"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Ja, det var markant både i lukt og smak. Særlig den tyggegummikomponenten likte jeg dårlig. Så akkurat igjennom dommerskjemaene fra NM, og dette blei behørig sabla ned for akkurat de tinga der. Kommentarene til forbedringer går på å skaffe seg kontroll på gjæringstemperatur, og det er jo litt morsomt, for det var jo dessverre det jeg hadde. :p Men som nevnt, dette var et øl som i utgangspunktet var så reint at det var litt kjedelig.

Det blir spennende å høre hvordan det går med de du har hatt i stua. Gjærstamme er nok viktig her, for jeg gjorde akkurat det samme med en brun øl på 028 samtidig som jeg ødela bitteren på 1318, og den fikk ingen tilsvarende effekt (heldigvis) og blei et nydelig øl.

Det er nok ikke umulig at det @Miguel sier om tilstedeværelse av alkohol stemmer, men det er nok også avhengig av gjærstamme.

Hvis det er snakk om etylacetat - som gir pæresmak og -aroma - kan det godt være det @Miguel snakker om, ja. Det produseres fra etanol.
 
Nei, det her var nok estere. Ikke dermed sagt at det ikke også fantes etylacetat, men det var isåfall ikke alene.

Nei, det her var nok estere. Ikke dermed sagt at det ikke også fantes etylacetat, men det var isåfall ikke alene.

Etylacetat er en ester;). Og det er den det finnes suverent mest av, siden det finnes veldig mye mer etanol enn andre alkoholer. Men den har en høyere smaksterskel, også. så vidt jeg forstår, så den dominerer ikke likevel.

Men det du sier, betyr vel det ikke var noen dominerende pæresmak, og det tyder jo på at andre estere - fra andre alkoholer - også var involvert.

Jeg prøver å lese meg opp litt på dette her nå, skal ikke late som om jeg er noen stor ekspert på det:).
 
Etylacetat er en ester;). Og det er den det finnes suverent mest av, siden det finnes veldig mye mer etanol enn andre alkoholer. Men den har en høyere smaksterskel, også. så vidt jeg forstår, så den dominerer ikke likevel.

Men det du sier, betyr vel det ikke var noen dominerende pæresmak, og det tyder jo på at andre estere - fra andre alkoholer - også var involvert.

Jeg prøver å lese meg opp litt på dette her nå, skal ikke late som om jeg er noen stor ekspert på det:).
Hehe, så fort kan man blottlegge sin uvitenhet. :D
Nei, pære var ikke veldig tydelig. Tyggis var der, og kanskje noe steinfrukt. Litt utydelig fruktig preg. Ikke særlig tiltalende.
 
Tenkte å teste ut litt New Zealand humler og satt sammen denne pale alen. Hadde håpet på en superfruktig pale ale med masse gode smaker, istedenfor fikk jeg en utrolig kjedelig øl med veldig lite definerte smaker. Går rett i sluken.
Har jeg gjort noe utrolig feil da jeg satt sammen oppskriften eller er humlene ikke så fruktige som jeg trodde?
Mesket på 67 grader, FG ble 1.010. Whirlpool humle ble tilsatt ved 80 grader og fikk stå i 30 minutter. Startet gjæring på 18,5 og avsluttet på 20. Lukket overføring fra gjæringstank til fat.

nz.png
 
Tenkte å teste ut litt New Zealand humler og satt sammen denne pale alen. Hadde håpet på en superfruktig pale ale med masse gode smaker, istedenfor fikk jeg en utrolig kjedelig øl med veldig lite definerte smaker. Går rett i sluken.
Har jeg gjort noe utrolig feil da jeg satt sammen oppskriften eller er humlene ikke så fruktige som jeg trodde?
Mesket på 67 grader, FG ble 1.010. Whirlpool humle ble tilsatt ved 80 grader og fikk stå i 30 minutter. Startet gjæring på 18,5 og avsluttet på 20. Lukket overføring fra gjæringstank til fat.

Vis vedlegget 37834
Satte du trykk etter tørrhumla? Har opplevd å få meget dårlig utbytte fra tørrhumle når jeg setter høyt trykk å humla synker
 
Satte du trykk etter tørrhumla? Har opplevd å få meget dårlig utbytte fra tørrhumle når jeg setter høyt trykk å humla synker

Trykksatte ikke nei, men blåste litt CO2 i bunnen av tanken et par døgn etter tørrhumle ble tilsatt for å få den opp igjen.
 
Satte du trykk etter tørrhumla? Har opplevd å få meget dårlig utbytte fra tørrhumle når jeg setter høyt trykk å humla synker

Oss har i det siste brukt å kjøle ned til 14 grader før tørhomling. Synest me får meir ut av homla.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenkte å prøve meg på en egen oppskrift (liten 10L batch) av et mørkt øl. Tok utgangspunkt i en engelsk porter, men ABV-en ble noe høyere. Første gang jeg prøver meg på noe sånt, så regner med at det er noen justeringer som kan gjøres. Tar imot alle tips, kontroversielle eller ei
221b094c7fd61fd9e440e23018c1cbfc.jpg


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
 
Tenkte å prøve meg på en egen oppskrift (liten 10L batch) av et mørkt øl. Tok utgangspunkt i en engelsk porter, men ABV-en ble noe høyere. Første gang jeg prøver meg på noe sånt, så regner med at det er noen justeringer som kan gjøres. Tar imot alle tips, kontroversielle eller ei
221b094c7fd61fd9e440e23018c1cbfc.jpg


Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Jeg ville nok meska litt høyere for å få opp FG, for jeg liker porteren min litt feitere i munnen. Ellers ser maltsammensetninga fin ut, syns jeg. Veit ikke åssen admiral blir. Northern brewer virker å funke bra som bitterhumle i engelske brygg.
 
Denne skal brygges i morgen, tror jeg. Det er en lett revidert utgave av en APA jeg har brygget før, og som ble god. Det jeg lurer på her er humlinga. Jeg har gått ut fra at IBU-utbyttet av humle i WP svarer til samme tilsetning ved 20 grader. Jeg tilsetter WP-humla ved flameout og stopper kjølinga ved 85 grader i 20 minutter. Da regner jeg også for enkelhets skyld at 3-minutters-humla gir samme IBU-utbytte som en 20-minutters tilsetning - sjøl om det vel bær være noe mer.

Skulle jeg kanskje like gjerne tilsette all humla - minus tørrhumla, selvfølgelig - ved flameout? Jeg har liksom en eller annen slags fordom om at noe humle "bør" kokes.

Dette har jeg null erfaring med, men det er sikkert mange av dere humlehoder som har gjort mye av dette:).

Jeg tar gjerne i mot kommentarer til gristen, også.

OG 1.053, FG 1.012 (77% attenuasjon), ABV 5,3%, IBU 60+???. Meske på 67 + 72.
Malt til tre kasser bjørnunger
2,5 kg pale malt
2,0 kg lyst münchnermalt
1,0 kg hvetemalt
0,3 kg crystal 70 EBC
0,2 kg syremalt
Humle
25 gr Bramling Cross 5% @ 3
25 gr Cascade 6,5% @ 3
25 gr Amarillo 8,7% @ 3
25 gr Bramling Cross 5% @ WP
25 gr Cascade 6,5% @ WP
25 gr Amarillo 8,7% @WP
25 gr Bramling Cross 5% tørr
25 gr Cascade 6,5% @ tørr
25 gr Amarillo 8,7% @ tørr
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
Salter
1 ts klorid og 1 ts sulfat, fordelt likt på mesk og kok.
 
Trenger et kjapt råd. Jeg har bestemt meg for å hive i alt - 150 gram humle - i WP. Altså ingen humle i kok i det hele tatt. 20 minutter ved 85 grader (synker litt derfra). Blir dette bittert nok? (Jeg får en viss bitringseffekt fra tørrhumlinga, også, men det bidrar vel temmelig lite.)
 
Trenger et kjapt råd. Jeg har bestemt meg for å hive i alt - 150 gram humle - i WP. Altså ingen humle i kok i det hele tatt. 20 minutter ved 85 grader (synker litt derfra). Blir dette bittert nok? (Jeg får en viss bitringseffekt fra tørrhumlinga, også, men det bidrar vel temmelig lite.)
BYO regner 10 % utbytte av alfasyre kontra vanlig kok, ved 0 min-humle. Mener at det var dette jeg brukte på en pale ale for en god stund siden. Jeg syntes ølet ble mer bittert enn hva den utregningen tilsa, så ville nok kanskje heller regnet 15-20 %. OM jeg husker rett, kjølte jeg ned til 80-90 grader og holdt den der i 30 min.
 
BYO regner 10 % utbytte av alfasyre kontra vanlig kok, ved 0 min-humle. Mener at det var dette jeg brukte på en pale ale for en god stund siden. Jeg syntes ølet ble mer bittert enn hva den utregningen tilsa, så ville nok kanskje heller regnet 15-20 %. OM jeg husker rett, kjølte jeg ned til 80-90 grader og holdt den der i 30 min.

Takk skal du ha:). Da kjører jeg som planlagt. Det du sier virker som om det kan stemme ganske godt med hva jeg fant på Beersmith-forumet, altså at du kan legge inn WP som en tilsetning når det gjenstår 20 minutter.

Noe jeg har lurt på i forbindelse med å ikke ha noe humle i kok: Det bør vel redusere tanninuttrekket en god del? Kan det merkes?
 
Jeg har laget APA med bare WP-humle, og det fungerte fint. IBU-utregninger er én ting, men kalkulatorene fungerer ikke like bra med sene humletilsetninger. Jeg har økende sans for å forholde meg til perceived bitterness, så kan IBU-en få være hva den vil.
 
Jeg har laget APA med bare WP-humle, og det fungerte fint. IBU-utregninger er én ting, men kalkulatorene fungerer ikke like bra med sene humletilsetninger. Jeg har økende sans for å forholde meg til perceived bitterness, så kan IBU-en få være hva den vil.

Virker som det eneste fornuftige. Nå rota jeg litt rundt på nettet med det stikkordet - takk for det:) - og her er hva humlesjefen sjøl - Stan Hieronymus - sier om saken: https://beerandbrewing.com/understanding-bitterness/

En må visst bare bygge seg opp erfaring:).
 
Kjører WP (vel, hop-stand) på ca 65'C (30 min) etter litt lesing og anbefaling av @Miguel . Da kan man også drite i å beregne IBU fra WP (Brewfather beregner dog litt). Litt usikker på om det er problematisk med en slik hop-stand mtp usmaker (DMS), men ikke merket noe til nå.
 
Kan dette være et greit humleskjema til IPA på rundt 7%:

60 min: 30g Simcoe (13%)

10 min:
30g Citra
30g Cascade

2 min:
30g Mosaic
30g Cascade
20g Citra


Tørrhumling: 30g Simcoe, 30g Mosaic og 20g Cascade


Ølet skal flaskes, om dette blir for heftig med humle til det må jeg nedjustere...
Ellers tas tips imot, dette er humlene jeg skal bruke isåfall.
 
Tilbake
Topp