Betyr det at du kjente tydelige noter av pære, roser, banan, tyggegummi etc.?
Om jeg ikke har misforstått mekanismene, så er det produksjonen av høyere alkoholer ("fusel"), som gjæren så videre omdanner til estere, som stimuleres av høyere temperatur. De høyere alkoholene produseres tidlig i gjæringsforløpet. Men nå hadde jo du gjæret lavt, og skulle ikke ha så mye fusel, og uansett ville vel prosessen allerede gått videre og gitt deg estere før flaskingen.
Så da må det ha blitt produsert så mye fusel under gjæringen av sukkeret i vørteren du tilsatte, at det har gitt nok råstoff til estere. Det der er noe jeg har lurt litt på, siden jeg har opplevd å få fusel/løsemiddel-smak i øl etter karboneringa som jeg ikke var i stand til å kjenne før karboneringa.
Nå bør en sånn effekt manifestere seg sterkt i de ølene jeg har tappet opp de siste dagene, siden de har stått til karbonering i stua her nå i sommervarmen. Jeg har riktignok flyttet dem ned i kjøligere regioner nå, men det der var en tankeløshet jeg allerede har rukket å tenke at jeg kanskje skal få svi for, ja. Egentlig et spennende "eksperiment", men ... .
Fra Yeast: "Will the small refermentation in the bottle contribute flavor? Generally not, especially if you use the same strain that fermented the beer. ... However, anytime yeast ferment, they will produce some esters and fusel alcohols, so the amount of carbonation, the type of beer, and the strain used determines if the drinker will perceive those refermentation compounds or not." (s.117)
Så kanskje?