Jeg skjønner hubba bubba-referansen, men ikke buljong.Amarillo er 100% hubba bubba for meg. Og Mosaic er buljong.
Jeg skjønner hubba bubba-referansen, men ikke buljong.Amarillo er 100% hubba bubba for meg. Og Mosaic er buljong.
Under årets NM fikk brunølet mitt tilbakemelding fra et par av dommerne at det hadde scora bedre som en porter. Jeg tror de har et poeng, det hadde vært en god porter, men jeg vil ha litt feitere munnfølelse i en porter. Uansett bestemte jeg meg for å teste den som en porter og meske den litt varmere for mer fylde. Så kommer spørsmålet. Skal jeg ha den som en porter kan jeg godt tenke meg den litt mer alkoholsterk også. Vil jeg beholde smaksprofilen ved bare å legge til basemalt, eller må jeg skalere opp all malten og beholde forholdet mellom typene?
Takk, Finn! Da blir det å brygge Anus Portabilis i nærmeste framtid.Du legger bare til basismalt. Det er jo alkoholmengden du skal øke, ikke smaksintensiteten.
(Skal du øke volumet, men beholde alkoholprosenten, skalerer du selvfølgelig opp alt.)
Takk, Finn! Da blir det å brygge Anus Portabilis i nærmeste framtid.
Hehe, du veit, når det først er en serie. Skal brygge en Old ale med navnet Gamlefar omtrent samtidig, så det er ikke ræva alt sammen.Men hva er vitsen med å brygge så mye rævva øl?
Siden jeg er i kveld har håpløst dårlig humor. Så lenge han ikke lager Anus Penetratus skal vi være veldig fornøyde.Men hva er vitsen med å brygge så mye rævva øl?
Hva slags øl skal det være, tro?Siden jeg er i kveld har håpløst dårlig humor. Så lenge han ikke lager Anus Penetratus skal vi være veldig fornøyde.
Hei og takk for gode råd.@Pål Heide Kielland for meg er Amarillo primært en humle for smak og aroma, og jeg tror det er første gang utenom SMaSH at jeg ser den som bitterhumle. Jeg synes intuitivt at BU:GU virker litt lav, men jeg kjenner ikke stilen så godt.
Til slutt så ser jeg at flere kommenterer at den norske gulvmalten kan trenge innmesk ved 50°C i 10 minutter fordi maltet ikke er fullt modifisert slik som industrimalt. Spesielt siden hoveddelen av basemaltet er slik, så ville jeg nok tatt med det steget.
Ellers ser det ut som ingredienser som vil kunne gi et godt øl. Jeg har selv tenkt å basere meg på norsk malt så langt det går i tiden framover. Det er spennende.
Du har ikke vurdert kveik?
Hei og takk for gode råd.
Kveik er vurdert, men hadde en wlp001 som måtte brukes og som snurrer as we speak. Men kveik står på to do-lista.
mulig det blir en single hop mosaic-versjon dette. og med justering av bu:gu litt opp. Ser at amber bør ligge på ca 0.6
Mesker og koker i bb30 med meskepose. Har grublet litt på på kjøre innmesk i 10 min og så tilsette mer meskevann for videre mesking på 66C. Visstnok kalkulatorer som skal beregne dette, men har aldri prøvd selv.
Mittelfruh vil funke det, jeg bruker alltid Hersbrucker i mine tyske hveteøl..Det begynner å nærme seg å brygge sommerens hveteøl. I tysk stil.
Dette har jeg bare brygget en gang før, da var det første gang med ferskgjær og gjærstarter. Jeg helte hele skitten oppi gjæringskaret, 1 liter. Følte alltid at den var "ørlite sur" i ettersmaken. Usikker om det var gjærstarteren eller ei. Uansett, eg var i grunnen ganske godt fornøyd, tross alt, men i år vil eg at den skal bli bedre.
2,5 kg pilsner og 2,5 kg hvetemalt
Mesket 45 grader i 15 min, 63 grader i 45 min, 68 i 10 min, og utmesk på 72-72.
Humle: Tettnanger 33g på 36 min (Jeg glemte å kaste den i på 60, så jeg økte litt, førstegangskok på 90 min )
10g Tettnang på 10 min.
Gjæret med WLP 380 rundt 20-22 grader.
Tenkte at i år skulle jeg prøve å følge noen av de samme linjene, men skifte humle.
Noen som vil mene noe annet? Er meskeskjemaet for avansert?
Fjorårets var i grunnen ganske god, men kanskje litt for lite frisk.
Er ikke noe glad i banansmaken.
Tettnang fordi jeg ville bli kjent med den. Skal jeg prøve med Mittelfru i år?
.Det begynner å nærme seg å brygge sommerens hveteøl. I tysk stil.
Dette har jeg bare brygget en gang før, da var det første gang med ferskgjær og gjærstarter. Jeg helte hele skitten oppi gjæringskaret, 1 liter. Følte alltid at den var "ørlite sur" i ettersmaken. Usikker om det var gjærstarteren eller ei. Uansett, eg var i grunnen ganske godt fornøyd, tross alt, men i år vil eg at den skal bli bedre.
2,5 kg pilsner og 2,5 kg hvetemalt
Mesket 45 grader i 15 min, 63 grader i 45 min, 68 i 10 min, og utmesk på 72-72.
Humle: Tettnanger 33g på 36 min (Jeg glemte å kaste den i på 60, så jeg økte litt, førstegangskok på 90 min )
10g Tettnang på 10 min.
Gjæret med WLP 380 rundt 20-22 grader.
Tenkte at i år skulle jeg prøve å følge noen av de samme linjene, men skifte humle.
Noen som vil mene noe annet? Er meskeskjemaet for avansert?
Fjorårets var i grunnen ganske god, men kanskje litt for lite frisk.
Er ikke noe glad i banansmaken.
Tettnang fordi jeg ville bli kjent med den. Skal jeg prøve med Mittelfru i år?