Velkommen i de fortaptes skare. Du klarte ikke å la være, du heller
.
Forå ta det siste først: Ja, jeg flasker alt ølet mitt - enn så lenge. Den ene NEIPA'en jeg har brygget og drukket - jeg har nettopp tappet opp en til, og flasker en tredje i dag - klarte seg fint gjennom nesten to måneder på flaske, i alle fall. Jeg så ingen tegn til fargeforandring, og så vidt jeg kan bedømme holdt smak og aroma seg helt fint.
Jeg fyller flaskene nesten helt til randen, lar det være bare en til to cm igjen, og har en følelse av at det hjelper. Så ideen din høres ikke dum ut. Jeg kjenner en kar som flasker alt ølet sitt på plastflasker (Type Farris, tror jeg), og så vidt jeg veit, går det bra. Hva som har skjedd med de to flaskene til
@YngveKL , skjønner jeg ikke.Men jeg har ingen erfaring med plastflasker sjøl.
Plastflaskene må skjermes for lys, selvfølgelig. I helt klare flasker skjer reaksjonene visstnok ganske raskt, så det er sikkert greit å være litt paranoid.
Oppskrifta di så jo grei ut, men jeg ville kutta i saltbruken, særlig magnesiumet. Det skal du ikke ha for mye av, etter hva jeg leser hos Palmer. Litt magnesium er nødvendig, men jeg tror det holder med det som er i en vanlig dose gjærnæring, hvis du bruker det. Jeg har aldri tilsatt det - har det ikke engang. For smakseffektens skyld er det vel i mørke øl det eventuelt brukes.
Ellers er forholdet mellom sulfat og klorid greit nok, men jeg synes du har for mye. Jeg ville ikke brukt mer enn totalt vel 5 gram. ( Eller ei teskje+. Jeg bruker bare måleskjeer.) Men jeg ser at andre bruker mye her.
pH på 5,5 i mesken (målt ved romtemperatur) synes jeg også er høyt, men det er ikke helt utafor, bare i øvre del av sonen. Jeg liker meg best nede på 5,2 i lyse øl. Men det er en smakssak.