"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Citra og Amarillo er en favoritt her i huset. Snarveien til den lyse, lette delen av sitrushimmelen. (Jeg er ikke så god på å oppfatte/beskrive alle nyansene:).)
Laget enhumle med Amarillo for litt siden. Får håpe at den gjør seg bedre i kombo en alene, for som eneste humle smakte det flytende Hubba bubba :confused:

Laget enhumle med Amarillo for litt siden. Får håpe at den gjør seg bedre i kombo en alene, for som eneste humle smakte det flytende Hubba bubba :confused:

Dette er det som fasinerer med ølbrygging og smaking. Hvor forskjellige vi er.
Har aldri tenkt hubba bubba med single hop Amarillo... ;)

Buljong? Ca det minst fruktige jeg vet? Helt uenig. Tar jeg ikke feil er Mosaic den eneste humlen i Amundsen Apocalyptic Thunder Juice, og jeg får ikke ett eneste snev av buljong! Mer ananas og andre tropiske frukter, på meg.
Merkelig så forskjellig smaken er! :)

Sist redigert:
Har alltid fått en umami-smak av Mosaic, som minner om det. Den fra Salikatt med Citra og Mosaic var veldig bra, men har et sånt hint mot slutten som jeg helst skulle vært foruten.

Under årets NM fikk brunølet mitt tilbakemelding fra et par av dommerne at det hadde scora bedre som en porter. Jeg tror de har et poeng, det hadde vært en god porter, men jeg vil ha litt feitere munnfølelse i en porter. Uansett bestemte jeg meg for å teste den som en porter og meske den litt varmere for mer fylde. Så kommer spørsmålet. Skal jeg ha den som en porter kan jeg godt tenke meg den litt mer alkoholsterk også. Vil jeg beholde smaksprofilen ved bare å legge til basemalt, eller må jeg skalere opp all malten og beholde forholdet mellom typene?

Under årets NM fikk brunølet mitt tilbakemelding fra et par av dommerne at det hadde scora bedre som en porter. Jeg tror de har et poeng, det hadde vært en god porter, men jeg vil ha litt feitere munnfølelse i en porter. Uansett bestemte jeg meg for å teste den som en porter og meske den litt varmere for mer fylde. Så kommer spørsmålet. Skal jeg ha den som en porter kan jeg godt tenke meg den litt mer alkoholsterk også. Vil jeg beholde smaksprofilen ved bare å legge til basemalt, eller må jeg skalere opp all malten og beholde forholdet mellom typene?

Du legger bare til basismalt. Det er jo alkoholmengden du skal øke, ikke smaksintensiteten.

(Skal du øke volumet, men beholde alkoholprosenten, skalerer du selvfølgelig opp alt.)

Jeg har klinket i hop en oppskrift på en altbier som skal brygges så snart/hvis jeg får liv i den nettopp utgåtte posen med wlp036. Jeg kjenner meg for så vidt rimelig trygg på at den ikke er helt på jordet - jeg har jo kikket litt rundt omkring - men jeg har ingen erfaring med denne øltypen, så det kunne være greit å få noen kommentarer fra andre.

OG 1.046, PBG 1.038, FG 1.008, ABV 5%, IBU 43, SRM/EBC 9/18. Meske på 64 + 72 + utmesk. Gjære på 16 grader.

Malttil 24 liter øl
2,95 kg pilsnermalt
1,70 kg lyst münchner
0,20 kg syremalt
0,15 kg lyst sjokomalt
Humle
40 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalt 5% @ 15
Gjær
WLP036
Annet
0,5 ts sulfat og 0,25 ts klorid i mesk. Ditto i kok.
5 gr Supermoss @ 5
8 dråper Clarex ved gjærtilsetting

Skal i gang med en slags Wit.

Blir min andre i miniprosjektet mitt på en kjele 13 liter. BIAB.

1 kg pilsner
0.4 kg hvetemalt
0.4 kg flaket hvete
0.1 flaket havre

Ang. mesking. Mesker en wit som klassisk tysk hveteøl? Ser BYO/Jamil skriver 50 + 68 min.

Humler med Bavaria Mandarina. Tenkte 30, 20, og flameout pluss evt tørrhumling.

Tilsetter bringebær i sekundærgjæring.

Ang bringebær: 100, 200, 250 g/liter? Innspill? Ser 200g er en middelvei.

Ang. humle, tenkte å balansere B.Mandarina med bringebær uten at den ene dominerer for mye.
Hvordan klarer eg best det?

STATS:
Original Gravity: 1.080
Final Gravity: 1.015
ABV (standard): 8.53%
IBU (tinseth): 72.74
SRM (morey): 14.57

FERMENTABLES:
6.3 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (73.3%)
1.35 kg - Finland - Munich Malt (15.7%)
0.45 kg - German - CaraRed (5.2%)
0.3 kg - American - Caramel / Crystal 60L (3.5%)
0.2 kg - Belgian - Special B (2.3%)

HOPS:
40 g - Columbus, Type: Pellet Boil for 60 min
50 g - Amarillo, Type: Pellet Boil for 20 min
30 g - Amarillo, Type: Pellet Dry Hop for 7 days
30 g - Saaz, Type: Pellet Dry Hop for 7 days

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 81%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 12.22 - 25 C
Fermentation Temp: 20 C

Planlegger denne en gang frem i tid da jeg og noen venner er ivrige fans av amerikansk fotball. Ønsker å lage en rød IPA som står litt i stil med fargene til laget vårt (rødt ofc). Ønsker samtidig å prøve ut kombinasjonen av Columbus, Amarillo og Saaz, da jeg har hørt gode ting om denne kombinasjonen. Noen som har noe avskrekkende å si om denne oppskriften?

Grubler på en amber ale, og da spesielt på maltsammensetning. Har satt opp stort sett norsk malt.
Vurderer også å erstatte humla med mosaic, eller en eller annen sammensetning av mosaic, amarillo og citra.

Innspill?

Volume 25 litres
OG 1059

Alcohol (ABV) 6 %
Colour 26 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness 25 IBU
BU:GU 0.42

FG 1013

Norsk Pale Malt 8 EBC 5800 g
Norsk karamellmalt 150 EBC 450 g
Amber Malt 125 EBC 200 g
6450 g

66 °C 60
Sirkulering+skyll

Amarillo 8.0 % 15 g 60 min
Citra 11.0 % 20 g 10 min
Citra 11.0 % 20 g 5 min

WLP001 California Ale 18 °C 14 days

@Pål Heide Kielland for meg er Amarillo primært en humle for smak og aroma, og jeg tror det er første gang utenom SMaSH at jeg ser den som bitterhumle. Jeg synes intuitivt at BU:GU virker litt lav, men jeg kjenner ikke stilen så godt.

Til slutt så ser jeg at flere kommenterer at den norske gulvmalten kan trenge innmesk ved 50°C i 10 minutter fordi maltet ikke er fullt modifisert slik som industrimalt. Spesielt siden hoveddelen av basemaltet er slik, så ville jeg nok tatt med det steget.

Ellers ser det ut som ingredienser som vil kunne gi et godt øl. :) Jeg har selv tenkt å basere meg på norsk malt så langt det går i tiden framover. Det er spennende. :)
Du har ikke vurdert kveik? ;)

Tilbake
Topp