"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Under årets NM fikk brunølet mitt tilbakemelding fra et par av dommerne at det hadde scora bedre som en porter. Jeg tror de har et poeng, det hadde vært en god porter, men jeg vil ha litt feitere munnfølelse i en porter. Uansett bestemte jeg meg for å teste den som en porter og meske den litt varmere for mer fylde. Så kommer spørsmålet. Skal jeg ha den som en porter kan jeg godt tenke meg den litt mer alkoholsterk også. Vil jeg beholde smaksprofilen ved bare å legge til basemalt, eller må jeg skalere opp all malten og beholde forholdet mellom typene?
 
Under årets NM fikk brunølet mitt tilbakemelding fra et par av dommerne at det hadde scora bedre som en porter. Jeg tror de har et poeng, det hadde vært en god porter, men jeg vil ha litt feitere munnfølelse i en porter. Uansett bestemte jeg meg for å teste den som en porter og meske den litt varmere for mer fylde. Så kommer spørsmålet. Skal jeg ha den som en porter kan jeg godt tenke meg den litt mer alkoholsterk også. Vil jeg beholde smaksprofilen ved bare å legge til basemalt, eller må jeg skalere opp all malten og beholde forholdet mellom typene?

Du legger bare til basismalt. Det er jo alkoholmengden du skal øke, ikke smaksintensiteten.

(Skal du øke volumet, men beholde alkoholprosenten, skalerer du selvfølgelig opp alt.)
 
Jeg har klinket i hop en oppskrift på en altbier som skal brygges så snart/hvis jeg får liv i den nettopp utgåtte posen med wlp036. Jeg kjenner meg for så vidt rimelig trygg på at den ikke er helt på jordet - jeg har jo kikket litt rundt omkring - men jeg har ingen erfaring med denne øltypen, så det kunne være greit å få noen kommentarer fra andre.

OG 1.046, PBG 1.038, FG 1.008, ABV 5%, IBU 43, SRM/EBC 9/18. Meske på 64 + 72 + utmesk. Gjære på 16 grader.

Malttil 24 liter øl
2,95 kg pilsnermalt
1,70 kg lyst münchner
0,20 kg syremalt
0,15 kg lyst sjokomalt
Humle
40 gr Perle 9% @ 60
25 gr Spalt 5% @ 15
Gjær
WLP036
Annet
0,5 ts sulfat og 0,25 ts klorid i mesk. Ditto i kok.
5 gr Supermoss @ 5
8 dråper Clarex ved gjærtilsetting
 
Skal i gang med en slags Wit.

Blir min andre i miniprosjektet mitt på en kjele 13 liter. BIAB.

1 kg pilsner
0.4 kg hvetemalt
0.4 kg flaket hvete
0.1 flaket havre

Ang. mesking. Mesker en wit som klassisk tysk hveteøl? Ser BYO/Jamil skriver 50 + 68 min.

Humler med Bavaria Mandarina. Tenkte 30, 20, og flameout pluss evt tørrhumling.

Tilsetter bringebær i sekundærgjæring.

Ang bringebær: 100, 200, 250 g/liter? Innspill? Ser 200g er en middelvei.

Ang. humle, tenkte å balansere B.Mandarina med bringebær uten at den ene dominerer for mye.
Hvordan klarer eg best det?
 
STATS:
Original Gravity: 1.080
Final Gravity: 1.015
ABV (standard): 8.53%
IBU (tinseth): 72.74
SRM (morey): 14.57

FERMENTABLES:
6.3 kg - United Kingdom - Maris Otter Pale (73.3%)
1.35 kg - Finland - Munich Malt (15.7%)
0.45 kg - German - CaraRed (5.2%)
0.3 kg - American - Caramel / Crystal 60L (3.5%)
0.2 kg - Belgian - Special B (2.3%)

HOPS:
40 g - Columbus, Type: Pellet Boil for 60 min
50 g - Amarillo, Type: Pellet Boil for 20 min
30 g - Amarillo, Type: Pellet Dry Hop for 7 days
30 g - Saaz, Type: Pellet Dry Hop for 7 days

YEAST:
Fermentis / Safale - American Ale Yeast US-05
Starter: No
Form: Dry
Attenuation (avg): 81%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 12.22 - 25 C
Fermentation Temp: 20 C

Planlegger denne en gang frem i tid da jeg og noen venner er ivrige fans av amerikansk fotball. Ønsker å lage en rød IPA som står litt i stil med fargene til laget vårt (rødt ofc). Ønsker samtidig å prøve ut kombinasjonen av Columbus, Amarillo og Saaz, da jeg har hørt gode ting om denne kombinasjonen. Noen som har noe avskrekkende å si om denne oppskriften?
 
Grubler på en amber ale, og da spesielt på maltsammensetning. Har satt opp stort sett norsk malt.
Vurderer også å erstatte humla med mosaic, eller en eller annen sammensetning av mosaic, amarillo og citra.

Innspill?

Volume 25 litres
OG 1059

Alcohol (ABV) 6 %
Colour 26 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness 25 IBU
BU:GU 0.42

FG 1013

Norsk Pale Malt 8 EBC 5800 g
Norsk karamellmalt 150 EBC 450 g
Amber Malt 125 EBC 200 g
6450 g

66 °C 60
Sirkulering+skyll

Amarillo 8.0 % 15 g 60 min
Citra 11.0 % 20 g 10 min
Citra 11.0 % 20 g 5 min

WLP001 California Ale 18 °C 14 days
 
@Pål Heide Kielland for meg er Amarillo primært en humle for smak og aroma, og jeg tror det er første gang utenom SMaSH at jeg ser den som bitterhumle. Jeg synes intuitivt at BU:GU virker litt lav, men jeg kjenner ikke stilen så godt.

Til slutt så ser jeg at flere kommenterer at den norske gulvmalten kan trenge innmesk ved 50°C i 10 minutter fordi maltet ikke er fullt modifisert slik som industrimalt. Spesielt siden hoveddelen av basemaltet er slik, så ville jeg nok tatt med det steget.

Ellers ser det ut som ingredienser som vil kunne gi et godt øl. :) Jeg har selv tenkt å basere meg på norsk malt så langt det går i tiden framover. Det er spennende. :)
Du har ikke vurdert kveik? ;)
 
@Pål Heide Kielland for meg er Amarillo primært en humle for smak og aroma, og jeg tror det er første gang utenom SMaSH at jeg ser den som bitterhumle. Jeg synes intuitivt at BU:GU virker litt lav, men jeg kjenner ikke stilen så godt.

Til slutt så ser jeg at flere kommenterer at den norske gulvmalten kan trenge innmesk ved 50°C i 10 minutter fordi maltet ikke er fullt modifisert slik som industrimalt. Spesielt siden hoveddelen av basemaltet er slik, så ville jeg nok tatt med det steget.

Ellers ser det ut som ingredienser som vil kunne gi et godt øl. :) Jeg har selv tenkt å basere meg på norsk malt så langt det går i tiden framover. Det er spennende. :)
Du har ikke vurdert kveik? ;)
Hei og takk for gode råd.
Kveik er vurdert, men hadde en wlp001 som måtte brukes og som snurrer as we speak. Men kveik står på to do-lista.
mulig det blir en single hop mosaic-versjon dette. og med justering av bu:gu litt opp. Ser at amber bør ligge på ca 0.6
Mesker og koker i bb30 med meskepose. Har grublet litt på på kjøre innmesk i 10 min og så tilsette mer meskevann for videre mesking på 66C. Visstnok kalkulatorer som skal beregne dette, men har aldri prøvd selv.
 
Hei og takk for gode råd.
Kveik er vurdert, men hadde en wlp001 som måtte brukes og som snurrer as we speak. Men kveik står på to do-lista.
mulig det blir en single hop mosaic-versjon dette. og med justering av bu:gu litt opp. Ser at amber bør ligge på ca 0.6
Mesker og koker i bb30 med meskepose. Har grublet litt på på kjøre innmesk i 10 min og så tilsette mer meskevann for videre mesking på 66C. Visstnok kalkulatorer som skal beregne dette, men har aldri prøvd selv.

https://www.brewersfriend.com/mash/ [emoji1417]
 
Det begynner å nærme seg å brygge sommerens hveteøl. I tysk stil.

Dette har jeg bare brygget en gang før, da var det første gang med ferskgjær og gjærstarter. Jeg helte hele skitten oppi gjæringskaret, 1 liter. Følte alltid at den var "ørlite sur" i ettersmaken. Usikker om det var gjærstarteren eller ei. Uansett, eg var i grunnen ganske godt fornøyd, tross alt, men i år vil eg at den skal bli bedre.

2,5 kg pilsner og 2,5 kg hvetemalt
Mesket 45 grader i 15 min, 63 grader i 45 min, 68 i 10 min, og utmesk på 72-72.

Humle: Tettnanger 33g på 36 min (Jeg glemte å kaste den i på 60, så jeg økte litt, førstegangskok på 90 min :rolleyes:)
10g Tettnang på 10 min.

Gjæret med WLP 380 rundt 20-22 grader.

Tenkte at i år skulle jeg prøve å følge noen av de samme linjene, men skifte humle.
Noen som vil mene noe annet? Er meskeskjemaet for avansert?
Fjorårets var i grunnen ganske god, men kanskje litt for lite frisk.
Er ikke noe glad i banansmaken.
Tettnang fordi jeg ville bli kjent med den. Skal jeg prøve med Mittelfru i år?
 
Det begynner å nærme seg å brygge sommerens hveteøl. I tysk stil.

Dette har jeg bare brygget en gang før, da var det første gang med ferskgjær og gjærstarter. Jeg helte hele skitten oppi gjæringskaret, 1 liter. Følte alltid at den var "ørlite sur" i ettersmaken. Usikker om det var gjærstarteren eller ei. Uansett, eg var i grunnen ganske godt fornøyd, tross alt, men i år vil eg at den skal bli bedre.

2,5 kg pilsner og 2,5 kg hvetemalt
Mesket 45 grader i 15 min, 63 grader i 45 min, 68 i 10 min, og utmesk på 72-72.

Humle: Tettnanger 33g på 36 min (Jeg glemte å kaste den i på 60, så jeg økte litt, førstegangskok på 90 min :rolleyes:)
10g Tettnang på 10 min.

Gjæret med WLP 380 rundt 20-22 grader.

Tenkte at i år skulle jeg prøve å følge noen av de samme linjene, men skifte humle.
Noen som vil mene noe annet? Er meskeskjemaet for avansert?
Fjorårets var i grunnen ganske god, men kanskje litt for lite frisk.
Er ikke noe glad i banansmaken.
Tettnang fordi jeg ville bli kjent med den. Skal jeg prøve med Mittelfru i år?
Mittelfruh vil funke det, jeg bruker alltid Hersbrucker i mine tyske hveteøl.. ;)
 
Det begynner å nærme seg å brygge sommerens hveteøl. I tysk stil.

Dette har jeg bare brygget en gang før, da var det første gang med ferskgjær og gjærstarter. Jeg helte hele skitten oppi gjæringskaret, 1 liter. Følte alltid at den var "ørlite sur" i ettersmaken. Usikker om det var gjærstarteren eller ei. Uansett, eg var i grunnen ganske godt fornøyd, tross alt, men i år vil eg at den skal bli bedre.

2,5 kg pilsner og 2,5 kg hvetemalt
Mesket 45 grader i 15 min, 63 grader i 45 min, 68 i 10 min, og utmesk på 72-72.

Humle: Tettnanger 33g på 36 min (Jeg glemte å kaste den i på 60, så jeg økte litt, førstegangskok på 90 min :rolleyes:)
10g Tettnang på 10 min.

Gjæret med WLP 380 rundt 20-22 grader.

Tenkte at i år skulle jeg prøve å følge noen av de samme linjene, men skifte humle.
Noen som vil mene noe annet? Er meskeskjemaet for avansert?
Fjorårets var i grunnen ganske god, men kanskje litt for lite frisk.
Er ikke noe glad i banansmaken.
Tettnang fordi jeg ville bli kjent med den. Skal jeg prøve med Mittelfru i år?
.

Hvia du ikke er glad i banansmaken bør du gjære den lavere. 20-22 er vel ideelt for banandyrking. Det som har fungert best for meg, har vært 14 grader. Det synes jeg ga en fin balanse mellom nellik og banan. (Jeg er heller ikke glad i bananbomber, men noe banan må det jo være i en weissbier.)

Meskeskjemaet er ikke galt, du har fått inn ferulsyresteget i starten, ser jeg, for å få nellik. Det bruker jeg også. Litt usikker på det med 68 - men det skjer jo ikke noe galt. Du kan jo bare ta den rett til 70-72 (dekstrinasjonssteget), la den få 20-30 minutter der, og så eventuelt legge til utmesk på 77. Det siste er jeg usikker på hvor mye det egentlig er i - men jeg gjør det nå fremdeles.

Når jeg mesker på 63, legger jeg inn en liten "hale" på 65, fordi det er noe stivelse som ikke gelatiniseres, og altså blir tilgjengelig for enzymene, før ved 65. Jeg ville lagt de 10 minuttene du har på 68, der - og så ville jeg altså gitt mer tid på 70-72, for å få mest mulig ut av den stivelsen som blir tilgjengelig når du kommer over 70 grader.

Men du hadde sikkert gode grunner for det skjemaet du har.

Humlevalget spiller veldig liten rolle. Det holder egentlig med bitterhumle. Dette er ikke det ølet du brygger for å bli kjent med humler;).
 
Du kan få nok banansmak med 380 lengre nede også.
Har brukt den en gang på 12,5C de første dagene noe som ga rikelig banan for min del.
Det blir heller ikke så mye søl å tørke opp da.

Den siste jeg laget var litt treg så den fikk gjære litt høyere.
Står til karbonering nå.
 
Juleøl. Grubler på denne:

BeerCalc: Juleøl 2018 - under konstruksjon
Style: Dark Belgian Brewer: Fysjogfymikrobryggeri
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1070

Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1058

Alcohol (ABV) 7.2 %
Colour 50 EBC (Dark brown)
Bitterness 25 IBU
BU:GU 0.36

FG 1015

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 6000 g
Crystal Malt 175 EBC 500 g
Candi Syrup Inc D-90 180 EBC 450 g
Chocolate Malt 900 EBC 100 g
Amber Malt 125 EBC 500 g
7550 g

Mash schedule
Mash step 15.6l 56C 50 °C 10 min
Mash step 7.9l kokende 65 °C 75 min
Utmesk og sirkulering 78 °C 25 min
Skyll 13.5l 78C 70 °C 20 min
Total grain weight for mash: 7100 g

Hops
Northern Brewer 8.4 % 22 g 60 min
Saaz 3.8 % 20 g 15 min

Misc Ingredients
Star anise 1 stk End of boil
Orange peel (bitter) 10.00 g End of boil

servomyces10 min kok
whirlflock 15 min

Fermentation
Fermentation WLP530 Abbey Ale 18 °C 14 days
Details
stjerneanis og appelsin i humlepose 5min kok, fjernes før nedkjøling Norsk pale malt, karamell- og sjokolademalt

Usikker på om kryddertilsetting. Legge til kanel? evt kutte ut ekstra krydder. Mulig denne produserer nok smaker som den er.

Hva sier forumet?
 
Tilbake
Topp