"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Kjører WP (vel, hop-stand) på ca 65'C (30 min) etter litt lesing og anbefaling av @Miguel . Da kan man også drite i å beregne IBU fra WP (Brewfather beregner dog litt). Litt usikker på om det er problematisk med en slik hop-stand mtp usmaker (DMS), men ikke merket noe til nå.

Ved 65 grader er du vel under grensa for produksjon av DMS, men generelt virker det som om det ikke skal være noe problem med DMS og hopstand.

Nå har jeg nettopp lært at IBU bare er halve sannheten om bitterheten i ølet. Og jeg begynner å tro at
når det gjelder tørrhumlet øl, skal en være forsiktig med å se seg blind på IBUene.
 
Kan dette være et greit humleskjema til IPA på rundt 7%:

60 min: 30g Simcoe (13%)

10 min:
30g Citra
30g Cascade

2 min:
30g Mosaic
30g Cascade
20g Citra


Tørrhumling: 30g Simcoe, 30g Mosaic og 20g Cascade


Ølet skal flaskes, om dette blir for heftig med humle til det må jeg nedjustere...
Ellers tas tips imot, dette er humlene jeg skal bruke isåfall.

Ingen fare - hvis vi snakker om et 25-liters brygg. Litt i overkant av 50 IBU - og erfaringsmessig blir ikke det et plagsomt bittert øl. Du kunne vel godt gå opp litt - hvis du er fan av klassisk skikkelig bitter vestkystipa.
 
Ingen fare - hvis vi snakker om et 25-liters brygg. Litt i overkant av 50 IBU - og erfaringsmessig blir ikke det et plagsomt bittert øl. Du kunne vel godt gå opp litt - hvis du er fan av klassisk skikkelig bitter vestkystipa.

Ja jeg digger det, øke til 40-50 gram da kanskje på bitterhumle?
 
Hvordan ville det bli å pare Chinook og Ekg i en relativt lett Am. Amber ale?
Yay og nay?
Vurderer evt Chinook single hop?
 
Ja jeg digger det, øke til 40-50 gram da kanskje på bitterhumle?

Det kan du gjøre. Men et interessant alternativ er å flytte 2-minutterstilsetningen til en hopstand/WP. F.eks. 20 minutter på litt over 80 grader. Det vil gi deg både mer bitterhet og mer aromaolje. (Jeg har gitt meg ut på NEIPA-galeien i det siste og blitt nokså entusiastisk overfor måten den stilen humles på, så jeg hadde antakelig flyttet 10-minutterstilsetningen til etter kokeslutt, også. Men jeg skal ikke prøve å dytte på deg den praksisen her. Det vil nok gi deg et litt annerledes øl.)

For ordens skyld: Jeg bruker denne kalkulatoren til å beregne IBU. Den har ingen funksjon for beregning av bitterhet ved WP-tilsetninger, noe som er en litt usikker greie i det hele tatt.
 
Jeg har jo trua på BU:GU-ratio. Altså jo høyere GU (OG), desto høyere BU (IBU) kan du ha uten at det oppleves som bittert. (Og hele den greia der kan du kaste ut av vinduet når det gjelder Nanny State. Der er det jo omtrent ikke OG i det hele tatt. Ingen regel uten unntak og alt det der.)
 
Det kan du gjøre. Men et interessant alternativ er å flytte 2-minutterstilsetningen til en hopstand/WP. F.eks. 20 minutter på litt over 80 grader. Det vil gi deg både mer bitterhet og mer aromaolje. (Jeg har gitt meg ut på NEIPA-galeien i det siste og blitt nokså entusiastisk overfor måten den stilen humles på, så jeg hadde antakelig flyttet 10-minutterstilsetningen til etter kokeslutt, også. Men jeg skal ikke prøve å dytte på deg den praksisen her. Det vil nok gi deg et litt annerledes øl.)

For ordens skyld: Jeg bruker denne kalkulatoren til å beregne IBU. Den har ingen funksjon for beregning av bitterhet ved WP-tilsetninger, noe som er en litt usikker greie i det hele tatt.

Liker BU:GU på øl som er over 5%. Syns en 1040 IPA på 40IBU er for bitter, selv om tørrhumlingen bidrar i praksis.
Relative Bitterness Ratio er også en greie http://www.madalchemist.com/relative_bitterness.html
 
Jeg har jo trua på BU:GU-ratio. Altså jo høyere GU (OG), desto høyere BU (IBU) kan du ha uten at det oppleves som bittert. (Og hele den greia der kan du kaste ut av vinduet når det gjelder Nanny State. Der er det jo omtrent ikke OG i det hele tatt. Ingen regel uten unntak og alt det der.)
Liker BU:GU på øl som er over 5%. Syns en 1040 IPA på 40IBU er for bitter, selv om tørrhumlingen bidrar i praksis.
Relative Bitterness Ratio er også en greie http://www.madalchemist.com/relative_bitterness.html

Jeg skal ikke påstå at BU:GU ikke har noe for seg, men jeg mener det kanskje helst er nyttig på det ikke veldig sterke ølet. Kommer du litt opp i styrke, og særlig når du tørrhumler litt heftig, skjer det åpenbart mye rart som påvirker både IBU og opplevelsen av bitterhet. Og evnen vår til å registrere forskjeller mellom ulike nivåer når vi kommer over 50 IBU er vel også for de fleste heller dårlig.

Jeg synes Stan Hieronymus sier en del interessant her: https://beerandbrewing.com/understanding-bitterness/ (Har lenket til den litt tidligere her, også, men en god ting etc..)
 
Det nærmer seg ny runde med saison. Hva tror dere om humlevalg og gjæringsskjema?
Har ingen erfaring med denne gjæra fra før...


BeerCalc: Saisons in the Abyss

Style: Saison Brewer: Fysjogfymikrobryggeri
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1056

Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1047

Alcohol (ABV) 6.3 %
Colour 9 EBC (Golden)
Bitterness 30 IBU
BU:GU 0.54
FG 1008

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 4500 g
Wheat Malt 3 EBC 900 g
Crystal Malt 135 EBC 100 g
Acidulated Malt 5 EBC 300 g
5800 g

Mash schedule

Mash step 20 l m sirkulering siste 60 min 64 °C 75 min
Sirkulering 78 °C 20 min
Utmesk 15 l 80 °C 45 min
Total grain weight for mash: 5800 g

Hops
Nelson Sauvin 10.7 % 20 g 60 min
Nelson Sauvin 10.7 % 10 g 15 min
Misc Ingredients
Yeast nutrient 3.00 g End of boil
wyeast 10 min før slutt
Irish moss 4.00 g End of boil
whirlfloc 10 min før slutt
Fermentation
Fermentation WLP565 Belgian Saison I Yeast 18 °C 5 days
Fermentation No yeast added 20 °C 5 days
Fermentation No yeast added 23 °C 5 days
Details
kok i 90 min
 
Den ut-mesk tiden ser ut til å være litt i overkant.

Skjønner ikke helt greia, ser ut som at du har 78C og 80C 20+45 min.
 
Jeg bruker delvis oppskriften til bb30 med meskepose.
Men istedet for å sirkulere i 60 min, sirkulerer jeg mens det varmes opp til 78C. Tar ca 20ish min. deretter skyller jeg og tapper ut ca 20 l på 30 min. Erfaringen min er at utbyttet øker år jeg bruker god tid på skylling.
Men tar selvsagt mot tips og råd for mer effektivt oppsett.
 
Det nærmer seg ny runde med saison. Hva tror dere om humlevalg og gjæringsskjema?
Har ingen erfaring med denne gjæra fra før...


BeerCalc: Saisons in the Abyss

Style: Saison Brewer: Fysjogfymikrobryggeri
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1056

Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1047

Alcohol (ABV) 6.3 %
Colour 9 EBC (Golden)
Bitterness 30 IBU
BU:GU 0.54
FG 1008

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 4500 g
Wheat Malt 3 EBC 900 g
Crystal Malt 135 EBC 100 g
Acidulated Malt 5 EBC 300 g
5800 g

Mash schedule

Mash step 20 l m sirkulering siste 60 min 64 °C 75 min
Sirkulering 78 °C 20 min
Utmesk 15 l 80 °C 45 min
Total grain weight for mash: 5800 g

Hops
Nelson Sauvin 10.7 % 20 g 60 min
Nelson Sauvin 10.7 % 10 g 15 min
Misc Ingredients
Yeast nutrient 3.00 g End of boil
wyeast 10 min før slutt
Irish moss 4.00 g End of boil
whirlfloc 10 min før slutt
Fermentation
Fermentation WLP565 Belgian Saison I Yeast 18 °C 5 days
Fermentation No yeast added 20 °C 5 days
Fermentation No yeast added 23 °C 5 days
Details
kok i 90 min
300 g syremalt var ganske mye, du kan risikere å havne ned mot en pH på 5. Det avhenger litt av hvor potent den er, men jeg ville nok ikke brukt mer enn 200 g. Krystallmaltet bidrar også til syre. Gjæren liker en stødig temperaturheving opp mot 28 grader (omtrent) på slutten. FG ser litt høy ut for en Saison. Tror 1004 til 06 er mer realistisk med Wlp565. Utmesken er allerede kommentert.
 
Det nærmer seg ny runde med saison. Hva tror dere om humlevalg og gjæringsskjema?
Har ingen erfaring med denne gjæra fra før...


BeerCalc: Saisons in the Abyss

Style: Saison Brewer: Fysjogfymikrobryggeri
Vital Statistics
Volume 25 litres
OG 1056

Boil Volume 30 litres
Boil gravity 1047

Alcohol (ABV) 6.3 %
Colour 9 EBC (Golden)
Bitterness 30 IBU
BU:GU 0.54
FG 1008

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 4500 g
Wheat Malt 3 EBC 900 g
Crystal Malt 135 EBC 100 g
Acidulated Malt 5 EBC 300 g
5800 g

Mash schedule

Mash step 20 l m sirkulering siste 60 min 64 °C 75 min
Sirkulering 78 °C 20 min
Utmesk 15 l 80 °C 45 min
Total grain weight for mash: 5800 g

Hops
Nelson Sauvin 10.7 % 20 g 60 min
Nelson Sauvin 10.7 % 10 g 15 min
Misc Ingredients
Yeast nutrient 3.00 g End of boil
wyeast 10 min før slutt
Irish moss 4.00 g End of boil
whirlfloc 10 min før slutt
Fermentation
Fermentation WLP565 Belgian Saison I Yeast 18 °C 5 days
Fermentation No yeast added 20 °C 5 days
Fermentation No yeast added 23 °C 5 days
Details
kok i 90 min

Vær forberedt på litt bedre utgjæring. Mine brygg med den der har endt på 1.002 - 1.004. Den har brukt godt med tid på å gjøre seg helt ferdig, så det kan hende den trenger noen flere dager enn du har beregnet der.

Enig med @Holmentoppen i at 300 gr syremalt kan være litt mye - om du ikke vil ha pH'en så lavt, da. (Jeg har erfaring for at det ikke skader, men det vanlige rådet er å holde deg mellom 5,3 - 5,5 med lyse øl.)
 
100 g norsk karamellmalt ja (crystal). justerer ned syremalten til 150g / 3 %.

Med sirkulering sammen meskingen holder det kanskje med 5 min på 78C og så gå rett i skyllinga?
Det ser ut som veiledningen til bb30 er fjernet fra olbrygging.no

For øvrig takk for tips og innspill :)
 
Anbefales det ikke i området 3% syremalt når basemalten er pilsnermalt? Det vil i så tilfelle være ca 175g på totalt 5800g. Men så har du jo også noe farget malt da. :)

Virker fornuftig.

Jeg har noen ganger havnet nede på 5,1, eller til og med litt under, og har kommet til at det gir meg godt øl til slutt. Ikke at jeg sikter mot så lav pH, men jeg har nå sluttet å bekymre meg om jeg havner der. Jeg kan ikke se at det gjør noe med hverken meskeeffektivitet eller utgjæringsgrad, heller.

NB. Dette gjelder lyse øl.
 
Skal brygge en APA for en kompis, har ikke lagd noe slik på lang tid:

Pale Malt 86,7%
Crystal 30 EBC 6,7%
Wheat malt 6,7%

25 liter til gjæring

66 grader 60 minutt

kokes 60 minutt
Mosaic @ 60 min til IBU=40
Citra @ 15 min 20g
Citra @ 0 min 20g

Mosaic @ 7 dager 50 g

OG 1.057

Wyest 1318 19 grader. FG 1.015
 
Sitter og tenker på neste oppskrift. Vil prøve meg på en realativt lett Am. Amber Ale.
Ser på CaraMunich 1-3. Har ingen erfaring med de. Liker godt å ha litt munchner i, men hvordan er de når de er Cara?
Er det greit å erstatte den med en av de andre tenkte karamellmaltene?
Mengde i prosent?
 
Caramunich er ikke "munich gjort om til cara". Det er en vanlig krystall/caramalt. De er mer grainy synes jeg, mer mot roast, så kanskje krystall sånn sett, belgiske og engelske vil være mer søte.
 
Tilbake
Topp