Pål Heide Kielland
Norbrygg-medlem
Hei og takk for gode råd.@Pål Heide Kielland for meg er Amarillo primært en humle for smak og aroma, og jeg tror det er første gang utenom SMaSH at jeg ser den som bitterhumle. Jeg synes intuitivt at BU:GU virker litt lav, men jeg kjenner ikke stilen så godt.
Til slutt så ser jeg at flere kommenterer at den norske gulvmalten kan trenge innmesk ved 50°C i 10 minutter fordi maltet ikke er fullt modifisert slik som industrimalt. Spesielt siden hoveddelen av basemaltet er slik, så ville jeg nok tatt med det steget.
Ellers ser det ut som ingredienser som vil kunne gi et godt øl. Jeg har selv tenkt å basere meg på norsk malt så langt det går i tiden framover. Det er spennende.
Du har ikke vurdert kveik?
Kveik er vurdert, men hadde en wlp001 som måtte brukes og som snurrer as we speak. Men kveik står på to do-lista.
mulig det blir en single hop mosaic-versjon dette. og med justering av bu:gu litt opp. Ser at amber bør ligge på ca 0.6
Mesker og koker i bb30 med meskepose. Har grublet litt på på kjøre innmesk i 10 min og så tilsette mer meskevann for videre mesking på 66C. Visstnok kalkulatorer som skal beregne dette, men har aldri prøvd selv.