"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Selvfølgelig. Sorry - tenkte ikke:(. Posta midt innimellom andre aktiviteter.

Meksikansk lager, altså? Ok, hvorfor ikke tørrhumle. Det er vel kanskje ikke vanlig, men så finner du ut hvordan det funker å tørrhumle en lager. Og vondt blir det vel neppe. Kazbek er vel ei fin humle, men jeg har ingen erfaringer med den.

Hehe jo jeg skriver: " tenkte å tørrhumle med kazbek, høres det greit ut, hvor mye humle til 20 liter?"
I dag slapp jeg oppi 50 gr, på 1025 , så får den stå over helga

Og tørrhumling har ingen innvirkning på IBU som denne nettsiden kunne regne ut, sorry for lavt nivå, men nå renner det inn med lærdom :)

Ikke helt tilfeldig at jeg valgte kazbek, har vært å sniktittet
Denne er brukt med kazbek, https://www.bryggselv.no/allgrain/104092/love-in-a-canoe-allgrain-ølsett-25-liter
 
Tenkte jeg skulle prøve meg på en mørk lager, ligger den nærme Bayer i smaksprofil?
 

Vedlegg

  • Dark Lager 21L - Beer Recipe.pdf
    151,7 KB · Sett: 21
Skal lage et restebrygg IPA

Har kun humle:
200g centennial
100g cascade
100g citra

Helst en 30liter batch som skal på et G-fat.
Ønsket ABV 7%

Mitt spørsmål er hvilke malt typer kan jeg kjøre?
Mye forskjellig du kan bruke her... Jeg bruker ofte maris otter til Basemalt i ipa. + en dæsj crystal. 90% MO og 10ish % crystal. Blir knallgodt Centennial og citra er forøvrig min favoritt kombo i ipa:DHar også fått ny favoritt gjær til Ipa, wlp 051.Blir fyldigere enn feks 001/us05.
 
Mye forskjellig du kan bruke her... Jeg bruker ofte maris otter til Basemalt i ipa. + en dæsj crystal. 90% MO og 10ish % crystal. Blir knallgodt Centennial og citra er forøvrig min favoritt kombo i ipa:DHar også fått ny favoritt gjær til Ipa, wlp 051.Blir fyldigere enn feks 001/us05.
Perfekt helt enig, som jeg skulle skrevet det selv, bruker 051 til alle mine Ipa:) med en US05 på lur hvis det skulle skje noe.
 
Tenkte å prøve meg på min første wit, eller "wit" får jeg vel kalle det da jeg tenker å eksperimentere litt.

Tenker en øl med wit-base.
Pilsner og hvete.
Første spørsmål, hva er egentlig forskjellen på flaked, toriffied og rå hvete?

Tenker å gjære med wlp 400.

Så langt, ok. Så er planen å ha i bringebær under gjæringen. Ikke alt for dominerande.
Tenker så å ha i en frisk humle som passer med bringebær. Mulig disse amerikanske blir for dominerande, men Amarillo er en kandidat eg her vurdert.
Så, kom ideen med NZ og Nelson eller det som er min øverste kandidat. Uprøvd av meg: Motueka.

Aroma: Specific aroma descriptors include distinctive fresh crushed citrus, "Mojito" lime character, lively lemon and lime tones with background hints of tropical fruit.

Skriver YCH. Det må da passe med bringebær?
I sene tilsettninger evt tørrhumle.

Den går vel under kategorien fruktøl.

Er eg helt på bærtur (ba dom pi dom BAM!)?

Ideer? Forslag?
 
Min erfaring er at motuekaen må tørrhumles for å få det preget. Hvis den bare kokes så har jeg fått mer Saaz/tettnang på stereoider av den.

OK. Det samsvarer jo greit med klassisk wit om ikke noe annet. Whirlpool?
Men er den god? Om jeg har smakt den, så vet eg det ikke. Og passer den med bringebær?

Herregud for noen idiotiske spørsmål.:oops: Må jo bare brygge det og finne ut selv. Men, det er fint å lufte ideer. I det miste klamre meg til håpet om at noen sier.
"Det høres ut som en kjempeide!" :p
 
Hei, tenkte lage en klone av "Vermont IPA" hentet fra DIYDog, skjønner at dette kan føre til problemer da det er en øl med mye tørrhumling og jeg har ikke lukket system. Prøver uansett.

8L i gjæringskar

Pale Malt 1.5kg
Flaket Havre 0.5kg
Torrified wheat 0.3kg
67C i 75min
76C i 10min
60 min kok
Mosaic 12g Whirlpool

Citra 10g Dryhop 14 dager
Mosaic 10g Dryhop 10 dager
Citra 20g Dryhop 5 dager
Mosaic 20g Dryhop 5dager

BrewDog anbefaler WLP4000, noe som BryggSelv ikke har. BS anbefaler 2pk gjær hvis de er laget før 10.04.18, vil helst ikke bruke 200kr på gjær for 8L øl. Derfor tenker jeg å bruke tørrgjær.

Forslag til gjær mottas med stort takk!
 
Ølet blir nok helt fortreffelig selv om du ikke har lukket system. Men holdbarheten er det nok så som så med, dog det gjelder også for de kommersielle bryggeriene virker det som. Har kjøpt flere bokser og flasker på polet som har tapt seg merkbart, og nesten er ugjenkjennelige ettersom ett år etter brygging nærmer seg.

Når det gjelder gjær, slår jeg et slag for US-05, kanskje litt pregløs, men i ølet du beskriver er det humlen som skal frem og ikke nødvendigvis gjæren, slik jeg tolker det.
 
Ølet blir nok helt fortreffelig selv om du ikke har lukket system. Men holdbarheten er det nok så som så med, dog det gjelder også for de kommersielle bryggeriene virker det som. Har kjøpt flere bokser og flasker på polet som har tapt seg merkbart, og nesten er ugjenkjennelige ettersom ett år etter brygging nærmer seg.

Når det gjelder gjær, slår jeg et slag for US-05, kanskje litt pregløs, men i ølet du beskriver er det humlen som skal frem og ikke nødvendigvis gjæren, slik jeg tolker det.

Takk for svar! Gikk inn på fermentis sine sider men der sto det ingenting om flocculation, vet du hvordan den er og om det gjør at den ikke blir karatæristiskt cloudy?
 
Hei, tenkte lage en klone av "Vermont IPA" hentet fra DIYDog, skjønner at dette kan føre til problemer da det er en øl med mye tørrhumling og jeg har ikke lukket system. Prøver uansett.

8L i gjæringskar

Pale Malt 1.5kg
Flaket Havre 0.5kg
Torrified wheat 0.3kg
67C i 75min
76C i 10min
60 min kok
Mosaic 12g Whirlpool

Citra 10g Dryhop 14 dager
Mosaic 10g Dryhop 10 dager
Citra 20g Dryhop 5 dager
Mosaic 20g Dryhop 5dager

BrewDog anbefaler WLP4000, noe som BryggSelv ikke har. BS anbefaler 2pk gjær hvis de er laget før 10.04.18, vil helst ikke bruke 200kr på gjær for 8L øl. Derfor tenker jeg å bruke tørrgjær.

Forslag til gjær mottas med stort takk!
Anbefales det ikke med max 5 dagers tørrhumling? Fare for "grønn smak/gress"?
 
Kona har lagt inn bestilling på sommerøl som ho vil ha som sist.
81% pils, 12% flaked corn, 5% carapils og 2% acid. Cascade på 15 og Citra og Cascade på 5min.
Ingen tørrhumle. Ca 35IBU og 4,5% ABV.
Og lydig som jeg er får jeg gjøre et forsøk, men å lage noe jeg har laget før er jo ikke særlig spennende.

Så, hva hvis jeg bytter ut flaked corn med vanlig hvete, gir det noen større smaksforskjell?
Brukte 34/70 sist, gjæres varmere nå. Går for en tørr variant (gidder heller ikke å styre med tørrgjærstarter på øl med OG noenlunde likt startervørteren). Har liggende Us05, Safale04 og Nottingham.
Vil Nottingham fungere og da på hvilken temperatur?

-Planen var S189, men denne er jo nå sykmeldt så det blir det ikke noe av.
 
Hva med en OEIPA? Old England IPA, med hvete/havremalt og masse WP-humle, samt tørrhumling under gjæring.

Lurer på hvilke humlesorter som kunne bli noe friskt uten å forvente tropisk nektar. EKG og Jester?
 
Tilbake
Topp