Leste i en tråd om oksydering på flaske (som det var linket til i en annen tråd her) at mash hopping kunne ha en positiv effekt på å forhindre nettopp dette i flasken. Dette ved at jern fra makten ble bundet opp, eller noe...Ah... Mash hopping. Det er en veldig uvanlig teknikk som jeg lenge har hatt lyst til å prøve. Dette må du fortelle om hvordan blir.
Takk, så nå at det var et basemalt ja, takker! Hvordan vil forskjellen da være mellom eks 100% Red X og 50/50 MO og Red X være sånn smaksmessig?Du kan faktisk bruke 100% redX.
http://www.bestmalz.de/wp-content/uploads/2015/12/2015-12_Technical_Data_Sheet_en_14_BEST_Red_X.pdfTakk, så nå at det var et basemalt ja, takker! Hvordan vil forskjellen da være mellom eks 100% Red X og 50/50 MO og Red X være sånn smaksmessig?
Har lyst til å brygge en "skikkelig rød en". Noen tanker om denne?
"RedAlelicious"
90% MO
4% Red X 30 EBC
4% CaraRed 50 EBC
2% Red Crystal 400EBC
Bitterhumle Target
Smak/aroma EKG
WLP004
Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?
Ja. Det er et spennende maltprodukt. Ganske tydelig maltsmak. Flott farge på ca butikkstyrkeøl.Noen som har prøvd 100% Red X?
Nei har ingen erfaring av Red Crystal. Smakte en øl en gang med mye (tror jeg) Special W, og det ble litt for mye av det gode. 1% blir jo sykt lite da. Er den så markant altså?
Planlegger er tjekkisk pils.
Hva med denne? Lurer litt på humlinga..
Volume 25 litres
OG 1051
Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1042
Alcohol (ABV) 5 %
Colour 8 EBC (Golden)
Bitterness 21 IBU
BU:GU 0.41
FG 1013
Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 5100 g
Munich Malt 20 EBC 400 g
5500 g
Mash schedule
Mash step 65 °C 90 min
Total grain weight for mash: 5500 g
Hops
Saaz 3.8 % 30 g 90 min
Saaz 3.8 % 30 g 15 min
Saaz 3.8 % 40 g 3 min
Fermentation
Fermentation WLP800 Pilsner Lager 10 °C 21 days
Liker denne her, kanskje din munich-tilsetning gir noe lignende resultat? https://edelstoffquest.wordpress.com/2015/11/11/in-the-footsteps-of-joseph-groll-the-bohemian-pils/
1.042 var preboil, 1051 OG. Vi kjører på med northern brewer som bitterhumle. Lurer inn litt surmalt for å få ned pH bittelitt og en dæsj karamellmalt.Det er et par ting: en tsjekkisk pilsner bør være ganske bitter. Rundt 40 IBU er vanlig. Med 5,5 kg malt vil du nok havne ganske mye høyere enn 1.042 om utstyret har medium effektivitet. Og det er fint, for du bør bikke 5 %. En FG på 1.012 til 1.016 er bra. Mulig du bør meske på 67 grader for å oppnå dette. Pøs på med Saaz mot slutten. Som bitterhumle kan du like gjerne bruke en med høyere alfa. Bruk nok gjær. 400 mrd celler på en 25 liters batch.