"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Tenker å prøve meg på en Hoegaarde lignende sak med en twist til helga - innspill?

Batch size: 21 liter i gjæringskaret
Forventet OG 1.049
Forventet FG 1.011
Forventet ABV: Ca. 5%
Koketid 90 min

50% Pilsner malt
50% Flaket hvete
Passelig mengde risskall

20 g EKG på 60 min
20 g Saaz på 10 min

20 g økologisk sitronskall (ferskt) på 10 min
20 g økologisk appelsinskall (ferskt) på 10 min

Gjær: ca. 1,5l starter satt på 1. pk. WLP 400

Meskeprogram:
- 53 C i 15 min
- 65 C i 45 min
- 78 C i 10 min

Første brygg dette året planlagt i morgen. Det blir noe svart noe, stout/porter med litt rug.
Lite humle å velge i så hvem av columbus eller galaxy vil gå best sammen med centennial?
OG rundt 1.080, IBU +100. US05 .
Centennial til smak, en av de andre to til både smak og bittring.

Spørs jo hva du vil ha. Galaxy er litt mer tropisk bombe, mens Columbus har mer furu og citrus i seg, men mindre preg generelt enn galaxy.

Ikke kast bort Galaxy på en Imperial Stout
Prøv noe sånt; Columbus som bitterhumle, Centennial ved 15 og 5, Columbus ved flameout

Det ble Columbus og Centennial i den svarte.

Ny runde i morgen med noe engelsklignende greier.
Maris Otter 88% og fire sorter a 3% cara/crystal, hhv munic, pils, 120 og 300EBC.
Wlp 028, OG midt på femtitallet.
Ønsker å bli kvitt endel Magnum og tenker å bruke ca 7 gram pr liter meskevann i mesken som bitterhumle.
Annen humle blir kun EKG og bare på 10min. 1-2g/l.
Kommenter gjerne da erfaringen min med noe slikt er veldig mangelfull.

Ah... Mash hopping. Det er en veldig uvanlig teknikk som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Dette må du fortelle om hvordan blir.

Ah... Mash hopping. Det er en veldig uvanlig teknikk som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Dette må du fortelle om hvordan blir.
Leste i en tråd om oksydering på flaske (som det var linket til i en annen tråd her) at mash hopping kunne ha en positiv effekt på å forhindre nettopp dette i flasken. Dette ved at jern fra makten ble bundet opp, eller noe...

Har lyst til å brygge en "skikkelig rød en". Noen tanker om denne?

"RedAlelicious"
90% MO
4% Red X 30 EBC
4% CaraRed 50 EBC
2% Red Crystal 400EBC
Bitterhumle Target
Smak/aroma EKG
WLP004

Har lyst til å brygge en "skikkelig rød en". Noen tanker om denne?

"RedAlelicious"
90% MO
4% Red X 30 EBC
4% CaraRed 50 EBC
2% Red Crystal 400EBC
Bitterhumle Target
Smak/aroma EKG
WLP004

Jeg ville kutta ut Red X, og satsa på å få rødfargen fra CaraRed og fra Roasted Barley. 3% av den siste skulle bli bra.

Har du erfaring med Red Crystal? Jeg har brukt en del av det - og av Cararoma, som er omtrent det samme - i det siste, og 2% blir faktisk temmelig merkbart. Du skal like den smaken godt for å bruke det. Jeg hadde enten droppa det, eller nøyd meg med 1%. Bruk heller litt Dark Crystal om du vil ha brente smaker, vil jeg si - det er i alle fall min konklusjon på erfaringene med RedCrystal/Caraaroma. (Men fargen de gir, er flott. Det skal de ha:).)

RedCrystal/Caraaroma er egentlig merkelige greier. Det virker nesten som om du enten må la det få dominere helt, eller du må droppe det.

Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?

Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?

Her er beskrivelsen av det fra Bryggselv: "
Red Crystal 400

Et svært mørkt krystallmalt fra engelske Thomas Fawcett & Sons.

Dette maltet er svært karakteristisk. Det kan gi intense smaker av mørk-toastet gjærbakst og brente rosiner. Det anbefales å være forsiktig før man har lært seg å omgås dette maltet.

Jeg kan skrive under på det der. 100 gram i et brygg med 5 kg malt ble veldig merkbart. Jeg har et stående til gjæring nå der jeg har gått ned til 50 gram - så får jeg se.

Det var et juleøl fra Hadeland Håndverksbryggeri der det var brukt store mengder av det som fikk meg til å bruke det. Det ølet var godt! Så Wests påstand om at for mye av en god ting er vidunderlig, stemmer kanskje. Jeg brygget det let sjøl, og det svarte til forventningene. Men når jeg har brukt tilsynelatende fornuftige mengder av det seinere, har det ikke fungert så bra.

Tilbake
Topp