"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Jeg håper virkelig du kan snappe opp et snev av fusel i de sukkerkarbonerte:). Det vil være en veldig kjærkommen bekreftelse på min teori om at jeg fikk fusel i ølene mine tidligere i løpet av karboneringen. Jeg har aldri helt klart å tro på det, men jeg skjønner samtidig ikke hvorfor et øl der jeg ikke kunne kjenne noe før karboneringen, plutselig hadde et merkbart preg etter.

Jeg ville karbonert de fleste med glukose:).

Så man bør heller ikke bruke vanlig sukker til karbonering?
Glukose er druesukker,? og kan også brukes i fra gjærstart for å øke OG?

En ting til, hvis det står 1 kg spraymalt, hvor mye druesukker kan dette erstattes med for å få samme økning av sukker, ?

At bordsukker (Sukrose: glukose + fruktose) skulle kunne gi en an annen smak i ølet enn glukose har jeg veldig vondt for å tro. Dette er en seiglivet myte i hjemmebryggermiljøet.

Sist redigert:
At bordsukker (Sukrose: glukose + fruktose) skulle kunne gi en an annen smak i ølet enn glukose har jeg veldig vondt for å tro. Dette er en seiglivet myte i hjemmebryggermiljøet.
Men om man bruker sukker fra starten, vil det ha påvirkning på gjæren, som igjen vil påvirke smaken?

Det har jeg også alltid gått ut fra, men jeg er ikke så sikker lenger. Jeg kom over denne artikkelen i forbindelse med en diskusjon om dette i en annen tråd. (Finner den ikke i farten:(.)

Det er litt uklart for meg hva den egentlig sier om dette spørsmålet, men denne setningen virker i alle fall ganske klar: "Different flavour compounds are affected in diverse ways when part of the wort is replaced by a carbohydrate solution, with fructose generally resulting in an increased production of higher alcohols compared with other sugars, except for n‐propanol 35."

Dette koblet med at jeg snublet over en informasjon om at Moortgat bruker glukose når de brygger Duvel, gjør at jeg i alle fall tenker å ligge unna sukker, og heller bruke glukose. Det er ikke noe stort problem, jeg bruker så å si aldri sukker.

Jeg er ikke på noen måte sikker på hva som er riktig her. Men jeg er litt spent på hva @Miguel finner ut. Jeg håper inderlig han får en utvetydig smak av fusel i de flaskene han karbonerer med sukker. Stygt tenkt, selvfølgelig - og jeg tror nok ikke han gjør det. Men en mer subtil forskjell skulle ikke overraske meg. Mike Murphy ved Lervig mener visst det er en klar forskjell, i alle fall. Det er jo ett vitne som burde ha litt peiling, om ikke annet:).

Men om man bruker sukker fra starten, vil det ha påvirkning på gjæren, som igjen vil påvirke smaken?

Gjæren vil ete det mest lettfordøyelige først. Den blir da "bortskjemt" kan du si, og vil ikke være like hissig på de tyngre sukkerartene etterpå. (Det har å gjøre med enzymproduksjonen til gjæren.) Det er som å gi ungene godteri før middagen. Da eter de kanskje kjøttkakene, men grønnsakene blir liggende:p.

Dette er teori. Jeg har vondt for å tro at du får særlig merkbar kjenning med denne effekten. Jeg ville bekymre meg mer for produksjonen av usmaker. Et triks er å tilsette sukkeret seint i gjæringsprosessen. Det skal dempe risikoen. Moortgat gjør det når de brygger Duvel; de gjærer i to trinn, faktisk. Første trinn er med vørter, andre trinn med glukose.

Jeg synes jeg kjenner igjen en smak jeg ikke er glad i, når det er tilsatt sukker. Men for all del det kan være placebo eller andre effekter. Jeg er ikke utrustet med spesielt fintfølende smaksløker.

Det har jeg også alltid gått ut fra, men jeg er ikke så sikker lenger. Jeg kom over denne artikkelen i forbindelse med en diskusjon om dette i en annen tråd. (Finner den ikke i farten:(.)

Det er litt uklart for meg hva den egentlig sier om dette spørsmålet, men denne setningen virker i alle fall ganske klar: "Different flavour compounds are affected in diverse ways when part of the wort is replaced by a carbohydrate solution, with fructose generally resulting in an increased production of higher alcohols compared with other sugars, except for n‐propanol 35."

Dette koblet med at jeg snublet over en informasjon om at Moortgat bruker glukose når de brygger Duvel, gjør at jeg i alle fall tenker å ligge unna sukker, og heller bruke glukose. Det er ikke noe stort problem, jeg bruker så å si aldri sukker.

Jeg er ikke på noen måte sikker på hva som er riktig her. Men jeg er litt spent på hva @Miguel finner ut. Jeg håper inderlig han får en utvetydig smak av fusel i de flaskene han karbonerer med sukker. Stygt tenkt, selvfølgelig - og jeg tror nok ikke han gjør det. Men en mer subtil forskjell skulle ikke overraske meg. Mike Murphy ved Lervig mener visst det er en klar forskjell, i alle fall. Det er jo ett vitne som burde ha litt peiling, om ikke annet:).
Har lest utallige ganger at dette bare er en myte fra hjemmebryggingens barndom. Testet for sikkerhets skyld for noen år siden en split batch med sukrose, glukose og brun farin som karboneringssukker. Helt umulig å kjenne noen forskjel på de lyse sukrene. Brunt sukker ga derimot et tydelig preg av melasse. http://www.brewerylane.com/beer/fermenting-sugars.html

Har lest utallige ganger at dette bare er en myte fra hjemmebryggingens barndom. Testet for sikkerhets skyld for noen år siden en split batch med sukrose, glukose og brun farin som karboneringssukker. Helt umulig å kjenne noen forskjel på de lyse sukrene. Brunt sukker ga derimot et tydelig preg av melasse. http://www.brewerylane.com/beer/fermenting-sugars.html

Som sagt; jeg har også antatt at det var uten betydning om man brukte sukrose eller glukose, og at det bare var en (amerikansk) myte. Men jeg synes jo det som sies i artikkelen jeg lenket til, er interessant.

Fra ingressen:

(...), changes in wort composition will greatly influence final beer aroma. The current paper reviews up‐to‐date knowledge on the contribution of wort composition to the flavour quality of the final product, in particular higher alcohols and esters.

Den er fra 2014 - altså relativt ny, og den er ikke en presentasjon av et enkelt forskningsprosjekt, men en oppsummering av forskningens status på området.

Nå er det jo ikke noe tema i artikkelen om det har noen betydning hva du bruker som karboneringssukker. Og det er jo mulig at effekten - om det er en effekt - ikke vil være merkbar når det er snakk om så små mengder.

Nå har jeg lest litt at og frem og lekt med diverse verdier. Har aldri laget en oppskrift dør, men har ganske lenge ønsket å beygge en klone av Brooklyn East IPA. Etter å ha lekt ganske lenge med verdier at og frem tror jeg at jeg har funnet noe som kunne fungert.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/632890/brooklyn-east-simple-clone

Er jeg helt på villspor med denne?
Ser bra ut denne. Om den blir heilt lik originalen kan eg ikkje uttale meg om. Men personlig ville eg bytta plass på Mosaic og Nothern Brewer humlene. Altså 40 gram Mosaic på tørrhumling og Northern Brewer på 5 min.

Ser bra ut denne. Om den blir heilt lik originalen kan eg ikkje uttale meg om. Men personlig ville eg bytta plass på Mosaic og Nothern Brewer humlene. Altså 40 gram Mosaic på tørrhumling og Northern Brewer på 5 min.

Går ikke for heelt lik orginalen, men det er greit å ha et utgangspunkt så du vet sånn ca hva du begir deg ut på. Bytte på Mosaic og Northern Brewer er notert. Skal lese litt om det i kveld.

Nå har jeg lest litt at og frem og lekt med diverse verdier. Har aldri laget en oppskrift dør, men har ganske lenge ønsket å beygge en klone av Brooklyn East IPA. Etter å ha lekt ganske lenge med verdier at og frem tror jeg at jeg har funnet noe som kunne fungert.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/632890/brooklyn-east-simple-clone

Er jeg helt på villspor med denne?

Ser flere har prøvd denne uten at det foreligger en original oppskrift.
Dette er det Brooklyn Brewery selv skriver:
http://brooklynbrewery.com/brooklyn-beers/perennial-brews/brooklyln-east-india-pale-ale

Som du ser, så går de ikke "all American hops crazy".

Ser også
https://forum.norbrygg.no/threads/brooklyn-east-india-oppskrift.11894/

God øl. Lykke til. Blir nok litt utfordrende å klone den.

Ser flere har prøvd denne uten at det foreligger en original oppskrift.
Dette er det Brooklyn Brewery selv skriver:
http://brooklynbrewery.com/brooklyn-beers/perennial-brews/brooklyln-east-india-pale-ale

Som du ser, så går de ikke "all American hops crazy".

Ser også
https://forum.norbrygg.no/threads/brooklyn-east-india-oppskrift.11894/

God øl. Lykke til. Blir nok litt utfordrende å klone den.

Har dratt litt inspirasjon fra hva folk har gjort tidligere her på forumet, og skjønner at det kan bli utfordrende. Men er det ikke det som i grunn er gøy da?

Har dratt litt inspirasjon fra hva folk har gjort tidligere her på forumet, og skjønner at det kan bli utfordrende. Men er det ikke det som i grunn er gøy da?

Definitivt. Men, det kan bli vanskelig og dyrt med 6 typer humle og en ukjent gjær.
Men selvfølgelig, du kan hente god inspirasjon fra den ;)

Da blir det brygging av første egenkomponerte oppskrift om ikke lenge. Jeg eier enda ikke utstyr som f.eks kvern, men min lokale bryggebutikk har eget lager og setter gjerne sammen oppskrifter jeg leverer. Gjorde noen tweaks på slutten.

Caramel pils er ikke noe jeg har vært borti, men er ikke det et svært lyst karamellmalt som gir honningliknede sødme? Noe i retning av "honeymalt"?

Den ølen du prøver å klone er vel veldig straight i malten? Det står bare "British two row. Crisp." Ikke noe om noe krystallmalt. Kjenner ikke dette ølet, men er det ikke ganske lyst? 13 SRM er ikke særlig lyst, i alle fall. Du har jo en halvkilo med temmelig mørkt krystallmalt der, og det kommer til å bli ganske kraftig. Jeg ville tro at dette ølet blir nokså preget av honningmalten + en ganske tung, mørk tone fra krystallmalten. Men er det det du vil ha, så er det jo greit:). Jeg kjenner som sagt ikke det ølet.

Sist redigert:
Caramel pils er ikke noe jeg har vært borti, men er ikke det et svært lyst karamellmalt som gir honningliknede sødme? Noe i retning av "honeymalt"?

Den ølen du prøver å klone er vel veldig straight i malten? Det står bare "British two row. Crisp." Ikke noe om noe krystallmalt. Kjenner ikke dette ølet, men er det ikke ganske lyst? 13 SRM er ikke særlig lyst, i alle fall. Du har jo en halvkilo med temmelig mørkt krystallmalt der, og det kommer til å bli ganske kraftig. Jeg ville tro at dette ølet blir nokså preget av honningmalten + en ganske tung, mørk tone fra krystallmalten. Men er det det du vil ha, så er det jo greit:). Jeg kjenner som sagt ikke det ølet.

Nå ja, det er faktisk ikke så lyst. Oppskriften startet gjerne som en klone av den, men det foreligger veldig lite informasjon om den så jeg har egentlig bare prøvd meg frem for å finne noe godt, så ser vi hvordan det blir. Anser det egentlig ikke som en klone lengre ds jeg måtte endre litt på oppskriften i forhold til hva bryggebutikken hadde på lager. Takk for inspill :)

Da blir det brygging av første egenkomponerte oppskrift om ikke lenge. Jeg eier enda ikke utstyr som f.eks kvern, men min lokale bryggebutikk har eget lager og setter gjerne sammen oppskrifter jeg leverer. Gjorde noen tweaks på slutten.

Hadde hatt noe East Kent Golding i mot slutten. Byttet den ut med noe annet.
Den har i min smaksverden tydelig preg av EKG. Derfor litt mindre typisk amerikansk.
Men bevares, du lærer av å brygge og prøve ;)
Enig med Finn om malten. Selv om den ikke er utpregget lys. Dvs, sist eg drakk den så var den rett fra flaksa på en mørk pub, så eg vet faktisk ikke hvordan den ser ut, men eg opplevde den som lys:D
Du burde prøve den @Finn Berger, god øl;)

Hadde hatt noe East Kent Golding i mot slutten. Byttet den ut med noe annet.
Den har i min smaksverden tydelig preg av EKG. Derfor litt mindre typisk amerikansk.
Men bevares, du lærer av å brygge og prøve ;)
Enig med Finn om malten. Selv om den ikke er utpregget lys. Dvs, sist eg drakk den så var den rett fra flaksa på en mørk pub, så eg vet faktisk ikke hvordan den ser ut, men eg opplevde den som lys:D
Du burde prøve den @Finn Berger, god øl;)

Definitivt godt øl, ja. Har et par flasker i boden hjemme. Tagger dere begge to med et bilde i kveld, så får vi alle med oss fargen. Jeg opplever den ikke som det aller lyseste, men jeg har heller ikke noe lang erfaring med IPA, så jeg har litt lyst å vite sånn ca hva som regnes som en lys og mørk IPA.

Hvorvidt oppskriften står er jeg fornøyd med hvordan den ble til slutt på tross av ulikheter fra det orginale målet. Jeg tror den kan bli god. Denne batchen blir mer et prøveprosjekt for å teste hvordan forskjellige typer humle avgir smak i øl. Som sagt så er jeg fortsatt ganske ny på dette, men veldig ivrig etter å tilegne meg egne meninger om diverse :)

Tilbake
Topp