"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Du får gi oppdatering om en måneds tid, da skulle det være tid for å gi første dommen :)
Det har gått 18 dager, og halvparten er drukket, det er jo påske, jeg er fersk på ipa men dette ble veldig bra, var innom polet å kjøpte noen forskjellig for å sammenlikne, sto ikke tilbake for så mange denne.
Ny dunk er satt på ekstraktsett fra bryggselv, ser mørk ut, hva slags malt er vanlig å bruke i IPA?
SIMCOE SINGLE HOP IPA POUCH
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på hveteøl.
Lurer litt på hummeltype og mengde, samt om det er vits med mesking på 50 grader eller om det bare er å hoppe rett på 66?
Noe vits med flaket hvete? Blir det "bedre hveteøl" hvis jeg tar 50/50 pils/hvete?

Batchstørrelse 22 liter
Koketid 90 minutter

OG 1.052
FG 1.012
ABV 5,27
EBC 6-7 | SRM 3.41
IBU 13,4

Malt
2.5 kg pilsnermalt
2,250 kg hvetemalt
150 gram flaket hvete

Mesking
55 grader i 10 minutter, 66 grader i 50 minutter og 78 i 5 minutter.

Humle
11 gram Northern Brewer (9,3 %) 60 minutter
10 gram Hallertau Hersbrucker (3 %) 10 minutter

Gjær
Safbrew WB-06

Gjæres på 18 grader.

Ellers tenker jeg å dele batchen i to og "befrukte" den ene med litt blåbær.
 
Sist redigert:
Satte sammen noe litt random nå, kan dette bli greit?

Mesk, 66 grader 60min
Utmest 77,10min
Kok 60min

Malt:
5.5 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (87.3%)
0.8 kg - United Kingdom - Crystal 55L (12.7%)

Humle:
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 60 min, IBU: 41.44
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 2 min, IBU: 3.5
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 2 min, IBU: 2.32
60 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 9 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Dry Hop for 9 days

US05 Gjær.
 
Satte sammen noe litt random nå, kan dette bli greit?

Mesk, 66 grader 60min
Utmest 77,10min
Kok 60min

Malt:
5.5 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (87.3%)
0.8 kg - United Kingdom - Crystal 55L (12.7%)

Humle:
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 60 min, IBU: 41.44
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 2 min, IBU: 3.5
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 2 min, IBU: 2.32
60 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 9 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Dry Hop for 9 days

US05 Gjær.

Dette ser greit ut, men om jeg skulle brygget den, ville jeg brukt mindre krystallmalt, og nok en lysere variant
- eller en blanding, f.eks. 70 EBC og 120 EBC. Her vil den sette et ganske merkbart preg preg på ølet - men det kan jo hende at det var akkurat det du ville? Det er jo ikke så mye at det blir dramatisk, heller, så jeg skal ikke si at det er utafor.

Tørrhumling for 9 dager har jeg ikke prøvd. Men jeg tror at du risikerer å få gressmak. "Normalt" er 5-7 dager, så vidt jeg har oppfattet.
 
Tenkte meg en litt orange farge, litt mørk.
men skal se litt på malt tipsene dine, virket jo veldig ok.

Tørrhumlingen var ment som etter 9 dager, så blir ca 5 dager da før tapping :)
 
Satte sammen noe litt random nå, kan dette bli greit?

Mesk, 66 grader 60min
Utmest 77,10min
Kok 60min

Malt:
5.5 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (87.3%)
0.8 kg - United Kingdom - Crystal 55L (12.7%)

Humle:
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 60 min, IBU: 41.44
30 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Boil for 2 min, IBU: 3.5
30 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Boil for 2 min, IBU: 2.32
60 g - Amarillo, Type: Pellet, AA: 8.6, Use: Dry Hop for 9 days
40 g - Simcoe, Type: Pellet, AA: 13, Use: Dry Hop for 9 days

US05 Gjær.

Har brukt nesten samme, men jeg hopper over både mesk og kok, og de to første humlinger er gjort på fabrikken, (ekstraktsett)
tørrhumlet i dag med simcoe og amarillo, det var etter 6 dager, OG 25, burde kanskje vært lavere,
men nå går den enda litt mer enn tidligere, lar den stå til helga, og kan berette til Berger at denne har fått en jevn temperatur på 19-20 grader.
Tror det blir veldig bra.
Neste står mellom en Saison og red IPA
Må kjøpe meg noen tester på polet, dette er det morsomste jeg har vært med på, etter jeg har testet dette med humler. :)
 
De anbefaler 1 kg spraymalt til slike ekstraktsett, hvordan vil det være å bruke vanlig hvitt sukker også for å øke OG , det blir dyrt med all det spraymalten, eller burde jeg bare gå ned på mengden vann hvis jeg vil ha ett sterkere øl, sukkeret er ikke optimalt for gjæren?
 
De anbefaler 1 kg spraymalt til slike ekstraktsett, hvordan vil det være å bruke vanlig hvitt sukker også for å øke OG , det blir dyrt med all det spraymalten, eller burde jeg bare gå ned på mengden vann hvis jeg vil ha ett sterkere øl, sukkeret er ikke optimalt for gjæren?

Risikoen for usmaker øker når du bruker sukker. Du får bl.a. mer fusel ("dårlig hjemmebrent"). Jeg ville nok spandert de kronene tørrmalten koster.
 
For enkelte øltyper er jo ulike sukkertilsetninger som ikke kommer fra malt (såkalte "adjuncts") normalt.
Kandissukkeret som brukes i belgiske øl er et eksempel på typeriktig bruk.

Maissukker er også en sukkertilsetning som brukes i industribrygg og som gir et tørt, lettdrikkelig øl.

Jeg har selv brygget Cream Ale der sukker, maisflak eller risflak kan brukes på samme måte.

Jeg tror det likevel er viktig å gjøre dette med moderasjon. Spesielt smaksfattige adjuncts kan nok fort bidra med alkoholsmak hvis det ikke er balansert med smaksrik malt.
 
For enkelte øltyper er jo ulike sukkertilsetninger som ikke kommer fra malt (såkalte "adjuncts") normalt.
Kandissukkeret som brukes i belgiske øl er et eksempel på typeriktig bruk.

Maissukker er også en sukkertilsetning som brukes i industribrygg og som gir et tørt, lettdrikkelig øl.

Jeg har selv brygget Cream Ale der sukker, maisflak eller risflak kan brukes på samme måte.

Jeg tror det likevel er viktig å gjøre dette med moderasjon. Spesielt smaksfattige adjuncts kan nok fort bidra med alkoholsmak hvis det ikke er balansert med smaksrik malt.

Støtter det der med moderasjon. Jeg ville være forsiktig med mer enn 2-300 gram, men jeg er kanskje overfølsom overfor de høyere alkoholene du fort får. Jeg synes en del av de sterke belgiske ølene er nærmest udrikkelige, faktisk, pga. det. (Rød Chimay!)

Jeg lurer på om maissukker - dekstrose/druesukker/glukose - er bedre enn vanlig sukker, som består av ett glukose- og ett fruktosemolekyl. Fruktosen er altså forskjellen. Den er det lite av i vanlig vørter, og jeg har lest forskning på at tilsetning av fruktose gir markant økning i produksjonen av estere og høyere alkoholer.

Jeg ville ikke brukt sukker/glukose annet enn til å tørke ut et øl, som i en belgisk golden ale. Der må det til. (Det blir så klart en annen sak der hvor du bruker mørke typer pga. smaken det tilfører.) Og jeg ville brukt glukose. Det er det Moortgat gjør når de brygger Duvel. (Mitt siste forsøk på en sånn har 700 gram vanlig sukker til en batch på 25 liter, og jeg ber tynt til ølgudene om at alkoholpreget skal forta seg gjennom lagring! Det blir glukose neste gang, i håp om et bedre resultat.)
 
Støtter det der med moderasjon. Jeg ville være forsiktig med mer enn 2-300 gram, men jeg er kanskje overfølsom overfor de høyere alkoholene du fort får. Jeg synes en del av de sterke belgiske ølene er nærmest udrikkelige, faktisk, pga. det. (Rød Chimay!)

Jeg lurer på om maissukker - dekstrose/druesukker/glukose - er bedre enn vanlig sukker, som består av ett glukose- og ett fruktosemolekyl. Fruktosen er altså forskjellen. Den er det lite av i vanlig vørter, og jeg har lest forskning på at tilsetning av fruktose gir markant økning i produksjonen av estere og høyere alkoholer.

Jeg ville ikke brukt sukker/glukose annet enn til å tørke ut et øl, som i en belgisk golden ale. Der må det til. (Det blir så klart en annen sak der hvor du bruker mørke typer pga. smaken det tilfører.) Og jeg ville brukt glukose. Det er det Moortgat gjør når de brygger Duvel. (Mitt siste forsøk på en sånn har 700 gram vanlig sukker til en batch på 25 liter, og jeg ber tynt til ølgudene om at alkoholpreget skal forta seg gjennom lagring! Det blir glukose neste gang, i håp om et bedre resultat.)

Om noen dager skal jeg karbo noen flasker med bordsukker vs glukose. Blir spanandes
 
Om noen dager skal jeg karbo noen flasker med bordsukker vs glukose. Blir spanandes

Jeg håper virkelig du kan snappe opp et snev av fusel i de sukkerkarbonerte:). Det vil være en veldig kjærkommen bekreftelse på min teori om at jeg fikk fusel i ølene mine tidligere i løpet av karboneringen. Jeg har aldri helt klart å tro på det, men jeg skjønner samtidig ikke hvorfor et øl der jeg ikke kunne kjenne noe før karboneringen, plutselig hadde et merkbart preg etter.

Jeg ville karbonert de fleste med glukose:).
 
Jeg for min del har en Cream Ale uten adjuncts på gang (enkel maltbase av 2/3 Pilsmalt og 1/3 Pale malt). Det er en split batch der halvparten skal karboneres med speise og halvparten med sukker. Gleder meg til å finne ut om jeg smaker forskjell.
 
Jeg håper virkelig du kan snappe opp et snev av fusel i de sukkerkarbonerte:). Det vil være en veldig kjærkommen bekreftelse på min teori om at jeg fikk fusel i ølene mine tidligere i løpet av karboneringen. Jeg har aldri helt klart å tro på det, men jeg skjønner samtidig ikke hvorfor et øl der jeg ikke kunne kjenne noe før karboneringen, plutselig hadde et merkbart preg etter.

Jeg ville karbonert de fleste med glukose:).

Så man bør heller ikke bruke vanlig sukker til karbonering?
Glukose er druesukker,? og kan også brukes i fra gjærstart for å øke OG?

En ting til, hvis det står 1 kg spraymalt, hvor mye druesukker kan dette erstattes med for å få samme økning av sukker, ?
 
At bordsukker (Sukrose: glukose + fruktose) skulle kunne gi en an annen smak i ølet enn glukose har jeg veldig vondt for å tro. Dette er en seiglivet myte i hjemmebryggermiljøet.
 
Sist redigert:
At bordsukker (Sukrose: glukose + fruktose) skulle kunne gi en an annen smak i ølet enn glukose har jeg veldig vondt for å tro. Dette er en seiglivet myte i hjemmebryggermiljøet.
Men om man bruker sukker fra starten, vil det ha påvirkning på gjæren, som igjen vil påvirke smaken?
 
At bordsukker (Sukrose: glukose + fruktose) skulle kunne gi en an annen smak i ølet enn glukose har jeg veldig vondt for å tro. Dette er en seiglivet myte i hjemmebryggermiljøet.


Det har jeg også alltid gått ut fra, men jeg er ikke så sikker lenger. Jeg kom over denne artikkelen i forbindelse med en diskusjon om dette i en annen tråd. (Finner den ikke i farten:(.)

Det er litt uklart for meg hva den egentlig sier om dette spørsmålet, men denne setningen virker i alle fall ganske klar: "Different flavour compounds are affected in diverse ways when part of the wort is replaced by a carbohydrate solution, with fructose generally resulting in an increased production of higher alcohols compared with other sugars, except for n‐propanol 35."

Dette koblet med at jeg snublet over en informasjon om at Moortgat bruker glukose når de brygger Duvel, gjør at jeg i alle fall tenker å ligge unna sukker, og heller bruke glukose. Det er ikke noe stort problem, jeg bruker så å si aldri sukker.

Jeg er ikke på noen måte sikker på hva som er riktig her. Men jeg er litt spent på hva @Miguel finner ut. Jeg håper inderlig han får en utvetydig smak av fusel i de flaskene han karbonerer med sukker. Stygt tenkt, selvfølgelig - og jeg tror nok ikke han gjør det. Men en mer subtil forskjell skulle ikke overraske meg. Mike Murphy ved Lervig mener visst det er en klar forskjell, i alle fall. Det er jo ett vitne som burde ha litt peiling, om ikke annet:).
 
Men om man bruker sukker fra starten, vil det ha påvirkning på gjæren, som igjen vil påvirke smaken?

Gjæren vil ete det mest lettfordøyelige først. Den blir da "bortskjemt" kan du si, og vil ikke være like hissig på de tyngre sukkerartene etterpå. (Det har å gjøre med enzymproduksjonen til gjæren.) Det er som å gi ungene godteri før middagen. Da eter de kanskje kjøttkakene, men grønnsakene blir liggende:p.

Dette er teori. Jeg har vondt for å tro at du får særlig merkbar kjenning med denne effekten. Jeg ville bekymre meg mer for produksjonen av usmaker. Et triks er å tilsette sukkeret seint i gjæringsprosessen. Det skal dempe risikoen. Moortgat gjør det når de brygger Duvel; de gjærer i to trinn, faktisk. Første trinn er med vørter, andre trinn med glukose.
 
At bordsukker (Sukrose: glukose + fruktose) skulle kunne gi en an annen smak i ølet enn glukose har jeg veldig vondt for å tro. Dette er en seiglivet myte i hjemmebryggermiljøet.
Jeg synes jeg kjenner igjen en smak jeg ikke er glad i, når det er tilsatt sukker. Men for all del det kan være placebo eller andre effekter. Jeg er ikke utrustet med spesielt fintfølende smaksløker.
 
Det har jeg også alltid gått ut fra, men jeg er ikke så sikker lenger. Jeg kom over denne artikkelen i forbindelse med en diskusjon om dette i en annen tråd. (Finner den ikke i farten:(.)

Det er litt uklart for meg hva den egentlig sier om dette spørsmålet, men denne setningen virker i alle fall ganske klar: "Different flavour compounds are affected in diverse ways when part of the wort is replaced by a carbohydrate solution, with fructose generally resulting in an increased production of higher alcohols compared with other sugars, except for n‐propanol 35."

Dette koblet med at jeg snublet over en informasjon om at Moortgat bruker glukose når de brygger Duvel, gjør at jeg i alle fall tenker å ligge unna sukker, og heller bruke glukose. Det er ikke noe stort problem, jeg bruker så å si aldri sukker.

Jeg er ikke på noen måte sikker på hva som er riktig her. Men jeg er litt spent på hva @Miguel finner ut. Jeg håper inderlig han får en utvetydig smak av fusel i de flaskene han karbonerer med sukker. Stygt tenkt, selvfølgelig - og jeg tror nok ikke han gjør det. Men en mer subtil forskjell skulle ikke overraske meg. Mike Murphy ved Lervig mener visst det er en klar forskjell, i alle fall. Det er jo ett vitne som burde ha litt peiling, om ikke annet:).
Har lest utallige ganger at dette bare er en myte fra hjemmebryggingens barndom. Testet for sikkerhets skyld for noen år siden en split batch med sukrose, glukose og brun farin som karboneringssukker. Helt umulig å kjenne noen forskjel på de lyse sukrene. Brunt sukker ga derimot et tydelig preg av melasse. http://www.brewerylane.com/beer/fermenting-sugars.html
 
Tilbake
Topp