

Har kjøpt

CBW[emoji768] Golden Light 1,5kg maltekstrakt fra Briess
Ingredienser: Pale malt, carapils, vann
Smak: Maltrik
Farge: ca 10 ebc ved SG 1.032
Utgjærbarhet: 75%

SPRAYMALT BAVARIAN WHEAT 0,45KG
6,5 EBC

EKUANOT (EQUINOX)
14,5-16,1 % alfasyreinnhold
100 gram
Opprinnelsesland: USA
Bruksområde: Bitter/smak/aroma
Aroma/smak: Aromaen domineres av sitrus og tropisk frukt, da i retning av sitron og papaya.

NOTTINGHAM 11G
Nottingham er en overgjærende gjærstamme som er meget anvendelig og passer dermed veldig godt i en rekke øltyper. Den har en lett og nøytral aroma, med et hint av fruktige estere. Dette gjør at humle og maltsmakene blir framhevet i smaksbildet. Den kan fermerentere på et bredt temperaturspekter, og kan tilnærmet pitches som en lagergjær om ønsket.

• Gjærstamme: Saccharomyces Cerevisiae
  • Foretrukket gjæringstemperatur: 14-21°C
  • Utgjæring: Høy
  • Flokkulering Medium/Høy.
Tenkte å koke opp Malt, spraymalt og humle, men lurte på om jeg burde bruke all humle, og all gjær, til en sats på 15 liter.
Tenkte også å bruke 2-300 gram vanlig hvitt sukker

Dette er bare noe jeg har satt sammen ved å lese egenskapene til produktene, og litt måfå.

Hva vil dere kalle dette ølet, og vil det bli bra, og noe jeg bør tenke på, noe som ikke passer helt sammen? :)

Spennende pale ale, ser bra ut. Får nesten aldri tid å brygge selv, så det er fristende å lage noe kjapt med ekstrakt.

Men, all humla i?

Det er det jeg lurer mest på ja, malten fra europris er tilsatt humle, så dette har jeg ingen begrep på.

Og en ting til jeg lurer på, foruten mengde gjær, i stedet for å strø gjæren på toppen, er det lurt å oppløse den i lunket vann før den tilsettes dunken?

Er det ferdigblandet humle i maltekstrakten? Hørtes rart ut... Står ikke noen om det i det du skrev? Dessuten tror jeg det blir altfor mye med 100g høyalfa humle... Men her vet andre bedre. Og ja, løs opp gjæren i lunkent vann først. Les databladet fra fabrikanten :)

20g @30min, 25g @5min, 25g "@ flameout, 30g tørrhumle, blir ca 50 IBU på 15l
Se det! Der fikk du svar :) ( og jeg ). Trodde det kom til å bli enda høyere IBU med sånn høyalfa humle. Men jeg tenkte ikke på å utsette bitterhumla. :) Eller det er jo ikke nødvendig å koke i 1 time heller nei.

Se det! Der fikk du svar :) ( og jeg ). Trodde det kom til å bli enda høyere IBU med sånn høyalfa humle. Men jeg tenkte ikke på å utsette bitterhumla. :) Eller det er jo ikke nødvendig å koke i 1 time heller nei.
PS, du bør ha 17-18l til kok for å ende opp med 15l...

International Bittering Units, forteller deg hvor bittert ølet er (~ish)

Okey, googlet det og fant 50 sånn passe vil jeg tro
https://www.brewersfriend.com/2009/01/24/beer-styles-ibu-chart-graph-bitterness-range/

Da koker jeg opp malten tilsetter 20 gr, etter 25 min koking tilsetter jeg ytterlige 25 gr, når det har kokt 30 min tilsetter jeg 25 gr, og tømmer det i karet og fyller opp med vann, tilsammen 15 liter, etter ett par dagers gjæring tilsetter jeg siste 30 gr.
Fant hva tørrhumling er her
http://olforum.no/5-rad-til-vellykket-torrhumling/

Okey, googlet det og fant 50 sånn passe vil jeg tro
https://www.brewersfriend.com/2009/01/24/beer-styles-ibu-chart-graph-bitterness-range/

Da koker jeg opp malten tilsetter 20 gr, etter 25 min koking tilsetter jeg ytterlige 25 gr, når det har kokt 30 min tilsetter jeg 25 gr, og tømmer det i karet og fyller opp med vann, tilsammen 15 liter, etter ett par dagers gjæring tilsetter jeg siste 30 gr.
Fant hva tørrhumling er her
http://olforum.no/5-rad-til-vellykket-torrhumling/
Jeg kan lite om ekstraktbrygg annet enn at LME er noe kliss og DME sprer seg til et fin støv over hele kjøkkenbenken:)
Du kan sikkert koke med lokk, så da blir det minimalt med fordampning. For å få riktig utnyttelse av humlen bør du derfor koke med fult volum, DVs 15-16l (tilsetter du 14l vann blir det knapt 16l totalt i kjelen) Bruk eventuelt litt mindre vann (13l) og juster deg inn til rett OG tilslutt...

Tilbake
Topp