Det har jeg også alltid gått ut fra, men jeg er ikke så sikker lenger. Jeg kom over
denne artikkelen i forbindelse med en diskusjon om dette i en annen tråd. (Finner den ikke i farten
.)
Det er litt uklart for meg hva den egentlig sier om dette spørsmålet, men denne setningen virker i alle fall ganske klar: "Different flavour compounds are affected in diverse ways when part of the wort is replaced by a carbohydrate solution, with fructose generally resulting in an increased production of higher alcohols compared with other sugars, except for
n‐propanol
35."
Dette koblet med at jeg snublet over en informasjon om at Moortgat bruker glukose når de brygger Duvel, gjør at jeg i alle fall tenker å ligge unna sukker, og heller bruke glukose. Det er ikke noe stort problem, jeg bruker så å si aldri sukker.
Jeg er ikke på noen måte sikker på hva som er riktig her. Men jeg er litt spent på hva
@Miguel finner ut. Jeg håper inderlig han får en utvetydig smak av fusel i de flaskene han karbonerer med sukker. Stygt tenkt, selvfølgelig - og jeg tror nok ikke han gjør det. Men en mer subtil forskjell skulle ikke overraske meg. Mike Murphy ved Lervig mener visst det er en klar forskjell, i alle fall. Det er jo ett vitne som burde ha litt peiling, om ikke annet
.