1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Miguel, 2 Feb 2017.

1. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Samme blir det klart ikke. Det rapporteres dog om at einerlog bidrar med en bitterhet til ølet. Leste meg litt opp igjen på Garshols blogg, og ser at sjølvasten bruker noe humle, Saaz. Altså, at gjernes bruker det. Men ikke mer enn 0,6 g/liter, tilsvarende ca 16 gram på 25 liters batch. Så det er begrenset hvor mye bitterhet det blir utav det. Resten kommer fra einerlogen. I tillegg er forsåvidt min erfaring med Gjerneskveiken at den framhever bitterheten en del.

2. Daggis

Daggis
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sitter her og grubler på en Rye Pale Ale evt Rye APA. Ser for meg gristen:

5kg Maris Otter
    1kg Pale Rye Malt
    0,5kg Hvetemalt

Høres det ok ut eller jeg for tung på rugen?

3. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Må vel prøve å brygge en NEIPA, jeg også. Inspirasjon fra denne: https://beerandbrewing.com/unlock-the-secrets-of-new-england-style-ipas/ m. oppskrift: https://beerandbrewing.com/weldwerks-brewing-co-juicy-bits-new-england-style-ipa/

OG 1.057, FG 1.011, ABV 6%. Meske på 65 + 72. Batch sparge, 80% effektivitet, 80% utgjæring.

Malt til 24 liter
    5,0 kg Maris Otter
    0,5 kg hvetemalt
    0,5 kg havregryn
    0,4 kg Carapils
    Humle
    20 gr CTZ (15%) @ 60 (gir 25 IBU)
    50 gr Citra (13%) @ WP
    50 gr Idaho (13%) @ WP
    50 gr Athanum (3%) @ WP
    20 gr Citra (13%) tørrh. i 8 dager (tilsettes når SG er nede mot 1.020)
    20 gr Idaho (13%) tørrh. i 8 dager
    20 gr Athanum (3%) tørrh. i 8 dager
    30 gr Citra (13%) tørrh. i 4 dager
    30 gr Idaho (13%) tørrh. i 4 dager
    30 gr Athanum (3%) tørrh. i 4 dager
    Gjær
    Wyeast 1318 og WLP 013 (Arbeidsuhell, men skitt:p. Skulle egentlig vært bare 1318)

Dere humlehoder som har gjort sånt før: Ser dette greit ut? Det er egentlig mengden humle og humetypene jeg lurer på litt på - og på hva IBU vil bli. Og på hvordan jeg skal tilsette under WP. Hvis noen gidder å sjekke beskrivelsen i den oppskriften jeg lenker til over her: Ser det greit ut? Jeg synes den siste tilsetningen ser rar ut. Betyr det å hive i humla og så starte neskjølingen direkte?

#1363 Finn Berger, 15 Jun 2018 kl 12:21
    Sist redigert: 15 Jun 2018 kl 12:59
    Sarge liker dette.

Del denne siden