"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har lest utallige ganger at dette bare er en myte fra hjemmebryggingens barndom. Testet for sikkerhets skyld for noen år siden en split batch med sukrose, glukose og brun farin som karboneringssukker. Helt umulig å kjenne noen forskjel på de lyse sukrene. Brunt sukker ga derimot et tydelig preg av melasse. http://www.brewerylane.com/beer/fermenting-sugars.html

Som sagt; jeg har også antatt at det var uten betydning om man brukte sukrose eller glukose, og at det bare var en (amerikansk) myte. Men jeg synes jo det som sies i artikkelen jeg lenket til, er interessant.

Fra ingressen:

(...), changes in wort composition will greatly influence final beer aroma. The current paper reviews up‐to‐date knowledge on the contribution of wort composition to the flavour quality of the final product, in particular higher alcohols and esters.

Den er fra 2014 - altså relativt ny, og den er ikke en presentasjon av et enkelt forskningsprosjekt, men en oppsummering av forskningens status på området.

Nå er det jo ikke noe tema i artikkelen om det har noen betydning hva du bruker som karboneringssukker. Og det er jo mulig at effekten - om det er en effekt - ikke vil være merkbar når det er snakk om så små mengder.
 
Nå har jeg lest litt at og frem og lekt med diverse verdier. Har aldri laget en oppskrift dør, men har ganske lenge ønsket å beygge en klone av Brooklyn East IPA. Etter å ha lekt ganske lenge med verdier at og frem tror jeg at jeg har funnet noe som kunne fungert.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/632890/brooklyn-east-simple-clone

Er jeg helt på villspor med denne?
Ser bra ut denne. Om den blir heilt lik originalen kan eg ikkje uttale meg om. Men personlig ville eg bytta plass på Mosaic og Nothern Brewer humlene. Altså 40 gram Mosaic på tørrhumling og Northern Brewer på 5 min.
 
Ser bra ut denne. Om den blir heilt lik originalen kan eg ikkje uttale meg om. Men personlig ville eg bytta plass på Mosaic og Nothern Brewer humlene. Altså 40 gram Mosaic på tørrhumling og Northern Brewer på 5 min.

Går ikke for heelt lik orginalen, men det er greit å ha et utgangspunkt så du vet sånn ca hva du begir deg ut på. Bytte på Mosaic og Northern Brewer er notert. Skal lese litt om det i kveld.
 
Nå har jeg lest litt at og frem og lekt med diverse verdier. Har aldri laget en oppskrift dør, men har ganske lenge ønsket å beygge en klone av Brooklyn East IPA. Etter å ha lekt ganske lenge med verdier at og frem tror jeg at jeg har funnet noe som kunne fungert.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/632890/brooklyn-east-simple-clone

Er jeg helt på villspor med denne?

Ser flere har prøvd denne uten at det foreligger en original oppskrift.
Dette er det Brooklyn Brewery selv skriver:
http://brooklynbrewery.com/brooklyn-beers/perennial-brews/brooklyln-east-india-pale-ale

Som du ser, så går de ikke "all American hops crazy".

Ser også
https://forum.norbrygg.no/threads/brooklyn-east-india-oppskrift.11894/

God øl. Lykke til. Blir nok litt utfordrende å klone den.
 
Ser flere har prøvd denne uten at det foreligger en original oppskrift.
Dette er det Brooklyn Brewery selv skriver:
http://brooklynbrewery.com/brooklyn-beers/perennial-brews/brooklyln-east-india-pale-ale

Som du ser, så går de ikke "all American hops crazy".

Ser også
https://forum.norbrygg.no/threads/brooklyn-east-india-oppskrift.11894/

God øl. Lykke til. Blir nok litt utfordrende å klone den.

Har dratt litt inspirasjon fra hva folk har gjort tidligere her på forumet, og skjønner at det kan bli utfordrende. Men er det ikke det som i grunn er gøy da?
 
Har dratt litt inspirasjon fra hva folk har gjort tidligere her på forumet, og skjønner at det kan bli utfordrende. Men er det ikke det som i grunn er gøy da?

Definitivt. Men, det kan bli vanskelig og dyrt med 6 typer humle og en ukjent gjær.
Men selvfølgelig, du kan hente god inspirasjon fra den ;)
 
Da blir det brygging av første egenkomponerte oppskrift om ikke lenge. Jeg eier enda ikke utstyr som f.eks kvern, men min lokale bryggebutikk har eget lager og setter gjerne sammen oppskrifter jeg leverer. Gjorde noen tweaks på slutten.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/632890/brooklyn-east-simple-clone

Caramel pils er ikke noe jeg har vært borti, men er ikke det et svært lyst karamellmalt som gir honningliknede sødme? Noe i retning av "honeymalt"?

Den ølen du prøver å klone er vel veldig straight i malten? Det står bare "British two row. Crisp." Ikke noe om noe krystallmalt. Kjenner ikke dette ølet, men er det ikke ganske lyst? 13 SRM er ikke særlig lyst, i alle fall. Du har jo en halvkilo med temmelig mørkt krystallmalt der, og det kommer til å bli ganske kraftig. Jeg ville tro at dette ølet blir nokså preget av honningmalten + en ganske tung, mørk tone fra krystallmalten. Men er det det du vil ha, så er det jo greit:). Jeg kjenner som sagt ikke det ølet.
 
Sist redigert:
Caramel pils er ikke noe jeg har vært borti, men er ikke det et svært lyst karamellmalt som gir honningliknede sødme? Noe i retning av "honeymalt"?

Den ølen du prøver å klone er vel veldig straight i malten? Det står bare "British two row. Crisp." Ikke noe om noe krystallmalt. Kjenner ikke dette ølet, men er det ikke ganske lyst? 13 SRM er ikke særlig lyst, i alle fall. Du har jo en halvkilo med temmelig mørkt krystallmalt der, og det kommer til å bli ganske kraftig. Jeg ville tro at dette ølet blir nokså preget av honningmalten + en ganske tung, mørk tone fra krystallmalten. Men er det det du vil ha, så er det jo greit:). Jeg kjenner som sagt ikke det ølet.

Nå ja, det er faktisk ikke så lyst. Oppskriften startet gjerne som en klone av den, men det foreligger veldig lite informasjon om den så jeg har egentlig bare prøvd meg frem for å finne noe godt, så ser vi hvordan det blir. Anser det egentlig ikke som en klone lengre ds jeg måtte endre litt på oppskriften i forhold til hva bryggebutikken hadde på lager. Takk for inspill :)
 
Da blir det brygging av første egenkomponerte oppskrift om ikke lenge. Jeg eier enda ikke utstyr som f.eks kvern, men min lokale bryggebutikk har eget lager og setter gjerne sammen oppskrifter jeg leverer. Gjorde noen tweaks på slutten.

https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/632890/brooklyn-east-simple-clone
Hadde hatt noe East Kent Golding i mot slutten. Byttet den ut med noe annet.
Den har i min smaksverden tydelig preg av EKG. Derfor litt mindre typisk amerikansk.
Men bevares, du lærer av å brygge og prøve ;)
Enig med Finn om malten. Selv om den ikke er utpregget lys. Dvs, sist eg drakk den så var den rett fra flaksa på en mørk pub, så eg vet faktisk ikke hvordan den ser ut, men eg opplevde den som lys:D
Du burde prøve den @Finn Berger, god øl;)
 
Hadde hatt noe East Kent Golding i mot slutten. Byttet den ut med noe annet.
Den har i min smaksverden tydelig preg av EKG. Derfor litt mindre typisk amerikansk.
Men bevares, du lærer av å brygge og prøve ;)
Enig med Finn om malten. Selv om den ikke er utpregget lys. Dvs, sist eg drakk den så var den rett fra flaksa på en mørk pub, så eg vet faktisk ikke hvordan den ser ut, men eg opplevde den som lys:D
Du burde prøve den @Finn Berger, god øl;)

Definitivt godt øl, ja. Har et par flasker i boden hjemme. Tagger dere begge to med et bilde i kveld, så får vi alle med oss fargen. Jeg opplever den ikke som det aller lyseste, men jeg har heller ikke noe lang erfaring med IPA, så jeg har litt lyst å vite sånn ca hva som regnes som en lys og mørk IPA.

Hvorvidt oppskriften står er jeg fornøyd med hvordan den ble til slutt på tross av ulikheter fra det orginale målet. Jeg tror den kan bli god. Denne batchen blir mer et prøveprosjekt for å teste hvordan forskjellige typer humle avgir smak i øl. Som sagt så er jeg fortsatt ganske ny på dette, men veldig ivrig etter å tilegne meg egne meninger om diverse :)
 
Definitivt godt øl, ja. Har et par flasker i boden hjemme. Tagger dere begge to med et bilde i kveld, så får vi alle med oss fargen. Jeg opplever den ikke som det aller lyseste, men jeg har heller ikke noe lang erfaring med IPA, så jeg har litt lyst å vite sånn ca hva som regnes som en lys og mørk IPA.

Hvorvidt oppskriften står er jeg fornøyd med hvordan den ble til slutt på tross av ulikheter fra det orginale målet. Jeg tror den kan bli god. Denne batchen blir mer et prøveprosjekt for å teste hvordan forskjellige typer humle avgir smak i øl. Som sagt så er jeg fortsatt ganske ny på dette, men veldig ivrig etter å tilegne meg egne meninger om diverse :)

Er spent på hvordan det der blir. Skal jeg være ærlig er jeg litt skeptisk til halvannen kilo honningmalt. Men nå finner du jo ut av det. Jeg har ikke prøvd, så jeg lærer gjerne av det du gjør:).
 
Hei. Skal brygge mitt første øl snart, og lurer på om denne oppskriften ser bra ut? Målet er en frisk IPA uten for mye bitterhet. :)Brygges med BIAB-metoden i en 25L aluminiumsgryte. Og sikter på ca rundt 18-19 liter etter koking.

3,30 kg Pale Malt 5 EBC
0,4 kg Munich malt 20 EBC
0,4 kg Caramalt 35 EBC
0.35 kg Wheat malt

Tenker å meske på 66 grader i 70min (3 L vann per kg malt) også skylle med 77 grader til ønsket kokevolum.

Cascade 15gr 60min
Amarillo 15gr 60min
Cascade 20gr 15min
Amarillo 20gr 15min
Cascade 10gr 10min
Cascade 25gr 1min
Amarillo 20gr 1min
Cascade 30gr Tørrhumle
Amarillo 30gr Tørrhumle

Gjær: WLP002 English Ale

La dette inn i BeerCalc og fikk: OG 1055, FG 1013, ABV 5.5, EBC 13, og IBU 44.
Satte effektiviteten til 75% siden jeg ikke har aning på hvor jeg havner. Mulig det er litt optimistisk?

Ser dette ut som noe som kan bli et godt første brygg, med fruktige smaker? Er veldig åpen for tips, og andre kombinasjoner av malt og humle :)
 
Sist redigert:
Hei. Skal brygge mitt første øl snart, og lurer på om denne oppskriften ser bra ut? Målet er en frisk IPA uten for mye bitterhet. :)Brygges med BIAB-metoden i en 25L aluminiumsgryte. Og sikter på ca rundt 18-19 liter etter koking.

3,30 kg Pale Malt 5 EBC
0,4 kg Munich malt 20 EBC
0,4 kg Caramalt 35 EBC
0.35 kg Wheat malt

Tenker å meske på 66 grader i 70min (3 L vann per kg malt) også skylle med 77 grader til ønsket kokevolum.

Cascade 15gr 60min
Amarillo 15gr 60min
Cascade 20gr 15min
Amarillo 20gr 15min
Cascade 10gr 10min
Cascade 25gr 1min
Amarillo 20gr 1min
Cascade 30gr Tørrhumle
Amarillo 30gr Tørrhumle

Gjær: WLP002 English Ale

La dette inn i BeerCalc og fikk: OG 1055, FG 1013, ABV 5.5, EBC 13, og IBU 44.
Satte effektiviteten til 75% siden jeg ikke har aning på hvor jeg havner. Mulig det er litt optimistisk?

Ser dette ut som noe som kan bli et godt første brygg, med fruktige smaker? Er veldig åpen for tips, og andre kombinasjoner av malt og humle :)

Ser ingen grunn til at du ikke skal bli veldig lykkelig med det første ølet ditt. Det der ser da bra ut:).

Det viktigste er ellers å ha styr på gjæringa. Start litt lavt - 17 grader - og la den stige ikke for brått opp til 20. Lykke til:)!
 
Fantastisk, da har det hjulpet å lese seg opp på oppskrifter før bryggingen :) Skal prøve å holde styr på gjæringa så godt jeg kan, har du noen tips for å klare dette uten avansert utstyr? :)
 
Fantastisk, da har det hjulpet å lese seg opp på oppskrifter før bryggingen :) Skal prøve å holde styr på gjæringa så godt jeg kan, har du noen tips for å klare dette uten avansert utstyr? :)

Man tager hvad man haver:).

Jeg har ikke noe utstyr til gjæringen, men jeg bor i et gammelt, rart hus på Hadeland der jeg kan finne ulike temperaturer i ulike rom. Så jeg flytter dunkene rundt, og har etter hvert litt erfaring med hva som skjer. Så se på de mulighetene du har til å styre temperaturen ved å flytte dunken - eller eventuelt gjennom å regulere temperaturen i ett rom.

En nøkkel er nok, frisk gjær. Hvis du så kjøler ned vørteren til en grad eller to under den temperaturen du skal gjære på i starten, og rister inn det du kan av luft, så vil du unngå en voldsom stormgjæring som driver temperaturen ukontrollert oppover.

Det er viktig å kunne følge med på temperaturen i dunken. Det er den, og ikke temperaturen i rommet, det er snakk om når man snakker om gjæringstemperaturer. Den enkleste løsningen er Thermostrips med små felter med temperatursensitive flytende krystaller som skifter farge. Du bare klistrer dem på gjæringsdunkene dine. Grønt felt = den aktuelle temperaturen i dunken. Fås i bryggeforretningene - eller på nettet.

Som sagt, så er det viktig å unngå en voldsom gjæring. Gjæringen vil uansett produsere varme, slik at temperaturen i dunken blir liggende over romtemperaturen, og voldsom gjæring kan drive den opp i 5 grader pluss i forhold til romtemperaturen, mens du kan få redusert det til et par grader med tiltakene jeg anbefalte over her. Det kan utgjøre forskjellen på udrikkelig og godt øl, siden varmen får gjæren til å produsere mye estere og høyere alkoholer (fusel).

Hvis du ikke har et spesielt ønske om å bruke WLP002, ville jeg kanskje valgt tørrgjæren Safale US-05 fra Fermentis, eller WLP001 fra Whitelabs, hvis du foretrekker ferskgjær. Det er i utgangspunktet den samme gjæren. Den kommer fra bryggeriet Sierra Nevada, og tåler nok mer røff behandling enn engelske ølgjærtyper, og lager et "reinere" øl. I en IPA er det jo humla som spiller førstefiolin, ikke de smakene gjæren produserer. Og sjøl om det ikke er hverken uvanlig eller "galt" å bruke engelske gjærtyper, er gjæren fra Sierra Nevada klassikeren til IPA'er.

Jeg veit ikke hvilke muligheter for å styre temperaturen boligforholdene dine gir deg. Men i tillegg til å utnytte dem, kan du dempe temperaturen noe ved å legge våte håndklær over dunken, eller sette den i et bad med is. Hvor lett det er å styre med sånne teknikker, veit jeg ikke, jeg har ikke prøvd.

Det er ikke så farlig om du kommer opp i øvre grense for gjæren så lenge det ikke skjer for brått. Gjæren liker ikke at temperaturen svinger, så om den stiger noe, så skal du nok bare prøve å stabilisere den, og ikke panikkkjøle.

Den mest kritiske fasen er den første tida etter at gjæringa er kommet i gang, da du ser livlig aktivitet i gjærlåsen. Den varer gjerne et døgn eller to. Det er nå temperaturen kan stige kraftig. Etter at den er over, er det ikke så farlig hva som skjer. Det viktigste er å unngå at temperaturen synker, for det kan få gjæren til å ta kvelden for tidlig. Den har nemlig en viktig jobb å gjøre i en "modningsfase" etter at hovedgjæringen er over. Under hovedgjæringen produserer den en del stoffer som den seinere, etter at den har spist det som finnes av fordøyelig sukker i vørteren, går løs på og nyttiggjør seg. Dermed "rydder den opp etter seg", og fjerner stoffer som ellers gir usmaker i ølet. Den bør få i alle fall et par dager på seg til dette, og det skader ikke å la ølet stå litt lenger før du tapper opp. Opptil tre uker er uproblematisk.

Dette siste er ikke noe du trenger å tenke så mye på nå. Du bør vente med tørrhumlinga til hovedgjæringa går mot slutten, og dermed får gjæren god tid på seg. Men når du brygger øl som ikke tørrhumles, er det greit å være klar over dette.
 
Takk for et fantastisk svar!
Har mulighet til å regulere temperaturen på soverommet, så lar dunken stå der. De thermostripsene var jo genial! For en enkel måte å holde styr på temperatur, og billig var de også. Satser på å starte gjæringen på 16-17 grader, og prøver å la den stige kontrollert etterhvert.

Har absolutt ikke noe spesielt ønske om å bruke WLP002. Går heller for US-05 som du anbefaler, tørrgjær virker uansett enklere å ha med å gjøre, og et rent smaksbilde er absolutt ønskelig. Satser på at justering av romtemperaturen på soverommet er tilstrekkelig, så håper jeg at dette blir en god IPA. :)
 
Takk for et fantastisk svar!
Har mulighet til å regulere temperaturen på soverommet, så lar dunken stå der. De thermostripsene var jo genial! For en enkel måte å holde styr på temperatur, og billig var de også. Satser på å starte gjæringen på 16-17 grader, og prøver å la den stige kontrollert etterhvert.

Har absolutt ikke noe spesielt ønske om å bruke WLP002. Går heller for US-05 som du anbefaler, tørrgjær virker uansett enklere å ha med å gjøre, og et rent smaksbilde er absolutt ønskelig. Satser på at justering av romtemperaturen på soverommet er tilstrekkelig, så håper jeg at dette blir en god IPA. :)

Kan du holde en jevn temperatur på soverommet på 16-17 grader i den kritiske fasen, vil det være bra. Da tror jeg jeg kan garantere deg et godt øl:). Da vil temperaturen antakelig stige til opp mot 20 grader i dunken. Når så gjæringen begynner å vise tydelige tegn til å avta, er det verste unnagjort. Da kan du godt sette den i vanlig romtemperatur, hvis du ikke har det alt for varmt. Som sagt så skal du passe på at temperaturen ikke synker. Jeg har mine stående i en romtemperatur på 20-22 grader i modningsfasen. Da er jo temperaturen i dunken den samme som i rommet.

US-05 er veldig pålitelige greier. Det holder med en pose til dette ølet, men du bør da kanskje for sikkerhets skyld rehydrere den, sjøl om det står på posen at du kan strø den rett i dunken. Følg instruksjonene her: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/10/SafAle-US-05.pdf Bruk kokt, avkjølt vann.

Det har en tendens til å skje uforutsigbare ting underveis. da er det bare å hive seg på forumet og spørre.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp