"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Har laget en "Vermont IPA" fra DIYDog. Den har nå stått til gjæring i 10 dager i tempstyrt skap på 18C og har en SG på 1.025 (WLP090). Trenger å lage plass til en Berliner Weisse som skal bli ferdig i morgen. Vil IPA'en ta "skade" av å heve tempen til ca 21 (temp på kjøkkenet som ikke varierer stort) de siste 6-7 dagene.
San Diego super yeast skal jo være rask, men synes ikke 10 dager til 1.025 er spesielt raskt?
 
San Diego super yeast skal jo være rask, men synes ikke 10 dager til 1.025 er spesielt raskt?
Nei, det synes ikke jeg heller mangler 15% før jeg er innenfor att. grensene (76-83) oppgitt av WhiteLabs. Kanskje noen grader opp booster den litt? iSpindelen viste hakket under 18C mestparten av tiden og "Optimum temp" er 65F (18 1/3 C) - 68F (20C), InkBird viste 18-18.3 så her kan det være avvik begge veier. Den tar vel uansett ikke skade av noen grader opp, kanskje heller bare sparker den i rævva og får gjæret ordentlig ned?
 
Nei, det synes ikke jeg heller mangler 15% før jeg er innenfor att. grensene (76-83) oppgitt av WhiteLabs. Kanskje noen grader opp booster den litt? iSpindelen viste hakket under 18C mestparten av tiden og "Optimum temp" er 65F (18 1/3 C) - 68F (20C), InkBird viste 18-18.3 så her kan det være avvik begge veier. Den tar vel uansett ikke skade av noen grader opp, kanskje heller bare sparker den i rævva og får gjæret ordentlig ned?
Ja, bare sett den opp litt.
 
Tenker å prøve meg på en SMASH Huel melon. Hva tror dere om dette? For mye humle? Hvor burde jeg eventuelt kutte/legge til? Satser på en IBU på 22. Kan dette bli en bra sommer øl?
 

Vedlegg

  • Smash Huel Melon.pdf
    131,1 KB · Sett: 13
Skal brygge en mellomting mellom amerikans blonde og pale ale til en bursdag litt fram i tid, og skal fosøke å treffe det brede lag. Står mellom Citra/Chinook og Citra/Mosaic. Noen erfaringer med disse komboene? Citra på grunn av at den er lett å like, og de andre er litt fingern ut i lufta, men oppfatter de ikke som helt på tryne forslag. Slike komboer er ikke min sterke side. Skal bestille opp ingredisener, så kan velge andre også.

Tenker noe i denne gata:

OG 1.049
FG 1.010
IBU 30
20 liter

100 % lys spraymalt

XX @ 30 min til ønsket IBU
20 gram Citra/XX 10 minutter
40 gram Citra/XX humlehvil ved 65 grader i 30 min
60 gram Citra/XX tørrhumle 5 dager
 
Skal brygge en mellomting mellom amerikans blonde og pale ale til en bursdag litt fram i tid, og skal fosøke å treffe det brede lag. Står mellom Citra/Chinook og Citra/Mosaic. Noen erfaringer med disse komboene? Citra på grunn av at den er lett å like, og de andre er litt fingern ut i lufta, men oppfatter de ikke som helt på tryne forslag. Slike komboer er ikke min sterke side. Skal bestille opp ingredisener, så kan velge andre også.

Tenker noe i denne gata:

OG 1.049
FG 1.010
IBU 30
20 liter

100 % lys spraymalt

XX @ 30 min til ønsket IBU
20 gram Citra/XX 10 minutter
40 gram Citra/XX humlehvil ved 65 grader i 30 min
60 gram Citra/XX tørrhumle 5 dager

Citra og Mosaic er en anerkjent killer kombo som sikkert vil slå an. :)
 
Sist redigert:
Ok, blir sikkert lettdrikkelig og greit. US-05 er jo nøytralt, noen sier den kanskje er litt kjedelig i forhold til engelske gjærsorter. Det beste er å forsøke seg frem.
 
Huel melon er og mye bedre på papiret enn i virkeligheten. Har laget en pils med det en gang, og ja, angrer.
 
Skal brygge en mellomting mellom amerikans blonde og pale ale til en bursdag litt fram i tid, og skal fosøke å treffe det brede lag. Står mellom Citra/Chinook og Citra/Mosaic. Noen erfaringer med disse komboene? Citra på grunn av at den er lett å like, og de andre er litt fingern ut i lufta, men oppfatter de ikke som helt på tryne forslag. Slike komboer er ikke min sterke side. Skal bestille opp ingredisener, så kan velge andre også.

Tenker noe i denne gata:

OG 1.049
FG 1.010
IBU 30
20 liter

100 % lys spraymalt

XX @ 30 min til ønsket IBU
20 gram Citra/XX 10 minutter
40 gram Citra/XX humlehvil ved 65 grader i 30 min
60 gram Citra/XX tørrhumle 5 dager

Citra og Amarillo er en favoritt her i huset. Snarveien til den lyse, lette delen av sitrushimmelen. (Jeg er ikke så god på å oppfatte/beskrive alle nyansene:).)
 
Citra og Amarillo er en favoritt her i huset. Snarveien til den lyse, lette delen av sitrushimmelen. (Jeg er ikke så god på å oppfatte/beskrive alle nyansene:).)
Laget enhumle med Amarillo for litt siden. Får håpe at den gjør seg bedre i kombo en alene, for som eneste humle smakte det flytende Hubba bubba :confused:
 
Laget enhumle med Amarillo for litt siden. Får håpe at den gjør seg bedre i kombo en alene, for som eneste humle smakte det flytende Hubba bubba :confused:

Dette er det som fasinerer med ølbrygging og smaking. Hvor forskjellige vi er.
Har aldri tenkt hubba bubba med single hop Amarillo... ;)
 
Buljong? Ca det minst fruktige jeg vet? Helt uenig. Tar jeg ikke feil er Mosaic den eneste humlen i Amundsen Apocalyptic Thunder Juice, og jeg får ikke ett eneste snev av buljong! Mer ananas og andre tropiske frukter, på meg.
Merkelig så forskjellig smaken er! :)
 
Sist redigert:
Har alltid fått en umami-smak av Mosaic, som minner om det. Den fra Salikatt med Citra og Mosaic var veldig bra, men har et sånt hint mot slutten som jeg helst skulle vært foruten.
 
Tilbake
Topp