"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Caramunich er ikke "munich gjort om til cara". Det er en vanlig krystall/caramalt. De er mer grainy synes jeg, mer mot roast, så kanskje krystall sånn sett, belgiske og engelske vil være mer søte.

Aha. Flott svar. Kanskje egentlig ikke det eg da vil ha?
Hvis en tar 7 Fjells Kjuagutt som et slags utgangspunkt, så har Gahr og gjengen en dose Munich i.
https://www.7fjellbryggeri.com/recipe/brewourkjuaguttamberale/

Er CaraMunich da karamell med mer dybde?
Tenker et moderat humlet øl. Vil ikke ha den for tung, men hvis 7 Fjell kan ha munich i så hvorfor ikke eller hvordan blir den da?

Ser at eg spør vanskelig nå. Da eg nesten ikke vet hva eg spør om.
Beklager det :rolleyes:
 
Aha. Flott svar. Kanskje egentlig ikke det eg da vil ha?
Hvis en tar 7 Fjells Kjuagutt som et slags utgangspunkt, så har Gahr og gjengen en dose Munich i.
https://www.7fjellbryggeri.com/recipe/brewourkjuaguttamberale/

Er CaraMunich da karamell med mer dybde?
Tenker et moderat humlet øl. Vil ikke ha den for tung, men hvis 7 Fjell kan ha munich i så hvorfor ikke eller hvordan blir den da?

Ser at eg spør vanskelig nå. Da eg nesten ikke vet hva eg spør om.
Beklager det :rolleyes:

Ta utgangspunkt i at caramunich er en vanlig krystallmalt. Munich er basemalt med mer dybde enn de lysere basemaltene (pils, pale, vienna). Krystallmalt fra Weyermann og Thomas Fawcett er same, but different. Som sagt så synes jeg man får mer sødme og karamell-ish av de britiske. Caramunich synes jeg gir noe av det samme, men mindre av sødme og karamell, den virker mer roasted.

Bruk Gahr sine oppskrifter som base, og tweak deretter, er et godt tips. Han er helt rå på maltsammensetning.
 
Ta utgangspunkt i at caramunich er en vanlig krystallmalt. Munich er basemalt med mer dybde enn de lysere basemaltene (pils, pale, vienna). Krystallmalt fra Weyermann og Thomas Fawcett er same, but different. Som sagt så synes jeg man får mer sødme og karamell-ish av de britiske. Caramunich synes jeg gir noe av det samme, men mindre av sødme og karamell, den virker mer roasted.

Bruk Gahr sine oppskrifter som base, og tweak deretter, er et godt tips. Han er helt rå på maltsammensetning.

Takk, da skal eg snekre sammen noe, forhåpentlegvis godt.
 
Bruk Gahr sine oppskrifter som base, og tweak deretter, er et godt tips. Han er helt rå på maltsammensetning.

Ok. Vi du/dere se over denne. Har lagt meg ikke så langt fra Gahr.

Dette skal være et prøvebrygg ei den nye mini BIAB kjelen min på 1 liter. Dermed så er mye usikker mtp effektivitet osv.
Har lagt in 75% i Beersmith. Blir det ikke spot on, så gjør der ikke så mye.

Forventet OG: 1.052
Forventet FG 1.013

71,5 % Pale Malt
9% Carahell 25 EBC
9% CaraMunich-1 90 EBC (jeg vil prøve denne, hvs det ikke frarådes sterkt)
9% Crystal Malt 120 EBC
1.8% Pale Chocolate 675 EBC

Totalt 2.8kg

Gjæres med WLP 051 (ikke prøvd den før).
Humles med Chinnook og Amarillo.

Litt usikker på mesketemp, men tenker 66 grader?

Er ikke så flink med Beersmith, men har laget nytt oppsett der. Når jeg legger dette inn, så blir det.
Med 75% effektivitet.

BIAB meskeprofil, medium body.
Skal varme 14,7 liter vann og ha i kornet. Ingen skylling.
Jeg har lagt inn total kornmengde med 2.8 kg.
Det blir 5,25 l/kg. Kan dette stemme og være logisk at en ska ha så mye vann pr kilo?
Er BIAB så mye mer effektivt?
 
Ok. Vi du/dere se over denne. Har lagt meg ikke så langt fra Gahr.

Dette skal være et prøvebrygg ei den nye mini BIAB kjelen min på 1 liter. Dermed så er mye usikker mtp effektivitet osv.
Har lagt in 75% i Beersmith. Blir det ikke spot on, så gjør der ikke så mye.

Forventet OG: 1.052
Forventet FG 1.013

71,5 % Pale Malt
9% Carahell 25 EBC
9% CaraMunich-1 90 EBC (jeg vil prøve denne, hvs det ikke frarådes sterkt)
9% Crystal Malt 120 EBC
1.8% Pale Chocolate 675 EBC

Totalt 2.8kg

Gjæres med WLP 051 (ikke prøvd den før).
Humles med Chinnook og Amarillo.

Litt usikker på mesketemp, men tenker 66 grader?

Er ikke så flink med Beersmith, men har laget nytt oppsett der. Når jeg legger dette inn, så blir det.
Med 75% effektivitet.

BIAB meskeprofil, medium body.
Skal varme 14,7 liter vann og ha i kornet. Ingen skylling.
Jeg har lagt inn total kornmengde med 2.8 kg.
Det blir 5,25 l/kg. Kan dette stemme og være logisk at en ska ha så mye vann pr kilo?
Er BIAB så mye mer effektivt?

Hvor er 120'en fra? Den ligger uansett så tett opptil 90'en at jeg selv ville droppet 90'en. Det kan bli bra, men med en gang så høres det et knepp rotete ut. Jeg ville droppet en av de, egentlig, for siden du lurer, så er det sikkert også greit å få vite hva det smaker som hvis du ikke blander inn annet artig.
 
Hvor er 120'en fra? Den ligger uansett så tett opptil 90'en at jeg selv ville droppet 90'en. Det kan bli bra, men med en gang så høres det et knepp rotete ut. Jeg ville droppet en av de, egentlig, for siden du lurer, så er det sikkert også greit å få vite hva det smaker som hvis du ikke blander inn annet artig.

Det finnes 150 og på Vestbrygg.
Heller den, eller droppe den i det hele tatt? Trenger en ikke noe litt mørkt?
 
Det finnes 150 og på Vestbrygg.
Heller den, eller droppe den i det hele tatt? Trenger en ikke noe litt mørkt?

Siden du spør så ville jeg kjørt det simpelt. Jeg ville droppet en av de, og valgt det som gir deg det du er ute etter med en malt. Mye skjer når du begynner å "layer" kystallmalter i et så enkelt øl, selv ville jeg tatt første brygget som research, og bygget på det videre. Dette sier jeg egentlig fordi at hvis du brygger det igjen, så trenger du ikke spørre om hva iallefall ett av maltet bidrar med, siden du da vet hva det ene av det bidrar med.
 
Siden du spør så ville jeg kjørt det simpelt. Jeg ville droppet en av de, og valgt det som gir deg det du er ute etter med en malt. Mye skjer når du begynner å "layer" kystallmalter i et så enkelt øl, selv ville jeg tatt første brygget som research, og bygget på det videre. Dette sier jeg egentlig fordi at hvis du brygger det igjen, så trenger du ikke spørre om hva iallefall ett av maltet bidrar med, siden du da vet hva det ene av det bidrar med.

Høres veldig fornuftig ut. Da går eg for CaraMunichen, så lærer eg den og bedre.
Takker!

Noen formening om dette med BIAB og 5,25 l/kg og om det er logisk med så høgt utbytte da. Se post over.
 
Siden du spør så ville jeg kjørt det simpelt. Jeg ville droppet en av de, og valgt det som gir deg det du er ute etter med en malt. Mye skjer når du begynner å "layer" kystallmalter i et så enkelt øl, selv ville jeg tatt første brygget som research, og bygget på det videre. Dette sier jeg egentlig fordi at hvis du brygger det igjen, så trenger du ikke spørre om hva iallefall ett av maltet bidrar med, siden du da vet hva det ene av det bidrar med.

Du sa du ikke har lagt deg så langt unna Gahr. Nå har jeg ikke oppskriftene hans i hue, men jeg vil tro at du ofte ser en vesentlig større gap mellom krystall/cara-maltene hans enn 30 EBC. Warum tror du?
 
Men det er innenfor samme type malt. F.eks kan kan du layre en cara på 30 og en roast på 50, f.eks biscuit. Men innimellom kan det bli for mye av det omtrent samme, da får du ikke en ren greie på tunga.
 
Men det er innenfor samme type malt. F.eks kan kan du layre en cara på 30 og en roast på 50, f.eks biscuit. Men innimellom kan det bli for mye av det omtrent samme, da får du ikke en ren greie på tunga.

Skjønner. Takk for fin innsikt.
Da blir det.
76% Pale Malt
14 % Carahell
8.5% Caramunich 1
1.5 Pale Chocolate
 
Skjønner. Takk for fin innsikt.
Da blir det.
76% Pale Malt
14 % Carahell
8.5% Caramunich 1
1.5 Pale Chocolate

Virker fornuftig. Først så ser du for deg crara/krystall i 3D, på en måte mengde/farge/smak, og etterhvert så ser du de i 4D, farge/mengde/smak/dybde-kompleksistet.
 
Ok. Vi du/dere se over denne. Har lagt meg ikke så langt fra Gahr.

Dette skal være et prøvebrygg ei den nye mini BIAB kjelen min på 1 liter. Dermed så er mye usikker mtp effektivitet osv.
Har lagt in 75% i Beersmith. Blir det ikke spot on, så gjør der ikke så mye.
Nei du verden, den BIAB kjelen var ikke stor nei... Ser for meg det fort kan bli litt grisete å trykke 2,8 kg malt og 14 liter vann i denne o_O:rolleyes:
 
Har høstet en blanding av Wlp-566 og Wy3944 og ønsker å lage en slags Wit/Saison kombo med en god del kandisyrup. Stod mellom D-45, og Golden men endte på D-45 for litt mer fylde nå mot høsten.
Innspill? Oppskrift på vedlegg.
 

Vedlegg

  • Belgian Bastard.pdf
    87,7 KB · Sett: 8
Hva tenkes om en øl med 30/30/30/10 % Munich 1/Munich 2/Vienna/caramunich 1, med perle som bitterhumle, tettnang og hallertau mittelfrüh som aromahumle og gjæra på wlp833, ca 5 % abv?

Må lage en ny baltisk porter, for den blei for god til å gå tom for, og da kan jeg like gjerne kjøre en lager til parallelt.
 
Hva tenkes om en øl med 30/30/30/10 % Munich 1/Munich 2/Vienna/caramunich 1, med perle som bitterhumle, tettnang og hallertau mittelfrüh som aromahumle og gjæra på wlp833, ca 5 % abv?

Må lage en ny baltisk porter, for den blei for god til å gå tom for, og da kan jeg like gjerne kjøre en lager til parallelt.

Den er rimelig lik en bayer (dunkles) jeg brygget for halvannet år siden, og den blei i alle fall god. Kommer til å bruke den oppskrifta om igjen.
 
Tilbake
Topp