"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ah... Mash hopping. Det er en veldig uvanlig teknikk som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Dette må du fortelle om hvordan blir.
 
Ah... Mash hopping. Det er en veldig uvanlig teknikk som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Dette må du fortelle om hvordan blir.
Leste i en tråd om oksydering på flaske (som det var linket til i en annen tråd her) at mash hopping kunne ha en positiv effekt på å forhindre nettopp dette i flasken. Dette ved at jern fra makten ble bundet opp, eller noe...
 
Har lyst til å brygge en "skikkelig rød en". Noen tanker om denne?

"RedAlelicious"
90% MO
4% Red X 30 EBC
4% CaraRed 50 EBC
2% Red Crystal 400EBC
Bitterhumle Target
Smak/aroma EKG
WLP004
 
Har lyst til å brygge en "skikkelig rød en". Noen tanker om denne?

"RedAlelicious"
90% MO
4% Red X 30 EBC
4% CaraRed 50 EBC
2% Red Crystal 400EBC
Bitterhumle Target
Smak/aroma EKG
WLP004

Jeg ville kutta ut Red X, og satsa på å få rødfargen fra CaraRed og fra Roasted Barley. 3% av den siste skulle bli bra.

Har du erfaring med Red Crystal? Jeg har brukt en del av det - og av Cararoma, som er omtrent det samme - i det siste, og 2% blir faktisk temmelig merkbart. Du skal like den smaken godt for å bruke det. Jeg hadde enten droppa det, eller nøyd meg med 1%. Bruk heller litt Dark Crystal om du vil ha brente smaker, vil jeg si - det er i alle fall min konklusjon på erfaringene med RedCrystal/Caraaroma. (Men fargen de gir, er flott. Det skal de ha:).)

RedCrystal/Caraaroma er egentlig merkelige greier. Det virker nesten som om du enten må la det få dominere helt, eller du må droppe det.
 
Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?
 
Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?

Her er beskrivelsen av det fra Bryggselv: "
Red Crystal 400


Et svært mørkt krystallmalt fra engelske Thomas Fawcett & Sons.


Dette maltet er svært karakteristisk. Det kan gi intense smaker av mørk-toastet gjærbakst og brente rosiner. Det anbefales å være forsiktig før man har lært seg å omgås dette maltet.


Jeg kan skrive under på det der. 100 gram i et brygg med 5 kg malt ble veldig merkbart. Jeg har et stående til gjæring nå der jeg har gått ned til 50 gram - så får jeg se.

Det var et juleøl fra Hadeland Håndverksbryggeri der det var brukt store mengder av det som fikk meg til å bruke det. Det ølet var godt! Så Wests påstand om at for mye av en god ting er vidunderlig, stemmer kanskje. Jeg brygget det let sjøl, og det svarte til forventningene. Men når jeg har brukt tilsynelatende fornuftige mengder av det seinere, har det ikke fungert så bra.
 
Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?

Litt mer om dette.

Jeg sitter akkurat og hygger meg med min versjon av juleølet som fikk meg til å gå litt bananas med denne malttypen. Det har 5% Caraaroma (350 gram), og er veldig godt. Det ser ut for meg som om du enten må bruke såpass at det dominerer ølet helt - og det gjør det med den mengden - eller du må bruke veldig lite, eller droppe det. Jeg er i alle fall ikke så glad i smaken av det i de ølene der jeg har brukt 2-3%.
 
Planlegger er tjekkisk pils.
Hva med denne? Lurer litt på humlinga..

Volume 25 litres
OG 1051

Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1042

Alcohol (ABV) 5 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 21 IBU
BU:GU 0.41
FG 1013

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 5100 g
Munich Malt 20 EBC 400 g
5500 g
Mash schedule
Mash step 65 °C 90 min
Total grain weight for mash: 5500 g

Hops
Saaz 3.8 % 30 g 90 min
Saaz 3.8 % 30 g 15 min
Saaz 3.8 % 40 g 3 min

Fermentation
Fermentation WLP800 Pilsner Lager 10 °C 21 days
 
Det er et par ting: en tsjekkisk pilsner bør være ganske bitter. Rundt 40 IBU er vanlig. Med 5,5 kg malt vil du nok havne ganske mye høyere enn 1.042 om utstyret har medium effektivitet. Og det er fint, for du bør bikke 5 %. En FG på 1.012 til 1.016 er bra. Mulig du bør meske på 67 grader for å oppnå dette. Pøs på med Saaz mot slutten. Som bitterhumle kan du like gjerne bruke en med høyere alfa. Bruk nok gjær. 400 mrd celler på en 25 liters batch.
 
Planlegger er tjekkisk pils.
Hva med denne? Lurer litt på humlinga..

Volume 25 litres
OG 1051

Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1042

Alcohol (ABV) 5 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 21 IBU
BU:GU 0.41
FG 1013

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 5100 g
Munich Malt 20 EBC 400 g
5500 g
Mash schedule
Mash step 65 °C 90 min
Total grain weight for mash: 5500 g

Hops
Saaz 3.8 % 30 g 90 min
Saaz 3.8 % 30 g 15 min
Saaz 3.8 % 40 g 3 min

Fermentation
Fermentation WLP800 Pilsner Lager 10 °C 21 days

Liker denne her, kanskje din munich-tilsetning gir noe lignende resultat? https://edelstoffquest.wordpress.com/2015/11/11/in-the-footsteps-of-joseph-groll-the-bohemian-pils/
 
Det er et par ting: en tsjekkisk pilsner bør være ganske bitter. Rundt 40 IBU er vanlig. Med 5,5 kg malt vil du nok havne ganske mye høyere enn 1.042 om utstyret har medium effektivitet. Og det er fint, for du bør bikke 5 %. En FG på 1.012 til 1.016 er bra. Mulig du bør meske på 67 grader for å oppnå dette. Pøs på med Saaz mot slutten. Som bitterhumle kan du like gjerne bruke en med høyere alfa. Bruk nok gjær. 400 mrd celler på en 25 liters batch.
1.042 var preboil, 1051 OG. Vi kjører på med northern brewer som bitterhumle. Lurer inn litt surmalt for å få ned pH bittelitt og en dæsj karamellmalt.
 
Tilbake
Topp